Kuinka korkealla ja kuinka syvällä olet käynyt?

Kuinka korkealla ole käynyt katselemassa maisemia? Oletko tarvinnut lisähappea kiivetessäsi?

Itse en ole kiipeillyt vuoristossa Euroopan ulkopuolella, enkä varmaan enää jaksaisikaan kovin korkealle kiivetä.


Millaisia kokemuksia sinulla on?

Kuinka syvällä olet käynyt? Miltä tuntui!
En tiedäkään varmuudella kuinka syvällä itse olen seikkaillut, kun kävimme Wieliczkan suolakaivoksessa Krakovan lähellä tai Itävallan ja Saksa rajalla sijaitsevassa Halleinin suolakaivoksessa. Piti olla passi mukana, kun ylitimme vai pitäisiköhän sanoa alitimme maitten välisen rajan.

Helsingissä tuli varmaankin syvin tutustumisretki tehdyksi vain muutama vuosi sitten 22 metrin syvyydessä Jätkäsaaressa, ellei sitten pentuvuosina tullut käytyä isän kanssa tutustumiskäynnillä vielä syvemmälläkin toisella puolella kaupunkia jossain kallioon louhituissa turvatiloissa.

38

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole ollut tarvetta.
      Olen kyllä hypännyt uimalan 10-kerroksesta syvään päähän.
      En ole myöskään harrastanut trofee-ammuntaa Leijonin tahi Norsuin.
      -
      Tietenkin, olenhan minä lisä-hapella lentänyt 12 kilometrissä.
      -
      Tarvittaessa voin lentää korkealle myös tieto-koneellani.
      Sukellella syvällekin.
      Ilman että tarvitsee huohottaa.

      H.

    • Lisä-hapen-kanssa

      Korkea-saaressa ja Linnan-mäellä olen käynyt.
      Myös Metro-tunnelissa.

    • Lapissa olen noussut tunturiin. Jossain vuoristossa ollaan ajeltu aika korkealla, sinne oli kuitenkin tie.
      Pihkovassa maan alaisessa katakombissa olen käynyt, ne olivat isoja, varmaan eksyisi jos yksin menisi, lisäksi tippukiviluolissa useammassa paikassa. Ei nämä kovin syviä tai korkeita ole olleet.

    • Ukko-koli-akka-koli

      Kaikkihan Kolilla ovat käyneet.

      Tai.

      Ainakin yksi tai yhdeksän kymmenestä.

      Lentokoneissa en ole päässyt kymppikerhoon.

      • huimaakin

        Jos olet lentänyt esim. Helsinki-Oulu välin, Jyväskylän yli mennään kymmenessä kilometrissä.


      • Ukko-koli-akka-koli
        huimaakin kirjoitti:

        Jos olet lentänyt esim. Helsinki-Oulu välin, Jyväskylän yli mennään kymmenessä kilometrissä.

        Olen ollut yhdessätoista kilometrissäkin.

        Viestini oli - "kymppikerho".


      • eiemoymmärräantaa
        Ukko-koli-akka-koli kirjoitti:

        Olen ollut yhdessätoista kilometrissäkin.

        Viestini oli - "kymppikerho".

        Minä en ole saanut lentokoneessa koskaan:(


      • tirlittantei
        eiemoymmärräantaa kirjoitti:

        Minä en ole saanut lentokoneessa koskaan:(

        Enkä minä antanut.


    • Hillotolppalaiset

      "Helsingissä tuli varmaankin syvin tutustumisretki tehdyksi vain muutama vuosi sitten 22 metrin syvyydessä Jätkäsaaressa,"

      Nyt voit Lauttasaaressa mennä vaikka päivittäin 32 metrin syvyyteen, Koivusaaressa 31metrin syvyyteen Allto Yliopistolla 27 jn edelle kun hyppäät Länsimetron kyytiin.

      https://www.youtube.com/watch?v=NT4GM3qo0Dc

      Korkealle ei kannata mennä, koska merenpinnan tasolla saa paremmin happea. ;)

      • O-Orvokki

        Kiitos, olipa mielenkiintoista tietoa. Käyn tutkimassa linkkiä, kun palaan seuraavan kerran ihan rauhassa tietokoneen ääreen.

        Kuinkahan syvälle metrotunneleita on rakennettu eri suurkaupungeissa, joissa ne usein risteilevät useammissa kerroksissa?

        Tippukiviluolat unohdinkin ihan kokonaan. Millä nimillä niitä kivipuikkoja kutsuttiinkaan? Ylhäältä roikkuvat ja alhaalla kasvaneet olivat muistaakseni saaneet omat erilaiset nimensä.


      • HuijariTaisHuiputtaa

        Missä ne syvyydet kerrotaan?
        .


      • Hillotolppalaiset
        O-Orvokki kirjoitti:

        Kiitos, olipa mielenkiintoista tietoa. Käyn tutkimassa linkkiä, kun palaan seuraavan kerran ihan rauhassa tietokoneen ääreen.

        Kuinkahan syvälle metrotunneleita on rakennettu eri suurkaupungeissa, joissa ne usein risteilevät useammissa kerroksissa?

        Tippukiviluolat unohdinkin ihan kokonaan. Millä nimillä niitä kivipuikkoja kutsuttiinkaan? Ylhäältä roikkuvat ja alhaalla kasvaneet olivat muistaakseni saaneet omat erilaiset nimensä.

        Ei kait nuo vanhat merot ole kovin syvälle kaivettu , kuten huomaa tuostakin Tukholman
        metrosta.Stockholms tunnelbana Asemalla on kaksi asemalaituria, jotka sijoittuvat eri tasoille. Ylempi asemalaituri on 8,5 metriä maan alla, ja se on punaisen linjan (pohjoiseen) sekä vihreän linjan (etelään) käytössä. Alempi taso sijaitsee 14 metriä maan alla"

        Muistaakseni Etelä-Afrikassa on joku timanttikaivos joka on yli 5 kilometrin syvyyteen kaivettu, ja jo kolmessakilometrissä on siellä vedenlämpötila 55-asteista. Tuota ilmaista lämmintä vettä kaipaisin tänne itselleni mökinlämmityksen, en niinkään niitä timantteja..;)


      • O-Orvokki kirjoitti:

        Kiitos, olipa mielenkiintoista tietoa. Käyn tutkimassa linkkiä, kun palaan seuraavan kerran ihan rauhassa tietokoneen ääreen.

        Kuinkahan syvälle metrotunneleita on rakennettu eri suurkaupungeissa, joissa ne usein risteilevät useammissa kerroksissa?

        Tippukiviluolat unohdinkin ihan kokonaan. Millä nimillä niitä kivipuikkoja kutsuttiinkaan? Ylhäältä roikkuvat ja alhaalla kasvaneet olivat muistaakseni saaneet omat erilaiset nimensä.

        stalagmiitteinä minä ne tiedän, mutta jospa suomenkielessä on oma sananasa


      • Hillotolppalaiset kirjoitti:

        Ei kait nuo vanhat merot ole kovin syvälle kaivettu , kuten huomaa tuostakin Tukholman
        metrosta.Stockholms tunnelbana Asemalla on kaksi asemalaituria, jotka sijoittuvat eri tasoille. Ylempi asemalaituri on 8,5 metriä maan alla, ja se on punaisen linjan (pohjoiseen) sekä vihreän linjan (etelään) käytössä. Alempi taso sijaitsee 14 metriä maan alla"

        Muistaakseni Etelä-Afrikassa on joku timanttikaivos joka on yli 5 kilometrin syvyyteen kaivettu, ja jo kolmessakilometrissä on siellä vedenlämpötila 55-asteista. Tuota ilmaista lämmintä vettä kaipaisin tänne itselleni mökinlämmityksen, en niinkään niitä timantteja..;)

        Väittäisin, että Tukholman tunnelbanan sekä punainen että vihreä linja kulkevat keskusaseman kautta sekä pohjoiseen että etelään päin.
        Sininen linja ottaa vauhtia Kungträdgårdenista ja menee keskusaseman kautta vai pohjoiseen päin.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        stalagmiitteinä minä ne tiedän, mutta jospa suomenkielessä on oma sananasa

        Jep. Kiitos Paloma.
        Stalagmiitteja ja stalagtiitteja taisivat tosiaan olla. Laiska ei viitsi lähteä netistä tutkimaan, kun asia ei ole tärkeä.


    • 3500 metriä Andeilla, 2800 metriä Kalliovuorilla, 3100 Costa Ricassa. Tykkään korkeista paikoista . Nousta kallionkielekkeelle, kolmentuhannen metrin korkeudessa, nostaa katseensa yli vuorten huippujen, jokien ja rotkojen täyttää kaikki aistinsa avaruudella, vuorten tuulella ja ylärinteiden joustavan ruohomaton joukossa kasvavien yrttien tuoksulla, kotkan siivin, on eheyttävä, avartava, parantava ja vapauttava kokemus.
      Syviin paikkoihin en ole hakeutunut. Tietoisesti.

      • LiputetaankoVieläkin

        Paloma.se.colle kysymys: kiipesitkö itse joidenkin vuorten huipulle vai istuitko auton tai jonkin muun kulkuvälineen kyydissä?

        Olisiko vielä tänä päivänä mahdollista valoittaa joitain uusia huippuja ja laittaa lippu liehumaan sinne?
        .
        .


      • LiputetaankoVieläkin kirjoitti:

        Paloma.se.colle kysymys: kiipesitkö itse joidenkin vuorten huipulle vai istuitko auton tai jonkin muun kulkuvälineen kyydissä?

        Olisiko vielä tänä päivänä mahdollista valoittaa joitain uusia huippuja ja laittaa lippu liehumaan sinne?
        .
        .

        En huipulle saakka mutta Costa Ricassa kiipesin tulivuoren kraaterille saakka; tulivuori on 3420 metriä korkea ja kraaterilta korkeimmalle huipulle on parisataa metriä. Kävelymatkaa rinnettä ylös kansallispuiston parkkipaikalta oli noin kilometri, joten ei ollut rasittava nousu.. Kolumbian Andeilla taas kävelimme vuoripolkuja kuumilta lähteiltä intiaanikylään joka menee sellaisen vuorenharjanteen kautta, jossa on juuri tuollainen mahtava näköalapaikka "yli koko maailman". Turisteista ei tietoakaan. Muutama kilometri ylös ja alas kävelyä, mutta olin silloin nuorempi.


    • O-OkyseleeJaHäipyyVälil

      Entä Afrikan puolella, Saharan autiomaassa, oletteko vierailleet hiekkaan kaivettuihin koteihinja kyliin?

    • määtaas

      Olen käynyt sekä Euforiassa että mieleni manalassa. Ei kuitenkaan saman kuukauden aikana.

    • Olen käynyt 3700 metrin korkeudessa Teidellä, joka on Teneriffalla ja on Espanjan korkein vuori. Siis oli niin taivaallinen paikka, että suosittelen kaikille. Ei tarvittu lisähappea.

      Syvimmällä olen käynyt samaisilla Kanariansaarilla ja tällä kertaa Lanzaroten Puerto del Carmenissa, jossa pääsi sukellusveneellä 100 metrin syvyydeen. Oli melko ahdistava kokemus ja oli helpottunut olo, kun pääsi veden pintaan ja takaisin rantaan.

    • Pylykerö

      En ole kovin korkealla käynyt. Olisko Itävallan jokin vuori korkein, matalin paikka muutaman kerran Kuolleella merellä uinti. En sukella ja korkean paikan kammokin on. Lentämisestä kyllä pidin.

    • Kanarialla ajelimme jollekin vuorelle, siellä oli näköalapaikka, hurjan jyrkkä reuna suoraan alas, joten en mennyt lähellekään reunaa.
      Pohjois-Norjan vuoristossa on tullut ajeltua. Mitään metrimääriä en osaa sanoa.
      Minä, kun ole korkeanpaikan kammoinen, en noista kovin nauti, Näsinneulassakin pikaseen kurkkasin kaukoputkesta ja äkkiä takaisin seinän viereen.
      No matkustajakoneessa korkeimmillaan.
      Tuota syvyysjuttua mietin, jossain maa-allakin käytävissä olen ollut, aikaa on vain niin kauan, etten saa kiinni missä. Joka tapauksessa , ei missään syvällä.

    • vaihtelevaakorkeutta

      Johannesburgin lähellä kävin kultakaivoksessa, syvyyttä en enää varmuudella muista, Suomessa syvin paikka taitaa olla metrotunneli. Korkeimmalla tietysti lentokoneessa, rakennuksista korkein missä olen käynyt on Kuala Lumpurissa sijaitseva Petronas Tower (silloin se oli korkein). Suomessa korkein käymäni paikka on ollut Ylläksen laella, ja kaikista korkein laskettelun lähtöpaikka Sierra Nevadalla Espanjassa.

      • Matalia-hampurilaisia

        Kävitkö Johanneksen Burger Kingsissä? Mielettömiä suomalaisia Johanneksen hampurilaisia...

        Vai olikohan se siellä päinkään, en muista? Taisi olla nakkikioski jossain Nivalassa tai Nevalassa.


      • vaihtelevaakorkeutta
        Matalia-hampurilaisia kirjoitti:

        Kävitkö Johanneksen Burger Kingsissä? Mielettömiä suomalaisia Johanneksen hampurilaisia...

        Vai olikohan se siellä päinkään, en muista? Taisi olla nakkikioski jossain Nivalassa tai Nevalassa.

        Hah, enpä tainnut käydä, enkä myöskään Nivalassa :D


    • Lentokoneessa kai kaikkein korkeimmalla. Jotain toistakymmentä kilometriä korkealla ne kai yleensä lentää.
      Muuten inhoan korkeita paikkoja. Kaknästorniin minut on joskus puoliväkisin viety. En katsellut maisemia. Näkyy olevan 155m, mutta onko siihen laskettu mukaan tuokin linkkiosa.

      Kuinka alhaalla Lontoon maanalaiset ajavat syvimmillään? Aika monta kerrosta sai mennä liukuportaita alaspäin ja tuntui niinkuin olisi ollut huono ilmastointi siellä alhaalla.

      Muuten olen vahingossa ajanut hissillä 40m syvälle siivousvaunun kanssa ja jouduin ihan paniikkiin, kun hissi meni alas alas ja alas niinkuin pahassa painajaisunessa, enkä vielä tienny tällaista paikkaa olevankaan.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Atlas_Copcos_provgruva
      Piti ajaa vain yksi kerros alaspäin maan tasalle, mutta painoin väärää nappia.

      • Hitto-niitä-akkoja

        Olit se turhamainen suomalainen akka joka ei ilkeä pitää silmälaseja. Niitä tapaa tuolla live elämässä ja niistä on oikeasti haittaa, jopa työturvallisuushaittaa. Siristelevät silmiään kuin lepakot eivätkä näe edes ovinumeroita.


      • Hitto-niitä-akkoja kirjoitti:

        Olit se turhamainen suomalainen akka joka ei ilkeä pitää silmälaseja. Niitä tapaa tuolla live elämässä ja niistä on oikeasti haittaa, jopa työturvallisuushaittaa. Siristelevät silmiään kuin lepakot eivätkä näe edes ovinumeroita.

        En minä silloin vielä tarvinnut edes lukulaseja. Turvallisuussyistä pidän niitäkin vain lukiessa, koska niillä en näe kauemmaksi yhtään mitään.
        Kuvittelin vain, että alin kerros olisi ollut siinä maan tasalla, mutta eipä ollutkaan.


    • Tiibetissä kävin Potalan palatsissa. Lähtötaso oli 3700 metrissä, ja siitä kiivettiin portaita melko ohuessa ilmanalassa satakunta metriä ylemmäksi. Lhasasta Pekingiin junalla pääsi n. 5500 metriin, mutta junassa oli käsittääkseni lisähappea, eikä hengitys ollut yhtä vaikeaa kuin Lhasassa.

      • Taikuritässä

        Korkeanpaikankammoisena ja ilmeisesti syvänpaikankammoisena pysyttelen kaukana moisista paikoista. Laatoittaisin tienoon.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Korkeanpaikankammoisena ja ilmeisesti syvänpaikankammoisena pysyttelen kaukana moisista paikoista. Laatoittaisin tienoon.

        Minua ei se korkeus maastossa kammota yhtään, kunhan vain on turvallisesti maata jalkojen alla. Se korkeushan on aina laskettu merenpinnasta vaikka ympärillä olisi ihan tasamaata.
        Olen syntyisinkin merenpinnasta korkeammalla olevasta paikasta kuin mitä Kaknästorni on. Ei yhtään pelottanut, kun juoksentelin pitkin mäkiä ja metsiä.

        Korkeat tornit ja muut rakennukset ovat minusta epäilyttäviä, sillä pakostahan niitten kuuluisi kaatua, jos minä kiipeän niihin ja vähän heiluttelen itseäni.


      • Taikuritässä

        Olen käynyt Stadionin tornissa, Eiffelissä ja Pyhän Marcuksen tornissa, erillinen rakennus. Ugh. Sveitsin rajalla olen käynyt vuoristokahvilassa, minne mentiin sellaisella roikkukoppihissillä. Ugh. Lintsin vuoristorata. Ugh. Vesiliukumäki Ugh.
        Kyllä yrjöttää kaikki nuo.


    • Joskus nuorempana ihan taivaissa asti. Nykyisin on tyydyttävä vähäisempiin nautintoihin ja heikoimpina hetkinä joutuu käymään aika syvälläkin.

      • teretule

        Samoin muistuu nuoruus mieleen ei vanhana jaksa paljon nousua ja laskua.


      • teretule kirjoitti:

        Samoin muistuu nuoruus mieleen ei vanhana jaksa paljon nousua ja laskua.

        No, laskusta niin väliä mutta kai sitä nousua vielä, kun vaan sattus kohille.


    • StadikanTorniinPian

      Stadionin tornissa kävin, en tiedä kuinka korkea se on.

      Eiffelin torniin en viitsinyt kiivetä, kun näköaloja löytyi muualtakin.

    • pirremiinapa

      Sveitsin Lausannessa, kiipesimme eräälle, muistaakseni Lauhorn -alpille (tuo kirjoittamani nimi on niinkuin muistan sen lausutun) .
      Kiipesimme n. 2000 metriin, oli se kyllä raskasta menoa, sydän löi hurjaa lukemaa hapen ohuuden johdosta.

      Olin jo nääntymäisilläni, ja silloin eräs tuntematon kiipeilijä pysähtyi ja tarjosi hedelmä sokeria, sillä pääsin ylös :)..

      Siellä oli reoippaita eläkeikäisen näköisiä pariskuntia, heillä oli nahka shortsit, huopahattu, jossa jonkun näköinen sulka, hupparitakki monilla leimoilla, ilm.valloitetyista kohteista ostettuja ommeltavia merkkejä, kädessä heillä oli yksi sauva ja jääkengät jalassa, ja sinne jäätikölle he olivat menossa kävelemään, pitkiä ja hoikkia,ilm. sveitsiläisiä he oliva.

      Kaikki alpeilla vastaan tulevat tervehtivät sanoen "gruussen", tai jotain sinnepäin.

      Se oli ehkä korkein vaellus kohde sillä reissulla.

      Jungraujohille emme menneet kuin vain sille tasanteelle josta olisi alkanut yksi poluista, oli kyllä hurjan näköinen vuori.

      Syvimmällä ehkä Outokymmun kaivoksessa, en muista kuinka syvällä ne kuiluyvää yötä.t oli,mutta hissillä sinne mentiin...

      No nyt en jaksa kirjoittaa enää, h

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      326
      3684
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      224
      3189
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2623
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2122
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2115
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      1957
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1765
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1742
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      292
      1458
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1372
    Aihe