Pitopohjasukset

unskiva

Ei-pitovoideltavia on monenlaisia, toiset kiroaa omiansa, toiset kehuu.

Mikähän olisi kuntoilijalle hyvä merkki ja malli? Tarve on pystyä edes joten kuten normaalisti hiihtämään nollakelillä ja plussalla koska etelässä ei enää ole pakkasta (jolloin saan sukset laitetuiksi) ja Lapissa kevättalvella voi olla lämminkin. Liisterit olen saanut toimimaan etelässä (esim. Holmenkollen Universal) 0- 5, Lapissa ei oikein liisteritkään ole pitäneet koska lämpötila-alue pitäisi olla niin laaja päivän mittaan. Siis millä nanolla tms. kokeillaan ensi keväänä?

15

2042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 67olli

      No jos plussalla meet niin opti/nanot tai zero.Skineilläkin monet hiihtää pluskeleillä vaikka taitavat olla parhaimmillaan pakkasen puolella.Skini on varmaan paras kompromissi.

    • etjotta

      Mulla on ne keltaiset f:llä alkavat pitopohjasukset ja ne toimii hyvin pikkupakkasesta plussaan kunhan muistaa välillä karhentaa sitä keskellä olevaa keltaista pitoaluetta.

    • Fiskermann14

      Peltosen skini. Yliveto

    • teippimanne

      Miksi haikailette pitopohjasuksia ja kyselette mikä niistä olisi toimiva.Pitoteippi on jo vanha keksintö ja toimii edelleen loistavasti. Me ollaan paremman puoliskon kanssa aktiivisia kuntohiihtäjiä. Perinteisen suksissa on se pitoteippi, jonka nimessä on enemmän kirjaimia. Toimii kaikilla keleillä pakkasesta vesikeliin. Ainoastaan märän lumen sateella saattaa olla tarttumisongelmaa, mutta siloin voi makoilla kotona. Pitoteippi kestää suksen pohjassa useita satoja kilometrejä. Jopa edellisen talven teippi on täysin toimiva seuraavana talvena. Pitää tietysti olla juuri sille hiihtäjälle sopiva suksi jäykkyydeltään, jotta teippi toimii. Mutta niinhän se pitää olla muutoinkin. Miksi teippiä ei suositella? Tietysti siksi, että silloin kaikkien muiden pitovoiteiden myynti loppuu kokonaan. N. 10 euron teipillä hiihtää lähes tuhat km. Olen testannut myös pitopohjasuksia Ylläksellä kevään märällä ongelmakelillä. Kyllä nekin toimivat, kun löytyi juuri minulle sopiva pari. Mutta samalla kelillä omat pitoteippisukseni luistivat paremmin, vaikka pohjissa oli märällä kelillä vain se sininen luistovoide. Testisuksissa luultavasti oli kunnon fluoriluistot alla.

      • Teippi_on_ok

        Komppaan teippimannea sen verran että itse teipeillä pikkupakkasilla ja nanopohjilla plussakeleillä.

        Ainoa tilanne ja keli johon en ole saanut siedettävää pitoa noilla on ollut ihan loppukevään äärimmäisen karkean lumen, jopa jäärouheisen tilanteen keleillä.


      • Kilometrihiihtäjä

        Teippisukset ja Lapin naavaisetladut keväällä kun on puun kuorta laduilla on todella vaarallinen yhdistelmä. Optigrip sukset oikein puhdistettuna ja oikeilla hoitoaineella sopivat kevään keleihin nollan keleissä parhaiten.


    • joElviksenAikaan

      Vanhalle sukselle saa uuden elämän kun liimaa pohjaan villakangaslimaskat. Ne voi lämpöliimata ja niistäkin pääsee eroon puhaltimella ja raapimella, jos vaihtaa voideltaviin.

      Kun itse rakentelee, saa pidoista syyttää itseään, ei tarvii etsiä naapuria sättiäkseen. Liipalla ei pidä kuin fluoriliisteri, silloin loppuu leikki mohairien kanssa.

    • JohanSentään

      Peltosen skinit. Ja siirrettävillä siteillä pystyy hakemaan hiihtoasennon kohdalleen.

    • Hiihtäjäkin

      Nimenomaan liipalla ja jäisellä alustalla karvapohja tosi hyvä,yleissuksena se on paras toimii kaikilla keleillä ainakin tyydyttävästi

    • 1500kmVuodessa

      Fischerin Zerot on tosi hyvät vesikelillä mutta jos mennään alle nollan ja vähänkin sataa lunta/ladulla irtolunta niin tarttuu pohjaan kuin liima ja nautinto loppuu siihen. Jäänestot ei juurikaan auta. Skinit on varmin ratkaisu mutta oikea jäykkyys on tosi tärkeä.

    • Karvapohja

      Itse vetelen uusilla Peltosen karvapohjilla ja ei mitään ongelmia. Täällä Savon seuduilla kelit ovat olleet tällä kaudella joistakin plusasteista muutamiin pakkasasteisiin. Luisto on aina huippuluokkaa ja pitoa löytyy. Siteen säädöllä voi hienosäätää helposti kohdilleen jos tarvetta. Ainoa miinus että ei luista kunnolla latu-urien ulkopuolella. Eli ohituksissa vaatii vähän enemmän työtä. Samoin joissakin jyrkissä alamäissä jne. voi puuttua latu-urat ja silloin on hitaampaa. Suksen valitsin huomattavasti jäykemmän kuin mitä oli sukseen lyöty ohjearvoksi hiihtäjän painosta. Kannattaa siis testailla mikä on itselle paras eikä uskoa merkintöjä.

    • akdnkndjn

      Peltosen nanogripit vai mitkä perkeleet ovatkaan, toimivat ilmeisesti vain jossakin lämpötilassa
      0,1 asteen sisällä. Sitä kuvittelisi että esim. nyt -5 asteen pakkasella ja vanhalla lumella
      olisi edes jonkinlainen keli, mutta ei. Luisto kehnonlainen, ei huonoin, mutta pitoa ei yhtään.
      Pari talvea olen etsinyt niille hyvää keliä, mutta nyt luovutan, saa jäädä nanogripit unholaan.

    • Kilometrihiihtäjä

      On syytä valita ja hankkia sukset juuri oman painon ja hiihtotyylin mukaan erikoisliikkeistä löytyy laatua ja asiantuntevaa palvelua. Oikeilla välineillä löytyy hiihtonautinto. On tyhmää moittia suksia jos ei ole älynnyt ostaa oikein.

    • Kilometrihiihtäjä

      Kannattaa muistaa,että valitsetpa mitkä tahansa sukset Sinun täytyy muistaa seuraavat asiat:
      - suksen tulee olla juuri sinun painollesi sopiva
      - kielialue milloin hiihdät
      - osaatko itse voidella vai haetko niinsanottua helppohoitoista suksea
      - luisteluhiihtoon vai perinteiseen
      Hoitovapaita suksia ei ole, mutta helppohoitoisia suksia oikeilla hoitoaineilla on

    • Liukkailla-Mennään

      Perinteistä helppohoitoa:

      Luistovoiteeksi pistän kynttilää, ei ole tarttununut suojalumi, siksipä olenkin kuvitellut, että nykyaikaiseen sukseen ei lumi tartu.

      Kynttilä vaatii ehdottomasti pitovoiteen. Minulla se on nestemäistä punaisesta sienipullosta pyyhkäistävää.

      Näillä keinoin suksien voitelu onnistuu kerrostalossakin, kynttilä voi liukastaa lattian, joten sitä pistän suihkukopissa tai ulkona lumella. Pitovoiteen levitys onnistuu vaikka olohuoneessa ja yksi pullo riittää moneksi vuodeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe