Auto probleema

Olen asentamassa autooni VDO Tempostat GC -vakionopeudensäädintä. Säätimen käyttökytkimelle tulee viisi johtoa ja siinä on neljä eri toimintoa. Kaksi näistä toiminnoista (set/+ ja set/-) toimivat siten että kytkin on normaalitilassa auki ja johdot yhdistyvät yhteen johtoon kun kytkintä käytetään. Kaksi muuta toimintoa (off ja memo) toimivat päinvastoin eli kytkimet ovat kiinni normaalitilassa ja avautuvat kun niitä käytetään. Tässä vielä säätimen asennusohjeesta napattu kuva käyttökytkimen toiminnasta: http://aijaa.com/flBzGF

Sitten itse ongelmaan: Autossani on valmiina ja vailla käyttöä neljään suuntaan käytettävä viiksi, joten haluaisin kytkeä säätimen tuohon viikseen. Autossa valmiina oleva viiksi toimii kuitenkin siten, että kaikki kytkimet toimivat kuten set/+ ja set/-, eli kytkimet ovat auki normaalisti ja kun niitä käytetään, yhdistävät kunkin johdon yhteen johtoon.

Siis minkälaista elektroniikkaa/kytkentöjä tarvin, jotta saan toimimaan myös säätimen off- ja memo-toiminnot autossa valmiina olevalla viiksellä?
Ilmianna
Jaa

12 Vastausta


Se vähän riippuu siitä minkälainen jännite tuohon punaiseen kytkimen tulojohtoon tulee. Onko plus vai miinuspuolella ja paljonko se pystyy antamaan virtaa, Mutta oletetaan että jos siihen tulisi akkujännite niin voisit kääntää toiminnot vaihtokärkireleellä. Jos taas virran antokyky on olematon niin täytyy toiminto kääntää vaikka transistoreilla. Kytkin voi olla myös maapuolella, koita selvittää.
Ilmianna
Jaa
Guukelin eka rivi tuotti heti tämän, onko sama.
http://oldhymer.com/wp-content/uploads/VDOCruiseControl.pdf
Dip kytkimellä voi valita myös kinzlen kytkimen, mahtaako olla toiminnoltaan sama mikä sulla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ei ole juuri tämä laite, mutta käyttökytkin lienee samanlainen kuitenkin. En sitten tiedä mitä tuo dippikytkin tekee. Minun säätimen ohje löytyy hakusanalla VDO tempostat GC
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Samanlaiset asetukset tuossakin on dip.kytkimin. Eli tiekierrosluku, manuaali/automaatti, moottorityyppi, käyttökytkin ym.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eihän tuossa näyttäisi olevan kuin off-kytkin avautuva, muut kolme sulkeutuvia.
Pitää selvittää kytkeekö tuo plussaa vai miinusta ja se kuinka suurerta virrasta on kyse. Laittaa sitten kykintransistorin, jota ohjaa sulkeutuva kytkin, tuohon avautuvaan piiriin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Onko näin? Ilmeisesti luin sitten väärin tuota kytkentäkuvaa. Mitä siinä tarkoittaa tuo eräänlainen nuolen kuva missä on kaksi viivaa ja kärki? Myös memo-toiminnon kohdalla näyttäisi olevan johdot yhdessä joten siitä kuvittelin että se on avautuva kytkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
BkdöabsLfö kirjoitti:
Onko näin? Ilmeisesti luin sitten väärin tuota kytkentäkuvaa. Mitä siinä tarkoittaa tuo eräänlainen nuolen kuva missä on kaksi viivaa ja kärki? Myös memo-toiminnon kohdalla näyttäisi olevan johdot yhdessä joten siitä kuvittelin että se on avautuva kytkin.
Kytkentäkuva on vähän suttuisesti piirretty, mutta vain off-kytkin on avautuva. Ilmeisesti kuitenkin riittää dippikytkimen 12 kääntö ON-asentoon, että auton oma kytkin toimii.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hienoa jos näin on. Kiitoksia asiallisista vastauksista
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Lisää aiheesta. VDO:n kanssa ulkoisesti ja piirilevyltään juuri samanlaiselta näyttää Rostran 250-1223. Erona näillä on kuitenkin se, että Rostra on huomattavasti yleisempi kun taas tuota VDO:ta ei jostain kumman syystä meinaa löytää edes ulkomailta.

Kuitenkin laitteet eroavat käyttökytkimensä osalta. VDO:ta käytetään tuollaisella neljään suuntaan toimivalla kytkimellä mikä tässä ketjussa jo aiemmin tuli esille. Rostraa taas käytetään periaatteessa kahdella napilla, eli set/- ja res/+ ovat samassa napissa amerikkalaiseen tapaan.

Onkohan Rostraa siis mahdollista saada toimimaan tuon samannäköisen VDO:n tyyppisellä käyttövivulla, joka autossa olisi jo valmiina? Millaisia kytkentöjä tämä vaatisi? Laitteet vaikuttavat kuvissa täysin identtisiltä joten käyttökytkimen erilaisuus kummastuttaa. Olisi tuota Rostraa vain huomattavasti helpommin saatavilla. Säädintä minulla ei siis vielä ole kun mietin mikä laite passaisi autoon parhaiten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Todennäköisesti, mutta ne kaksi muuta asentoa jäävät käyttämättömiksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
niin_se_on kirjoitti:
Todennäköisesti, mutta ne kaksi muuta asentoa jäävät käyttämättömiksi.
Mutta eikö esim johtoja piirilevylle eri tavoin kytkemällä saisi samoja toimintoja aikaiseksi, jos nuo piirilevyt ovat kerta samanlaiset?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sllflldldkpdksw kirjoitti:
Mutta eikö esim johtoja piirilevylle eri tavoin kytkemällä saisi samoja toimintoja aikaiseksi, jos nuo piirilevyt ovat kerta samanlaiset?
Voi olla, pitäisi nähdä kuvia ja kaavioita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Auto probleema

Olen asentamassa autooni VDO Tempostat GC -vakionopeudensäädintä. Säätimen käyttökytkimelle tulee viisi johtoa ja siinä on neljä eri toimintoa. Kaksi näistä toiminnoista (set/+ ja set/-) toimivat siten että kytkin on normaalitilassa auki ja johdot yhdistyvät yhteen johtoon kun kytkintä käytetään. Kaksi muuta toimintoa (off ja memo) toimivat päinvastoin eli kytkimet ovat kiinni normaalitilassa ja avautuvat kun niitä käytetään. Tässä vielä säätimen asennusohjeesta napattu kuva käyttökytkimen toiminnasta: http://aijaa.com/flBzGF

Sitten itse ongelmaan: Autossani on valmiina ja vailla käyttöä neljään suuntaan käytettävä viiksi, joten haluaisin kytkeä säätimen tuohon viikseen. Autossa valmiina oleva viiksi toimii kuitenkin siten, että kaikki kytkimet toimivat kuten set/+ ja set/-, eli kytkimet ovat auki normaalisti ja kun niitä käytetään, yhdistävät kunkin johdon yhteen johtoon.

Siis minkälaista elektroniikkaa/kytkentöjä tarvin, jotta saan toimimaan myös säätimen off- ja memo-toiminnot autossa valmiina olevalla viiksellä?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta