kissallamme on koko kaula täynnä takkuja....ne haittaavat paljon, mutta niitä ei uskalla saksilla leikata itse...paljonko maksaa eläinlääkärillä käyttö??? vai mitä muuta voi tehdä??? kissalla on kaiken lisäksi tosi pitkä karva......
kissan takkujen leikkaus????
9
8318
Vastaukset
- Jee
Kuules,
meillä 9 v brittiuros. Tosi paljon takkuaa, juuri kaulan seudulta ja peräpäästä.
Leikkaan niitä karvatakkuja itse pois. Otan aina takun kerrallaan ja saksin juuresta pois.
Silloin kun kissamme oli nuori, ihmettelin mikä sairaus iski! Vein eläinlääkärille, joka leikkasi ison alan karvaa pois (nukutuksessa). Epäili jotain sairautta.
Sain tylyn tuomion: karvaa ei ole tarpeeksi usein hoidettu/kammattu. Maksoin siitä reissusta silloin varmaan 500 mk.
Meillä on opittu leikkaamaan näitä takkuja, eipä ole enää ongelma. Kissakin oppinut jo tähän. - Sipsu
Kissaahan tulisi harjata päivittäin, mutta siltikin niitä takkuja voi päästä muodostumaan hankaliin paikkoihin, kuten kainaloihin. Miten kissa suhtautuu harjaukseen ja leikkaamiseen? Totuta se jo ihmeessä, ja hoida leikkaaminen kun kissa on rauhallinen tai nukkuu. Pienet kynsisakset on parhaat, mutta varovainen pitää olla, koska kissan iho on venyvä ja ohut, ja helposti voi leikata palan nahkaa.
Jos toimenpide pelottaa tai kissa on yhteistyöhaluton, vie lääkärille joka ajelee kissan pahimmassa tapauksessa rauhoituksessa. Sen jälkeen sun on helpompi ENNALTAEHKÄISTÄ takut päivittäiseen harjaamiseen totuttamisella. Syötä talvisin pirskattia tai vitamiiniöljyjä, niin turkki pysyy parempana. - Sanna
Osta semmoiset pyöreäkärkiset sakset. Ne eivät vahingoita kissaa, jos se vaikka leikkaamishetkellä liikahtaa. Mulla on omalla kissalla kanssa pitkä turkki, mä oon keksinyt semmoisen keinon että kun katselen illalla telkkua, niin kissa makaa sylissä ja mä setvin paakut sormin. Kerran sillä oli tosi paha paakku jalkataipeessa, sain sitä hiukan selvitettyä ja sitten kissalta meni hermo. Aamulla meinasin jo soittaa eläinlääkärille, mutta huomasinkin että kissa oli repinyt paakun irti itse :) Nyt kissalla ei ole paakkuja enää ollut, paakut olivat syksyllä. Ehkä nämä paakut tulevat aina johonkin tiettyyn aikaan, esim. kun kissa vaihtaa karvaa kesä tai talvikuntoon. Luulisin. Tsemppiä sulle!
- onnistuin
Tuttuni kissalla oli kämmenen kokoinen takku, aivan huopunut kova paakku selässä. Kissaa ei muka voinut viedä lääkäriin, kun se on niin herkkä. Leikkasin itse luvatta paakun, kun iho sen alla sairastuu ja kissa jo aristeli paikkaa. Tein haavoja kissaparan nahkaan, mutta onneksi se parani ja karva kasvoi normaaliksi.
MUT HARJATKAA PÄIVITTÄIN PITKÄKARVAISIA KISSOJA, PLIIIS!!! - kisu
Olen yrittänyt leikata saksilla, mutta kissa ei siitä innostunut....myös harjannut olen joka päivä kissaani, mutta karva takkuuntuu paljon varsinkin kun kissa on ulkona.Pitää yrittää saada takut jotenkin pois, koska ne vaivaavat kissaanikin kovasti...
- ....
Lapsuudenkodissani oli isovillakoira ja sille hommaatiin sellaista "takkujen aukaisu-suihketta", jolla takut sai suht helposti auki. Tuosta tuskin on mitään iloa kovin vanuneiden takkujen kanssa, mutta pieniin takkuihin voisi toimia, jos kissan karva yhtää samoin reagoi kuin koiran.
- Sipsu
Jos takkuja tosiaan päivittäisestä harjauksesta huolimatta tulee, on kissa vaan pakotettava. Kissasi on kohta yksi huopapallo jos et tartu itseäsi niskasta kiinni ja toimi.
Itse opetin kissani aikoinaan olemaan kiltisti paikoillaan siivouksen ajan valjailla. Kissa nojatuoliin, valjaat päälle ja kaksi hihnaa molemmin puolin istuimen alle kiinni. Oikeastihan kissa siitä pääsee, mutta tuntee olevansa kytkettynä ja alistettuna, ja lopulta rauhoittuu ja rupeaa nukkumaan.
Nykyään jos takku löytyy, kissa toki herää kun rupean leikkaamaan, mutta pysyy silti kiltisti paikallaan ja esittää nukkuvaa :)
- alma
Varma homma saada takut pois kissaa
telomatta on laittaa metallikampa ihon ja takun
väliin ja leikata kamman yli tuleva takku pois.
Ainakin meillä toimii. - ansku
Eläinkaupoissa myydään erikoiskampaa takkuja varten mene kyseleen, kyllä ne tietää. Ostin juuri omalle katille sellasen, ja paakut lähtee siististi irti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829