yleensä aina hakaristi mieleen? Onko natsien keksimiä nuo julkuchenit?
Miten mulla tulee joulutortuista
51
1001
Vastaukset
Älä ihmeessä pilaa joulurauhaasi sellaisilla natsitortuilla, kun teille on muotoiltu ihan omat suvakkitortut samasta taikinasta
http://dronningholm.fi/sites/default/files/styles/muotovideot/public/torttu_snautseri.jpg?itok=SoEupTRyTuo on hieno. Aion tehdä tuonmallisia, siis jos ylipäätään teen. Viime vuonna en tehnyt ainuttakaan.
Tellukka, kiitos aamun nauruista. Taas tuli vuosia lisää. Koskahan minä kuolenkaan, jos tuollaisia tulee enemmän?
Onhan Joulutorttuina myös pasteijan muotoisia "puolikuita"ja mikä`ettei siitä voisi muotoilla vaikka karjalanpiirakan!D Ai, mutta sittenhän se olisi "kirkkovene"ja sekin muuten sopisi näin Jouluiseen teemaan.DD- EilaRiitta62
Kristiina23 kirjoitti:
Tellukka, kiitos aamun nauruista. Taas tuli vuosia lisää. Koskahan minä kuolenkaan, jos tuollaisia tulee enemmän?
Onhan Joulutorttuina myös pasteijan muotoisia "puolikuita"ja mikä`ettei siitä voisi muotoilla vaikka karjalanpiirakan!D Ai, mutta sittenhän se olisi "kirkkovene"ja sekin muuten sopisi näin Jouluiseen teemaan.DDAion tehdä Daavidin tähden mallisia juutalaistorttuja.
EilaRiitta62 kirjoitti:
Aion tehdä Daavidin tähden mallisia juutalaistorttuja.
Meillähän oli kotona Daavidin tähden mallisia olkikoristeita joulukuusessa. Taidettii koulun askartelutunnilla niitä opettaa tekemään.
Sitten kuusen alla syötiin hakaristitorttuja ...Kristiina23 kirjoitti:
Onhan Joulutorttuina myös pasteijan muotoisia "puolikuita"ja mikä`ettei siitä voisi muotoilla vaikka karjalanpiirakan!D Ai, mutta sittenhän se olisi "kirkkovene"ja sekin muuten sopisi näin Jouluiseen teemaan.DDPuolikuuu sitten taas on islaminuskon symbooli.
Minkä mallisia sitä enää uskaltaa tehdä, ettei leimata jonkun aatteen kannattajaksi.Tellukka kirjoitti:
Puolikuuu sitten taas on islaminuskon symbooli.
Minkä mallisia sitä enää uskaltaa tehdä, ettei leimata jonkun aatteen kannattajaksi.Minkä mallisia sitä enää uskaltaa tehdä"
Pannukakkuja tietenkin. Pohja uunipellille ja täytteet päälle. Varmuudeksi toinen kerros päälle, että joku ei erehdy mämmiksi luulemaan"DTellukka kirjoitti:
Puolikuuu sitten taas on islaminuskon symbooli.
Minkä mallisia sitä enää uskaltaa tehdä, ettei leimata jonkun aatteen kannattajaksi.Eikös tuo punainen puolikuu ole ainakin sellainen vastaavanlainen järjestö, kun meillä punainen risti?
- ö-Öö
Nojoo
Aihe ollut aina välillä tapetilla. Ei kai asiaan saa selvyyttä, joulutortun historia tuntematon. Swastika kyllä ikivanha symboli, toki voi liittyä asiaan. Tai sitten kyse sattumasta, tai jonkun leipurin teknisestä oivalluksesta.
En juuri syö minkäänlaista pullaa, torttuja tiskin joka vuosikaan. Joulutortuissa mua kai tympii luumumarmeladi. Kun mun mielestä se sopii suolaisiin juttuihin, jauhelihakääryleisiin tms, ei makeaan. Torttutaikina puolestaan sopii suolaisiin täytteisiin, kuten nyt vaikkapa lihapasteijoihin.....
Että joku vois kokeeksi tehdä jauhelihatäytteisiä joulutorttuja. Mä pidän kalasta, anjovistäyte? Joulutorttu perinteisessä muodossa vähän vanhanaikainen. kuten muutkin perinteiset jouluruuat. Oikeastaan aika arkipäiväistä tavaraa. Päivittämisen varaa on. Näkyi olevan jossain bataatti-chili laatikkoa ja punajuuri-ohralaatikkoa. Rosollista pidän kyllä. Joskus tehnyt ite kerettiläisittäin, Punajuurta, porkkanaa, omenaa, sipulia, pähkinöitä ja etikkaista majoneesia. Kandee miettiä virityksiä, vihreet kuulat kai poppista joulutortuissa, kaikkee kandee kokeilla.
Tollanen pullanmussuttaminen , vaikka kahvin kanssa, yleisemminkin pienentänyt suosiota. Jos pileet ja tarjolla jotain, suolaiset huilaa usein paremmin, kuin makeat. Mainiten. epäilen, jos joulutortut laitettaisiin kaupan vakivalokoimiin, niitten tekeminen muuttuis kannattamattomaksi nopeesti, ei niitä niin hirveesti myytäis, sellanen sesonki erikoisuus. Joita voi juu halutessaan tehdä muulloinkin, kuin jouluksi. Mun mielestä pitää syödä sitä, mitä tekee mieli ja mikä huilaa, ei tuijottaa kalenteria.
=DW="Että joku vois kokeeksi tehdä jauhelihatäytteisiä joulutorttuja. Mä pidän kalasta, "
Olisi minun pitänyt lukea viestit loppuun, mutta olin hätäinen, kuin joku toinenkin täällä, että heti vaan oma mielipide kehiin.D
Kirjoitin noista pasteijan muotoisista tortuista, jonka kaikki muistavat, mutta että ja torttu täytetään jauhelihalla, niin se on pasteija, ei joulutorttu.
Karjalanpiirakastakin lueskelin juttua ja siellä tuomittiin ankarasti, mitä saa kutsua ko. nimellä ja ei siellä mainittu ohraa ja perunaa. Minä muistan lapsuudesta, että usein se oli tehty juuri noista aineksista, sillä maaseudulla oli aina ohraa ja perunaa. Tuskin moni oli edes kuullut riisistä, joka siihen nykyisin yhdistetään.En syönyt pullaa vuosikausiin, nyt on iskenyt jokin kumma tarve siihenkin. Leivoin itse korvapuusteja, tuli niin hyviä että ole ottanut pakkasesta joka aamu yhden.
Joulutortuista en tykkää, olivat minkä mallisia hyvänsä. Anoppi teki aikoinaan murotaikinaan tortut, minusta ne oli hyviä, voi olla että muistan väärin.
En välitä yhdestäkään perinteisestä jouluruuasta, ei kai niitä ole pakko tehdä kun jälkikasvukaan ei niistä välitä.
- 1eero
Torttu maistuu näin vanhempanakin, torttua hipelöidessa en tule persumieliseksi.
Torttu torttuna ja kahvi kahvina kiitos :)- EilaRiitta62
siilenämää kirjoitti:
Torttua hipelöidessä tulee sormet rasvaisiksi. annattaa ottaa servetillä.
Hyi kun 2 -mielinen olet. ;))))
EilaRiitta62 kirjoitti:
Hyi kun 2 -mielinen olet. ;))))
Mitäs sulla on mielen päällä ;)? Min ä puhun joulutortun rasvaisuudesta, mistäs sinä :)?
- EilaRiitta62
siilenämää kirjoitti:
Mitäs sulla on mielen päällä ;)? Min ä puhun joulutortun rasvaisuudesta, mistäs sinä :)?
Vitsi vitsi vaan. :DD
- Kaksi-asiaa-kerralla
Jaa, että isäntien on lähestyttävä emäntiä servetit sormissa, torttua minä vaan...
- parasonparas
Minusta parhaimmat tortut ovat edelleen siinä mallissa mitä lapsuudenkodissa tehtiin. Eli puolikuun muotoisia. Niissä oli tarpeeksi hillua.
- Outo-kuu-mulle
Kyllä minun elämän puolikuussa syntymästä tänne, ovat joulutortut olleet vain ja ainoastaan sakaroilla varustettuja.
En muista, enkä edes tiedä maakuntaa (lääniä) missä niitä torttupasteijoita (puolikuu) valmistetaan?
- TorttuOnTorttu
Ehdottomasti kannattaa pahoittaa mielensä joulutortun mallista ja pyrkiä kieltämään ne.
Vain kiero mieli näkee aina ja kaikessa jonkun väärän merkityksen.- EilaRiitta62
Puolukkapiirakasta tulee mieleen menkat.
Sehän se tulee mieleen, mikä on mieltä lähellä, en ole tullut joulutorttuja tuolta kantilta tuumanneeksi.
Hyvin näyttävät kelpaavan, olivatpa minkä muotoisia tahansa. Nuo Tellukan linkin tortut herättäisivät kahvipöydässä enemmän huomiota kuin normitortut.- Taikuritässä
Minun joulutortut ovat noita puolikuita. Mutta.
Niistä tursuaa aina sisälmys ulos ja ne ovat jotenkin epäesteettisiä.
Ne irvistelevät.
Vain valioyksilöt yltävät tarjoilun tasolle.
Nyt siis joltain torttuspesialistilta ohje voisi olla poikaa.
Tähtiä en yritäkään tehdä.
Miksi muuten vain neljä sakaraa? Miksei viisi? Taikuritässä kirjoitti:
Minun joulutortut ovat noita puolikuita. Mutta.
Niistä tursuaa aina sisälmys ulos ja ne ovat jotenkin epäesteettisiä.
Ne irvistelevät.
Vain valioyksilöt yltävät tarjoilun tasolle.
Nyt siis joltain torttuspesialistilta ohje voisi olla poikaa.
Tähtiä en yritäkään tehdä.
Miksi muuten vain neljä sakaraa? Miksei viisi?Ihan sama juttu, usein tursuaa sisältö ulos, rumimmat syödään omiin suihin.
Tyttärellä on joku uusi malli jota harjoittelee, ehkä laittaa kuvan, niin voin kokeilla itsekin.
Jos kehittelisit oman torttutyylin, eiköhän sakaroita mahdu enemmänkin.- Taikuritässä
Meinaat octobus tai tursas? Etna? Kerrostorttu?
Taikuritässä kirjoitti:
Meinaat octobus tai tursas? Etna? Kerrostorttu?
Mielikuvitusta käyttäen saa ihmeitä aikaan, tai sitten tuotokset pitää piilottaa ja syödä nopeasti pois.
Ancelina kirjoitti:
Mielikuvitusta käyttäen saa ihmeitä aikaan, tai sitten tuotokset pitää piilottaa ja syödä nopeasti pois.
"Ancelina"
Kiven-lohkareen muotoinen.
Luumu-hillosta sammal reunoille?
H.hunksz kirjoitti:
"Ancelina"
Kiven-lohkareen muotoinen.
Luumu-hillosta sammal reunoille?
H.hunksz
Teen siun naamasi muotoisen, hilloa silmiksi, cocktailkirsikanpuolikkaat nenäksi ja huuliksi, tomusokeria viiksiksi ja tukaksi.
Haluatko kuvan?Ancelina kirjoitti:
hunksz
Teen siun naamasi muotoisen, hilloa silmiksi, cocktailkirsikanpuolikkaat nenäksi ja huuliksi, tomusokeria viiksiksi ja tukaksi.
Haluatko kuvan?"Ancelina"
Ainahan minä kaikkea kaunista otan vastaan.
Laitat sie sitten kauniin tortun suu-pieleni lähelle?
H.hunksz kirjoitti:
"Ancelina"
Ainahan minä kaikkea kaunista otan vastaan.
Laitat sie sitten kauniin tortun suu-pieleni lähelle?
H.Mie vähä kohennan
Laitat sie sit sieväst mallinnetun tortun miun suu-pielein lähelle?
H.hunksz kirjoitti:
Mie vähä kohennan
Laitat sie sit sieväst mallinnetun tortun miun suu-pielein lähelle?
H.hunksz
Leikki leikkinä ja "piip" pois tyynyltä, valmistauduhan sie huomiseen suureen ring-ring-päivääsi, akku täyteen ladattu, pin-koodi mielessä ja silleen.
Tiedä mikä torttu...jne.
- Heikunkeikku
"Miten mulla tulee joulutortuista..."
En tiedä juoksuja ajatustesi, mutta minä katson joulutorttua siinä mielessä,
että onko se kovinkin lehteilevä ja semmonen, että jos siitä haukkaa, niin
suurin osa tortusta ripajaa rinnuksille. Kuivan näköisiä tuoreenakin.
Joissakin joulutortuissa on tomusokeria pilvin pimein. Tomusokeri kans kirmailee
kivasti ympäri huulimättäitä. Osa sataa voitaikinamurusten päälle pöydälle.
Luumuhilloa on joissakin kuivahkosti vähän tai sitten pursuhtavan paljon.
SIIS:
Minä en tykkää tuommosista tortuista.
Minä tykkään semmosista sitkeähköistä ja pehmeistä. Joista ei ripaja eikä rapaja muruakaan minnekään. Mun mielitortuissa ei ole tomusokeria laisinkaan. Näyttävät äkkiseltään katsottuna muotoilluilta nahkaläpysköiltä.
Eli voisko sitä sanoa, että tykkään presiis semmosista, joista moni muu sanoo, että onpahan pilallisia.:)
Mitä joulutortun malliin tulee, niin tykkään juuri noista vanhanaikaisen näköisistä.
Ei tule hakaristi mieleen. Tulee joulutorttu mieleen.
Onkos kukaan tehnyt Kanapeitä, siis öh Kanan peppuja oikealta nimeltään?
Tehdään samaisesta voitaikinasta, kuin joulutortutkin tehdään.
Kananpeput ovat kans hyviä. Niistä tulee mieleen kananpeppu takaapäin katsottuna:)- Heikunkeikku
Ai niin joo, mun olis pitänyt vielä lisätä, että toi Tellukan laittama kuva koirannaamatortusta oli mainio.
En ihmettelisi, vaikka jouluna värkkäisin muutamat koirannaamat.
Hauska idea.
http://www.kinuskikissa.fi/joulutorttumallit/
On ihan kivan näköisiä malleja.- Taikuritässä
Näkisinpä itseni väkertämässä noita. Niin ohuet reunarimpulat on kauniisti taiteltu. Multa repeilisi. Tosi pienen näköisiä.
Kaupoissa oli aiemmin pakkaus pieniä pyöreitä joulutorttuja, missä luumun päällä tähti ja muistaakseni mantelihileitä.
Mitä jos tekisi yhden isoisoison?
Kaupoille.
Voi voi, onkohan maailmassa mitään asiaa, mistä ei tällä palstalla saataisi aikaan jotain vastenmielistä mielikuvaa :).
Nämä saavutukset alkavat mennä jo huumorin puolelle.
Että joulutortusta hakaristi, voihan ne viikset tehdä toisinkin päin.Minä laitoin torttujen keskelle punaisen coctail-kirsikan. Niistä tuli uunissa pikkasen tahmeita ja sitkeitä ja todella hyviä.
hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Leivoin juuri profiili-kuvaani.
Vaihtaisitko suukon torttuun?
H.Huono kauppa?
- tämmöistäkin
Kummatkaan ei ole natsien keksintö. Hieman yleissivistystä.....eller hur.....
Tjaa...alunperin kai joku uskonnollinen symbooli Intiasta tai sieltäpäin, jonka natsit sitten omivat arjalaisen rodun symbooliksi.
Paloma.se.co kirjoitti:
Tjaa...alunperin kai joku uskonnollinen symbooli Intiasta tai sieltäpäin, jonka natsit sitten omivat arjalaisen rodun symbooliksi.
Hindulaiset merkkaavat pyhiä paikkojaan hakaristein.
Likka sanoi, että Japanissa niitä näkyi siellä täällä.- mimmimum-..mi
Kyllä aivan meidän maassakin on kirkkoja ....tai ainakin yksi ev.lut. kirkko jossa olen käynyt ...hakaristi mennessä sisään kirkkoon.
- Taikuritässä
Katsokaapa Hannun risti mr. Googlelta.
- Merkki-päällä
Tellukka kirjoitti:
Hindulaiset merkkaavat pyhiä paikkojaan hakaristein.
Likka sanoi, että Japanissa niitä näkyi siellä täällä.Luulin, että hindulaiset "merkkaavat" kuin koirat. Suomalaisethan merkkaavat lumi hankia ja talojen ja bussipysäkkien ja nakkikioskien nurkkia.
- kuhheni
Jossain lehdessä joskus kerrottiin suomalaistytöstä, joka oli ollut vaihto-oppilaana Saksassa. Siellä hän oli tehnyt joulutorttuja, ja niiden muoto oli herättänyt hämmennystä juuri tästä syystä.
Historiapläjäys halarististä.
Vanhoissa valokuvissa tulee usein esiin ilmavoimien koneissa. Luultavasti useimmat ovat sen havainneet.
http://www.karjalanilmailumuseo.fi/artikkelit/suomalaisen_hakaristin_(swastikan)_historia/- Per-kel
Mulla tulee taas mummovainaa mieleen.- Teki ihanat tortut :)
- Hakaapa-ristiä-juu
Kuules Ellu, tietojeni mukaan se oli Aadolffi kun keksi joulutortut, koska hänellä oli huono tsäkä naismaailmassa eikä saanut torttua kovin usein. Saattaahan olla että Aadolffi oli ns Bi ja siksi laittoi ruskean hillosilmän tortun keskelle.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä
Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh613639Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?
Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli772975Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt
Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit792775- 962597
Luterilaisen kirkon koko kastekaava on väärä
Uudessa testamentissa on kaksi täysin ristiriidassa olevaa kastekäskyä Matt 28:19 ja Ap. t. 2:38. Matteuksen evankeluimi412334Seksuaalinen ahdistelu, naisten vähättely ja törkeä käytös naisia kohtaan kukkii rakennustyömailla
Tällainen lienee ihan tavallisista kaikilla "äijävaltaisilla" työpaikoilla. Kaikki miesvaltaiset alat eivät ole toksise1532026Miten Yxäri iskettiin?
Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j2072026Kerro minulle
Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö661965Rakkaalle J miehelle.
Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.901900Kristinuskossa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä
Jeesuksen kehoitus kastamiseksi Isän ja Pojan ja PH:n nimeen. Matt 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun3881859