Jos nyt unohdetaan hybridit ja verrataan ihan raaasti kone vastaan kone.
Kuluttaako Toyotan Atkinson vähemmän kuin eurooppalaismallinen perus pikkuturbo?
Tai onko siitä jotain muuta etua kuten vääntökäyrä tms?
Ja nyt siis samantehoiset koneet vastakkain ja ilman hybridikotkotuksia.
Miten Atkinson pärjää?
22
5641
Vastaukset
- 34234
Mihin pyrit tuolla asetelmalla?
- Teroteihaluu
No ensinnäkään, se ei ole oikea atkinson jossa männän liikerata muuttuu, vaan uusi venttiilikikkailu.
Toisekseen, tojon koneet ei vapareina pärjää turbotetuille eurokoneille. Ei tehossa eikä kestävyydessä eikä kulutuksessa eikä väännössä. Siksi tojoTero ei mielelleen keskustele näistä asioista vaan käyttävät aikansa puhumalla "itäautoista". - atkinson
Atkinson kuluttaa vähemmän. Puristustahtia pidemmän työtahdin ansiosta isompi osa energiaa saadaan hyötykäytettyä, jo itse moottorissa. Turbossa saadaan myös osa tästä energiasta hyötykäytettyä, mutta vain tietyllä kierrosluku-, ja tehoalueella, ja suuremmilla häviöillä.
- markkinointihömpötystä
"Puristustahtia pidemmän työtahdin ansiosta"
Tämä on markkinointiosaston hölynpölyä. Erimittaiset tahdit ovat tojon koneessa mekaanisesti mahdottomat toteuttaa. Kyseessä on pelkkä kikkailu venttilien ajoituksella ja Atkinssonin käyttäminen nimenä on teknisesti täysin väärin ja huijausta.- atkinson
Kyllä ne tahdit on erimittaisia, vaikka mäntä liikkuu yhtäpaljon. Tarkemmin ottaen pitäisi kai puhua tehollisesta puristus, ja tehollisesta työtahdista, mutta lopputuloksen kannalta sama. Jokatapauksessa tällä saavutetaan merkittävästi parempi hyötysuhde.
Alunperin Atkinsson moottorin erilaisella kampikoneistolla oli lähinnä tehtävänä kiertää Otto-moottorin patenttia, parempi hyötysuhde (joka sitten lähinnä menetettiin mekanisiin häviöihin) oli vain sivutuote. Toyotan toteutustavassa saadaan pidemmän työtahdin etu, parempi hyötysuhde, mutta ilman lisääntyneitä kitkahäviöitä. - Ocu1.8TSI.132kWWebasto
olet tainnut sotkea nyt atkinsonin ja allisonin keskenään. allison on tuttu työkonepuolelta. toyotissa käytettävä atkinsonin työkierrolla oleva 1.8 bensiinimoottori on arvosteltu maailman taloudellisimmaksi polttomoottoriksi. tätä moottoria käytetään muun muassa toyota prius hybrid malleissa. googlaappas miten huiman pieniin kulutuslukemiin sillä päästään, se todellakin toimii.
- Watkinsson
Kiitos kysymästä! Oikein hyvin se pärjää. Viime kuussakin myytiin oikein mukavasti. Huomattavasti enemmän meni kaupaksi kuin vikaisia turpovikavaageneita. Oikein tyytyväisiä on oltu sen suosioon. On suorastaan yllätänyt positiivisesti. Ei syö öljyä eikä veny jakoketju. Toimii kuin junan vessa. Kovin on tykätty. Laatu ja luotettavuuskin on todettu oikein hyväksi. Pikkuturbot ja varsinkin VW:n kyhäämät on todeeella pitkä kysymysmerkki. Ei ne mopon koneet ole koskaan kestäneet oikein yli ensimmäistäkään sataatuhatta kilometriä minkäänlaista ajoa ja tuskin ahdettuna sitäkään. Jos joku höynäytettävä ja huijaamiseen jo tottunut haluaa kokeilla niin ei se minua häiritse pätkääkään omapahan on kokeilunsa. Enkä aijo tulla suolipalstalle kestävyyttä kyselemään. Siitä kyllä media informoi niinkuin muistakin lukuisista VW- murheenalhoista ja vika- ja huijausmaailmasta, joka on todettu ihan oikeusistuimissakin.
- Anonyymi
Samoin toiota on saatu ja tuomittu huijauksista mm. Rallimaailmassa
- TSI2012
jos et edes internettiä osaa käyttää niin kerrotaampa se nyt tässä. Toyotan Atkinson työkierrolla oleva bensiinimoottori on hyötysuhteeltaan maailman paras. 40% polttoaineesta käytetään liike-energian tuottamiseen. siihen ei pysty edes diesel moottorit (38%).
- Tojosukkaa
Ei tojossa ole oikeasti toteutettu muuttuvaa puristusta eri tahdeille kuten atkinsoneissa vaan ainoastaan muuttuva venttiilien ajoitus. Lopputulos ei ole polttoainetaloudellisempi. Euroturbot on ylivoimaisia. Joka suhteessa. Teho, paino, hinta, huoltoväli ja kulutus.
- VAGNeverAgain
...mutta euroturbomoottori ei kestä yli 100 tkm.
- ei.kulje
Rivakkain Atkinson C-HR kiihtyy nollasta sataan 12,7 sekuntia. Tietynalinen ennäys tuokin.
- Kokemuksiahybridistä
Jos unehdetaan trollien höpötys, niin...
Atkinson ei mielestäni oikein sovellu käytettäväksi ilman hybridiapua. Sen huipputeho ( ilman sähkömoottoriapua) on liian pieni, että kuluttajat sen hyväksyisivät.
Atkinsonin käyttökelpoinen kierrosaluekin on vähän dieselmäisen lyhyt.
Ei siis mitenkään joustavan mukava käyttömoottori.
Hybridistä saadaan paras taloudellisuus ulos hybridissä, koska moottorin sähköaivo päättelee kulloinkin polttoainetaloudellisimman käytettävän polttomoottorin kierrosluvun. Hybridissä ei ole kierroslukumittaria ---eihän koneen kierroslukua ei voi itse kaasupolkimella valita. Poljin ainoastaan välittää sähköaivolle toiveen kuljettajan haluamasta kiihtyvyydestä/ajonopeudesta.
Kone voi työskennellä näin parhaalla hyötysuhdealueellaan lähes koko ajan. Sähkömoottori sitten antaa kulloinkin tarvittavan energialisän.
Toyotan hybridimoottori on oikeasti hieno laite. Ja on pelkästään hyvä asia, jos korealaiset ovat pystyneet rakentamaan yhtä upeita hybrideitä!- Käsittämätönjuttu
se asiassa vähän parempia. Nyt kun muillakin on hybridejä Toyota löytää taas tutun paikkansa vertailutesteissä.
Toyotan Atkinsin ei ole oikea atkinsin vaan eräänlainen "matkinson" jossa tavoitellaan Atkinsonin etuja ilman sen vaatimaa teknistä edelläkävikyyttä. Lopputulos on väännötön ja janoinen kone.
Jokin otetaan puheeksi "urheilullisen" chr:n 12,7 sekunnin kiihtyvyys, yrittävät Terot kääntää puheen hybrideihin. No, merkittävästi kalliimpi hybridi kiihtyy nollasta sataan 11 sekuntiin. Se ei pärjää euroautoille missään muussa kuin rumuudessa, ja maksaa 30 000 EUROA - Ettiedämitään
Kysyjälle ja muillekin sun asiantuntemattomat trollaukset ovat arvottomia.
- Hypriti
Atkison on jotenkin työkonemaisempi ja Toyotan moottorit ilman turboa soveltuvat hybridikäyttöön näillä näkymin kaikkein parhaiten. Ei tarvitse olla huolissaan turbon voitelusta tai kestävyydestä. Myös portaaton CVT-sukuinen vaihteisto soveltuu hybridiin loistavasti ja täällä trollipojun usein mainitsema meteli kovassa kiihdytyksessä kuuluu käytännössä millä moottorilla ja vaihteistolla hyvänsä, myös luxusautoissa. Normaaliajossa ei kuulu oikeastaan mitään muuta kuin rengasäänet ja joissakin halvemman hintaluokan autoissa tuulen suhina.
- 2344234
Kovasti moni muukin valmistaja tutkii Atkinson työkiertoa. Nykyään kun venttiiliajoitukset on muuttuvia, saadaan pienellä kuormalla kone hyödyntämään Atkinson työkiertoa mutta tehoa reippaammin tarvittaessa palataan normaalikuvioon.
2016 TM vertailu missä Auris 1.6 vastaan muiden turbot. Auris oli pieniruokaisin, miksi?
Vääntö oli hiekkoa mutta maksimikiihtyvyys ihan hyvä, tehoa siis oli.
Itse ostan auton kokonaisuutena. Toistaiseksi on tullut vastaan vain erilailalla huohoja autoja joiden mikään huonous ei oikeastaan ole liittynyyt moottoriin.
Eniten harmitusta (vaikken puhuisi huonoudesta) on aiheuttaneet turbot ja niiden viiveet. Tämä on tietysti ollut enempi VAG vehkeissä. Jostain syystä Bemarin diesel turbon viiveet on marginaaliset verrattuna VAGeineihin. paras tässä mielessä oli Avensiksen 2.4L vapari. Se reago salamana heti kun kaasuun koski. Vaikka se oli vapari ja vain 163hp teholtaan se tuotti ensimmäisen sekunnin aikana pedaalin painamisesta enemmän voimaa kuin nykyinen 190HP diesel VAGeni vaikka nykyisessä pitäisioleman 400Nm vääntöä ja ehkä onkin, se vaan tulee sitten joskus.
Kukin saa ostaa mitä huvittaa ja hyvältä tuntuu. - Eripariautot
Jos joku Toyota pärjää polttoainetaloudessa, se johtuu selvästi kilpailijoita heikommasta suorituskyvystä. Ei voi verrata kulutusta jos toinen kiihtyy selvästi hitaammin ja maksaa silti paljon enemmän. Kulutusvertailuun on silloin otettava luokkaa halvempi pikkuauto joka tiloiltaan, kantokyvyltään ja suorituskyvyltään vastaa hybridiä - sellainen kuluttaa yhtä paljon ja maksaa puolet vähemmän
- Anonyymi
VW:n käyttämä Miller tekniikka on periaatteessa ihan sama kuin atkinssoni jossa työtahti on pitempi kuin puristustahti. Ainoa ero on turboahdin joka on lisätty atkinsonin kylkeen. Sillä saadaan parempi teho ja vääntö joka puuttuu tojotan atkinsonista.
- Anonyymi
Vwn kone kestääkin melkein 90 000 kilometriä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vwn kone kestääkin melkein 90 000 kilometriä.
Tojotan kone kestää vain 560 mailia.
https://www.youtube.com/watch?v=o9XBc90IO3E
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397860Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412029Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822