13-vuotiaan kasvu

Topiasvittu

Moro! Olen 13-vuotias tänä syksynä täyttänyt poika. Mua huolestuttaa kasvanko kunnolla. Oon tällä hetkellä 153cm ja 43kg. Äiteeni on 170cm ja isä 182cm. Olen polttanut tupakkia kohta vuoden n. 2 askia viikossa joskus vähemmän. Sähkötupakkaa on tullut hieman enemmän vedeltyä ja nuuskaakin on tullut hieman käytettyä. Olen juonut kunnolla ehkä 3 kertaa elämässäni tänä vuonna. Lyhyitä palli karvoja on mutta mustia kuitenkin. Kysymykseni on että kasvanko vielä, koska kasvan, paljonko kasvan ja voiko sitä nopeuttaa? Järkeviä vastauksii sillä tää huolestuttaa mua oikeesti.

5

396

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvuennustetta on vaikea sanoa. Todennäköisesti kasvat jonnekin isäsi ja äitisi pituuden välille siis lähelle 180cm. Painosi on aika alhaalla joten siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Pituuskasvuun et voi itse vaikuttaa millään tavoin. Murrosikäsi on vasta alkuvaiheessa joten kasvupyrähdys on vielä edessä.
      Tupakointi on erittäin hankala juttu varsinkin noin runsas tupakointi. Se ei todellakaan ole terveellistä sydämelle, verenkierrolle eikä keuhkoille. Juominen on ihan ok jos ei vedä umpilännejä joka kerran eli pystyy ottamaan kohtuullisesti.

• liisanpoika

Älä nuori mies huolehdi, kaikki tapahtuu ajallaan. Minunkin poikani kasvoivat loppu mitat vasta armeijassa, eli 20 vuotiaina. Huolehdit että syöt ja liikut sopivasti, niin huomaat kohta olevasi simppeli mies.

• MurkunIsä

Millainen terveysalan ihminen menee sanomaan, että 13-vuotiaan juomine on ok???

Olet häpeäksi ammattikunnallesi!

• Anonyymi

Ei se juominen edes vähäinen ole ok minkään ikäisenä. Jokainen pisara alkoholia on myrkkyä. Eritoten kehitys- ja kasvuiässä se on haitallista aivoille.

• TopiasvittuAP

Kiitos vastauksista, helpotti stressiä oikeesti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      302
      772
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe