Eikö muka valmiit lanttu ym. laatikot

sittarie

ole yhtä hyviä kuin kaupan lanttusoseesta valmistetut?

36

1486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykoterapeutitar

      Luen just mainosta, jossa sanotaan, että "Kotona tuoksuu joulu!" ja mietin, mitä tekisin, että tuoksuisi. Ehkä ostan joulutuoksuja, kun en tee laatikoita, enkä leivo, kun en niitä kuitenkaan syö. Vähän voin joulupäivällisellä lanttulaatikkoa maistaa, mutta se on sitten siinä. Valmis laatikko sopii siihen hyvin.

      • Lämminglögi

        Hedelmiä, kuten sitruksia ja omenoita, ne tuoksuvat joululta, kaneli, muskotti.... mausteista


    • RealistiN

      En tiedä, kun en ole kokeillut. Tänään kuorin ja pilkon ja keitän vihannekset, teen porkkana-, lanttu-, ja perunalaatikot paistovalmiiksi ja laitan pakastimeen odottamaan, uuniin pääsevät aattoaamuna ja niin tulee joulun tuoksua :)

      • Hyvä kun muistutit, että voin tehdä laatikot valmiiksi pakkaseen ja paistaa ne jouluaattona.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Hyvä kun muistutit, että voin tehdä laatikot valmiiksi pakkaseen ja paistaa ne jouluaattona.

        "korpikirjailija"

        Tekevätkö kaikki ikä-luokkanne naiset noin?

        H.


      • RealistiN

        Piti tulla korjaamaan ennen kuin joku toinen ehtii. Eli juureksiahan minä pilkoin enkä vihanneksia ;).
        Oli muuten porkkanat tosi makeita ja lantuissa joukossa vain yksi "tikkunen". Joululatikoiden laadun takeeksi maistan aina jokaisen porkkanan ja lantun ennen pilkkomista.
        Vaikea usoa että valmissoseisiin käytettävien juuresten laatua valvotaan yhtä tarkasti, onhan valmiiksi pilkottuihin keittojuureksiinkin jätetty sitä lantun kuoren alla olevaa vaaleampaa kitkerämpää osaa.


      • hunksz kirjoitti:

        "korpikirjailija"

        Tekevätkö kaikki ikä-luokkanne naiset noin?

        H.

        Jospa pötkähtäisit sinne viihdekeskuksesi sohvalle ja pistäisit...joo ja viheltäisit maammelaulun.


    • Hätätilassa menee valmiitkin. Kuitenkin anoppien tekemillä ohjeilla tulee paremmat.

      • Psykoterapeutitar

        En ole koskaan syönyt hyviä itsetehtyjä joululaatikoita. Olivat tikkuisia ja pahanmakuisia ja jätin suosiolla syömättä. Kaupan valmislaatikot ovat parempia, tosin en niitäkään kotiini osta. Yksi lusikallinen lanttulaatikkoa riittää!


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        En ole koskaan syönyt hyviä itsetehtyjä joululaatikoita. Olivat tikkuisia ja pahanmakuisia ja jätin suosiolla syömättä. Kaupan valmislaatikot ovat parempia, tosin en niitäkään kotiini osta. Yksi lusikallinen lanttulaatikkoa riittää!

        Makunsa sullai niin kuin mullai :).


    • Valmiista soseista on helppo tehdä ja hyvää tulee, eilen tein porkkanasoseesta laatikkoa.
      On paljon parempaa kuin kaupasta ostetut laatikot.
      Valmeissa on muskottipähkinää, jota tyttäreni ei saa syödä.

      • Sellaista oikotietä laatikoihin en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan vaikka olen muuten niin antautunut kaupan lisäainein rikastettuihin valmisruokiin.
        Pitäisikin kokeilla, niin välttyisi siltä lanttujen kuorimiselta, pilkkomiselta ja niitten keittämisen pierunhajulta.


      • Tellukka kirjoitti:

        Sellaista oikotietä laatikoihin en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan vaikka olen muuten niin antautunut kaupan lisäainein rikastettuihin valmisruokiin.
        Pitäisikin kokeilla, niin välttyisi siltä lanttujen kuorimiselta, pilkkomiselta ja niitten keittämisen pierunhajulta.

        Suosittelen valmiita soseita, ellei halua tuntikausia kuoria, pilkkoa ja keittää.
        Eiköhän etenkin lanttulaatikosta tuoksua tule paistettaessa ja jopa syömisen jälkeenkin.
        Soseissa ei ole lisäaineitakaan, lanttusoseessa näkyy olevan lanttua 99% ja perunatärkkelystä 1%.


      • Ancelina kirjoitti:

        Suosittelen valmiita soseita, ellei halua tuntikausia kuoria, pilkkoa ja keittää.
        Eiköhän etenkin lanttulaatikosta tuoksua tule paistettaessa ja jopa syömisen jälkeenkin.
        Soseissa ei ole lisäaineitakaan, lanttusoseessa näkyy olevan lanttua 99% ja perunatärkkelystä 1%.

        Se paistaminen sitten tuoksuukin hyvälle, mutta lanttujen keittämisestä tulee sellainen haju, joka saa eitoivotut vieraat suunnittelemaan kotiinlähtöä, olen joskus todennut.


      • Ancelina
        Tellukka kirjoitti:

        Se paistaminen sitten tuoksuukin hyvälle, mutta lanttujen keittämisestä tulee sellainen haju, joka saa eitoivotut vieraat suunnittelemaan kotiinlähtöä, olen joskus todennut.

        Sama juttu kaalilaatikon valmistuksessa, kaalia keitettäessä haisee, kypsä laatikko tuoksuu hyvälle.
        Tosin jos ei pidä kaalilaatikon mausta, tuskin pitää tuoksustakaan, samoin lanttulaatikon kanssa.
        Lipeäkala on sellainen, mikä sekä haisee että maistuu pahalle, siitäkin tosin jotkut pitävät.


    • Mikä_milloinkin

      Myyjäisistä saa hyviä laatikoita. Toki täytyy tietää, mistä myyjäisistä ostaa, itse tiedän sen monivuotisesta kokemuksesta.

      Joulut tulevat ja menevät. Jotain täytyy kuitenkin syödä, joten yhtä hyvin voi syödä perinneruokia, jos niistä tykkää kerran vuodessa. Valmiilla pääsee vähemmällä, ei tarvi nähdä vaivaa.

    • puolikinkku

      Neuvosta kiitollinen. Kaupoissa on valmista lanttu- ja porkknasosetta pötköissä kuin makkarat. Kysyn, että ovatko ne vain paistamista vaille valmiita vai täytyykö niitä jotenkin maustaa tai tuunata. Nimimerkki ikämies yrittää valmistaa jouluruokia.

      • avota

        niissä lukee paketin kyljessä sisällön koostumus ja jos vertaat sitä kaupan valmiiseen laatikkoon, joitakin ainesosia uupuu hyvin todennäköisesti, mutta helpoimmalla pääset kun sekoitat sosetta, paksua kermaa samanverran ja suolaa maun mukaan, sitten vain haudutat seosta parisen tunti miedolla lämmollä, lisää voinokareita pinnalle toisen tunnin alkaessa


      • munajamausteita

        On niissä pötköjen tai lötköjen kääreessä valmistusohje, kattele siitä.


      • pirremiinapa
        avota kirjoitti:

        niissä lukee paketin kyljessä sisällön koostumus ja jos vertaat sitä kaupan valmiiseen laatikkoon, joitakin ainesosia uupuu hyvin todennäköisesti, mutta helpoimmalla pääset kun sekoitat sosetta, paksua kermaa samanverran ja suolaa maun mukaan, sitten vain haudutat seosta parisen tunti miedolla lämmollä, lisää voinokareita pinnalle toisen tunnin alkaessa

        Mitämitä, paksua kermaako 1/1, ei kai :)


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Mitämitä, paksua kermaako 1/1, ei kai :)

        Kyllä siinä sitten on saatu lantun maku häivytettyä minimiin.


      • avota
        Tellukka kirjoitti:

        Kyllä siinä sitten on saatu lantun maku häivytettyä minimiin.

        Lantun maku syvenee pitkään kypsennettäessä, kolme tuntia voisi olla ohjeelle passeli, pitäänee kokeilla vielä jokukerta.


      • avota kirjoitti:

        Lantun maku syvenee pitkään kypsennettäessä, kolme tuntia voisi olla ohjeelle passeli, pitäänee kokeilla vielä jokukerta.

        Olen minä sen kokeillut ja hyväksi havainnut, mutta jos siinä on puolet kermaa, niin on se aika laimennettua lanttua silloin.


    • Korppislanttuporkkana

      Porkkana- ja lanttuloorat tehty puolivalmiiksi. Pakastan ja paistan jouluaattona. Tein vanhan kaavan mukaan. Alle euron maksoi lanttu- ja porkkat/kg.

    • maissiiii

      Kaupasta bataattilaatikon uunivuokaan pyörittelin ja
      kermalla höystin. Uunissa houkuttelin pitaan vähän väriä.
      Hyvää oli ja joulun aikaa uusinta esitys,
      siihen mennessä keksin jotain maustettakin mukaan..

      kaikki valmiit laatikot ovat minun suussani ainakin maistuneet,
      pienin lisäyksin niistä saa kuin itse tehden.
      Niissä on sekin hyvä juttu, kun itse tehden teen aina niin isoja satseja
      ja sitten niitä saa syödä kyllästymiseen asti.

      Vaikka voisihan sitä puskaradioon tai seurakuntaan tai sosiaaliin
      laittaa ilmoituksen,
      että jakelisi ilmaiseksi itse tehtyja laatikoita kyläläisillekin,
      aattonaattona sitten kuskaisin laatikot pitkin kyliä,
      saisinpahan tehdä ihan omin kyvyin alusta asti silloin,
      eikä liian suuri määrä harmittaisi.
      Ehkä sitä joku tarvitseva löytyisi.

      valmiista sosetta en ole koskaan kokeillut,ehkä pitäisi, niin osaisi sanoa siihenkin jotain.

      • pirremiinapa

        Mistä löytyi valmista bataattlmlaatikkoa, sok vai K kaupasta , täällä ei ole muita.


      • maissiiii
        pirremiinapa kirjoitti:

        Mistä löytyi valmista bataattlmlaatikkoa, sok vai K kaupasta , täällä ei ole muita.

        Halpahalli on yksi lähikaupoistani ja siellä oli ennen itsenäisyypäivää maistelutilaisuuskin,
        oli Kymppi-tuote, valmistettu Akaan Toijalassa ja kaiken lisäksi on vielä laktoositon ja kananmunaton ja gluteeniton ja maidoton, Mitähän siihen vielä jäi, ainakin bataattia 50%.
        Mukavan makeaa oli.


    • Yks.sama

      Syö lanttua tulet viisaammaksi.

    • rentoomennoo

      Teen juuressoseen juuri ennen ateriaa. Laatikoita meillä ei tehdä. Ostetut kyllä kelpaavat. Kerran ostin laatikot ja muut jouluruoat paikallisesta ruokakaupasta aattoaamuna. Kaikkea oli, osa 50 %:n alennuksella. Ei ole säilytysongelmiaa, joulu pitää ottaa rennosti. Voin sen viettää ihan yksinkin, se ei ole ongelma. Vaihtoehtoja on.

    • Saga.Kabinetti

      Onkos vinkkejä millä saisin lanttukuutioihin karjalanpaistin makua ilman sitä karjalanpaistia? Ei kestä verisuonet sitä rasvaa.

      • Onhan noita kasaan-keitettyjä liha-liemiä.
        Valitettavasti useimmissa on teollinen maustus.
        Ihan kaikki ei ole sitä ihtiään eikä maistu ihan sille.
        Gourmet-kokkina itseäni pitävänä luovuin niiden käytöstä aika pian.
        Minulla on oma Fond du Chefini.

        H.


      • pirremiinapa

        Laita kypsä karjalanpaisti yön seuduksi kylmään, deiraavana päivänä voit kuoria päältä rasvsn pois.
        .


      • Saga.Kabinetti
        hunksz kirjoitti:

        Onhan noita kasaan-keitettyjä liha-liemiä.
        Valitettavasti useimmissa on teollinen maustus.
        Ihan kaikki ei ole sitä ihtiään eikä maistu ihan sille.
        Gourmet-kokkina itseäni pitävänä luovuin niiden käytöstä aika pian.
        Minulla on oma Fond du Chefini.

        H.

        Kamalasti lisäaineita noissa liemissä. Eikä maku todellakaan ole sellainen kuin pitäisi. Joten skippaan tämän ehdotuksen.
        Kiitos!


      • Saga.Kabinetti
        pirremiinapa kirjoitti:

        Laita kypsä karjalanpaisti yön seuduksi kylmään, deiraavana päivänä voit kuoria päältä rasvsn pois.
        .

        Ei paha ehdotus. Jossain takaraivossani on muistikuva siitä valkoisesta rasvasta mikä kylmetessään kiinteytyy paksuksi kerrokseksi. Ei pysty, ajatuskin siitä, että niihin lanttuihin on imeytynyt sitä ihraa :(

        Ehkä tyydyn siihen, että tuoreista yrteistä mausteliemi ja lanttukuutiot siihen. Valkosipulia ja sipulia ja sitten niitä kokonaisia maustepippureita ja katajanmarjoja.
        Kiitos vinkistä!


    • OnHyväOlla

      Kyllä ne kaupan laatikot on riittävän hyviä, toki parempaa saa jos laittaa rasvaa , suolaa yms., epäterveellistä.
      Meillä ollaan aina joulu jossain valmiiden patojen vieressä joten pakko syödä sitä valmisruokaa.

    • mimmimum-..mi

      Luotan noihin " äitien laittamiin" valmislaatikoihin....jos on tarvetta....bataattivuoka on tehty bataatista .. perunasta...porkkanasta...ihan maistuvaa... Lanttulaatikon sisältöä kun luin ..yllätyin mannasuurimoista.. itsellä ei ole koskaan tullut mieleen laittaa mannasuurimoa lanttulaatikkoon...Eikä niissä ole lisäaineita...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe