Millaisia jouluherkkuja?

JouluTuleePianTaas

Mitkä ovat teidän jouluherkkujanne?
Syöttekö perinteisiä suomalaisia jouluherkkuja.
Mitä ne ovat teidän mielestänne?

Ovat jouluruoat erilaisia eri puolilla Suomea?
Syövätkö sekä hämäläiset että savolaiset samanlaisia herkkuja?

Vieläkö joulutorttuja ja piparkakkuja leivotaan?
Tehdäänkö taikinakin itse?

Söin juuri lounaaksi kermaisia laatikoita, lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Nam!

Millaista kalaa? Graavilohta, säilykkeitä, silliä ja silakkaa, lohta, siikaa, haukea?

Millaista lihaa? Valmista vai itse kypsytettyä?

Sillisalaattia vai rosollia ilman silliä? Vai herkkupöytä ilman rosollia?
Vai rosollia ja vaaleanpunaista kermavaahtokastiketta, vai ?
.
Mistä löytyisi uusia ohjeita ja uusia herkkuja?
Tai unohtuneita vanhoja herkkuja? Porkkanastuuninkia vai oliko se -stuuvinkia vai jotain sinnepäin?

60

739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tahtoisin-uusia-kauniita

Saisko jostain uusia perunoita?

• Oisit laittanut kesällä pakkaseen.

• Vanhakalkkuna

Niin, tuostahan käytiin kesällä keskustelua ja joku ystävällinen sielu laittoi pakastusohjeenkin
        Meillä syödään perinteiset ruoat, vain annokseltaan pienemmät, kun ikää on tullut ja energiankulutus vähentynyt

• Enpä-suostuisi-moiseen
        Vanhakalkkuna kirjoitti:

Niin, tuostahan käytiin kesällä keskustelua ja joku ystävällinen sielu laittoi pakastusohjeenkin
        Meillä syödään perinteiset ruoat, vain annokseltaan pienemmät, kun ikää on tullut ja energiankulutus vähentynyt

Minä olen sitä vahvaa mieltä, että peruna menee pakkasessa pilalle tai sitten maistajalla ei ole makuaistia ollenkaan.
        Se tärkkelys se tärkkelys on kaiken tärvellys.

• Vanhakalkkunataas

No mitä sitten kyselet

• vanhanaakka

Uusia perunoita saa jouluksi kun kasvattaa itse.......jo 80-luvulla oli Hesarissa ohje miten voi kasvattaa vaikka sängyn alla.......lokakuun alussa laitetaan sopivaan laatikkoon tai isoon ämpäriin kosteaan multaan olikohan jotain 15-20 cm syvälle ja sanomalehtiä päälle ja pimeään vaikka sängyn alle.......silloin tällöin kastellaan hiukan ettei kuivu......jouluna on sitten uusia perunoita pöytään.......

• Perinteisesti kinkkua, lanttulaatikkoa, keitettyjä perunoita, rosollia ilman silliä, valkosipulisilliä, kylmäsavustettua lohta. Piparit valmissta taikinasta tai jopa valmiina kaupasta. Tortut valmiista taikinasta, omenakanelisilimällä. Aattoaamuna riisipuuro ja rusinasoppa. Eiköhän noilla nälkä lähde. Suklaakonvehteja tietini joka välissä. Ja kampanisut ois ihkut, omatekemät. Eipä enempää.

• Syön-tekokuusen-käpyjä

Voi ei - taasko?

• 1eero

Syön riittävän hyvää ruokaa arkisin miksi joulu siihen vaikuttaisi, muutenkin yritän vähentää syömistä oikeesti herkut ovat siinämielessä pahaksi, 10 litraa riisipuuroa ja kotikaljaa ämpärillinen jouluksi riittäisi.

• tööttt

Mulle riittää kupillinen riisiä
      - täytän pääni eri kanavilta kuuluvalla musiikilla
      - ei syöminen enää ole täm'nikäisillä mikään tärkeä asia.

• EtteiSuuNapsuJaKuivu

Kaikille vanhuksille tärkeintä on juominen.

Kaikki käyköön vetestä alkoholiin, ja paljonhan eläke-löiset juokin.

• mummujavaari

Tässä iässä juuri syöminen on iso ilo. Nyt vasta ymmärtää kunnolla hyvän ruoan päälle. Meillä halutaan syödä rauhassa pitkään. Lastenlapset saavat tilaa riekkumaan ja keikkumaan vasta tapanina.

• OlenkoJoVanhusMää
        EtteiSuuNapsuJaKuivu kirjoitti:

Kaikille vanhuksille tärkeintä on juominen.

Kaikki käyköön vetestä alkoholiin, ja paljonhan eläke-löiset juokin.

Minkä ikäiset ovat vanhuksia?

• reppuriika

Riisipuuro ja reippaasti imelä rusinamansikkasoppa. Lanttulaatikko on. Hedelmäkakku ja muhkeat piparkakut. En oikein välitä kunkuista ja rosolleista. En syö jouluna sen enempää kuin muulloinkaan.

• Perinteiset jouluruuat, aikalailla minimaalisina. Peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikot kera kinkun, graavilohta ei saa unohtaa. Ne laatikotkin nykyisin valmiina kun ei aika ja tarmo riitä itse niitä valmistaa. Ennen joulua niitä ei kannata syödä, muutoin on vaara, ettei enää jouluna maistu.
      Mutta herkuista puheen ollen, jos taatelijäädykkeen saisi tehdyksi jälkiruuaksi.

• Ostin kaupasta kermaiset lanttu- ja porkkanalaatikot, kun näyttivät kiinnostavilta. Olin juuri ajatellut, että voisin poiketa perinteistä ja jättää jouluruoat ensi vuoteen tai ehkä myöhempäänkin tulevaisuuteen - Laatikot maistuivan niin hyvältä, että aion syödä niitä taas joulun aikaan, kun olen kotona. - Perinneruokaa siis edelleenkin. ;)
      .

• utaret

Tilasin netistä kastanjajauhoja ja tein jo ensimmäisen koe-erän pikkuleipiä, mutta muutoin varsinaiset jouluruuat luultavasti lähinnä norjalaista perinnettä mukaellen, eikä eroa kummoisesti suomalaisesta, mutta tuo kuitenkin vähän vaihtelua. Taisin joskus tehdä pekingin ankkaa, saattaisi sekin olla nyt hyvä vaihtoehto.

• Joulupöytä tyttären kotona koostuu etupäässä ruotsalaisista herkuista, mutta koska me molemmat mummut tuomme sapuskaa tullessamme niin onnistun aina ujuttamaan jonkun lanttulaatikon tai karjalanpaistin mukaan. Anoppi tuo uunilohta ja tekee parsamunakkaan uunissa viime hetkellä ennen ruokailun alkamista.
      Ensimmäisellä kierroksella haetaan keitetty peruna tai kaksi, paria sortteja sillejä, graavilohta, savulohta, uunilohta, makrillia ja kananmunan puolikkaita jotka on koristeltu mätitahnalla, katkaravulla ja tillinoksalla, ankeriasta,....
      toisella kierroksella haetaan kinkkua, rosollia (ei silliä), karjalanpaistia , lanttulaatikkoa, jotain kaalia (viher, brysselin tai puna), prinssinmakkaroita , lihapullia, sianluita,, parsamunakasta ja sitten lopuksi joku torttu (mä teen suomalaisia ss-joulutorttuja) tai pehmeää puolukkapiparkakkkua...tai sitten mitä kukakin on keksinyt jälkiruuaksi.
      Tarvii etsiä ruokaresepteistä mistä löytäisi taas jotain uutta ja erillaista.
      Ruokajuomana mielellään karpalo/puolukkamehua, vettä, olutta, punaviiniä, valkoviiniä , ruokaryyppynä maustettua viinaa, glögiä ja siideriä ja kahvia.

• namnamm

On teillä mahtavat tarjoilut. Oikein tuli lukiessa nälkä...

• Onko tuossa mitä mieltä?
        Mitä mieltä siinä tapauksessa työntää samalla aterialla mahaansa noin monenlaista sorttia kalaa ja lihanpuolta monessa eri muodossa?

• Tellukka kirjoitti:

Onko tuossa mitä mieltä?
        Mitä mieltä siinä tapauksessa työntää samalla aterialla mahaansa noin monenlaista sorttia kalaa ja lihanpuolta monessa eri muodossa?

Lainaan tammikuu51:tä tuosta alempaa:
        "mutta eivät kaikki syö kaikkea, mutta jokaiselle on mieleisiä syötäviä tarjolla. "

• Paloma.se.co kirjoitti:

Lainaan tammikuu51:tä tuosta alempaa:
        "mutta eivät kaikki syö kaikkea, mutta jokaiselle on mieleisiä syötäviä tarjolla. "

Tietysti, jos on oikein iso porukka syömässä niinkuin jossain ravintolan tai isojen ryhmien pikkujoulujen joulupöydissä, mutta kotioloissa, missä tiedetään jokaisen maku jo edeltäkäsin, mitä ehkä inhoaa tai mille on allerginen.
        Yliammuttua pröystäilyä.

• KertoisitkoPaloma

Mitä ovat suomalaiset ss-joulutortut?

• KertoisitkoPaloma kirjoitti:

Mitä ovat suomalaiset ss-joulutortut?

Ruotsalaiset näkevät suomalaiset joulutortut hakaristin mallisina.

Minä en ollut sitä koskaan niin ajatelut ennenkuin yksi vävykokelas joskus toistakymmentä vuotta sitten siitä huomautti, kun vedin pellin uunista. Ja niinpä tosiaan, niinhän ovatkin. No rassena minua on joskus muutenkin pidetty, kun ei ole paremmin tiedetty.

• PääPÄäVitaLamm
        Tellukka kirjoitti:

Tietysti, jos on oikein iso porukka syömässä niinkuin jossain ravintolan tai isojen ryhmien pikkujoulujen joulupöydissä, mutta kotioloissa, missä tiedetään jokaisen maku jo edeltäkäsin, mitä ehkä inhoaa tai mille on allerginen.
        Yliammuttua pröystäilyä.

Suomalaisiin jouluperinteisiin on aina kuulunut ylenpalttisuus joulun ruokapöydässä. Kaikki saivat valita mieleisiä ruokia ja syödä itsensä kylläiseksi.
        Eikös jossain jätetty jouluruoat koko yöksi pöytään?

Yliammuttua ilkeilyä ja toisten arvostelua näkyy ilmenevän täälläkin edelleen. Sitä voi ilmeisesti harrastaa vaikkei mässäilisi, eikä suvaitse sellaista edes teoriassa missään. Mässätään me muut ja annetaan ilkeilijöiden halutessaan vaikka katsella tyhjiä pöytiä joulunakin.

• PääPÄäVitaLamm kirjoitti:

Suomalaisiin jouluperinteisiin on aina kuulunut ylenpalttisuus joulun ruokapöydässä. Kaikki saivat valita mieleisiä ruokia ja syödä itsensä kylläiseksi.
        Eikös jossain jätetty jouluruoat koko yöksi pöytään?

Yliammuttua ilkeilyä ja toisten arvostelua näkyy ilmenevän täälläkin edelleen. Sitä voi ilmeisesti harrastaa vaikkei mässäilisi, eikä suvaitse sellaista edes teoriassa missään. Mässätään me muut ja annetaan ilkeilijöiden halutessaan vaikka katsella tyhjiä pöytiä joulunakin.

En minä ole koskaan nälissäni jouluna ollut vaikka en ole samaan mahaan vetänytkään kinkkua, , karjalanpaistia, prinssinmakkaroita, lihapullia, sianluita, parsamunakasta, paria sortteja sillejä, graavilohta, savulohta, uunilohta, makrillia ja kananmunan puolikkaita jotka on koristeltu mätitahnalla, katkaravulla ja tillinoksalla, ankeriasta,.... karpalo/puolukkamehua, vettä, olutta, punaviiniä, valkoviiniä , ruokaryyppynä maustettua viinaa, glögiä ja siideriä ja kahvia.

Ei ole kukaan täältä lähtenyt jouluna nälissään vaikka on tarjottu vain murupaistia pottujen kanssa ja paria sorttia laatikoita, siivutettua punajuurta, maustekurkkua, ruisleipää ja juustoa. Jälkiruuaksi pullakahvit.

Minulle ei syöminen, juominen, piereksiminen, oksentelu ja röyhtäily ole joulun pääasia, vaan se yhdessäolo muuten.

• juustoja.kans
        Tellukka kirjoitti:

En minä ole koskaan nälissäni jouluna ollut vaikka en ole samaan mahaan vetänytkään kinkkua, , karjalanpaistia, prinssinmakkaroita, lihapullia, sianluita, parsamunakasta, paria sortteja sillejä, graavilohta, savulohta, uunilohta, makrillia ja kananmunan puolikkaita jotka on koristeltu mätitahnalla, katkaravulla ja tillinoksalla, ankeriasta,.... karpalo/puolukkamehua, vettä, olutta, punaviiniä, valkoviiniä , ruokaryyppynä maustettua viinaa, glögiä ja siideriä ja kahvia.

Ei ole kukaan täältä lähtenyt jouluna nälissään vaikka on tarjottu vain murupaistia pottujen kanssa ja paria sorttia laatikoita, siivutettua punajuurta, maustekurkkua, ruisleipää ja juustoa. Jälkiruuaksi pullakahvit.

Minulle ei syöminen, juominen, piereksiminen, oksentelu ja röyhtäily ole joulun pääasia, vaan se yhdessäolo muuten.

Jos valita saa niin ennemmin menisin Paloman joulupöytään kuin teille.

Sitten taas noiden oksentelujen veto tähän kuulostaa melko moukkamaiselta.

• juustoja.kans kirjoitti:

Jos valita saa niin ennemmin menisin Paloman joulupöytään kuin teille.

Sitten taas noiden oksentelujen veto tähän kuulostaa melko moukkamaiselta.

Ilman punakuorista pallo-Edamia ei ole joulua Legolassin joulupöydässä :)
        Minä tarjoan jälkiruokajuustoja illemmalla, juustotarjottimelta, trooppisten hedelmien, sahramikorppujen ja piparkakkujen kanssa.
        Nyt näin juuri kolumbialaisen egg nogin valmistusohjeen: valkoista rommia, kananmunan keltuaisia, kidesokeria (voiskohan sen korvata stevialla?) condensed milk, vaniljaektraktia, jne. tarvii tehdä pari pullollista.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Ilman punakuorista pallo-Edamia ei ole joulua Legolassin joulupöydässä :)
        Minä tarjoan jälkiruokajuustoja illemmalla, juustotarjottimelta, trooppisten hedelmien, sahramikorppujen ja piparkakkujen kanssa.
        Nyt näin juuri kolumbialaisen egg nogin valmistusohjeen: valkoista rommia, kananmunan keltuaisia, kidesokeria (voiskohan sen korvata stevialla?) condensed milk, vaniljaektraktia, jne. tarvii tehdä pari pullollista.

"Yksin-kertaisesti sitten:

Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
        300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
        10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
        Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
        Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
        Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
        Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
        Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
        Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
        Viikon eväs.
        Maksaa mitä maksaa"
        -
        Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
        -
        Satunnaisesti Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
        -
        Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
        Juomiini tulee Puna-Viiniä.

H.

• Tellukka kirjoitti:

Joulun buffet-ateria on monimuotoinen ja runsas ja siitä saa valita mieleisensä herkut. Meitä on monta suuta ja monta mieltä ja mielipidettä siitä mikä on hyvää. Loput ruuat korjataan ennen puolta yötä ja jokainen saan rasiallisen kinkkua ja särvintä (rosollia, lanttulaatikkoa, kaalia, perunoita jne. mukaansa), tai sitten osa pöydän antimista tarjotaan aamulla jouluaamiaiseksi (yleensä karjalanpiirakat, munavoi, lohet. sillit ja kananmunan puolikkaat, jos sattuu jäämään tähteeksi) Osan tähteistä pakastamme, mutta yleensä jo joulupäivän iltana suurin osa ruuista on syöty.
        Joulupöytämme on nyyttikestit-periaatteella koottu ja siksi siinä on niin paljon erilaista. Jokainen tuo omia suosikkejaan ja herkkujaan.
        En epäile lainkaan etteikö sinun joulupöydässäsi nälkä lähtisi. Varmasti laitat herkullista ruokaa itsellesi ja tyttärillesi. Perinteemme poikkeavat tosin toisistaan. Ne oksentelemiset jne. eivät kuulu meidänkään tapoihimme.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Siis et vaivu keskiaikaisiin peijaisiin?
        Nykynuoriso ei halua kauheasti liharuokia jouluksi eikä paljon jouluruuista perusta.
        Minun jouluni on viitteellinen: pienesti joulun makuja. Ei enää ikinä ähkyksi.
        Takavuosina monta reissua kaupoille tarvikkeiden takia ja sitten väänsin ja käänsin kaikenlaista, söin ähkyksi (kukahan käski = ihan itse) ja olin rättipoikkiväsynyt, sillä eipä ennen joulua ollut vapaita päiviä. Nykyisin loimu- tai savulohi polttaa sisuksia. Lisäävätkö jotain rasvaa? Graavikala tai mäti ei.
        Olenkin miettinyt, kuhan ois kuhaa?
        Jos joulutarjottavani olisi pitsaa, ei nuoriso räpäyttäisi silmiänsäkään tai sanoisivat sehän olisi hyvä!
        Mutta mä ymmärrän, jos todella isolla joukolla vietetään, niin voihan joulun järjestää nyyttäreinä ja tuloksena on vaihtoehtoja kaikkien makuun.
        Jokainen taaplaa tyylillään.
        Beng

• Anonyymi kirjoitti:

Siis et vaivu keskiaikaisiin peijaisiin?
        Nykynuoriso ei halua kauheasti liharuokia jouluksi eikä paljon jouluruuista perusta.
        Minun jouluni on viitteellinen: pienesti joulun makuja. Ei enää ikinä ähkyksi.
        Takavuosina monta reissua kaupoille tarvikkeiden takia ja sitten väänsin ja käänsin kaikenlaista, söin ähkyksi (kukahan käski = ihan itse) ja olin rättipoikkiväsynyt, sillä eipä ennen joulua ollut vapaita päiviä. Nykyisin loimu- tai savulohi polttaa sisuksia. Lisäävätkö jotain rasvaa? Graavikala tai mäti ei.
        Olenkin miettinyt, kuhan ois kuhaa?
        Jos joulutarjottavani olisi pitsaa, ei nuoriso räpäyttäisi silmiänsäkään tai sanoisivat sehän olisi hyvä!
        Mutta mä ymmärrän, jos todella isolla joukolla vietetään, niin voihan joulun järjestää nyyttäreinä ja tuloksena on vaihtoehtoja kaikkien makuun.
        Jokainen taaplaa tyylillään.
        Beng

En tänäkään vuonna aio ahtaa ähkyyn asti kaikkea rasvaista ja suolaista sisääni.

Joulun aika on muutenkin pahinta sydäninfarktien aikaa ja etenkin tänä vuonna sairaala- ja tehopaikat ovat tiukoilla tuon koronan takia.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

En tänäkään vuonna aio ahtaa ähkyyn asti kaikkea rasvaista ja suolaista sisääni.

Joulun aika on muutenkin pahinta sydäninfarktien aikaa ja etenkin tänä vuonna sairaala- ja tehopaikat ovat tiukoilla tuon koronan takia.

Niinpä. Pelkkä ajatuskin kuvottaa. Takavuosina kinkkua järsittiin useampi päivä ja loput kuutioina hernekeittoon.
        Niinhän sitä kerrotaan, että liian raskaat ruuat ja juomat verottavat.
        Beng

• "Yksin-kertaisesti sitten:

Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
      Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.

H.

• Valitettavasti perinteiset jouluruuat eivät ole suosikkejani. Ostan niitä kuitenkin kun tytön perhe tulee jouluksi.
      Ostan jouluruuat valmiina, paitsi kinkun paistan itse, teen täytekakun ja torttuja . Viime vuonnakin ostin vain pienen rasian lanttulaatikkoa ja rosollia, osa jäi syömättä.
      Kaveri toi viime viikonloppuna pienen kinkun jonka paistoin, en ole syönyt siitäkään kuin pari siivua, onneksi hänelle maistuu, kyllä se kylmässä säilyy ensi viikonloppuun kun hänellä alkaa vapaa viikonloppu.
      Ei jouluna pysty syömään enempää kuin muulloinkaan, kylmäsavu ja gravisuolattu lohi voisi maistua karjalanpiirakoiden ja munavoin kanssa. Osaan leipoa karjalanpiirakoita mutta taidan ostaa raakana pakastettuja, ovat ihan hyviä.

• Minä vien yleensä myös karjalanpiirakoita ja munavoita aamiaispöytään. Kyllä mamma yritti minuakin opettaa miten karjalanpiirakoita tehdään ruiskuoreen ja periaatteessa osaan myös, mutta ei minulla tahdo riittää kärsivällisyyttä. Ostetut ihan hyviä myös ja onneksi saa lähikaupoista täälläkin.,

• PalikallaOnKivaLeipoa

Osaatko käyttää piirakkapalikkaa?

• PalikallaOnKivaLeipoa kirjoitti:

Osaatko käyttää piirakkapalikkaa?

Ainakaan Ruotsissa en ole nähnyt kaupoissa niitä oikeita piirakkapalikoita. On vain tasapaksuja kaulimia. Äidillä oli se oikean mallinen, joka oli suippo päistään ja keskeltä paksumpi.

• lasten ja perheidensä kanssa joulua vietetään perinteisin menoin ja aika perinteisesti syöden; keitettyjä perunoita, imelletty perunalaatikko tai peruna-bataattilaatikko, porkkanalaatikko, paahdetut lanttukuutiot lanttulaatikon sijaan, itse tehty maksapatee maksalaatikon sijaisena, rosolli ilman silliä kastikkeen kera, vihreä salaatti, kinkku, kalkkunafilee, graavilohi, uunilohi, erilaisia sillejä, luumu-riisihyydyke jälkiruokana, juomaksi vettä, kotikaljaa ja puna- ja valkoviiniä. joulukahvilla nautitaan joulutorttuja, piparkakkuja ja taatelikakkua sekä konjakkia ja likööriä (vain pieni tilkka), myös suklaakonvehteja aina kun mieli tekee sekä vihreitä kuulia. meitä on aika iso porukka, ruokamäärä tuntuu paljolta, mutta eivät kaikki syö kaikkea, mutta jokaiselle on mieleisiä syötäviä tarjolla.

• olkaanythiljaa

minä teen lasten kaa joulun.ku muilta kiireiltä kerkeen.jo nyt on niin saatana tyhmää.ihaku vi,,,ta.mut niihä tee teettäki.jonnijoutavaa pa..kaa.KETÄ KIINNOSTAA

• Osaan.olla.hiljaa

Noo, niistäpä en huutele tänne vieraisiin pöytiin. Joku saattaa langeta kateelli-seksi, joku anastaa tonttulakkireseptin, joku väärentää pukkinaamarimuhennoksen itselleen suotuisaksi, joku turjake voi vohkia mun joulumuorin, jos sellainen ilmaantuu.

• Ne perinteiset, m itkä jouluun on kuuluneet niin kauan kuin muistini riittää, mutta nyt vsin pienet määrät muutaman vuoden takaisiin jouluihin verraten.

Ihanaa, sataa lunta!

• Varmaan moni muistaa Hanna-tädin kakut. Tein äsken taikinan, laitoin vähäksi aikaa kylmään ja sitten leivon. Saa nähdä kuinka onnistuvat. Äiti näitä leipoi kun olin lapsi.

• Pikkuleivät onnistuivat yli odotusten :) Olivat vielä parempia kun muistelin.

• mielikki.mummo kirjoitti:

Pikkuleivät onnistuivat yli odotusten :) Olivat vielä parempia kun muistelin.

Se taikina se vasta hyvää olikin.
        Pallukka ja toinenkin sujahti aina niitä pyöritellessä suuhun ihan väkisin.

• UunitettuPerunasoseLaati

Jouluherkun arkinen sovellus.

Tässä hyvä arkiruoka mitä voi valmistaa vaikkapa kerran viikossa. Uunittaminen antaa hiukan juhlavuutta muuten niin yksinkertaiselle perunalaatikolle.

Se aito arkiruoaksi hyvin sopiva uunitetttu perunasoselaatikko valmistuu näin:

Kuoritaaan perunat, pilkotaan reiluiksi kuutioiksi ja keitetään vähässä vedessä kypsiksi.

Perunat soseutetaan keittoveteen.

Jäähdytetään 65 asteiseksi.

Lisätään jauho ja lisätään tarvittaessa noin 65 asteista vettä niin että soseesta tulee puuromaista.

Laitetaan sose uunittumaan 80-85 asteiseen uuniin 3 tunniksi. Uunissa soseeseen muodostuu aromisia makuja.

Uunitettuun soseesen lisätään suola ja voi sekä maitoa niin että soseesta tulee sakeahkoa velliä. Muuta maustamista ei tarvita. Voi maustaakin jos haluaa, mutta silloin menetetään osa uunituksen aikana muodostuneista mauista. Maustamatta paras. Sose laitetaan voideltuun uunivuokaan. Soseen pinnalle voi ripotella korppujauhoa ja voinokareita.

Sose paistetaan uunissa 140-170 asteessa noin 2 tuntia. Kun sose paistuu 170 asteessa ja saa väriä ja alkaa kuplimaan, niin lämpötilan voi aleentaa 140 asteeseen ja näin kupliminen rauhoittuu.

Uunitettu perunasoselaatikko valmistuu noin 6 tunnissa ja se sopii hyvin arkiruoaksi. Ei siis kohtuuttoman hidas, hyvä ja helppo arkiruoka.

• Aloituksen innoittamana ajattelin aloittaa jouluni valmistelun hyvissä ajoin.
      Heti kun selviän täältä hotellista, menen Porin torille, ensin kahville ja sitten ostan pärekorin ja siihen uusia perunoita nipun tilliä ja jos jostain vielä sitä silliä löytäisin.
      Jouluni olisi täydellinen.

• Ai niin, jos vielä löytäisi nipun raparperiä, voisin piirakan pyöräyttää tai vaikka syödä vain tuoreena, kuorisin ja kastaisin sokeriin tai hunajaan.
        Siinä olisi sitten jälkiruokakin valmiina, jouluaattona voisinsenkin herkun nauttia.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Aivan kauheeta,
      kaikki ruoka on nyt vastenmielistä,
      mikä tuohon ruumiiseen on tullu, ku ruoa ei maistu,

entiset joulu ruuat herkut nyt puistataa, ihan kinnkkua myöten,

kait se on niin vesi parasta kai silläki pysyy hengissä jonkun aikaa,

• Anonyymi

Ja ai kauheeta kans. Tämähän on männävuotisia ketjuja ja aina lankean...
        Beng

• Anonyymi

Vegaaniruoilla mennään joulusta uuteenvuoteen kun ei haluta herättää pahennusta kenessäkään ruokapöytään tulevassa suvun jäsenessä . Osaako joku ehdottaa jouluherkkuja , näitä kasvisperäisiä seitankinkkuja ja vegekinkkuja , tofujuustoja , kasvisleikkeleitä ja kasvismakkaroita ja muita hienouksia .

• Anonyymi

Taitaa tulla oikea vegaaninen mässäily ei suku kokonnukaan koronan pelossa vaikka tilauksia ja ostoslistoja jättivätkin . Uuden ruokavalion opettelua osittain . Nami nami ?

• Anonyymi

Harmaasuolattu kinkku ostettu, ja laatikot ynnä muut perinteiset sekametelisopan ainekset ostin tänään. Silakkafileitä laitan yöksi suolaan, huomenna valmistan niistä suutarinlohirullia.
        Seuraavaksi graavilohen hankinta ja valmistus.
        Lipeäkalan jätän välipäivien ruuaksi, kun rouva ei ole siihen niin ihastunut.

• Anonyymi

Vegaaninen herkkujen esimaistaminen tuloksineen : Outo elämys , yhdistelmä virkistäviä raikkaita ja myös osa todella kummallisia makuja . Vatsa täyttyy mutta nälkä ei katoa vaikkei enää pysty nielemään enempää . Tehostettu laihdutuskuuriko ?

• Anonyymi

Ittensä kiusaamista tieten tahtoen , jos edes jouluna ei voi perinteisiin joulupöydän herkkuja syödä.

• Anonyymi

Tiedä vielä kiusaamisesta mutta aamun vessatuotos oli ainakin yllättävän runsas , ei jäänyt kovin paljoa välille sisään ja ulos määrien suhteesta päätellen .

• Anonyymi

Ja taas vegaanisen vatsan kolmannen ylitäyttökerran jälkeen yön alkaessa olla jo puolessa on yhä nälkä eikä taaskaan pysty enempää lisää nielemään yöpalaa ( Kuuluu johtuvan vain aiemmasta väärästä raskaasta ruokavaliosta vaikkei lihavia ollakaan , tiesivät suvun vegaanit) . Jollakin oudolla tavalla ylivirkeä olo , mahtaako nukkuminen onnistua ja yllättäin nälkäistä naurattaa pikkuasiatkin .

• Anonyymi

hyvä, kaupassa oli pieniä kinkkuja, kun nyt ei vieraita tule, ja perunalaatikkoa, vatsa ei kestä kaikenmaailman sörsseleitä enää

• Anonyymi

Vegaanikuuri ei pitänyt keittiöstä alkoi jo aamuyöstä 3.30 kantautua sikajauhelihapihvien haju kun puolison nälkäaistimus ylitti sietokyvyn ja se siitä .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe