Mitä kaikkea kirjailija käsite kattaa ? Jos puhutaan jostain ihmisestä joka runoilee niin onko hän kirjailija ? Kait pitää olla ainakin tunnettu muuallakin kuin omassa asuinpaikassaan. Mitä sitten jos runoja väsäävä ihminen on jo vanha niin onko hän kirjailijan alku ? Esim. vaasassa asuva Eeva K.
Onko hän kirjailijanalku vai runoilijan alku vaiko vain kirjoittelijatyyppi.
Tullakko kirjailijaksi
2
376
Vastaukset
- aloittelevakirjailija
Kirjailija ei ole millään tavalla ammattisuojattu nimike, joten periaatteessa kuka tahansa tekstiä tuottava voi nimittää itseään kirjailijaksi.
Itse ajattelen niin, että kirjailija on henkilö, joka kirjoittaa julkaisutarkoituksessa, ja hänen tekstejään on myös julkaistaan kustannettuina painettuina tai e-kirjoina. Omakustantaja on omakustannekirjailija.
En liittäisi kirjailijuuden käsitettä kovin tiiviisti siihen, että henkilö saa päätoimeentulonsa kirjamyynnistä, koska silloin Suomen kokoisella kielialueella ei olisi montaakaan "oikeaa" kirjailijaa. Enemmistö kirjailijoista joutuu kituuttamaan epävarmoilla apurahoilla tai käymään oikeissa töissä.
Jos kirjoittaa runoja, on runoilija. Runous on oma taiteenlajinsa.
"Kirjoittelijatyyppi" on mielestäni henkilö, joka kirjoittaa lähinnä omaksi ilokseen, eli pöytälaatikkokirjailija. Tai sitten hän on julkaisuhaluinen kirjoittaja, jonka sydänverellä vuodatetut tekstit nyt vain eivät jostain kumman syystä ylitä kustannuskynnystä, vaikka ovatkin (hänen omasta mielestään) todellista timanttia. Kansalais- ja työväenopistojen kurssit ovat täynnä "kirjoittajatyyppejä".
"Kirjailijanalku" voisi sitten olla vakavasti kirjoittamiseen suhtautuva henkilö, jolla on konkreettisia tavoitteita kirjoittamisen saralla, ja joka on jo onnistunut julkaisemaan jotakin (esim. novelleja antologioissa tai lehdissä), ja on kenties menestynyt kirjoituskilpailuissa, mutta ei vielä koe ajankohtaiseksi nimittää itseään kirjailijaksi.- oliviinikivi
olipa jotenkin selkeästi ilmaistu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308378Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4358224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1561091Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17746Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57702Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28653Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?58633En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36607Yllätyspaljastuksia uudesta Maajussille morsian -kaudesta! Vappu Pimiä sometti, myös MTV3:lta infoa
No nyt on uusiakin tuulia Maajussille morsian -ohjelmassa. Kuka mahtaa olla tämä tuttu kasvo, joka jo toistamiseen lähte5579