Uusperheiden jouluaatto

Tonttupoppoo

Miten teillä menee joulu joilla on niin "omia" kuin yhteisiäkin lapsia sekä isovanhempien luona käymisiä joulun suunnitelmaksi?
Miten joulun rauhallisuus ja perheen kesken oleminen onnistuu?

21

1410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiPerhejoulu

      Lapset asuvat ulkomailla ja me vanhemmat olemme tahoillamme yksin. isovanhemmat ovat jo kuolleet.

    • liuhiuhdui

      Me emme koskaa aattona vieraile isovanhemmilla. Tai jos vierailemme, niin niillä jotka asuvat kauempana, ja siellä ollaan sitten koko porukka useampi päivä. Eli siis aattona ei säntäillä paikasta toiseen.

      Muina pyhän ajan päivinä voidaan toki vierailla.

      Meillä juhlitaan joulua joka toinen vuosi aattona, ja silloin kaikki lapset ovat meillä n. viikon.

      Joka toinen vuosi meillä on vain yksi lapsi aattona, ja silloin meillä onkin tapana juhlia joulua vasta 30 pv kieppeillä ennen vuoden vaihdetta, kun koko porukka on taas kasassa.

      Tämä toimii erinomaisesti meillä jo ties kuinka monetta vuotta. :)

    • Ateistit

      Hienosti ollaan töissä kaikki pyhät, lapset jo aikuisia molemmilla ja pari aikuista lasta vaihdossa ulkomailla.
      Ei me olla koskaan perustettu koko joulusta, päivät muiden joukossa.

    • Saarelainen12

      Erään perheen kokemuksesta tiedän, että kaikki ei taatusti mene kuin pitäisi. Vaimolla on omia lapsia kaksi ja miehellä kolme. Vaimon mielestä miehen kersat ovat kakaroita ja hänen lapseensa ovatkin sitten, arvatkaapa, lapsosia. Kahdeksan vuoden avioliitto murtui juuri näihin eriarvoisiin asioihin. Sen mukaan kaikki muukin tietenkin romahti.

    • mekkk

      Ei onneksi ole tuolaisia ongekmia kun lapsi vain yhden naisen kanssa ja saman kanssa jos yli 28v kimpassa ja onneksi ei lapsia muidennaisten kanssa.

      • ojöiojr

        Ja olet uusperhepalstalla kommentoimassa koska... ?


      • mekkk

        Siksi että itse en koskaan olisi perustanut mitään uusperhettä missä olisi omat ja puolison lapset koska en viitti kotonai katella toiseten lapsia. Mielipiteen voi aina ilmaista vaikka ei asia itseään koskisi.


      • 25vuottanaimisissa

        Hyvä kommentti! Kyllä minustakin ihan jokaisella on täysi oikeus kommentoida myös tänne uusioperhepalstalle. Itse jopa inhoan tuota uusioperhe -sanaa, koska se tuo mieleen ihmisten ajattelemattomuuden parisuhteessa. Lapset kärsivät tuosta kaikista eniten ja he mallintavat vanhempiensa käytöstä todennäköisesti omassa parisuhteessaan. On täysin selvää, että uusioperheessä tulee ristiriitoja, koska vanhempien erosta johtuen yhden parisuhteen ympärillä pyörii väistämättä toinenkin parisuhde, ja lapset pyörivät siinä mukana viattomasti. Ei se ole tarkoituksenmukaista.


    • Ateistit

      Hyvin ,kun ollaan töissä pyhät ja rahaa tulee triplaten.

    • Uusioperhe

      Meillä juhlitaan joulua kahtena päivänä. Meillä on yhteisiä lapsia kaksi lisäksi kaksi vaimon lasta ja yksi miehen lapsi. Kotona asuvien kanssa vietetään aattona joulua ja ei asuvien kanssa joulupäivänä ja silloin myös vieraillaan samalla sukulaisilla. Hyvin on tähän asti toiminut ja varmasti toimii jatkossakin.

    • epäilijä

      Ei nämä joulut enään ole sellaisia kuin 60-80 luvuilla silloin oltiin perhepiirissä ne jotka ei oleet töissä .Rauhoitutiin nautittiin kodin ilmapiiristä eikä ollut lahjat pääroolissa.Toisin on nyt osa kansaa on köyhää tosilla on millä mällätä kaupiaat luo tarpeita jotka vanhenpien tulisi toteuttaa yhä useanpi on töissä ravintolat on auki aina pitäisi mennä jonnekin ja kulutaa.Ei oikein tule enää joulu fiilistä.Mutta hyvää joulua kuitenkin kaikille perheille.

      • Kielipoliisiksi

        Mitä tuo enään tarkoittaa? Ei sellaista sanaa ole suomenkielessä. Entä rauhoitutiin? Kulutaa? Mikset voi laittaa pisteen jälkeen välilyöntiä, kuten kuuluu? Voisihan pilkkujakin käyttää.


    • htyre

      Voin ihan omalla kokemuksella sanoa, että uusperheiden jouluissa aina jokin sukulaisuussuhde joutuu kärsimään.
      En ole moneen vuoteen nähnyt lastani ja lapsenlapsiani jouluaattona, joulupäivänä tai edes Tapaninpäivänä . En tiedä miten itse kokevat, minulla on valtava ikävä.
      En ole tehnyt asiasta numeroa siksi, että he eivät kärsisi ainakaan niin paljon, tietenkin pienet lapset osaavat monesti sopeutua, usein se todellisuus astuu esiin vasta aikuiseksi tultua.

      Toki tapaan heidät joulun jälkeen arkena, mikä on ihana asia, sillä eiväthän kaikki saa edes silloinkaan tavata.

      Uusperheessä on liian paljon erilaisia osapuolia ja puoliaan pitäviä, että on mahdottomuus tavata kaikkia jouluna.
      Minä on näille uusperheen aikuisille tärkeintä, mennäänkö sen kaavan mukaan vai minkä.

      • äklösäklöas

        Miksi et tapaa? Odotatko että heidän pitäisi vierailla sinun luonasi?

        Meille on isovanhemmat tervetulleita viettämään Joulua. Suunnilleen joka kolmas joulu ovatkin tulleet. Me emme lähde Jouluna mihinkään matkaamaan ympäri Suomea. Ihan sama olisiko meillä ydinperhe vai tämä uusperhe, niin Jouluna emme lasten kanssa liiku. Hyvin yksinkertaista. Se on etenkin lasten juhla.

        Minulla on myös hyvä ystävä, joka juuri tänä Jouluna ilmoitti kaikille sukulaisilleen, että haluavat vastedes viettää Joulun ihan vaan perheen parissa. Arki on kiireistä ruuhkavuosissa, eivätkä yksinkertaisesti jaksa kestitä ketään, tai matkustaa minnekään, kun se pari hassua vapaapäivää Jouluna on. Minä ymmärrän hyvin. Ja heillä siis on ihan perinteinen ydinperhe.

        Kunnioita siis lapsesi halua viettää Joulu omalla tavallaan. Ja turha ikävöidä, kun sinulla ei välit heihin ole katkennut.

        ps. Minäkin tapasin omia mummojani koko lapsuuteni aikana vain kahtena Jouluna. Kun olin 9v ja kun olin 13v. En ole koskaan kokenut, että minun olisi juuri jouluna tarvinnut heitä nähdä. Ja jouluni ja lapsuuteni olivat hyvin onnellisia. :) Perheen kanssa olin joulut.


    • TulevaUusperhe

      Harmi, että tänne on tullut niin vähän neutraaleja kertomuksia erilaisista joulunviettotavoista :-/ olisi ollut mukava lukea enemmän oikeita kertomuksia ja peilata niitä omiin ajatuksiin ja saada uusia näkökulmia..

      • Envietäjoulua

        Joulu on aikuisten satujuhla, sillon vietetään Jeesuksen syntymä juhlaa ja joulupukin olemassa oloa , molemmat satuolentoja, kauppiaat viettää rahajuhlaa ,no se ei ole satua, kahjoja satuihin uskovia ihmisiä kusetetaan olan takaa.


    • mietinjamietin

      Miehen nainen ja hänen kersat eivät kuulu miehen entiseen perheeseen, joten mies viettää joulunsa ex vaimon ja ex lastensa kanssa, ei vieraan naisen ja vieraiden kersojen kanssa, se on itsestään selvää. On torkeetä että nainen ensin rikkoo miehen perheen ja ssitten kuvittelee että hän lapsineen kuuluu miehen ja tämän ex vaimon perheeseen, siivellä asumaan ja syömään, ja että miehen exä vaimo ja ex lapset kuuluvat hänen elämään, näin ei ole missään nimessä. Ei ole kuin yksi perhemuoto, ydinperhe ja kun se hajoo tai hajotetaan, on yh perhe johon ei kuulu miehen eukko se uusi ja kiero. Miksi uusio nainen kuvittelee omivansa miehen entisen elämän kokonaan, kun hänellä ei ole mitään pitää viedä heilt kaikki pois, ja tuhota kokonaan. Kummallinen juttu.

      • Opettelekirjoittamaan

        Kyllä on katkeruus huipussaan, toivotan sulle katkeraa ja vihan täytteistä joulua.


    • jkdjfkdfjkfdj

      Ai miten? Siten että lapset ovat äidin luona ja mies viettää aikansa sutturoiden luona pois häiritsemästä entistä perhettä. Lasten on tärkee viettäää ihana joulu, ruokailla, joululauluja laulella ja soittaa, ja saada lahjoja. Jos isä hylkää toisten naikkosten ja kersojen takia omat, semmoinen isä ei ole tervetullut hienoon julaan lasten ja heidän äidin kanssa. Lapsille pitää järjestää hieno juhla, josta jää hienot muistot millaista on oikea joulu, kun saa olla rauhassa poissa isän vaatimusten. Joulu on lapsten, äidin ja mummojen ja vaarien kanssa maailman parasta.

      • Opettelekirjoittamaan

        Ja lisää katkeruutta ja vihaa ...


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe