Kun palautetta ei saa mistään

Nimimerkitön111111

Onko jollain muulla samaa?

Kirjoitat, pidät siitä, julkaiset toisinaan kirjoituksia netissä ja yhden kässärinkin olet ehtinyt lähettämään jne. mutta mistään et saa palautetta.

Läheisillä yrität luetuttaa, mutta kaikilla on liian kiire. Puolen vuoden sisäänkään kukaan ei ole ehtinyt edes ekaa tavua lukemaan.

Toisinaan niin turhauttavaa, että tuntuu kuin ratkeaisi. Omissa kirjoituksissa on niin paljon sanottavaa, niihin ladataan niin paljon tunnetiloja, niitä hiotaan ja yritetään saada mahdollisimman hyväksi... ja kaikki kaikuu tyhjille seinille.

Vähän kuin bändin keikka, jota kukaan ei tullut katsomaan.

13

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skldfjlskdfjls

      Ongelma on yleinen. Itse en aikanaan pyytänyt edes tuttavilta palautetta ilman, että maksoin pienen rahallisen korvauksen (toki sitten pyysin tuttavia, joilla oli ainakin hieman alan osaamista). Mutta toisaalta ei niistäkään palautteista ollut paljoakaan hyötyä. Varsinaisia arvostelupalveluja en ole käyttänyt.

      Paras palaute tulee kustantamoista. Ja tietenkin on tärkeää yrittää kehittää omaa kykyä huomata tekstiensä kehittämiskohdat. Siihen auttaa, kun puikkaa tekstin pöytälaatikkoon muutamaksi kuukaudeksi.

      Omaa kritiikkiä kehittäessä kannattaa myös yrittää oppia ilahtumaan havaitsemistaan puutteista: niitähän voi korjata vain, kun ne huomaa, joten huomaaminen on hyvä juttu :)

      • Nimimerkitön111111

        Hion totta kai itsekin tekstejäni, otan niistä etäisyyttä ja yritän "tuorein silmin" :)

        Siinäkin vaan tulee jossain vaiheessa se piste vastaan, ettei voi olla enää varma, että tuntuuko tämä lause oudolta vain siksi, että luen sen miljoonannetta kertaa? Sellainen "tekstisokeus".

        Juonikuviot myös ovat toinen, eli omassa mielessä juoni on hyvä, mutta onko se tarpeeksi hyvä?
        Samoin henkilöt, ovatko kiinnostavia ja eläväisiä persoonia.

        Kaikkiaan voisi tiivistää tähän: pelkään sitä, että omasta mielestäni olen hyvä, mutta kustantamoissa katsottaisiin tekstejäni ja mietittäisiin "onko tämä kässäri lähetetty pilailumielessä?".

        Näin kärjistettynä :D


      • gösaldj
        Nimimerkitön111111 kirjoitti:

        Hion totta kai itsekin tekstejäni, otan niistä etäisyyttä ja yritän "tuorein silmin" :)

        Siinäkin vaan tulee jossain vaiheessa se piste vastaan, ettei voi olla enää varma, että tuntuuko tämä lause oudolta vain siksi, että luen sen miljoonannetta kertaa? Sellainen "tekstisokeus".

        Juonikuviot myös ovat toinen, eli omassa mielessä juoni on hyvä, mutta onko se tarpeeksi hyvä?
        Samoin henkilöt, ovatko kiinnostavia ja eläväisiä persoonia.

        Kaikkiaan voisi tiivistää tähän: pelkään sitä, että omasta mielestäni olen hyvä, mutta kustantamoissa katsottaisiin tekstejäni ja mietittäisiin "onko tämä kässäri lähetetty pilailumielessä?".

        Näin kärjistettynä :D

        On olemassa kaikenlaisia epävirallisia kirjoittajapiiejä. Aika usein tuollaisia ryhmittymiä muodostuu esim. kansalaisopistojen kirjoituskurssien yhteyteen. Kannattaa ottaa selvää, millaista kirjoittajatoimintaa omalla paikkakunnallasi on ja mennä rohkeasti mukaan. Kirjoittajapiireissä saa palautetta, ja palautteen ainoa "hinta" on, että on myös itse halukas antamaan palautetta toisten teksteistä.


      • nimimerkkinimimer

        Sain Oriveden opiston romaanipajassa vertaispalautetta, että astioita tiskaavalla päähenkilölläni olisi todellisessa elämässä astianpesukone, koska hän oli ammatiltaan lääkäri.

        Mutta pajan opettajalta sain todella ammattimaista palautetta, ja vielä muodossa, jossa se oli helppo ottaa vastaan. Hän enemmänkin johdatti minut oivaltamaan itse, missä oli vika, sen sijaan, että olisi vääntänyt puutteet rautalangasta. Harri István Mäki oli se opettaja.


    • 322e

      Kuulostaa kummalliselta, että kukaan ei ehdi. Aika epäkohteliastakin... Ehkä joissain tapauksissa (ei välttämättä sinun kohdallasi) haluttomuus palautteen antamiseen voi johtua siitä, että tekstit ovat niin huonoja ettei niistä kehtaa antaa rehellistä palautetta, tai siitä että kirjoittaja on huono ottamaan kritiikkiä vastaan. Tietysti syynä voi olla sekin, että ollaan oikeasti hyvin kiireisiä esim. töiden takia. Tai ehkä se, että henkilö ei katso osaavansa arvostella kirjallisuutta. Joskus mitään ymmärtämättömien ihmisten mielipiteistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä, varsinkin jos kirjoittajalla on heikko itseluottamus.

    • vaihtoehtojaon

      Jos et saa palautetta läheisiltä, niin lähetä teksti vaikkapa nvl:n arvostelupalveluun. Siellä teksti ei kaiu tyhjille seinille. Tai mene kirjoituskursseille. Kiinnostaako läheisiäsi ylipäätänsä lukeminen tai kirjoittaminen? Jos ei niin turha heille on mitään näyttää.

    • kirjoittaja-
    • Andy_Action

      Pidä hommat terapeuttisina. Itse kirjoitan siksi että olen haka keksimään nimimerkkejä.

    • Besides

      Mee oikeasti johonkin kirjoituskurssille jolla saat palautetta sekä opettajalta että muilta osallistujilta.

      Mä oon ollu kahdella, voin lämpimästi suositella Oriveden opiston kesäkursseja. Sitten oon ollu erään toisen opiston pitemmällä kurssilla mut se ei ollu yhtä hyvä. Olin pettynyt kun ohjaajalta tullut palaute oli tyyliin "sulta puuttui tuolta pilkku".

      Tän lisäksi mun kaverit ja perheenjäsenet on lukenu mun tekstejä. Kannattaa valita sellaisia jotka lukee muutenkin ja pyytää niitä. Esitä asia etuoikeutena eikä velvollisuutena :) tyyliin "haluatko olla eka joka lukee mun tulevan bestsellerin"

    • kkljdfs

      En ole ikinä tyrkyttänyt tekstejäni tuttujen luettavaksi. Mietin vain itseäni, kuinka kiusallista olisi lukea jonkun muun läheisemmän tekstiä ja huomata, ettei se yhtään iske. Sitä on hyvin vaikea sanoa tuttavalle, ystävälle tmv. läheisemmälle ihmiselle, koska ei halua loukata.

      Lukijoita olen löytänyt kursseilta ja luettanut myös maksusta. Joku jo mainitsikin, että kirjoittamisesta enemmän ymmärtäviltä se palautekin on hyödyllisempää kuin keneltä tahansa, joka ei välttämättä edes pidä lukemisesta tai sellaisesta kirjallisuudesta kuin itse pitää.

    • TeräsTiedostiUseinUnen

      Palautteen antaminen ei ole helppoa. Paneutuminen tarkkaan esim. 400-sivuiseen historialliseen romaanin vie paljon aikaa ja vaatii taustatutkimista romaanin aihemaailmasta ennen kuin osaa ottaa kantaa sihen, miten kirjoittaja näkee ko. aiheensa.

      Vielä enemmän työtä ja pohdintaa vaatia palautteen antaminen fiktioteoksen rakenteesta, dramaturgisista valinnoista, aiheen käsittelystä, teemasta, kielestä. Paljon työtä. Paljon vastuuta. Mutta toki se on tärkeää kirjoittajan kasvamisen kannalta.

      Varmaan helpointa on antaa lukijakokemus, mutta se voi helposti muuttua "ihan kiva, jatka kirjoittamista" -tyyliseksi kommentiksi.

      Ei ole helppoa amatöörinä antaa palautetta.

      Lukupiirit. Kirjoittajapiirit. Näistä voisi löytyä.

      Ajattelen, että palautteen antajana on suuri vastuu. Pitäisi ajatella tekstintekijän vastaanottamishalua, -taitoa ja kirjoittajana kasvamisen puolia. Aika siis tarkkoja, intiimejä ja vaikeita asioita. Moni varmaan pelästyy ja jättää siksi kertomatta havaintojaan.

      Syy voi toki olla ajassa, ettei vaan jaksa, ehdi lukea ja arvioida ja kirjoittaa palautteita marginaaliin.

      • Pala-UT-Ellen

        Kirjoitat asiaa.

        Jos läheiset ja ystävät eivät ole kirjallisuuden ja kirjoittamisen aktiivisia harrastajia tai ammattilaisia, niin heiltä saatu palaute on joka tapauksessa yhtä tyhjän kanssa. Äitiin voi aina luottaa, isoäidistä puhumattakaan: äidin mielestähän oman kullannupun, keski-ikäistyneenkin, piirrustukset, kirjoitukset ja muut sävellykset ovat aina maailman huippuja.

        Kirjoittajapiirienkin "vertaistuki" ja palaute on painoarvoltaan so-so: harrastelijakirjoittajat, jotka eivät ole (vielä) onnistuneet ylittämään julkaisukynnystä omilla teksteillään, antavat palautetta toisille moisille. Siinä sokea sokeaa taluttaa, ja kylmä fakta vaan on, että suurin osa ei tule koskaan ylittämäänkään sitä julkaisukynnystä.

        Maksulliset arvostelupalvelut: kuka tahansa voi pistää pystyyn. Pitää valita huolella ja halvalla saa harvoin hyvää. Onko palveluntarjoaja esim. julkaissut kirjailija? Kuten monessa muussakin lajissa, se että on huippujotakin tai lajin ammattilainen ei vielä takaa, että on lajissaan hyvä opettaja tai valmentaja. Pitkän uran tehnyt kustannustoimittaja? Kuulostaa jo paremmalta ja vielä parempi, jos kokemusta juuri oman kässärin genrestä.

        Kustantamojen portinvartijat eli kustannustoimittajat ovat kuitenkin niitä, jotka päättävät, mikä toimii, mikä ei, ja mihin kannattaa sijoittaa. Paras palaute tulee heiltä.


    • cvxf92

      Lähipiiriltä en ole vielä kertaakaan saanut palautetta vaikka monta kertaa yrittänyt, suurin osa palautteista mitä olen saanut on kirjoittajapiirissä, joka kuitenkin rajoittuu lyhyempiin tekstin pätkiin kerran 1-2 kuukaudessa. Kerran kirjoituskurssilla sovin toisen kirjoittajan kanssa, että luettiin toistemme tekstit. Viimeisimpänä olen laittanut tekstin tänne: http://www.kirjasto.ws/kirjoitan/betalukija-palvelu/ Mutta en ole ehtinyt saada vielä palautetta joten sitä en voi kommentoida.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      364
      3295
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      118
      2406
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      123
      1715
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      75
      1226
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1107
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      45
      1046
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      155
      1040
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1033
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      883
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      826
    Aihe