Oon 23v opiskelija ja oon hakemassa vaihtoon ulkomaille.Olen sitä mieltä että vaihtoon pitää lähteä yksin eikä kaverin kanssa, mutta mun todella hyvä ystävä on tässä jo jonkin aikaa kysellyt että jos lähdettäisiin yhdessä vaihtoon. En oikeen tiedä onko se hyvä idea. Tullaan kyllä hyvin toimeen keskenämme, ollaanhan tunnettu jo monta vuotta, mutta silti mietityttää että kannattaako sinne lähteä kaverin kanssa. Mitä te olette mieltä tästä? Onko hyvä idea lähtea vaihtoon kaverin kanssa vai ei? Onko teillä kokemuksia?
Vaihtoon kaverin kanssa????
7
3959
Vastaukset
- Niwhai
On kokemusta. Yksin ollessa olet suorastaan väkisinkin sen tilanteen edessä, että muihin opiskelijoihin on tutustuttava.
Kun on kaveri matkassa, se luo ehkä turvallisuuden tunnetta mutta samalla vie tämän pakon yrittää luoda muitakin ystävyyssuhteita. Muiden voi olla jopa vaikea lähestyä sinua jos olet koko ajan kaverisi kanssa.
Mielestäni yksi vaihtarina olon plussista on juuri ne uudet suhteet joita paikan päällä luot. Yksin lähteminen maksimoi kaikki. Ilot ja surut. Ole itsenäinen ja uskalla sanoa kaverillesi "ei" ;)
Nimim. huomenna vaihtoon Australiaan ja kyllä, ihan issekseen- kaisa
Ilman muuta itekseen on mun mielipide. Olin puoli vuotta Australiassa ja menin siellä kuin kala vedessä vaikka olinkin yksin liikkeellä. Ikinä en ole tavannut niin paljon uusia ihmisiä kuin sen reissun aika, vaikka aina olen yksin matkustanut. Tein siellä loma-aikaan parin viikon reissun opiskelukaverin kanssa, mikä oli ihan mukavaa, mutta huomasin miten paljon hauskempaa on mennä omilla ehdoilla ja samalla tutustua uusiin ihmisiin.
Ainut asia on yksin matkustamisessa se, että kukaan ei ole jakamassa sitten myöhemmin niitä kokemuksia, ei siis ole ketään kenen kanssa vois puhua niitä muistatko silloin-juttuja. Se olis varmaan auttanut siinä takaisintulossa ja jonkinlaisessa kulttuurishokissa jonka koin. Vaikka onhan sitä aina ihmisiä jotka ovat olleet ulkomailla ja joiden kanssa voi noista asioista puhua.
Silti suosittelen itsekseen matkustamista/vaihtoon lähtemistä. Mulla on nyt melkein maailmankattava ystäväverkosto (olen asunut kahdessa eri maassa enne tota Australiaa) joka on kultaakin kalliimpi.
Onnea matkaan!
- kerttuli
Minun mielestäni ei missään nimessä kannata lähteä kaverin kanssa vaihtoon. Itse jopa välttelin muita suomalaisia, joita samassa kaupungissa oli vaihdossa ja kiitokseksi sain kyllä rutkasti paremman kielitaidon. Paikalla on paljon muita vaihtareita ja paikallisia, joiden kanssa voi tehdä kaikkea mukavaa. Vähintään kannattaa mennä edes eri kaupunkeihin samassa maassa. Tarvittaessahan voi sitten visitoida toisiaan kätevästi. Tai kaverin kanssa kannattaa lähteä ihan vaan lomalle ja tehdä vaihdosta ihan oma kokemuksensa!
- alkup.
Kiitos paljon kommenteista. :) Nyt olo ei tunnu ihan niin petturilta kun tietää että on muitakin ketkä sanoisivat ei tälle kaverin ehdotukselle. En tosin vielä ole saanut puhuttua tästä asiasta hänen kanssaan koska pelkään tilannetta aika paljon. En vain haluaisi loukata kaveria sanomalla ei, mutta toisaalta, tämä on minun matkani ja minun elämäni...mutta miten saada kaveri ymmärtämään se???
- Janna
Olin viime vuonna vaihdossa Saksassa. Lähdin yksin, mutta sinne tuli myös pari muuta suomalaista. Hengasimme joskus samoissa porukoissa, mutta puhuimme aina saksaa. Niin pienessä kaupungissa olisi ollut vaikea vältellä. Parhaimmat kaverini olivat lopulta muunmaalaisia, mutta myös suomalaisista tuli hyviä kavereita minulle. Olen vaihdon jälkeen nähnyt molempia, joten en tyrmää täysin suomalaisten kanssa seurustelemista. Sain mielestäni ihan yhtä hyvän kielitaidon kun olisin saanut jos olisin ollut ainoa suomalainen. Joskus kun koti-ikävä iski oli helpottavaa puhua siitä suomalaisen kanssa joka tajusi miten voi olla ikävä salmiakkia ja meressä uimista. Sinun kannattaakin nyt miettiä kaveriasi, onko hän sellainen ihminen joka haluaa tutustua muunmaalaisiin ja oppia kieltä vai tuntuuko sinusta että olisitte koko ajan kahdestaan? Siinä tapauksessa kannattaa ehkä sanoa että haluat kokea ulkomailla elämisin yksin ja testata miten pärjäät.
- itse kaverin kanssa
Itse olen kaverin kanssa vaihdossa, ja olen kylla muihinkin tutustunu, ei mitaan ongelmia :)
Kaverista saa kuitenkin turvaa, varsinkin kun itsekin olen ensimmaista kertaa pidemmalla reissulla ulkomailla.
Mutta mekin asumme eri paikoissa, mika taas takaa sen, etta emme ole koko ajan vain keskenamme. Eli suosittelen kylla muuten, mutta pitakaa huoli, etta edes jossain asioissa olette itsenaisia, niin tutustutte muihinkin. :) - laurita
Itse olin kahden kaverin kanssa vaihdossa ja meillä ainakin meni tosi hyvin. Oli jotenkin hirmu lohdullista kun eteen tuli vaikeuksia, että oli joku jonka kanssa pystyi vaahtoamaan ihan suomeksi. Mutta meillä oli myös muunmaalaisia kavereita ja kielitaitoakin karttui. Eiköhän se ole ihan itsestä kiinni että nyhjääkö sitten koko ajan vaan sen kaverin kanssa vai lähteekö rohkeasti tekemään tuttavuutta uusien ihmisten kanssa. Minä tykkäsin että oli kaverit mukana, mutta eihän se tietenkään kaikilla välttämättä toimi. Mutta mukavaa matkaa joka tapauksessa, kaverin kanssa tai ilman!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197