Lupa kaasusumuttimelle hankala saada?

OC-spray

OLen harkinnut paprikasumuttimen hommaamista. Terveydessä tiettyjä puutteita. Yleinen tilanne on muuttunut ja muuttuu pahemmaksi. Tarvittaessa voisin sitten puolustaa jotakuta toista.

Onko lupa helppo saada? Muodollisesti se on aselupa, mutta jokainen ymmärtää ettei ole läheskään ase. Tämä on taas näitä lainsäädännön kukkasia.

28

3105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isoihminen

      Et todennäköisesti saa lupaa.

      Lopeta somen tuijottaminen ja lähde ihan oikeasti ulos tavallisten ihmisten joukkoon. Ei siellä mitään vaaroja ole, jos et mene nakkikioskijonoon puoli neljältä kaivamaan verta nenästäsi.

      • tiramisus

        minä jus toin kavereille Pietarista taskussa 3 kpl..aitoa punapippuria ..asekaupoissa vapaassa myynnissä ..toimii kulkukoiriin ja jopa karhuihin...maksaa noin 150 ruplaa..toimii myös mamuihin


      • nukkumattiko
        tiramisus kirjoitti:

        minä jus toin kavereille Pietarista taskussa 3 kpl..aitoa punapippuria ..asekaupoissa vapaassa myynnissä ..toimii kulkukoiriin ja jopa karhuihin...maksaa noin 150 ruplaa..toimii myös mamuihin

        Niin ja jos olisit jäänyt tullissa kiinnni, saisit syytteen niiden maahantuonnista ja hallussapidosta. Aseluvat lähtisivät, että heilahtaa. Taisit nähdä unta...


      • Pollo1212

        Voit unohtaa unelmoinnin luvan saannista, niitä myönnetään käytännössä vain vartijoille, jotka siis ovat käyneet voimankäyttökoulutuksen hyväksytysti, ja heillä on siitä osoittaa todistus lupahakemuksen liitteeksi.

        Sulla tuskin on mitään näistä (ainakin tuon avauksesi perusteella)

        --> ei tipu lupia


      • Pollo1212
        tiramisus kirjoitti:

        minä jus toin kavereille Pietarista taskussa 3 kpl..aitoa punapippuria ..asekaupoissa vapaassa myynnissä ..toimii kulkukoiriin ja jopa karhuihin...maksaa noin 150 ruplaa..toimii myös mamuihin

        Just just... ja kun kaverisi hölmöilevät noiden pippurikaasujen kanssa , ja tuottavat jollekulle pysyvän ruumiinvamman, sinut tuomitaan osasyyllisenä myös tästä rikoksesta, koska olet tekovälineet toimittanut.... Ei muuta kuin leppoisaa lusimista sulle... :-|


      • RandomWalker
        Pollo1212 kirjoitti:

        Voit unohtaa unelmoinnin luvan saannista, niitä myönnetään käytännössä vain vartijoille, jotka siis ovat käyneet voimankäyttökoulutuksen hyväksytysti, ja heillä on siitä osoittaa todistus lupahakemuksen liitteeksi.

        Sulla tuskin on mitään näistä (ainakin tuon avauksesi perusteella)

        --> ei tipu lupia

        Ei se ihan noin taida mennä? Jos todella tiukat muotovaatimukset, luulisi että luetellaan laissa. Tiedän, että näitä on mm. pyörätuolia käyttävillä eli kyllä on tapauskohtaista harkintaa oltava. Vai laittomiako? Järjetöntä olla laissa tiiukat ehdot koska mm. hätävarjelutilanteessa saa käyttää tarpeellista voimaa. Sumutetta pitää vaan käyttää oikein ja vastuullisesti eli jos turhan päiten sumuttaa, tottakai voi puhua jo pahoinpitelystä.
        Aion kuitenkin hakea, niin sitten tietää, mutta jos ei saa, niin ei maailma siihen kaadu.


      • Pollo1212
        RandomWalker kirjoitti:

        Ei se ihan noin taida mennä? Jos todella tiukat muotovaatimukset, luulisi että luetellaan laissa. Tiedän, että näitä on mm. pyörätuolia käyttävillä eli kyllä on tapauskohtaista harkintaa oltava. Vai laittomiako? Järjetöntä olla laissa tiiukat ehdot koska mm. hätävarjelutilanteessa saa käyttää tarpeellista voimaa. Sumutetta pitää vaan käyttää oikein ja vastuullisesti eli jos turhan päiten sumuttaa, tottakai voi puhua jo pahoinpitelystä.
        Aion kuitenkin hakea, niin sitten tietää, mutta jos ei saa, niin ei maailma siihen kaadu.

        Ohessa:

        ---
        1) oman tai toisen henkilökohtaisen koskemattomuuden tai omaisuuden suojelemiseen
        2) museossa tai kokoelmassa pitämiseen
        3) koulutukseen taikka näytökseen, kuvaukseen tai muuhun esitykseen

        Henkilökohtaisen koskemattomuuden tai omaisuuden suojelemiseen tai koulutukseen taikka näytökseen, kuvaukseen tai muuhun esitykseen kaasusumutinlupa annetaan enintään viideksi vuodeksi. Haettaessa lupaa tällä perusteella hakijan on osoitettava esimerkiksi työnantajan todistuksella, että sumutin on henkilökohtaisen koskemattomuuden suojelemiseksi välttämätön.
        ---


      • Pollo1212

        ...eli kuten noista myöntämisperusteista näkyy, mikään "just in case" / yleinen turvattomuuden tunne EI kelpaa...

        Kaasusumuttimen myöntäminen on siviilihenkilölle äärimmäisen harvinaista, ja oikeastaan ainoat tuntemani poikkeustapaukset liittyvät johonkin hyvin konkreettiseen ja todistettavaan uhkaan (häiriintynyt Ex joka vainoaa, ja Exällä tunnettua väkivaltataustaa)

        Tässäkään tuntemassani tapauksessa vaadittiin jo useiden rikosilmoitusten johdosta käynnistynyt rikosoikeuskäsittely, ennenkuin poliisi piti uhkaa niin merkittävänä että luvan kaasusumuttimeen myönsi


      • RandomWalker
        Pollo1212 kirjoitti:

        ...eli kuten noista myöntämisperusteista näkyy, mikään "just in case" / yleinen turvattomuuden tunne EI kelpaa...

        Kaasusumuttimen myöntäminen on siviilihenkilölle äärimmäisen harvinaista, ja oikeastaan ainoat tuntemani poikkeustapaukset liittyvät johonkin hyvin konkreettiseen ja todistettavaan uhkaan (häiriintynyt Ex joka vainoaa, ja Exällä tunnettua väkivaltataustaa)

        Tässäkään tuntemassani tapauksessa vaadittiin jo useiden rikosilmoitusten johdosta käynnistynyt rikosoikeuskäsittely, ennenkuin poliisi piti uhkaa niin merkittävänä että luvan kaasusumuttimeen myönsi

        Kyllä on älytöntä jos noin on. Miksi aina pitää ensin jotain tapahtua??? Lisäksi on hyvä muistaa etti kysessä ole edes ase tms.

        Luin muuten just, että olisi Korkeimman Oikeuden päätös, jonka mukaan sumutin ei vaadi aselain mukaista lupaa. Toisaalta jos löytyy hallusta yleisellä paikalla, niin voi tulla seuraamuksia järjestyslain perusteella.

        Ylipäänsä en tässäkään asiassa ymmärrä sitä vimmaa säädellä lailla pikkutarkasti. Sumuttimella saa toki perusteetonta vahinkoa aikaiseksi, mutta niin saa vaikka käsillään. Minusta jokaisen pitäisi voida itse arvioida voimankäyttöä kussakin tilanteessa, ja ottaen huomioon hätävarjelun salliman voiman käytön. Jos tulee ylilyöntejä, niin ilman muuta tuomitaan, mutta ei niin että joku kielletään kategorisesti. Ei poliisi tai vartija ole joka paikassa läsnä välittömästi tarpeen vaatiessa.


      • Pollo1212

        Älytöntä tai ei, näin se vaan menee.
        (referoimani teksti on suoraan poliisin omilta verkkosivuilta)

        Voit toki yrittää viitata mainitsemaasi oikeuden päätökseen, mutta se tuskin lupaviranomaista paljon hetkauttaa.

        Käytännössä siis saat hylätyn päätöksen 100% varmuudella (hävisit juuri 86€, sillä hetkellä kun lupaa hait, summa on sama oli sitten myöntävä tai hylkypäätös)

        Kun saat tämän päätöksen kirjallisena, voit toki yrittää vielä valittamalla hallinto-oikeuteen (tämä maksaa sitten jo useamman sata euroa...)


    • omatoimi_puolustus
    • räplää_itseäsi

      " OC-spray
      OLen harkinnut paprikasumuttimen hommaamista. Terveydessä tiettyjä puutteita."

      Terveyden vajavaisuudet, eli tapauksessasi mielenterveyden puutteellisuus on este kaikenlaisten aseiden luvalliseen hallussapitoon.

      Leiki itselläsi ja päristele kielelläsi samalla. Kuvittele että se on pippurisumua joka siitä lentää.

      • RandomWalker

        Kuten varmasti tiedät, niin pippurista yleisesti puhutaan. Ei tämä ole mikään pointti, joten se siitä!
        Miten niin juuri mielenterveys? Tätähän täällä aina esitetään. Mutta itse asiassa kyllä onkin, reaktiivisesti, Ei kuitenkaan ole kyse siitä, että saadessani luvan alkaisin suihkia silmittömästi - onnistuuhan tämä ilman lupaakin. Käyttäisin vastuullisesti!

        Kyllä minä sitä haen ihan yleisen turvallisuuden heikkemisen johdosta sekä tietyistä henk.koht. syistä ja käyttäisin itseni tai myös toisen hyväksi erittäin perustellusta syystä. Kunnioitan kyllä pykäliä, mutta moni pykälä ei vastaa reaalimaailmaa eikä niitä myöskään pidä tulkita liian pikkutarkasti, sillä ei lait ole itse tarkoitus vaan hyödyksi ihmisille.


    • lupavapaus

      virosta voi ostaa joka myyntipöydältä mimmosen suihkeen haluat. itse olen tuonut monia eikä kukaan ole mitään kysynyt kun en ole kertonut.. risteily 15e 2kpl suihkeita 15e.

      • siitävaan

        Kukaan ei takaa onko viron sumuttimissa vettä vai taistelukaasua, joka vammauttaa/tappaa. Ja jos tullissa jäät kiinni, niin syyte rapsahtaa ja aseluvat lähtee.


      • Pollo1212

        Niin justiinsa... Sen lisäksi että rötöstelet itse, yllytät täällä muita rikokseen... :-|


      • Pollo1212

        @tollo1212: Kannattaisiko pikkuhiljaa pistää ns. se turpa rullalle?

        Esiintymisesi tällä foorumilla on saanut sellaiset mittasuhteet että sulla on kohta tunnukset jäähyllä...

        Kehotat jatkuvasti muita rikolliseen toimintaan, ja olet ilmeisesti ottanut elämäntehtäväksesi hyökätä minua ja kirjoituksiani vastaan, hyvin ala-arvoisella tyylillä.

        Nyt sun kannattaa ihan oikeasti miettiä kannattaako tällä tyylillä jatkaa...


      • Pollo1212

        @Tollo1212: Syvä ja maaninen katkeruuteesi yhteiskuntaa ja yhteiskuntarauhaa ylläpitäviä lakeja ja sääntöjä kohtaan on varmasti tullut jo kaikille tätä palstaa lukeville varsin selväksi... Sitä on siis turha sun enää tämän enempää alleviivata.

        Sitten varsinaiseen asiaan:

        1) Jokamiehen oikeuksiin ei ole koskaan sisältynyt muiden ihmisten vahingoittaminen/kaasuttaminen... siis missään olosuhteissa! (mahdolliset itsepuolustustilanteet tulkitaan ja ratkaistaan 'hätävarjelu'-nimikkeen/lain alaisuudessa)

        2) Et jostain merkillisestä syystä ymmärrä omaa käyttäytymistäsi, joka alkaa olla jo todella uhkaavaa --> kun et kerran puhetta usko, olen ilmiantanut viestisi ylläpidolle.

        3) Vetoat sananvapauteen, ymmärtämättä kuitenkaan termin sisältöä. (Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä juu... mutta jos mielipiteen julkaisu loukkaa jotakuta yksilöä, se täyttää häirinnän tunnusmerkistön. Tämän lisäksi rikolliseen toimintaan yllyttämisestä Suomen Laki ottaa vielä kantaa ihan erikseen)


      • tollo1212

        Et sä nyt voi olla tosissas? Koitappas nyt rauhottua.. 1. kukaan ole puhunut kenekään kaasuttamisesta huvikseen. 2.kukakohan "uhkaili" lueppas toi sun edellinen viesti. Mä meen kertoo opelle mitä toi sano. Aikuistu nyt iso mies. 3. oletkos nyt ihan hermoraunio ja loukattu? Pahoittelen kovasti menettämiäsi yöunia olemalla omaa mieltä asiosta. Nyt olet saanut virallisen anteeksipyynnön joten poliisille,palokunnalle tai puolustusvoimille ei tarvitse ilmoittaa että maassa saattaa olla jotain luvattomia hiuslakkoja tai suihkeita.


      • Pollo1212
        tollo1212 kirjoitti:

        Et sä nyt voi olla tosissas? Koitappas nyt rauhottua.. 1. kukaan ole puhunut kenekään kaasuttamisesta huvikseen. 2.kukakohan "uhkaili" lueppas toi sun edellinen viesti. Mä meen kertoo opelle mitä toi sano. Aikuistu nyt iso mies. 3. oletkos nyt ihan hermoraunio ja loukattu? Pahoittelen kovasti menettämiäsi yöunia olemalla omaa mieltä asiosta. Nyt olet saanut virallisen anteeksipyynnön joten poliisille,palokunnalle tai puolustusvoimille ei tarvitse ilmoittaa että maassa saattaa olla jotain luvattomia hiuslakkoja tai suihkeita.

        @Tollo1212: Olen niin yksinkertainen, etten tiedä missä kohtaa tekstiäsi se 'virallinen anteeksipyyntö' asuu, mutta samapa tuo, en mä tässä anteeksipyyntöä ole vailla.

        Mun puolestani me voitais lopettaa tää nokittelu, ok?

        ...Ja tämä saattaa yllättää sinua ja muutamaa muutakin:
        - - -
        En todellakaan pidä kaikkia lakeja ja asetuksia suinkaan tarkoituksenmukaisina, ainakaan näin kansalaisen näkökulmasta.
        Varsinkin näissä aseasioissa on viime vuosina tehty täysin järjettömiä ratkaisuja, jotka haittaavat sekä elinkeinonharjoittajan, harrastajan, että myös lakia ja asetusta valvovan viranomaisen elämää, ilman että yleinen turvallisuus on kohentunut näiden toimenpiteiden johdosta millään tavalla.

        Tähän kohtaan on pakko todeta (ettei synny väärin ymmärryksiä), että olen aina saanut Super-asiallista kohtelua ja palvelua oman paikkakuntani lupaviranomaisilta, kiitos siitä heille!

        - - -

        ...by having this said, voisimme ehkä perustaa oman ketjun, otsikolla 'aselainsäädännön järjellisyys/järjettömyys'
        (Tai tyyliin: 'viime vuosien aselain muutokset ja vaikutukset yleiseen turvallisuuteen')

        P.S. Yritän "himmailla" myös omaa vouhottamistani tällä palstalla... ja anteeksi omalta osaltani mikäli kirjoitukseni ovat aiheuttaneet mielipahaa ja vitutusta :-|


    • Hamina97

      Erittäin hankala.
      Itselläni oli 90 - luvulla , luvat,M76 puoliautomaatti, ns siviilirynkky.357 magnum revolveri,9mm puoliautomaatti pistooli.
      Kyseisiin asesiin sai hallussapitoluvat helposti.
      Vartijakoulutusta on 400 tuntia.
      Yritin hakea lupaa pippurisumuttimelle,ei myönnetty.

      • Vittu_joo

        lupahallinnon asiantuntijat... Sais vetää veen päähänsä.


      • mikäpelottaa
        Vittu_joo kirjoitti:

        lupahallinnon asiantuntijat... Sais vetää veen päähänsä.

        Aseluvan saa harrastusperusteella, joten kaasusumuttimen pitäisi saada sillä perusteella, että "musta tuntuu pelottavalta". Oletteko ihan tosissanne?

        Mikä teitä siellä oikein pelottaa ja missä liikutte kun on noin vaarallista? Itse asun ja liikun päivi/öin Helsingissä eikä täällä mikää ole muuttunut sen vaarallisemmaksi. Kaikkeen tietenkin tottuu, jos muutos tulee hiljalleen. En ole kuitenkaan koskaan joutunut tappeluun tai kukaan ei ole yrittänyt ryöstää.


      • Pollo1212
        mikäpelottaa kirjoitti:

        Aseluvan saa harrastusperusteella, joten kaasusumuttimen pitäisi saada sillä perusteella, että "musta tuntuu pelottavalta". Oletteko ihan tosissanne?

        Mikä teitä siellä oikein pelottaa ja missä liikutte kun on noin vaarallista? Itse asun ja liikun päivi/öin Helsingissä eikä täällä mikää ole muuttunut sen vaarallisemmaksi. Kaikkeen tietenkin tottuu, jos muutos tulee hiljalleen. En ole kuitenkaan koskaan joutunut tappeluun tai kukaan ei ole yrittänyt ryöstää.

        Keskustelun avaaja ei ole mitenkään detaljitasolla avannut omaa tilannettaan, mutta jollakin tasolla hänen kirjoituksistaan on aistittavissa aito huoli omasta turvallisuudestaan, varsinaista "Cowboy-syndroomaa" en havaitse...

        ...ja tämähän on juuri se kaasuihin liittyvä paradoksi:

        Toisaalta tarvitaan todella vahvat perustelut (jopa tuliaseisiin saa helpommin...) , mutta mikäli uhka on todistettava ja todellinen, samalla leimautuu helposti elämäntilanteltaan sellaiseksi että on jo itse uhka ympäristölleen... :-/


      • mikäpelottaa

        Kaasulupa ongelmallinen, koska sen käyttökynnys on alhaisempi kuin ampuma-aseen. Eli jos kaasuja saisi herkemmin, niin niitä käytettäisiin tarpeettoman helposti, koska kaasu ei tapa. Kaasun käyttö olisi myös hyvin usein hätävarjelun liiottelua ja pahoinpitely. Eli jos lupia myönnettäisiin helposti, niin ne myös lähtisivät samantien.

        Vanha viisaus: "Viisas väistää" pätee lähes kaikkiin uhkatilanteisiin. Jos on vi**umainen naapuri, niin ei siinä kaasu mitään auta vaan on parempi muuttaa pois. Pääsee paljon helpommalla. Jos taas on kyse mustasukkaisuudesta ja narsismista, niin ei siinä kaasulla mitään tee. Toinen vain innostuu enemmän ja tulee vielä vaarallisemmaksi. Mikä tähän nyt sitten auttaisi, niin en ole koskaan onneksi joutunut tilanteeseen. Aikoinaan päätin, että minulla ei koskaan tule olemaan vaaralisia eläviä vihamiehiä, sillä pitkän päälle en jaksaisi koko ajan varmistaa selustaani.


      • KetjunAloittaja

        Ihan asiaa kirjoitat kyllä. Käyttökynnys on mietityttänyt, mutta en siltikään ymmärrä tätä sääntelyä sumun osalta, koska se ei ole läheskään ampuma-aseeseen vertautuva. Vastuu pitäisi silti olla käyttäjällä eli jos sumuttaa turhaan, on se pahoinpitely ja jos toistuvaa, niin lupa pois vaan sitten.

        Nämä ohjeesi on kyllä ihan päteviä ja kannatettavia, mutta siltikin suihke olisi hyvä lisä. Omalla kohdalla ei ole mitään tiettyä yksittäistä uhkaa olemassa.


      • Pollo1212
        mikäpelottaa kirjoitti:

        Kaasulupa ongelmallinen, koska sen käyttökynnys on alhaisempi kuin ampuma-aseen. Eli jos kaasuja saisi herkemmin, niin niitä käytettäisiin tarpeettoman helposti, koska kaasu ei tapa. Kaasun käyttö olisi myös hyvin usein hätävarjelun liiottelua ja pahoinpitely. Eli jos lupia myönnettäisiin helposti, niin ne myös lähtisivät samantien.

        Vanha viisaus: "Viisas väistää" pätee lähes kaikkiin uhkatilanteisiin. Jos on vi**umainen naapuri, niin ei siinä kaasu mitään auta vaan on parempi muuttaa pois. Pääsee paljon helpommalla. Jos taas on kyse mustasukkaisuudesta ja narsismista, niin ei siinä kaasulla mitään tee. Toinen vain innostuu enemmän ja tulee vielä vaarallisemmaksi. Mikä tähän nyt sitten auttaisi, niin en ole koskaan onneksi joutunut tilanteeseen. Aikoinaan päätin, että minulla ei koskaan tule olemaan vaaralisia eläviä vihamiehiä, sillä pitkän päälle en jaksaisi koko ajan varmistaa selustaani.

        "...päätin, että minulla ei koskaan tule olemaan vaaralisia eläviä vihamiehiä..."

        Valitsemasi sanamuoto saa mielikuvituksen laukkaamaan... mikäli jonkun kanssa alkaa mennä ns. sukset ristiin, hoidat asian pois päiväjärjestyksestä "Kummisetä"-tyyliin?
        :-P

        P.S. Älkää nyt kukaan loukkaantuko, en nyt vaan voinut vastustaa kiusausta tarttua tuohon sanamuotoon, pikkusielu kun olen :)


      • mikäpelottaa
        Pollo1212 kirjoitti:

        "...päätin, että minulla ei koskaan tule olemaan vaaralisia eläviä vihamiehiä..."

        Valitsemasi sanamuoto saa mielikuvituksen laukkaamaan... mikäli jonkun kanssa alkaa mennä ns. sukset ristiin, hoidat asian pois päiväjärjestyksestä "Kummisetä"-tyyliin?
        :-P

        P.S. Älkää nyt kukaan loukkaantuko, en nyt vaan voinut vastustaa kiusausta tarttua tuohon sanamuotoon, pikkusielu kun olen :)

        En loukkaannu. Asian on juuri niin kuin kirjoitin. Aina on parempi väistää mahdollisimman pitkälle.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe