13-vuotiaan kasvu

Topiasvittu

Moro! Olen 13-vuotias tänä syksynä täyttänyt poika. Mua huolestuttaa kasvanko kunnolla. Oon tällä hetkellä 153cm ja 43kg. Äiteeni on 170cm ja isä 182cm. Olen polttanut tupakkia kohta vuoden n. 2 askia viikossa joskus vähemmän. Sähkötupakkaa on tullut hieman enemmän vedeltyä ja nuuskaakin on tullut hieman käytettyä. Olen juonut kunnolla ehkä 3 kertaa elämässäni tänä vuonna. Lyhyitä palli karvoja on mutta mustia kuitenkin. Kysymykseni on että kasvanko vielä, koska kasvan, paljonko kasvan ja voiko sitä nopeuttaa? Järkeviä vastauksii sillä tää huolestuttaa mua oikeesti.

4

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvuennustetta on vaikea sanoa. Todennäköisesti kasvat jonnekin isäsi ja äitisi pituuden välille siis lähelle 180cm. Painosi on aika alhaalla joten siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Pituuskasvuun et voi itse vaikuttaa millään tavoin. Murrosikäsi on vasta alkuvaiheessa joten kasvupyrähdys on vielä edessä.
      Tupakointi on erittäin hankala juttu varsinkin noin runsas tupakointi. Se ei todellakaan ole terveellistä sydämelle, verenkierrolle eikä keuhkoille. Juominen on ihan ok jos ei vedä umpilännejä joka kerran eli pystyy ottamaan kohtuullisesti.

      • liisanpoika

        Älä nuori mies huolehdi, kaikki tapahtuu ajallaan. Minunkin poikani kasvoivat loppu mitat vasta armeijassa, eli 20 vuotiaina. Huolehdit että syöt ja liikut sopivasti, niin huomaat kohta olevasi simppeli mies.


      • MurkunIsä

        Millainen terveysalan ihminen menee sanomaan, että 13-vuotiaan juomine on ok???

        Olet häpeäksi ammattikunnallesi!


    • TopiasvittuAP

      Kiitos vastauksista, helpotti stressiä oikeesti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      667
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe