Olen rv 34 risat, ja rintoihini ei ole tullut mitään, kuppikoko ehkä yhden kasvanut, mutta tipan tippaa ei ole maitoa herunut vielä.. Mites kun synnytyksen jälkeen vauva nostetaan masulle ja annetaan imeä ensi tipat, mutta mistä minä ne ensi tipat maitoa taion????? Onko kaikilla aina viimestään siinä vaihees ees pikkasen maito nousuut vai? auttakaas nyt ekakertalaista hölmöläistä pikkasen, kun muutenkin pelottaa tuo imetyksen onnistuminen.. kiitos kaikille!
ternimaito
6
557
Vastaukset
- kaksosten äiti
Ei mullakaan ennen synnytystä maitoa tullut, eikä varmaan vielä heti synnytyksen jälkeenkään, vaikka vauvat ottivatkin ensihörpyt, kuhan kävivät ensin lämpökaapissa lämmittelemässä.
Parina ensimmäisenä päivänä rintamaidon lisäksi saivat pullosta lisämaitoa, mutta sen jälkeen ovat hyvin kasvaneeet pelkällä rintamaidolla. Nyt jo maistelevat soseita ja juovat nokkamukista vettä päälle ja lisäksi tietysti rintamaitoa, niin paljon kuin jaksavat. - 3:n äiti
Mulla oli ihan sama juttu odottaessani esikoista. Kuppikoko kasvoi raskausaikana hätäiseen yhdellä pykälällä. Maidon tulosta ei ollut puhetakaan ennen synnytystä. Silti vauva kasvoi alusta asti pelkällä rintamaidolla ja ensimmäisinä viikkoina riitti vähän lypsettäväksikin. Oli hyvä kun oli pakasteessa vähän hätävaraa, kun mulle iski vatsatauti ja sen seurauksena meinasi maidontulo ehtyä.
Muista, kun saat vauvasi ensimmäistä kertaa rinnallesi, te olette molemmat ensikertalaisia. Yhdessä sitten alatte harjoittelemaan sitä imetystä ja etsimään teille molemmille sopivia tapoja. - anya
Niin kuin edellinenkin vastaaja sanoi, ei maitoa välttämättä tule vielä heti synnytyksen jälkeenkään. Ainakaan sitä ei itse tunne. Mutta jokaiselta, joka vauvaa alkaa imettämään, ensimmäiset tipat varmasti tulevat. Ne ovat vauvalle tärkeitä tippoja. Minä olin nuorimmaisen syntymän jälkeen aivan varma, ettei tippaakaan tullut ensimmäisillä imetyksillä, mutta lastenhoitajat sanoivat, että vauva pulautteli jo maitoa.
Minä olen kieltänyt sairaalassa lisämaidon antamisen, mutta jos sinusta tuntuu, että vauva syntymän jälkeen vain kitisee, voi hänelle lisämaitoakin antaa. Jos itse on kovin väsynyt ja huolissaan maidon tulosta, saattaa kestää pitempään, ennen kuin maito nousee. Ensimmäisen lapsen kanssa varsinkin helposti hätäilee, kun ei ole vielä kokemusta koko imetysasiasta. Mutta periaatteessa siis vauva pärjää niillä ensimmäisillä tipoilla, mitä maitoa tulee ennen kuin se kunnolla nousee. Tässä vaiheessa sinun on kuitenkin turha kantaa murhetta imetysasioista. Tai ehkä kannattaa tutustua imetysoppaisiin, vaikka ajatus tuntuisikin kaukaiselta. Minua se ainakin auttoi ensimmäistä lasta odottaessani.- 3:n äiti
Minä en ole kieltänyt lisämaidon antamista, ja vaikka olisin kieltänytkin, Ei sitä ainakaan kuopukselleni kohdalla olisi kuunneltu. Hänellä nimittäin huiteli verensokeri selvästi alle 3:ssa ainakin parina päivänä syntymänsä jälkeen. Kun maito alkoi nousemaan, pärjäsi tyttö pelkällä rintamaidolla ja verensokeritkin alkoivat pysymään sallituissa rajoissa.
- anya
3:n äiti kirjoitti:
Minä en ole kieltänyt lisämaidon antamista, ja vaikka olisin kieltänytkin, Ei sitä ainakaan kuopukselleni kohdalla olisi kuunneltu. Hänellä nimittäin huiteli verensokeri selvästi alle 3:ssa ainakin parina päivänä syntymänsä jälkeen. Kun maito alkoi nousemaan, pärjäsi tyttö pelkällä rintamaidolla ja verensokeritkin alkoivat pysymään sallituissa rajoissa.
Tietysti lapsen terveys on tärkein asia ja myös äidin jaksaminen. Enhän minä sitä tarkoittanut, ettei lisämaitoa missään tapauksessa saa antaa. Jos vauva on koko ajan vierihoidossa, ei lapselle kyllä väkisinkään lisämaitoa tulla antamaan, jos äiti sen kieltää, ellei sitten lapsen terveys sitä vaadi. Minut leikattiin nuorimmaisesta ja siksi vauva oli välillä lastenhoitajilla. Koska vauva ei ollut omien silmieni alla koko ajan, kielsin lisämaidon, ja kyllä minun kieltoani kunnioitettiin.
maito noussut kun vasta neljäntenä päivä kunnolla, joka on ihan normaalia. Sairaalassa annoin lisämaitoa, kun ei sitä yöllä ihan montakaan tuntita jaksanut imettää huutavaa pianokaista ja mitä sitä huudattaa kun maitoa ei kerta kaikkisesti noussut. Lisämaidon anto oli ok ja koto imetys sujui jo hyvin.
Sen takia vauva nostetaa heti rinnalle imemää että vauvan imemisrefleksi käynnistää aivolisäkkeen etulohkossa erittyvää prolaktiivihormonia joka käynnistää ja yllä pitää maidon eritystä. Otitko kelalta äitiys pakkauksen? Siinä on todella hyvä kirjanen imetyksestä, kirjan nimi on rinnalla. Se kannattaa lukea läpi.
Ei imetystä kannata stressata, pelätä eikä ajatella liikaa etukäteen, stressaamisesta on vai haittaa. Otat rennosti ja nautit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3472969Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011463En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841292- 1081291
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991275Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591225- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi781037Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24931- 33837