Olen harrastelijakoodari. Olen yrittänyt tehdä tehtäviä osoitteesta https://www.ohjelmointiputka.net/postit/ Ehkä noin 40 %:iin tehtävistä olen keksinyt yhtä hyvän ratkaisun kuin paras tulos. Onko normaalia, että ohjelmoija osaa vain noin vähän ratkoa ongelmia. Onkohan minulla tulevaisuutta IT-alalla?
IT-ala liian vaikea
5
1164
Vastaukset
- Unohdatuollaiset
Ei noilla ole yhtään mitään tekemistä oikean, käytännön ohjelmoinnin kanssa, vaan kyse on puhtaasti mensasnobistien älykkyystestistä. Itse en ymmärrä edes tehtävänantoa useimmissa (koodaustaustaa 25 vuotta)!
- huipullevaaditaanälyä
Älyä vaativat ohjelmointitehtävät erottavat jyvät akanoista. Jos ei edes tehtävää ymmärrä (kts. edellinen vastaaja) soveltuu korkeintaankin johonkin rivikoodaajan työhön pyörittelemään yksinkertaisia ehtolauseita ja kirjoittamaan rutiinikoodia päivästä toiseen. Juuri nämä henkilöt lentävät ikkunasta ensimmäisten YT:iden kohdalla.
Parhaat koodaajat kirjoittavat koodia yhtä helposti kuin matemaattisia todistuksia.- matematiikan.yo
Omahyväistä paskaa.
- BeachBoyBoogie
matematiikan.yo kirjoitti:
Omahyväistä paskaa.
Olen kyllä samaa mieltä eli tämän päivän devaajat eivät matematiikkaa (ne jotka tekevät business-softaa) lukion lyhyttä matikkaa enemmän käytä. Jotkut algoritmien parissa työskentelevät kyllä sitäkin enemmän, mutta kyllä valtaosa tekee sitä "käyttöliittymästä palvelukerrosten läpi kantaan"-softaa, tai hyödyntävät jotain palvelinsoftaa.
Tottakai matikasta on hyötyä. Mutta hyötyä on siitäkin että kirjoitat 20 rivin sijaan 7-9 riviä koodia joka hoitaa saman asia (käytät frameworkkien ominaisuuksia lamdat, collectionit ja muu tauhka).
Toinen juttu on se, että kun koodaat noita business-sovelluksia niin pikku hiljaa alat koodaamaan paremmin, siistimmin ja teet geneerisempiä ratkaisuja... tai niin ainakin yleensä tapahtuu.. kai sitä poikkeuksiakin on :)
Mutta sen jälkeen alkaa noi monimutkaisemmatkin kuviot kokemuksen pohjalta onnistumaan paremmin eli ei tämä yleisesti ottaen mitään rakettitiedettä ole, paitsi ne algoritmikoodaajien hommat.
Itse sanoisin että ylläpito- ja muiden kesken jättämien projektien koodien selvittäminen on kusisinta touhua mihin voi joutua! Siinä voi parempikin devaaja mennä täysin solmuun kun joutuu selvittämään, että mitä joku sekasotku oikein tekee, Eikä tollasta työtä jaksa tehdä kovin kauaa vaikka palkkaa nostettaisiin parilla tonnilla. - Nussman
Ei mene niin. Eniten laskuttavat pysyvät talossa. Tuottamatonta työtä tekevät ei!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin273391Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee282141Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1141670Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71418- 761359
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381236- 641056
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10974Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70931- 102912