Tosielämän kokemuksen pohjalta tehty havainto

LievinToimivaVoimakeino

Itsepuolustus ei aina vaadi lyöntejä ja potkuja. Itsepuolustus on sitä, että pääsee tilanteesta mahdollisimman nopeasti, mahdollisimman vähin vammoin. Paras itsepuolustus on ennakointi. Jos tilanteeseen kuitenkin joutuu- pakene ja huuda apua.
Ennakoinnista esimerkki: Mitä tehdä, ettei saa turpaan grillijonossa? Älä mene sinne.
Mitä tehdä, jos lyönti tulee kohti naamaa? Mitä tahansa, kunhan sitä ei torjuta sillä naamalla. Lyönti naamaan on periaattessa 3 eri vaihtoehtoa:
- Väistetään lyönti
- Torjutaan lyönti (Esimerkiksi: Nostetaan kämmenet kasvojen suojaksi)
- Pysäytetään lyönti vastahyökkäyksellä jo heti alkuun, lievintä mahdollista toimivaa voimakeinoa käyttäen.
On 3 asiaa, mitä kannattaa harjoitella:
- Käskyttäminen (Esimerkiksi: "Seis, älä tule lähemmäksi!")
- Etäisyystekniikka (Henkilö kävelee uhkaavasti kohti eikä ole mahdollisyytta heti paeta: Työntää rintakehästä niin, että omat kämmenet ovat päällekkäin. ns. pumppulyönti)
- Irrottautumiset (Ranneottaiesta ja kuristuksista)
Täytyy myös muistaa, että aina pitää toimia niin, että otetaan vastarinnan vaarallisuus huomioon. Jos esimerkiksi bussipysäkillä juopunut vanhus tai räyhäävä teini ottaa kuristusotteen yllättäen: Irrottautuminen, etäisyystekniikka, käskytys, pakene, huuda apua.

12

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xamcrofy

      Kohtuullisen suloisissa tilanteissa olet :) Kävellään kohti, ehdit huutaa seis ja työntää rintakehästä. Olisipa maailma niin mukava paikka ja paskiaiset tuota tasoa...
      Oikeata väkivaltaa kun maistaa niin sen jälkeen kaikki laji/tyyli/vetäjä -löpinät menettään täysin merkityksensä ja ainoa mitä ihminen haluaa - jos ei luovuta - on se että selviää edes jotenkin "voittajana" tilanteista joissa on vain häviämistä tarjolla.
      Lähinnä säälittävää millä tasolla Suomen kokoisessa maassa on asiasta keskustelu yleisesti - seurojen etc - ulkopuolella. Ammattilaiset erikseen ja ylipäätään ihmiset jotka työn puolesta joutuu väkivaltaa kohtaamaan, todellisuus auttaa kummasti :)

      Osa väkivaltaisista ihmisistä treenaa paljon - vapaa-aikaa on paljon - ja siihen päälle asenne/vitamiinit kunnossa = ei ehkä kannata torjua nostamalla lapaset naamalle ja huutaa sitä seis-komentoa.

      t.whitey

    • uiqefh

      Jos sinne grillijonoon on kuitenkin pakko mennä - esim rouva haluaa makkaraperunat- niin paras ennakointi on huumori ja joustavuus. Itse en ymmärrä yhtään näitä hienoja teorioita, kun joku päättää tehdä typeriä ja on muutakin kuin perus klo 04 kännimaestro niin siinä sitä sitten voikin huudella ettei tule lähemmäs :) "Lievin mahdollinen toimiva voimakeino" oli itselle uusi termi mutta sitä voi miettiä kun jonossa huomaa että on puukko kyljessä tai 3 kaveria kimpussa ja yksi kuristaa...Seen ykkönen, been kakkonen. Kaikkien ip ja vastaavat tilanteet pitäisi ratkaista käräjillä jonka jokainen päättävä on ollut vähintään puolen vuoden työharjoittelussa oikeasti tilanteita tuovissa paikoissa. Toimivin keino muuttuu yllättäen survival toiminnaksi :D

      • al-kemisti

        Itsellä on kamppailulajitaustaa mm. karate, judo, thai. En tiedä huokuuko se olemuksesta mutta aina kun olen eksynyt humalaisten keskelle niin aina on joku haastamassa. Noin 80% tilanteista on mennyt ohi kun en ole kiinnittänyt niihin luusereihin mitään huomiota mutta se sisukkain 20% tulee päälle vaikka mitä tekisi. Niistä noin 80% älyää lopettaa kun saa yhden puolitehoisen maistiaisen jalkoihin tai munille. Mutta ne kovimmat 20% sisupussit vaatii sitä nyrkkiä ja judoa. En tiedä mikä siinä on, yrittävätkö saada oppia ilmaiseksi vai missä mättää. Kai se on uskottava että alkoholi vaan tekee joistain yksilöistä ihan apinoita. Niistä selviäisi helpoiten tarjoamalla ryypyn ja tiputtamalla "roofien" drinkin sekaan, mutta se taitaa olla aivan helvetin laitonta. Turvallisempaa se kuitenkin olisi kaikille osapuolille. Mielenkiintoista se vaan on että ikinä ei tulla päälle selvinpäin.


    • oiuytre

      Jotenkin tuntuu että nämä innokkaimmat kirjoittelijat ja hätävarjelutilanteiden lakipykäliä opiskelevat eivät ole oikeissa vaaratilanteissa olleetkaan. Tietysti on helppo sanoa, että elä edes mene paikkaa jossa vai tapahtua, mutta kuka sitä nyt aina kotonakaan on.

      Minulle pahin tilanne sattui, kun olin erittäin humalassa poistumassa Itä-Eurooppalaisessa suurkaupungissa ravintolasta. Kello oli noin 5 aamulla ja ravintolan pihalla tuli rahaa pyytämään pari lyhythiuksista miestä. En välittänyt heistä ja jatkoin matkaa, Nämä seurasivatkin ja nyrkkiä rupesi tulemaan täysin yllättäen. Naama meni aika ikävän näköiseksi, mutta rahojani en kuitenkaan antanut. Miten olisin tilanteen välttää? En olisi lähtenyt yksin Itä-Eurooppalaiseen miljoonakaupunkiin ryyppäämään.

      Tilanteet tulevat usein todella nopeasti ja täysin yllättäen. Tietysti voi aina olla jälkiviisas, mutta ihminen joka tykkää huvitella ja seikkailla yöelämässä saattaa kohdata muitakin kuin pelkkiä humalassa riehuvia pullistelijoita. Rikollisten kohtaaminen ei ole yleensä reilu tilanne ja silloin kukin toimiin pelkillä vaistoillaan. Tilanteesta mahdollisimman nopea irtautuminen on siinä kohtaa lähes poikkeksetta se järkevin ratkaisu.

      Tykkään ip-lajeja enemmän oikeista kamppailulajeista kuten potkunyrkkeily ja judo. En kuitenkaan lähtisi ryöstötilanteessa tappelemaan, vaan koettaisin vaan päästä tilanteesta nopeasti pois ja turvaan. Siksi ip-lajit kuten krav maga todennäköisisti antavat siihen paremmat keinot kuin puhtaat kamppailulajit.

      • sipulisapeli

        Siihen tilanteeseen jossa olit humalassa ja ne miehet tulivat pyytämään rahaa, olisi todennäköisesti auttanut se, että olisit antanut rahat mukisematta, joskus on parempi luopua vaikka 10 eurosta kuin saada turpaan 1000 euron edestä.


      • oiuytre
        sipulisapeli kirjoitti:

        Siihen tilanteeseen jossa olit humalassa ja ne miehet tulivat pyytämään rahaa, olisi todennäköisesti auttanut se, että olisit antanut rahat mukisematta, joskus on parempi luopua vaikka 10 eurosta kuin saada turpaan 1000 euron edestä.

        Tämäkin on jälkiviisautta, mutta siinä tilanteessa tämä vaihtoehto ei käynyt edes mielessäni. Ajattelin vaan että rahojani ette saa. Toinen silmä muurautui totaalisesti umpeen ja huulet turposivat melkoisesti, mutta lääkärintarkastuksessa ja röntgenissä ei onneksi muita vammoja löytynyt. Aurinkolasit päässä tuli sitten pari viikkoa liikuttua. Minun onnekseni tilanteella oli silminnäkijöitä ja ryöstöyritys keskeytyi.

        Rikollisten iskiessa tilanne ei todellakaan ole sama kuin baari- tai grillinujakka. Siinä ei koetella voimia, vaan rikolliset haluaa keikata humalaisen. Yleensä nämä rikolliset hakevat helppoa uhria, koska hekin hakevat vain rahallista hyötyä eivät voimankoetusta. Humalassa tietysti millä tahansa tekniikalla puolustautuminen on vähän niin ja näin, mutta väitän silti järkevämpää olevan pyrkiä tilanteesta pois kuin alkaa voimiaan kokeilemaan. Tilanteesta pois pyrkimiseen toiset lajit antavat paremmat valmiudet kuin toiset. Tatamilla mielelläni testaan kuka on parempi taidoiltaan ja voimiltaan, mutta kadulla haluan vaan säästyä harmeilta.


      • sipulisapeli
        oiuytre kirjoitti:

        Tämäkin on jälkiviisautta, mutta siinä tilanteessa tämä vaihtoehto ei käynyt edes mielessäni. Ajattelin vaan että rahojani ette saa. Toinen silmä muurautui totaalisesti umpeen ja huulet turposivat melkoisesti, mutta lääkärintarkastuksessa ja röntgenissä ei onneksi muita vammoja löytynyt. Aurinkolasit päässä tuli sitten pari viikkoa liikuttua. Minun onnekseni tilanteella oli silminnäkijöitä ja ryöstöyritys keskeytyi.

        Rikollisten iskiessa tilanne ei todellakaan ole sama kuin baari- tai grillinujakka. Siinä ei koetella voimia, vaan rikolliset haluaa keikata humalaisen. Yleensä nämä rikolliset hakevat helppoa uhria, koska hekin hakevat vain rahallista hyötyä eivät voimankoetusta. Humalassa tietysti millä tahansa tekniikalla puolustautuminen on vähän niin ja näin, mutta väitän silti järkevämpää olevan pyrkiä tilanteesta pois kuin alkaa voimiaan kokeilemaan. Tilanteesta pois pyrkimiseen toiset lajit antavat paremmat valmiudet kuin toiset. Tatamilla mielelläni testaan kuka on parempi taidoiltaan ja voimiltaan, mutta kadulla haluan vaan säästyä harmeilta.

        Se on hyvä, ettet hakemalla hae tilanteita. Ja tiedän tarkkaan kyllä itse, mitä uhrin asemassa oleminen tuntuu, kokemusta on. Oma kokemus sijottuu peruskouluaikoihin, kun olin vieraallla paikkakunnalla. 2 romanimiestä tuli pyytämään rahaa, ja kun ei ollut, koitti toinen niistä lyödä. Onnistuin ensimmäisen lyönnin torjumaan ilman harjoittelua ihan vaistonvaraisesti huitaisemalla oman käden käsivarrella sen käsivarteen, siihen ksäivarteen, millä se löi. Se hämmästy, sain 3-6 sekuntia lisäaikaa perääntyä. Muistin myös huutaa apua, jolloinka pihalla olevat ihmiset huomasivat ja yksi vähän vanhempi herrasmies juoksikin siihen, romanit juoksi karkuun, kellekkään ei mitään vammoja. Sen jälkeen adrenaliiniryöppy iski puoleksi tunniksi ja kädet vapisi kuin pajunlehti ja jopa oksetti, pääkin tuli kipeäksi. Seuraavana päivänä olo oli parempi mutta ostin kaiken varalta lupavapaan turvasumuttimen vaikka olenkin jätkä. Sen lisäksi kävin viikon mittaisen itsepuolustuskurssin, jossa käytiin teoriassa läpi lakia hätävarjelusta, vaarallisen henkilön tunnistamista, tilapäisvälineiden käyttöä. Muutama yksinkertainen ja suoraviivainenb tekniikka myös harjoiteltiin. Lyönnin torjuminen, väsitäminen, kuristuksista vapautuminen, turvallinen kaatuminen, loitonnustekniikka, äänenkäyttö, tilapäisvälineiden käyttö. Sen jälkeen olen tekniikoita kerrannut muutaman kerran kuukaudessa 2 eri kokoisen kaverin kanssa ns. simulaatiharjoitteena, että joutuu tekemään niitä melkeen samanlaisessa tilanteessa kuin oikea tilanne olisi tosielämässä.
        Hyvät kesänjatkot ja turvallista loppuelämää!


    • Gkgkgkgk

      Niin se vaan on, että kun välttelee humalaisten miesjoukkojen seuraa, niin lähes täysin välttää väkivaltatilanteet. Oma asiansa sitten, että haluaako ja pystyykö niin toimimaan?
      Jos kuitenkin yöelämässä käyt, niin usein voi peräytyä jo ensimmäisen uhon aistiessaan. Vaikka vaihtaa koko baaria / grilliä. Äläkä mene yksin, vaan seurassa ja taksilla.
      Supliikillakin voi varmasti usein saada toisen rauhoittumaan.
      Ja tietenkin myös aiemmin mainituista kansanryhmistä kannattaa pysyä kaukana.

      Itse olen niin huono joustamaan tai pakenemaan uhoajia, että olen päättänyt jättää baarit ja grillit kokonaan väliin. Ei vaan ole sen väärtiä. Vaikka moraalisesti olisinkin tilanteissa oikeassa, niin en jaksa, enkä halua enää tapella kusipäiden kanssa. Kusipäät pitäköön baarit hallussaan puolestani, heidän kurittamisensa ei ole minun työni, siitä ei minulle makseta, vaan päinvastoin voin joutua maksumieheksi useammallakin tavalla.

      • järkevää_puhetta_

        >>Itse olen niin huono joustamaan tai pakenemaan uhoajia, että olen päättänyt jättää baarit ja grillit kokonaan väliin. Ei vaan ole sen väärtiä. Vaikka moraalisesti olisinkin tilanteissa oikeassa, niin en jaksa, enkä halua enää tapella kusipäiden kanssa. Kusipäät pitäköön baarit hallussaan puolestani, heidän kurittamisensa ei ole minun työni, siitä ei minulle makseta, vaan päinvastoin voin joutua maksumieheksi useammallakin tavalla.<<

        Järkevää puhetta ja parasta itsepuolustusta ennakoivassa mielessä. Ikäväähän se on että kusipäitä löytyy aina varsinkin viinan ja muiden aineiden nauttijoiden joukosta. Onneksi luonnevammaiset ja synnynnäisesti päällekäyvän agressiiviset ilman aineiden vaikutusta ovat lopulta todella pieni ihmisryhmä.


      • KysyPoliisilta

        "Ja tietenkin myös aiemmin mainituista kansanryhmistä kannattaa pysyä kaukana."

        Yli 20 kertaa ollut tosipaikassa eikä kertaakaan hyökkääjä ollut mauno. Yhden kerran näin sellaisen tilanteen mutten itse ollut osallisena. Se on tietysti totta että maunot kyllä puolustavat kunniaansa mutta yleensä käyttäytyvät erittäin asiallisesti. Muutamat hankalat tapaukset pilaavat kaikkien muiden maunojen maineen. Maunoilla on tietynlaiset kunniasäännöt jotka kannattaa opetella jo ihan itsepuolustuksen näkökulmasta. Ihan ok tyyppejä suurin osa, mutta ei kannata kuitenkaan mennä suuta soittamaan ellei ole valmis maksamaan siitä.

        "Onneksi luonnevammaiset ja synnynnäisesti päällekäyvän agressiiviset ilman aineiden vaikutusta ovat lopulta todella pieni ihmisryhmä."

        Näinhän tuo on. Päihteiden kuningas alkoholi tekee kenestä tahansa typerän väkivaltaisen idiootin. 99.9% tapauksista jää väliin kun välttää paikkoja jossa on humalaisia. Jos on ihan pakko mennä sinne niin kannattaa pitää piipahdus lyhyenä ja varautua sitä väkivaltaa varten.


      • tottatoinenpuoli

        "Äläkä mene yksin, vaan seurassa ja taksilla"

        On muuten tullut nähtyä yksi jos toinenkin joukkotappelu taksijonossa. Yleensä saanut alkunsa siitä kun joku on humalassa unohtanut missä kohtaa jonotti, kenen seurassa ylipäätään on ja puristiko vai eikö puristanut jonkun vaimon persettä. Kaupunkiin päin kannattaa toki mennä taksilla, mutta sieltä pitää vielä päästä poiskin. Kannattaa varata kotiin sapuskaa ja mahdollisesti palkata yksityinen kyyti joka hakee baarin ovelta. Pieni hinta elämästä.


    • Ihme löpinää kirjoitustaitoiselta aikuiselta -?- . Toisaalta vaikea uskoa että ko copypaste black belt on koskaan nähnyt mitään todelliseen väkivaltaan viittaavaakaan. Vähän mutta monia ip ja kamppailulajeja reenanneena pelottaa miten helposti ohjaaja saattaa -kamppailulajien kohdalla - huudella itsepuollustusnäkökulmaa...Mikä on hullua omasta mielestä. Kaikki respekti amatööri ja pro kamppailu-urheilulle mutta IP on täysin eri maailma ja täysin eri säännöt...niitä ei ole ja maahan pudonnutta vasta hakataan ja potkitaan kunnolla. Kaikilla on se Oma Kokemus joka määrittelee koko skenen. Pakko sanoa että 99% ihmiset kertoo miten kaverille kävi. Itse ollut ottava saava puollustava osapuoli täällä ja muualla ja jo tilanteen synty on osa"mekanismia" mutta kun se tapahtuu -eikä puhuta klo 04 kebab-painista - niin se on sitä väkivaltaa mitä ihmiset välttää. Ja luulee että joku lopettaa kun hammas tippuu ja veri valuu. Dramaattista siihen asti kun itse on siinä tilanteessa ja tajuaa ettei ole kännipaini vaan minä tai sinä - tilanne, usein minä tai me...Siinä ei paljon laskemaan "torjuin vasemman suoran ja oikealla laitoin upperia leukaan.." :D:D Ihmehommia.Mutta onnea!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe