Kotihoidon työntekijät ihan loppu !

Lähihoitaja-89

Uskon että puhun monen kotihoidossa työskentelevän puolesta, haluan ihmisten heräävän todellisuuteen..

Olen ollut töissä Eksoten kotihoidossa jo useamman vuoden ja meno on mennyt koko ajan pahempaan suuntaan. Olen seurannut vierestä kun yksi toisensa jälkeen vanhat työkaverit irtisanovat itsensä ja uudetkaan työntekijät eivät jaksa työtä muutamaa kuukautta pidempään. Tätäkö eksote haluaa? Että työntekijät vaihtuvat jatkuvasti?

Mistä tämä irtisanomisten määrä sitten johtuu? Työtaakasta ! Asiakkaita on aivan liikaa, hoitajia liian vähän ja aikaa asiakkaiden luona oloon ei ole tarpeeksi että saisi edes pakolliset hommat tehtyä, tai tehtyä hommat hyvin.. Ketään ei kiinnosta kuinka loppu me hoitajat ollaan, niin fyysisesti kuin henkisesti. Missä on hoitajien inhimillinen kohtelu? Vanhusten inhimillinen hoito..

Töissä on pakko käydä, jotta voi elättää perheen. Ei ole varaa irtisanoutua, on vain kestettävä. Välillä tullut otettua sairaslomaa oman jaksamisen ollessa vaakalaudalla. Suomi täyttää 100-vuotta ja eksotessa kotihoidon taso on tätä luokkaa! Olisiko jo muutoksen aika?

17

1593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnantaja

      Olihan taas turha vuodatus. Kukaan ei pakota olemaan töissä, tulijoita riittää. Eksote ei ole mikään suojatyöpaja missä chillaillaan, vaan liikeyritys, minkä tavoitteena on tuottaa omistajille ja sijoittajille kustannustehokkaasti mahdollisimman paljon voittoa.

      • ghjk66

        Todella hyvä asia, että otit tämän asian puheeksi. Olen jo pitkään miettinyt kuinkasiaa te jaksatte, olen seurannut kotihoitoaika läheltä. Laittakaa asiaa eteenpäin, työterveyden ja luottamusmiehen kautta. Voimia teille!


    • Loppusluut

      Monessa muussa kaupungissa samaa.. Burn Out.

    • gkjkakkjjg

      Tuskinpa täällä kannattaa valittaa, näin negatiivisessa ympäristössä. Paikallislehtien yleisönosastot ovat sopivampia, niihinkin voi kirjoittaa pyydettäessä myös nimimerkillä tai ryhmänä.

      Asianne on tärkeä ja se myös ymmärretään, monilla on omaisia ja sukulaisia teidän hoidossanne ja yhä enemmän tulee olemaan.

      Onhan teillä myös ammattijärjestöt, yrittäkää vaikuttaa niiden johtohenkilöihin, jotka neuvottelevat työehdoista puolestanne.

    • hoivaa

      Hyvä, kun kirjoitit asiasta. Itse olin kotipalvelutyöntekijänä joitain vuosia sitten Lappeenranalaisessa yrityksssä, mikä kehuu itseään maasta taivaaseen. Todellisuudessa yritys
      pyöri/pyörii edelleenkin pelkän rahan keruu paikkana. Toimii myös työntekijöiden karusellinä.
      Eli yksi lähtee, toinen tulee. Asiakkaiden toiveista ei välitetä, henkilöstä potiliikka on aivan pöy-
      rityttävää. Joitain vuosia sitten vaihtui toimitusjohtaja, joka oli ennen baarin työntekijä. Oli
      opiskellut jonkinlaisen sosiaaali-lan tutkinnon, ja tälläistä baarikärpästä ei saa lähemään
      saavutetusta asemasta mihinkään. Hoiva-alan yrityksiä syntyy, kun sieniä sateella. Uhreina
      näille "Teho-yrityksille" ovat vanhukset ja sairaat. Liian hyvä työntekijä, joka ajattelee liikaa
      asiakkaita,lakeja, oikeaa palkkaa ym työntekijöille kuuluvia etuja ja avaa vielä suunsa asioille
      saa vaikean ja huonon työntekijän maineen. Jos vielä on niin, että yrityksen pääluottamus-
      mies on kyykyssä johtoon päin, työsuojevaltuutettu selittää, että pitää neuvotella, liiton
      mielestä asiat eivät kuulu heille...Paikallinen potiliitikko on muka tekevinään jotain..
      Eikä tapahdu mitän..

      Kaikkein surkeinta on se, että Suomessa on outo ja tuhoava tietosuojalaki ja vaitiolo-
      velvollisuus. Jos tahtoo tehdä vapaaehtoista avustustyötä vanhuksien kanssa, ei
      heistä saa tietoa mistään...!! Mielummin ihmiset jätetään heitteille.

    • Johan tuo oli tiedossa vuosia sitten miten täsdä käy. Itse työskentelin Vantaalla ja siellä se hulina vasta olikin. Kotihoidon toimistolla tulehtunut ilmapiiri ettei vastaavaan ole sen koommin törmännyt muualla. Työnjaossakin tavaraa lensi, lähinnä se mitä käteen sattui osumaan. Muutamilla herkemmillä hoitajilla työvuoro alkoi ja päätyyi itkussa. Päätin silloin etten koskaan työskentele enää kotihoidossa ja päätös on pitänyt jo kohta 10v ja pitää edelleen.

      Eksoten hoitajien toimintaa olen seurannut sukulaisteni ja tuttavien hoidon kautta. Hyviä hoitajia toki on, mutta valitettavasti työtaakka on ihan mahdoton. Jotkut hoitajat uskaltavat sanoa sen suoraan mutta useimmiten vaietaan. Ilmeisesti pelätään että työnantaja saa tietää. Surullista on se ettei Eksoten johto halua tarttua oikeasti ongelmiin. Vanhusten ja enemmän hoitoa tarvitsevien määrä tulee kasvamaan tulevaisuudessa eikä tähän ole mitenkään varauduttu. Laitoshoitoa ajetaan samaan aikaan alas, mutta kotihoito ei pysty vastaamaan kasvaviin asiakasmääriin. Lisäksi kotona hoidetaan entistä huonokuntoisempia mutta tätä ei haluta huomioida johtoportaassa. Palveluja huononnetaan ja käyntejä viedään pois niitä tarvitsevilta. Esim yli 90v sokea mummo joutuu pärjäämään miten tahansa kun kotihoidossa päätettiin lopettaa osa asiakaskäynneistä hänen luonaan. Asiasta tehtiin yksipuolinen päätös ilman että mummo sai vaikuttaa päätökseen millään tavalla.

    • hyihäpeä

      "punainensalamaturpeena" mainaatko kolli, ettei miehen kul.....ja pussukat haisevat raikkaal-
      ke ja puhtaalle työpäivän jälkeen....? Vai oletko koskaan tehnyt työtä..

    • Tiinukka1234

      Saman olen huomannut, kun olin töissä kotihoidossa vv 2013-2015. Hoitajat oli ihan äärirajoilla, moni itki ja huusi stressaantuneena, osa muuttui kyyniseksi ja robottimaiseksi. Sairaslomat lisääntyi hurjasti. Pomot vähät välitti. Sama meno jatkuu yhä, mitä olen kuullut kavereilta ja entisiltä työkavereilta. Ei ihminen voi toimia vuosia äärimmäisen stressaantuneena, menee terveys. Viisainta olisi irtisanoutua. Onneksi pääsin pois.

    • UunoKaavidKoljat

      Minä taas näin työttömänä tekisin työtä kuin työtä että voisin jäädä lomalle, vaikka sitten vähä pidemmällekin. Sairauslomakin kelpaisi kun on nyt juuri armottomassa loman tarpeessa kun joulukin lähestyy.

    • korgikii

      Ryypätkää vähemmän ja kuntoilkaa, niin työkin maistuu.

    • ksylitoli1

      Ihme kommentteja miehiltä ,mikä teitä vaivaa ? Menkääpä itse tekemään kyseistä hommaa,taitaisi ivailu loppua. Hävetkää !!!

    • Sutjakka90

      Lähäreille pitäisi antaa herkemmin varoituksia ja lopputilejä.
      Laiminlyönnit loppuu kuin seinään.
      Tulospalkkausta kehiin, rivakka laiha nuori lähihoitaja ehtii enemmän kuin 3 läskiä.

    • Kohtavanhus

      Hoitajat, ettekö ammattijärjestönä voisi tehdä jotain? Sitä kauttahan tuollaiset asiat tavallisesti hoidetaan.

      Juuri nyt olisi otollinen tialisuuskin, kun vanhustenhoito on herättänyt niin suurta huomiota.

    • Vangilaa

      Kohta pääsee lähärit käräjille.
      Ekat rikosilmoitukset tehty.

      • Anonyymi

        Taitaa olla lähäriä ylempi taho käräjillä.
        Mutta hyvä kun huolehdit. T.lähäri


    • Anonyymi

      Onko kotihoidon tilanne yhtään parantunut?

      • Anonyymi

        Ei todellakaan. Sama meno jatkuu taitaa mennä vain huonompaan suuntaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe