Kitisevä ääni käynnistettäessä

Kitisevä.Ääni

P12 2005, 1.8 moottori, ajettu alle 200 000.

Kun auton käynnistää kylmänä, kuuluu selvä kitisevä ääni joitakin minuutteja, mutta kun kone lämpenee, äänikin häviää. Ääni kuuluu vain auton ulkopuolella, ei sisällä ollessa. Kokemukseni perusteella tällainen ääni voisi kuulua laakerista, esimerkiksi kiristimen laakerista, laturista, vesipumpusta tai vastaavasta.

Mutta miksi ääni häviää kun kone lämpenee? Mikä osa voisi olla kyseessä? Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa?

12

3985

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exnissan

Itsellä piti kitinää toinen syylärin flekti. Lämmetessään kitinä loppui.

• vespump

Joo on tosiaan vittumainen vikinä, jossakin pirun laakerissa?

• Kitisevä.Ääni

Hyvä vinkki, enpä ajatellutkaan että vika voisi olla myös siinä. Pyöriikö tuuletin siis koko ajan eli heti käynnistettäessä? Minun autossani kitinä/vikinä alkaa heti startin jälkeen.

Oliko hankala vaihtaa se flekti vai teetätitkö työn korjaamolla?

• Exnissan
        Kitisevä.Ääni kirjoitti:

Hyvä vinkki, enpä ajatellutkaan että vika voisi olla myös siinä. Pyöriikö tuuletin siis koko ajan eli heti käynnistettäessä? Minun autossani kitinä/vikinä alkaa heti startin jälkeen.

Kokeile ottaa ne flektien päällä olevat liittimet irti väliaikaisesti. Muistaakseni ne pyörii vain AC päällä tai kun tarvitaan lisä jäähdytystä. Ainakin mulla ne meni päälle kun ilmastoinnin laittoi päälle napista. Auto meni romuttamolle, en kerinnyt vaihtamaan...

• 2.2.dci
        Kitisevä.Ääni kirjoitti:

Laturinhihna kitisee joskus hyvinkin ilkeästi, etenkin juuri käynnistyksenjäkeen.

• Kitisevä.Ääni
        Exnissan kirjoitti:

Kokeile ottaa ne flektien päällä olevat liittimet irti väliaikaisesti. Muistaakseni ne pyörii vain AC päällä tai kun tarvitaan lisä jäähdytystä. Ainakin mulla ne meni päälle kun ilmastoinnin laittoi päälle napista. Auto meni romuttamolle, en kerinnyt vaihtamaan...

Ei ne näköjään pyöri käynnistettäessä, mutta vikinä kuuluu silti. AC ei vaikuta kitinään, se kuuluu myös vaikka AC ei ole päällä.

Laturin hihna ei ole löysä, eikä ääni ole löysän hihnan ääni. Laakerista on melko varmasti kyse. Yritin stetoskoopilla tutkailla voisiko kuulua laturista tai kiristimen rullasta, mutta en saanut selkoa voisiko olla jommasta kummasta kyse.

Paikat on niin ahtaat, että ilmeisesti hihnat pitää vaihtaa alkakautta.

Voisin kuvitella että on tyyppivika, sillä huomasin kaupan parkkipaikalla että yhdeltä nissanistilta kuului täsmälleen sama ääni. Se tuskin korjaantuu itsestään vaan pahenee.

• 2.2dci

En tarkoittanut luistavan hihnan ääntä. vaan hihnapyärän ja tihnan kiillotumisesta johtuvaa ääntä. Ainakin Primera ja almeera 100 kw 2.2 dci hihnapyörät kitisee ajoittain voimakaasti .itse sumutin jotain nestettä hihnaan ja ääni häviää joksikin aikaa. jos ei hihnasprei muuta ääntä, vika jossain muualla.

• Kitisevä.Ääni
        2.2dci kirjoitti:

En tarkoittanut luistavan hihnan ääntä. vaan hihnapyärän ja tihnan kiillotumisesta johtuvaa ääntä. Ainakin Primera ja almeera 100 kw 2.2 dci hihnapyörät kitisee ajoittain voimakaasti .itse sumutin jotain nestettä hihnaan ja ääni häviää joksikin aikaa. jos ei hihnasprei muuta ääntä, vika jossain muualla.

Okei, hihnaspray. En tiennyt sellaista olevan olemassakaan. Näköjään CRC:n spray maksaa alle kympin, sitä voisi tosiaan kokeilla.

Näin myös jonkun videon, jossa heppu etsii meteliä pitävää laakeria WD-25:n avulla (ja löysikin lopulta). Jos hihnaspraylla ei ole vaikutusta, tuota temppua voisi kokeilla seuraavaksi ainakin kiristimen laakeriin.

Kiitoksia, tämä oli hyvä vinkki.

• ohjukset

Orginaali hihnat ei varmaan natise missään vaiheessa?

• fghgfhgfh

Laturi voi kohta porsia ja pistää vastaan tai sitten vesipumppu ja katsoo tiputteleeko jo nesteitä.

• susisyntyessään

Toi on oikeasti vaan niin romu auto malli.

• Terkase

Itse tarkistaisin että laturin hihna on kirellä tai jos siinä onjo murtumia niin vaihtoon. Tuli mielen voiko laturin rullasta mennä laakerit. Toi vesipumppu vois tietysti olla jos on alkuperäinen. Onko tässä mallissa muitakin hihnoja esim ilmastoinnin tai ohjaus tehostimen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      107
      5658
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3723
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3255
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      455
      2601
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      264
      1641
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1376
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      14
      1322
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1313
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1206
    Aihe