Miten Atkinson pärjää?

Kuluttaakovähemmän

Jos nyt unohdetaan hybridit ja verrataan ihan raaasti kone vastaan kone.

Kuluttaako Toyotan Atkinson vähemmän kuin eurooppalaismallinen perus pikkuturbo?

Tai onko siitä jotain muuta etua kuten vääntökäyrä tms?

Ja nyt siis samantehoiset koneet vastakkain ja ilman hybridikotkotuksia.

23

6289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 34234

      Mihin pyrit tuolla asetelmalla?

    • Teroteihaluu

      No ensinnäkään, se ei ole oikea atkinson jossa männän liikerata muuttuu, vaan uusi venttiilikikkailu.

      Toisekseen, tojon koneet ei vapareina pärjää turbotetuille eurokoneille. Ei tehossa eikä kestävyydessä eikä kulutuksessa eikä väännössä. Siksi tojoTero ei mielelleen keskustele näistä asioista vaan käyttävät aikansa puhumalla "itäautoista".

    • atkinson

      Atkinson kuluttaa vähemmän. Puristustahtia pidemmän työtahdin ansiosta isompi osa energiaa saadaan hyötykäytettyä, jo itse moottorissa. Turbossa saadaan myös osa tästä energiasta hyötykäytettyä, mutta vain tietyllä kierrosluku-, ja tehoalueella, ja suuremmilla häviöillä.

    • markkinointihömpötystä

      "Puristustahtia pidemmän työtahdin ansiosta"

      Tämä on markkinointiosaston hölynpölyä. Erimittaiset tahdit ovat tojon koneessa mekaanisesti mahdottomat toteuttaa. Kyseessä on pelkkä kikkailu venttilien ajoituksella ja Atkinssonin käyttäminen nimenä on teknisesti täysin väärin ja huijausta.

      • atkinson

        Kyllä ne tahdit on erimittaisia, vaikka mäntä liikkuu yhtäpaljon. Tarkemmin ottaen pitäisi kai puhua tehollisesta puristus, ja tehollisesta työtahdista, mutta lopputuloksen kannalta sama. Jokatapauksessa tällä saavutetaan merkittävästi parempi hyötysuhde.

        Alunperin Atkinsson moottorin erilaisella kampikoneistolla oli lähinnä tehtävänä kiertää Otto-moottorin patenttia, parempi hyötysuhde (joka sitten lähinnä menetettiin mekanisiin häviöihin) oli vain sivutuote. Toyotan toteutustavassa saadaan pidemmän työtahdin etu, parempi hyötysuhde, mutta ilman lisääntyneitä kitkahäviöitä.


      • Ocu1.8TSI.132kWWebasto

        olet tainnut sotkea nyt atkinsonin ja allisonin keskenään. allison on tuttu työkonepuolelta. toyotissa käytettävä atkinsonin työkierrolla oleva 1.8 bensiinimoottori on arvosteltu maailman taloudellisimmaksi polttomoottoriksi. tätä moottoria käytetään muun muassa toyota prius hybrid malleissa. googlaappas miten huiman pieniin kulutuslukemiin sillä päästään, se todellakin toimii.


    • Watkinsson

      Kiitos kysymästä! Oikein hyvin se pärjää. Viime kuussakin myytiin oikein mukavasti. Huomattavasti enemmän meni kaupaksi kuin vikaisia turpovikavaageneita. Oikein tyytyväisiä on oltu sen suosioon. On suorastaan yllätänyt positiivisesti. Ei syö öljyä eikä veny jakoketju. Toimii kuin junan vessa. Kovin on tykätty. Laatu ja luotettavuuskin on todettu oikein hyväksi. Pikkuturbot ja varsinkin VW:n kyhäämät on todeeella pitkä kysymysmerkki. Ei ne mopon koneet ole koskaan kestäneet oikein yli ensimmäistäkään sataatuhatta kilometriä minkäänlaista ajoa ja tuskin ahdettuna sitäkään. Jos joku höynäytettävä ja huijaamiseen jo tottunut haluaa kokeilla niin ei se minua häiritse pätkääkään omapahan on kokeilunsa. Enkä aijo tulla suolipalstalle kestävyyttä kyselemään. Siitä kyllä media informoi niinkuin muistakin lukuisista VW- murheenalhoista ja vika- ja huijausmaailmasta, joka on todettu ihan oikeusistuimissakin.

      • Anonyymi

        Samoin toiota on saatu ja tuomittu huijauksista mm. Rallimaailmassa


    • TSI2012

      jos et edes internettiä osaa käyttää niin kerrotaampa se nyt tässä. Toyotan Atkinson työkierrolla oleva bensiinimoottori on hyötysuhteeltaan maailman paras. 40% polttoaineesta käytetään liike-energian tuottamiseen. siihen ei pysty edes diesel moottorit (38%).

      • Anonyymi

        Älä satuile! Vaikka kuinka olet Tojofany kohtuus kuitenkin siinä valehtelussa. Ei bensamoottori pärjää hyötysuhteessa dieselille. Jo kolmekymmentä vuotta sitten volkkarin TDI moottorin hyötysuhde oli 44% ja varmaan samoihin aikoihin tulleessa Mersun CDI moottorissa hyötysuhde oli tuota luokkaa. Nyky dieselewiden hyötysuhdetta en tiedä. Jokin aika sitten Scania esitteli kourma-auto dieselin, jonka hyötysuhde on yli50% ja se täyttää tulevan Euro 7 päästövaatimukset. Laivadieseleissä tuo 50% raja on saavutettu jo aikoja sitten.


    • Tojosukkaa

      Ei tojossa ole oikeasti toteutettu muuttuvaa puristusta eri tahdeille kuten atkinsoneissa vaan ainoastaan muuttuva venttiilien ajoitus. Lopputulos ei ole polttoainetaloudellisempi. Euroturbot on ylivoimaisia. Joka suhteessa. Teho, paino, hinta, huoltoväli ja kulutus.

      • VAGNeverAgain

        ...mutta euroturbomoottori ei kestä yli 100 tkm.


    • ei.kulje

      Rivakkain Atkinson C-HR kiihtyy nollasta sataan 12,7 sekuntia. Tietynalinen ennäys tuokin.

    • Kokemuksiahybridistä

      Jos unehdetaan trollien höpötys, niin...

      Atkinson ei mielestäni oikein sovellu käytettäväksi ilman hybridiapua. Sen huipputeho ( ilman sähkömoottoriapua) on liian pieni, että kuluttajat sen hyväksyisivät.
      Atkinsonin käyttökelpoinen kierrosaluekin on vähän dieselmäisen lyhyt.
      Ei siis mitenkään joustavan mukava käyttömoottori.

      Hybridistä saadaan paras taloudellisuus ulos hybridissä, koska moottorin sähköaivo päättelee kulloinkin polttoainetaloudellisimman käytettävän polttomoottorin kierrosluvun. Hybridissä ei ole kierroslukumittaria ---eihän koneen kierroslukua ei voi itse kaasupolkimella valita. Poljin ainoastaan välittää sähköaivolle toiveen kuljettajan haluamasta kiihtyvyydestä/ajonopeudesta.

      Kone voi työskennellä näin parhaalla hyötysuhdealueellaan lähes koko ajan. Sähkömoottori sitten antaa kulloinkin tarvittavan energialisän.

      Toyotan hybridimoottori on oikeasti hieno laite. Ja on pelkästään hyvä asia, jos korealaiset ovat pystyneet rakentamaan yhtä upeita hybrideitä!

      • Käsittämätönjuttu

        se asiassa vähän parempia. Nyt kun muillakin on hybridejä Toyota löytää taas tutun paikkansa vertailutesteissä.

        Toyotan Atkinsin ei ole oikea atkinsin vaan eräänlainen "matkinson" jossa tavoitellaan Atkinsonin etuja ilman sen vaatimaa teknistä edelläkävikyyttä. Lopputulos on väännötön ja janoinen kone.

        Jokin otetaan puheeksi "urheilullisen" chr:n 12,7 sekunnin kiihtyvyys, yrittävät Terot kääntää puheen hybrideihin. No, merkittävästi kalliimpi hybridi kiihtyy nollasta sataan 11 sekuntiin. Se ei pärjää euroautoille missään muussa kuin rumuudessa, ja maksaa 30 000 EUROA


      • Ettiedämitään

        Kysyjälle ja muillekin sun asiantuntemattomat trollaukset ovat arvottomia.


    • Hypriti

      Atkison on jotenkin työkonemaisempi ja Toyotan moottorit ilman turboa soveltuvat hybridikäyttöön näillä näkymin kaikkein parhaiten. Ei tarvitse olla huolissaan turbon voitelusta tai kestävyydestä. Myös portaaton CVT-sukuinen vaihteisto soveltuu hybridiin loistavasti ja täällä trollipojun usein mainitsema meteli kovassa kiihdytyksessä kuuluu käytännössä millä moottorilla ja vaihteistolla hyvänsä, myös luxusautoissa. Normaaliajossa ei kuulu oikeastaan mitään muuta kuin rengasäänet ja joissakin halvemman hintaluokan autoissa tuulen suhina.

    • 2344234

      Kovasti moni muukin valmistaja tutkii Atkinson työkiertoa. Nykyään kun venttiiliajoitukset on muuttuvia, saadaan pienellä kuormalla kone hyödyntämään Atkinson työkiertoa mutta tehoa reippaammin tarvittaessa palataan normaalikuvioon.

      2016 TM vertailu missä Auris 1.6 vastaan muiden turbot. Auris oli pieniruokaisin, miksi?
      Vääntö oli hiekkoa mutta maksimikiihtyvyys ihan hyvä, tehoa siis oli.

      Itse ostan auton kokonaisuutena. Toistaiseksi on tullut vastaan vain erilailalla huohoja autoja joiden mikään huonous ei oikeastaan ole liittynyyt moottoriin.
      Eniten harmitusta (vaikken puhuisi huonoudesta) on aiheuttaneet turbot ja niiden viiveet. Tämä on tietysti ollut enempi VAG vehkeissä. Jostain syystä Bemarin diesel turbon viiveet on marginaaliset verrattuna VAGeineihin. paras tässä mielessä oli Avensiksen 2.4L vapari. Se reago salamana heti kun kaasuun koski. Vaikka se oli vapari ja vain 163hp teholtaan se tuotti ensimmäisen sekunnin aikana pedaalin painamisesta enemmän voimaa kuin nykyinen 190HP diesel VAGeni vaikka nykyisessä pitäisioleman 400Nm vääntöä ja ehkä onkin, se vaan tulee sitten joskus.

      Kukin saa ostaa mitä huvittaa ja hyvältä tuntuu.

    • Eripariautot

      Jos joku Toyota pärjää polttoainetaloudessa, se johtuu selvästi kilpailijoita heikommasta suorituskyvystä. Ei voi verrata kulutusta jos toinen kiihtyy selvästi hitaammin ja maksaa silti paljon enemmän. Kulutusvertailuun on silloin otettava luokkaa halvempi pikkuauto joka tiloiltaan, kantokyvyltään ja suorituskyvyltään vastaa hybridiä - sellainen kuluttaa yhtä paljon ja maksaa puolet vähemmän

    • Anonyymi

      VW:n käyttämä Miller tekniikka on periaatteessa ihan sama kuin atkinssoni jossa työtahti on pitempi kuin puristustahti. Ainoa ero on turboahdin joka on lisätty atkinsonin kylkeen. Sillä saadaan parempi teho ja vääntö joka puuttuu tojotan atkinsonista.

      • Anonyymi

        Vwn kone kestääkin melkein 90 000 kilometriä.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      68
      4286
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      67
      4130
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3542
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3113
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2782
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2562
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2324
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      15
      1427
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      157
      1272
    10. Mitä ajattelet

      Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1046
    Aihe