Kotityöt ovat aliarvostettuja jutuissanne

pylykerö

http://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201712052200582192_we.shtml

Nehän ovat hyvää liikuntaa. Sitä mieltä olen ollutkin, mutta yleensä suomalaisessa terveyskeskustelussa vaaditaan kovempia harjoituksia. Myönnän kyllä, että itseni pitäisi harjoittaa esim. jalkalihaksiani enemmän. Ylipainoa ei juuri ole, mutta en harrasta mitään voimailua. Puita kannan, kolaan lumia, leikkaan ruohoa ym., mutta en kaikenlaista lihasvoimaa.

56

580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tööttt

Netti ainakin nimetty kirotuksi kylillä
      - monetkin kyselevät norkoilu- ja "päivystämiskulttejaan" nettipalstoilla
      . josko olis muita tai parempia vaihtoehtoja ajan kulumiselle
      -- sillekään ei mitään voi että uusien asioiden opettelu niin netissä kuin muuallakin vaatii aikaa omaksumiseen.
      Toisille netti on työpaikkakin.

• pylykerö

Niin, useimmat nimimerkit täällä lienevät töissä palstalla. Eikö tosiaan synny enää keskusteluja ihan tavisten kanssa ? Tiedän kyllä, että kaikki ikätoverinikaan eivät käytä nettiä, ylipäänsä mitään tietokonetta.

• pylykerö kirjoitti:

Niin, useimmat nimimerkit täällä lienevät töissä palstalla. Eikö tosiaan synny enää keskusteluja ihan tavisten kanssa ? Tiedän kyllä, että kaikki ikätoverinikaan eivät käytä nettiä, ylipäänsä mitään tietokonetta.

Ei minua ole tänne töihin pyydetty, eikä palkkaa makseta.
        Eiköhän meistä suurin osa ole ihan niitä taviksia, toki jokunen poikkeuskin mukaan mahtuu.
        Tunnen useita ikäisiäni ja vähän vanhempia, jotka eivät edes osaa käyttää tietokonetta.

• flegmaatti

Omakotitalon perustöistä kertyy naisihmiselle sopiva kuntoilupohja jota voi täydentää oman harkinnan mukaan.
      Pelkästään piha- ym työt eivät määrällisesti riitä kunnon ylläpitämiseen.

Jalat! Olen mainostanut yksinkertaista, helposti ja huomaamattomasti toteutettavaa "jalkajumppaa". Noustessasi istumasta pystyyn älä koskaan kevennä nousua käsilläsi! Älä koskaan! Älä yhtään! Pidä tietoisesti kätesi kaukana kaikista tukipinnoista! Edessä tai sivulla.

Jos on käytettävissä rappuja niin käytä niitä tehostaen! Ylempi jalka seuraavan noustavan rapun etureunaan kiinni ja nousu ylemmälle jalalle ponnistamatta alemmalla. Kehon painopiste eteen päin ja rauhallinen ponnistus ylemmällä jalalla.
      2 askelmaa kerrallaan alkaa tehoamaan kunhan rappuja on riittävästi.
      Pitempikoipiset nouskoot kerrallaan kolme.

Minulla on käytettävissä vain 46kpl joka vähän mutta tyhjää parempi.

Kerrostaloasunnon sisätöillä ei ole kuntoilun kannalta merkitystä joten puhtaalla omalla tunnollani jätän vaimolleni vain pölyjen pyyhkimisen ja joskus imuroinnin ja/tai moppauksen aloituksen.

• Kunnossa-olen

Enpä viiti kiipeillä 0 - 8 kerrosväliä eli yhdeksää kerrosta kun on hissikin. Askelmia liikaa.

• flegmaatti
        Kunnossa-olen kirjoitti:

Enpä viiti kiipeillä 0 - 8 kerrosväliä eli yhdeksää kerrosta kun on hissikin. Askelmia liikaa.

Koska olet kunnossa niin tuolla askelmamäärällä voit ylläpitää kovaa kuntoasi nousemalla raput vihjeeni mukaisella tekniikalla ja 2 askelmaa kerrallaan, noin niinkuin aluksi.
        Muutama nousukerta päivässä on sopiva annos alkuun.

• mie.vuan

Kerrostalossa asun. Aika vähän tulee kotitöissä voimaliikuunta. Siksipä allit vähän väpäjää ja rintakudokset ovat löystyneet.
      Syytän kyllä vähän noita kelejäkin. Sauvakävellessä allit saavat liikuntaa ja rivakalla työnnöillä rintalihakset.
      Minulla ei ole tiskikonetta joten kurkottelen kuivauskaappiin astioita tiskatessa. Portaat kävelen aina.

• tööttt

Ostin kiinalaiskaupasta käytävämattoa eteiseen - siellä ei ollut kanttauskonetta,
      - neuvopas hyvä ihminen - millä konstilla käpertyneet mattojen päät voi oikaista
      - ettei niihin kompastelisi? Kiitosvinkistä!

• Kyllä-oikee

Levitä matot ja kävele ja pompi niiden päällä, niin saat kuntoilua samalla.
        Jos matot ovat kuivaa korppua päistään, niihin suihkepullolla vettä ja jatka pomppimista tai kävelyä. Tai painot päälle.
        Eivät muuten käpristy uudelleen kun saat ne suoraksi kerran.
        Jotkut pitävät mattoja nurinpäin jonkun aikaa, mutta se ei takaa että käpryt oikeaisi. Vaatii kosteutta.

• Taikuritässä

Laita sängyn jalkojen alle ja painot toisiin nurkkiin toisen maton päälle - kitka.
        Aseta painot niin, ettet kompastu. Ei tule lentävää mattoa, ei. Satutat itsesi.
        Jos sulla on puulattia, ete mattoa voi kastella.
        Toinen vaihtoehto on että käännät maton ja rullaat sen toisinpäin. Onnistuukoz.

• Taikuritässä

Minulla on ranteet heiluneet ja nilkat tänään.
        Tai oikeastaan hihat ja puikot ovat heiluneet. Loppusuora neulomuksen kanssa ja musiikkia olen ohessa kuunnellut ja jalka vipattanut.

• maissiiii

Hanki kaksipuoleista kunnon teippiä ja asettele siitä pätkät maton nurkkiin.

Olen joskus itse kiepauttanut maalarinteipistäkin ympyrän ja sen asetellut maton nurkkien alle, hyvin toiminut.

Hyvä ihminen...älä vaan kompastu.

• eimattoja

Onko aivan pakko järjestää itselleen tuollaisia "surmanloukkuja"!

• pylykerö

Tänään siivouksen merkeissä liikuntaa, huomiseksi on luvalla PALJON lumitöitä. Noita jalkalihaksia pitäis tosiaan vahvistaa. Portaiden nousu ei ole ikävää, mutta alastulo on. Polvet joskus oikuttelee. On kuulemma yliliikkuvat niveletkin.
      Keväällä on mukava tehdä luontolenkkejä kun lintuja saapuu. On noita ruokinnalla nytkin valtavsti. Peipposiakin jopa useita.

• Taikuritässä

Jostain saanut käsityksen, että polville on suurempi rasite rappujen alastulo kuin kipuaminen. Painopiste?

• flegmaatti
        Taikuritässä kirjoitti:

Jostain saanut käsityksen, että polville on suurempi rasite rappujen alastulo kuin kipuaminen. Painopiste?

Alastullessa niveliin kohdistuva kuormitus "iskevämpi" kuin noustessa. Myös reisilihasten kuormitus on toisen tyyppinen.

Hieman samaa kuin kävely >< fillarointi erossa. Vaikka polvet eivät oikein siedä kävelyä niin fillarointi voi sujua hankaluuksitta.

• Psykoterapeutitar

Kyllä vaan alkaa kotitöidenteko pikkuhiljaa hidastumaan. Ei sitä enää niin notkeasti ja näppärästi ruumiinosat liiku ja pitää hidastaa ja taukoja pitää, ettei paikat säry tai edes kipeydy. Kyllä siinä saa ihan tarpeeksi liikuntaa, mitä nykyisin enää tarvitsee. Tottakai olis ihanaa olla vielä nuori ja notkea, kun hommat sujuivat rivakasti.

Viimeistään siinä vaiheessa huomaa kotitöiden arvon, kun ei enää itse pysty tekemään oikeastaan mitään ja on toisten avun varassa. Eikä kukaan enää kotiasi siivoa. Vanhusten kämpät ovat järkyttävässä kunnossa, suorastaan paskasia!

• Heikosti näkevä vanhus ei näe likatahroja
        Tekstiileissä, eikä ehkä siksi viitsi niitä pestä. Siksipä asiasta kyläilyn yhteydessä omalla kohdallani viisastuneena, ainakin keittiötekstiilit pesen vaikkei niissä näytä tahroja olevankaan. Ja kahvikupit ja lasit pesen heti käytön jälkeen, enkä tarjoa vieraille pesemättömistä astioista mitään. Ja pidän silmälasit päässä, vaikka miten olisi moderneja vaihtoehtoja niille

• Mikä_milloinkin

Teen kotitöitä seuraavalla periaatteella: minkä voi lykätä huomiseen, niin sen voi jättää huomennakin tekemättä.

• Joka kerta, kun ahterinsa tuolista nostaa, se on pelkkää plussaa vartalolle.

• Pipikuinpipi

Ihan s-tanan surullista että yhteiskunta sitten loppujen lopuksi tyhjentää kaatopaikan nimeltänsä "mikä milloinkin" kodin, kun ihminen itse ei ole pystynyt, kyennyt, jaksanut, viitsinyt, osannut ... hoitaa ja pitää omaa asumustaan säällisessä kunnossa. - Em. laisia tyyppejä on nykyään yllättävän usein laitospaikoilla sosiaalisen syyn nimikkeellä.

• Mikä_milloinkin

Olen hoitanut asumustani mm. kuskaamalla tai kuskauttamalla tavaraa kaatopaikalle, kierrätyskeskukseen, Hae Pois -päivään ja myymällä usean kymmenen vuoden aikana toistuvasti kirpputoreilla. Nytkin on myyntipaikka tilattuna. Olen tavarakammoinen ihminen ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä tavarakammoisemmaksi muutun.

Kuluvalla viikolla alkuviikosta autoin erästä ystävääni läpikäymään tarpeetonta vaatetavaraa ja siinä sitten lähti hänen osaltaan aika monta pussia UFF:lle ja mikä ei sinne kelvannut, meni roskiin.

Käsittääkseni minulla on muihin ikäisiini verrattuna suhteellisen vähän tavaraa johtuen mm. siitä, että olen muuttanut useamman kymmenen kertaa elämässäni. Eikä minulla ole ylisuurta asuntoa. Kirjoitin tälle palstalle viime viikolla, että ihanteeni olisi 15 neliön yksiö, jollaisia rakennettiin Vantaalle ja jos olisin edelleen työelämässä, niin olisin ehkä hakenut kyseiseen taloon asumaan, koska työ ja kaikki harrasteet ym. ovat pääkaupunkiseudulla, jossa ei muutoin ole varaa asua.

Mielestäni kotityöt, joista tässä ketjussa puhuttiin, ovat päivittäisiä asunnon seinien sisäpuolella tapahtuvia askareita, joita ei kannata ottaa kovin tosissaan. Useat askareet voi jättää tekemättä eikä tapahdu mitään kamalaa.

"Yhteiskunta", mitä se sitten tarkoittaakin, pääsee asuntoni raivaamisesta erittäin pienellä vaivalla. Toistaiseksi tosin olen erittäin hyväkuntoinen enkä usko päätyväni laitospaikalle vähään aikaan, mitä nyt sitten noista nuppivaivoista, mutta se taas on toinen tarina.

Oli muuten ihan kiinnostava tuo vastaus minulle, sisälsi jälleen kerran olettamuksia siitä, millainen ihminen täysin ventovieras anonyymi kirjoittaja on. Sellaisia on ihan piristävä lukea!

• vinkerpori
        Mikä_milloinkin kirjoitti:

Olen hoitanut asumustani mm. kuskaamalla tai kuskauttamalla tavaraa kaatopaikalle, kierrätyskeskukseen, Hae Pois -päivään ja myymällä usean kymmenen vuoden aikana toistuvasti kirpputoreilla. Nytkin on myyntipaikka tilattuna. Olen tavarakammoinen ihminen ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä tavarakammoisemmaksi muutun.

Kuluvalla viikolla alkuviikosta autoin erästä ystävääni läpikäymään tarpeetonta vaatetavaraa ja siinä sitten lähti hänen osaltaan aika monta pussia UFF:lle ja mikä ei sinne kelvannut, meni roskiin.

Käsittääkseni minulla on muihin ikäisiini verrattuna suhteellisen vähän tavaraa johtuen mm. siitä, että olen muuttanut useamman kymmenen kertaa elämässäni. Eikä minulla ole ylisuurta asuntoa. Kirjoitin tälle palstalle viime viikolla, että ihanteeni olisi 15 neliön yksiö, jollaisia rakennettiin Vantaalle ja jos olisin edelleen työelämässä, niin olisin ehkä hakenut kyseiseen taloon asumaan, koska työ ja kaikki harrasteet ym. ovat pääkaupunkiseudulla, jossa ei muutoin ole varaa asua.

Mielestäni kotityöt, joista tässä ketjussa puhuttiin, ovat päivittäisiä asunnon seinien sisäpuolella tapahtuvia askareita, joita ei kannata ottaa kovin tosissaan. Useat askareet voi jättää tekemättä eikä tapahdu mitään kamalaa.

"Yhteiskunta", mitä se sitten tarkoittaakin, pääsee asuntoni raivaamisesta erittäin pienellä vaivalla. Toistaiseksi tosin olen erittäin hyväkuntoinen enkä usko päätyväni laitospaikalle vähään aikaan, mitä nyt sitten noista nuppivaivoista, mutta se taas on toinen tarina.

Oli muuten ihan kiinnostava tuo vastaus minulle, sisälsi jälleen kerran olettamuksia siitä, millainen ihminen täysin ventovieras anonyymi kirjoittaja on. Sellaisia on ihan piristävä lukea!

Rupesit sitten kuitenkin tällä kertaa vastailemaan henkilölle, joka meni henkilökohtaisuuksiin.

Miksi?

• Eikoskaanikinä

"Henkilökohtaisuuksiin"? En tunne nimimerkkiä, jonka innoittamana kerroin miten siinä käy, kun tarpeeksi usein lykätään huomiseen ... ja taas huomiseen ... taas huomiseen ... huomiseen ...

• Mikä_milloinkin
        vinkerpori kirjoitti:

Rupesit sitten kuitenkin tällä kertaa vastailemaan henkilölle, joka meni henkilökohtaisuuksiin.

Miksi?

Vastasin , koska minulle osoitettu viesti huvitti minua. Voin vastata sellaisiin toistekin. Vaikka ei se kirjoittaja tainnut tekstiään vitsiksi tarkoittaa. Usein hauskuus syntyy juuri tahtomatta siitä, että joku ottaa tämän elämän liian tosissaan.

• Tieto-on-valttia

Sen verran tosissaan tulee elämä(kin) ottaa ettei huku omaan pashkaansa.

• Ohan se ruoanlaittokin pois sohvan nurkasta, vaikka miten valmista tilaa: jääkaapille on käveltävä, ruoka laitettava esivalmisteluineen tai lämmitettävä, pöytä katettava. Hääräämistä riittää, jos syödä meinaa. Eikä se kahvivesikään itsekseen ala kiehua keittimessä... ja kun lapset käy äidin luona, tehokäynnillä käy silloin keittiössä vanha äitikin

• maissiiii

Ei kotityöt omissa jutuissani aliarvostettuja ole,
      koska en hyötyliikuntaa aliarvosta,
      nehän ovat ne päivien arkinen puuha,

Mutta jotenkin tuntuu turhalta kertoa kuinka taas hihkuin lumikolan kanssa
      ja siivosin huomista varten parin lomapäivän jälkeistä sekasotkua.
      kaikki liikuntani liittyy tavalla tai toisella kotitöihin, liiteriin ja puutarhaan yms

"Laiska töitään luettelee." sanoi mummoni joskus, parempaa jos vain tekee niitä hihi hatussa.

Toisaalta on tosi mukava lukea kun täällä toiset kirjoittavat ahkeruuksistaan ja uurastuksistaan.
      Niistä voi saada vaikka vinkin, esim innostuin komeroiden siivoamiseen kun täällä joku kertoili,kuinka komeroita siivosi jne.
      Yhdenlaista vertaistukea...

• pylykerö

Puhutaan täällä turhemmistakin kuin kotitöistä ja nythän tunnustetaan niidenkin olevan tarpeellista liikuntaa. Eikö laiskuudeksi voisi nimittää myös tyhjänpuhumista tai riitelyä ?

Pyykkien ripustamisessa tulee kurkottelua ja ainakin valkopyykkiä silittäessä taas heiluntaa. Isoja lakanoita saa käännellä monet kerrat. Ulkotöiden jälkeen nukkuu paremmin jne.
      Toisten ihmisten passuuttamista en kyllä hyväksy jos se on aina yksipuolista.

• Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Kotitöitä ei oikein lasketa miksikään, kun esitellään kunnon kohotus- ja ylläpitotapoja, ei täällä, eikä oikein muuallakaan.

Itse olen puolen vuoden aikana huomannut sekä lihas- että aerobisen kunnon nousseen ilman että käyn salilla tai harrastan muuta trendikästä liikuntaa. Salitreeneissä en ainakaan itse osaa valita sellaista ohjelmaa, jossa lihaskuormitus jakautuisi tasaisesti koko keholle, kuten se tekee ihan yksinkertaisissa kotitöissäkin. Aina tulee venyttelyä, kyykkyjä, vartalon kiertoja, tasapainoharjoitteita.
        Pidän itse jossain määrin jopa turhauttavana oman kehon kanssa askartelua. kuitenkin aika luonnottomassa ympäristössä, kuntosalilla. Meneehän sekin hyvässä porukassa, mutta kun pinoan ja kannan polttopuuta, haravoin pihaa tai teen lumitöitä, siinä on eri meininki - ei pyöri pelkästään itsensä ja suoritustensa kanssa, mittaile ja hykertele niitä.

• demeter1 kirjoitti:

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Kotitöitä ei oikein lasketa miksikään, kun esitellään kunnon kohotus- ja ylläpitotapoja, ei täällä, eikä oikein muuallakaan.

Itse olen puolen vuoden aikana huomannut sekä lihas- että aerobisen kunnon nousseen ilman että käyn salilla tai harrastan muuta trendikästä liikuntaa. Salitreeneissä en ainakaan itse osaa valita sellaista ohjelmaa, jossa lihaskuormitus jakautuisi tasaisesti koko keholle, kuten se tekee ihan yksinkertaisissa kotitöissäkin. Aina tulee venyttelyä, kyykkyjä, vartalon kiertoja, tasapainoharjoitteita.
        Pidän itse jossain määrin jopa turhauttavana oman kehon kanssa askartelua. kuitenkin aika luonnottomassa ympäristössä, kuntosalilla. Meneehän sekin hyvässä porukassa, mutta kun pinoan ja kannan polttopuuta, haravoin pihaa tai teen lumitöitä, siinä on eri meininki - ei pyöri pelkästään itsensä ja suoritustensa kanssa, mittaile ja hykertele niitä.

Muistui mieleen, kun sisareni oli loppuajoillaan syövän kanssa, mutta hoiteli kuitenkin oman hygieniansa ja pukemiset, aikaa meni tietysti enemmän, kuin ennen.
        Kerran hän tokaisi, suututtaa tää itsensä ympärillä pyöriminen.

• eppu2 kirjoitti:

Muistui mieleen, kun sisareni oli loppuajoillaan syövän kanssa, mutta hoiteli kuitenkin oman hygieniansa ja pukemiset, aikaa meni tietysti enemmän, kuin ennen.
        Kerran hän tokaisi, suututtaa tää itsensä ympärillä pyöriminen.

Myös minun syöpään menehtyneet ystäväni tahtoivat hoitaa itsensä ja kotinsa vielä siinä vaiheessa, kun monet kehottivat "lepäämään". He kai kokivat kai voimaantuvansa siitä, olevansa vielä lukuun otettavia. Nämä ystävät tosin menehtyivät hyvin nuorina, toinen oli 50, toinen 60. Aika nuorihan sinunkin sisaresi muistaaakseni oli kuollessaan... Vanhuus ei ollut vielä verottanut voimia.

• mimmimum-..mi

Olen seurannut parina päivänä uutista ....jonka mukaan 91vuotias nainen saa häädön omasta asunto-osakkeestaan joulun alla....syynä siivoamattomuus.... Mietin ... mistähän tässä nyt oikeasti on kysymys....ei tällaista voi tapahtua meillä suvaitsevaisilla suomalaiselle vanhukselle...Ajattelen kuinka hän jaksaa häädön alla...sen ikäinen ihminen....omasta kodista häädettynä.

• Taikuritässä

Eikö sosiaalitoimen pitäisi avittaa ja miettiä jatkoa, pärjääkö kotona enää.
        Läheiset?

• Ajattelen niiden luteiden olevan niin suuri terveysriski, että vanhus häädetään siksi. Ei ihminen ole loisen ruokaa, vaikka asunnon omistaja onkin. Ikävää, ettei hänellä ole riittänyt aikaa pitää kodistaan ja omistastaan asunnosta huolta kiireittensä lomassa niin, että lopputulos oli häätö.

• mimmimum-..mi
        Taikuritässä kirjoitti:

Eikö sosiaalitoimen pitäisi avittaa ja miettiä jatkoa, pärjääkö kotona enää.
        Läheiset?

Läheisistä ei ole kerrottu mitään....mutta leskirouvaksi on sanottu...ja hänellä on kaksi omistus asuntoa talossa....joista hän asuu pienemmässä... Aika virkeältä kuitenkin näyttää .. tekee käsitöitä ja käy itse kaupassa... mutta jotenkin sen ymmärtää ettei siivous enää niin suju...hän on kuitenkin käyttänyt siivousapua...

• mimmimum-..mi
        yksirekisteröitynyt_ kirjoitti:

Ajattelen niiden luteiden olevan niin suuri terveysriski, että vanhus häädetään siksi. Ei ihminen ole loisen ruokaa, vaikka asunnon omistaja onkin. Ikävää, ettei hänellä ole riittänyt aikaa pitää kodistaan ja omistastaan asunnosta huolta kiireittensä lomassa niin, että lopputulos oli häätö.

Silloin kun talossa on tehty luteiden myrkytys....hän on maksanut siitä yli 13000 euroa....

• mimmimum-..mi kirjoitti:

Silloin kun talossa on tehty luteiden myrkytys....hän on maksanut siitä yli 13000 euroa....

Lehtijuttujen mukaan, ei ole hyväksynyt 2 eri siivousihmistä. Käyttäytynyt ilkeästi heitä kohtaan.
        Itse valitsemansa, on jäänyt työtä tekemättä.
        Myös jotain ongelmia naapureiden kanssa. (Nämä siis lukemaani)
        Ei varmaan ole kaikkea kerrottu julkisuuteen, mitä taustalla on.
        Huolestuttavaa kuitenkin on, ihmisen korkea ikä, kun pakolla viedään kotoaan pois.
        Voisi ajatella, että eikö jotain muuta ratkaisua sittenkin olisi voinut keksiä.
        Väitti itse, että luteet ovat tulleet toisesta asunnosta.

• mimmimum-..mi
        eppu2 kirjoitti:

Lehtijuttujen mukaan, ei ole hyväksynyt 2 eri siivousihmistä. Käyttäytynyt ilkeästi heitä kohtaan.
        Itse valitsemansa, on jäänyt työtä tekemättä.
        Myös jotain ongelmia naapureiden kanssa. (Nämä siis lukemaani)
        Ei varmaan ole kaikkea kerrottu julkisuuteen, mitä taustalla on.
        Huolestuttavaa kuitenkin on, ihmisen korkea ikä, kun pakolla viedään kotoaan pois.
        Voisi ajatella, että eikö jotain muuta ratkaisua sittenkin olisi voinut keksiä.
        Väitti itse, että luteet ovat tulleet toisesta asunnosta.

Saa nähdä minkälaiseen ratkaisuun tässä tullaan....luteiden tulosta asuntoihin yleensä minulla ei ole tietoa....mutta aika korkean hinnan hän on mielestäni maksanut niiden hävittämiseen...ja jossain sanottiin että hän ei "kestä" imurin ääntä ja siksi siivotaan nyt kosteuspyyhinnällä....
        Toivon vaan että kestää vanhus vielä tämän joulun ajan elää rauhassa....

• Taikuritässä

Onkohan hän maksanut koko taloyhtiön ludesodan. Voi olla, että lutert ovat muualta tulleetkin. Mummo pitäisi hoitaa jossakin, desinfioida asunto. Ludeongelmasta ei muuten pääse. Siksikin närää tulee naapurien kanssa. Ehkä joku kyttää asuntoa/-ja. Kuka valvoo iäkkään asukin etuja.
        Yhtiö voinee ottaa haltuunsa ja vuokrata eteenkinpäin. Häijyä.

• de-meter
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Saa nähdä minkälaiseen ratkaisuun tässä tullaan....luteiden tulosta asuntoihin yleensä minulla ei ole tietoa....mutta aika korkean hinnan hän on mielestäni maksanut niiden hävittämiseen...ja jossain sanottiin että hän ei "kestä" imurin ääntä ja siksi siivotaan nyt kosteuspyyhinnällä....
        Toivon vaan että kestää vanhus vielä tämän joulun ajan elää rauhassa....

Minulta on tuo "uutinen" mennyt ohi, mutta se toi kyllä mieleeni kohtaamieni ikäihmisten asumisen vaikeudet: itse ei jaksa hoitaa kotiaan ja apua on vaikea löytää ja/tai ottaa vastaan.
        Omistusasunnossa kai kuvittelee olevansa oman reviirinsä haltija, mutta eihän se niin ole, kerrostalossa ainakaan.
        Kuulin itsekin vähän samantapaiset tarinan. Kyse oli silloin asuntoon kertyneestä tavarapaljoudesta, joka tuli tietoon putkiremonttia tehdessä. Tässäkin oli kyseessä toimintakykyinen ja selväpäinen asukas, joka vain piti itsepintaisesti kiinni sota-ajan asenteesta: hyvää tavaraa ei saanut heittää pois. Häätöuhka omasta asunnosta on hänelläkin päällä. Syyksi katsottiin paloturvallisuuden vaarantaminen.

Minusta ikäihmiset eivät kuitenkaan ole ainoita, jotka eivät "osaa" asua.
        Sen olen oppinut vuokratessani pientä asuntoani Helsingin kantakaupungissa. Melkein kaikkien vuokralaisten jäljiltä on asunto pitänyt siivota vaikka vuokralainen kokee siivonneensa. Kerran asunto vaati sellaisen siivousoperaation, ettei sen suorittamiseen edes vuokratakuu riittänyt: wc-istuimen vaihto, hellan vaihto, erityispesu keittotilan seinille... Minkähänlainen ryhtiliike/asennemuutos tässäkin tarvittaisiin ?

• ryysyrannastako

En ole lukenut ko. tapausta, mutta aika hankala tapaus.
        Saan sellaisen käsityksen, että rouvalla on taloudellinen tilanne hyvin. Olen samoilla linjoilla kuin joku aiemmin ehdotti, että rouva "evakkoon"/väistötiloihin, siivous ja myrkytys ja desifiointi.

Ymmärrän kyllä rouvan naapureiden mielentilat näin joulun alla. Puunaa, kokkaa ja leivo siinä sitten, kun joudut koko ajan pälyilemään epätoivottuja verenimijöitä.

Vuosi-pari sitten uutisoitiin nimenomaan luteiden lisääntyneen matkustamisen myötä. Joissakin maissa myrkytetään matkatavarat, myös käsimatkatavat ennen kuin päästetään ko. maan kamaralle. Näin estetään vierasperäisten elukoiden kulkeutuminen.

En ole itse himosiivooja mutten hamstraajakaan.

• mummoommum
        ryysyrannastako kirjoitti:

En ole lukenut ko. tapausta, mutta aika hankala tapaus.
        Saan sellaisen käsityksen, että rouvalla on taloudellinen tilanne hyvin. Olen samoilla linjoilla kuin joku aiemmin ehdotti, että rouva "evakkoon"/väistötiloihin, siivous ja myrkytys ja desifiointi.

Ymmärrän kyllä rouvan naapureiden mielentilat näin joulun alla. Puunaa, kokkaa ja leivo siinä sitten, kun joudut koko ajan pälyilemään epätoivottuja verenimijöitä.

Vuosi-pari sitten uutisoitiin nimenomaan luteiden lisääntyneen matkustamisen myötä. Joissakin maissa myrkytetään matkatavarat, myös käsimatkatavat ennen kuin päästetään ko. maan kamaralle. Näin estetään vierasperäisten elukoiden kulkeutuminen.

En ole itse himosiivooja mutten hamstraajakaan.

Pirkanmaan alueuutisissa oli juttua moneen otteeseen. Mummo valitti että hänellä oli paljon hyviä tavaroita joita olisi haluttu siivota pois.

• setänasse

Kotityöt ovat aina arvossaan. Esim.pärekorien teko, köydenpunonta tuohesta, tuohivirsujen valmistus, lampaiden keritseminen ja villojen kehrääminen langoiksi. Tosin sitten tämä lankojen punominen jäisi sitten lähinnä pääkaupunkiseudulla Töölö-Malmi alueelle sukkien ja lapasien kutomiseksi pelastusarmeijan joulupatoihin. Koti/käsityö ovat aika lähekkäin. Nimittäin näppärä käsityöläinen voi hyvinkin kaukana vokista tehdä pieniä lompakon kevennyksiä sekä irtaimistojen hallinnointia, kun se lasketaan kotityöksi.

• Taikuritässä

Minusta olisi kivaa osata kehrätä.

• pylykerö

Joskus vuosia sitten kävin erään järjestön tiimoilta vanhuksen luona. Ihmettelin hänen patjassaan olevia tummia pilkkuja. Luulin homeeksi kun en ollut ennen luteisiin törmännyt. Kerroin luottamuksellisesti asiasta kotihoitoon pomolle.
      Kuinkahan paljon tulevaisuudessa onkaan puutteita vanhusten asumisessa ja ruokailussa. Kaikki eivät ymmärrä tai ei yksinkertaisesti ole varaa kotipalveluun.

• Hyvä että kävit. Tuhohyönteiset on tetveydelle vaarallisia. Googlettamalla pääsee tietoon tutustumaan ja saa ohjausta miten eteenpäin ongelman kanssa

• nomitässitten

Olen koko eloni asunut alueilla missä päihteet ja huumeet on pahin lika koska ihmisten mieli joteski aina ryvettyy eniten - aineitten käyttäjillä ikuinen krooninen rahapula
      ja ihmisten kodeista kateissa milloin mitäkin- joskus hammasharjasta ja tahnasta alkaen
      vessapapruun ja kalliisiin remontteihin ja muihinkin vahingontekoihin saakka.
      Kun suvussa ja lähipiirissä enempkin noita tyyppejä
      - hiiret ja torakatkin vaikuuttaa enemp ihmisenystäviltä kuin
      em tyypit - mun mielestä vanhukset silleen oo niin paskamaisia
      kui noi mukamuka-terapeutteina esiintyvät huumelumput.

• mietippävielä

Et taida olla aivan kärryillä nyt. Tässä on hätä vanhuksista, ei ole tarkoitus heitä osoitella paskamaisiksi. Vanhuuttaan voi koti jäädä hoitamatta ja sairauksien vuoksi.
        Hyvä kun et käytä päihteitä mutta valaistusta mieleesi muusta kuitenkin.

• mietippävielä kirjoitti:

Et taida olla aivan kärryillä nyt. Tässä on hätä vanhuksista, ei ole tarkoitus heitä osoitella paskamaisiksi. Vanhuuttaan voi koti jäädä hoitamatta ja sairauksien vuoksi.
        Hyvä kun et käytä päihteitä mutta valaistusta mieleesi muusta kuitenkin.

"mietippävielä"

Pashat tässä mitään hätää ole.
        Tämäkin aloitus on jo vuoden/kuukausia vanhaa mainostusta kaupallisten hoito-laitoksien puolesta.
        Erittäin häpeällisiä aloituksen-vedätyksiä rahakkaasta aiheesta.
        Varsinaiset aidosti hätäiset kirjoittavat sinne sairaitten/vanhusten aloituksiin.
        Eivät he kirjoittele tällaiseen 60 keskusteluun.

H.

• vfihimsff

Minunkin patjassa on ruskeiita länttejä - js saa ollakin
      -ne ovatmuistoja tyttäreni pienestä koiranpennust, joka juoksi just maalatun lattian poikki
      - tulen aina hyvälle tuulelle kun muistan sen pennun
      - aina kun alkaa enempi v........n joku asia - kömmin torkuill senpatjan päälle
      - elämässä aina pitäisi olla asioita, iloa arjessakin irroittamaan maan tomusta sielua kohti taivasta.

• vihimsff

Luteet ovat lepakoitten seuraeläimiä
      -uskon että luonnossa semmoinen järjestys että eri eläinlajeilla, kaikilla omat suraajansa, pieneliöstöt, määrätyt bakteerit, virukset, sienet jne
      - vanhoissa asumuksissa ja alueilla suositellaan aina talojen hormienkin puhdistuksia
      -siksikin koska eri lepakkolajit eliöstöineen kantaa mm verenvuotokuumviruksia - oliko tappava sars- keuhkokuume-virus peräisin jonkin alueen vanhoista lepakkoluolista.

- rauhallistajoulunaikaa silti palstan väelle - varsin vaikeista asioista välillä jutellaan
      -mikä mielestäni hyvä asia - eikö olekin?

• Taikuritässä

Bartonella mayotimonensis, mikä voi siirtyä ihmiseen kirpuista, täikärpäsistä, luteista tai lepakon ulosteesta ja aiheuttaa infektion. En tiennyt, mutta mr. G.
        kertoo tästä.
        Ranneliikkeitä jälleen, kun aloitin uuden neulomuksen.
        Käyn välillä sisustuslehtiä lävitse ja teen ideakirjaa, mihin otan valitut sivut.
        Kivaa huomata suomalaisia tuotteita ulkkis-lehdissä.

• maissiiii

Komeroiden siivousta, ensin yliarvostettuna yläkomeroiden läpikäymistä, nouse ylös...laske alas... nouse ylös ja laske alas...koko ajan saa pelätä, ettei astu harhaan tai horjahda, vaikka topakka toi ikean porrasjakkara tosin on.

Sitten oli alakomeron siivousta ja vanhojen maalipurkkien ja muiden siivousjuttujen tyhjennystä, Hyvää liikettä sekin, kyykisty...nouse...pyllistä... oikaise jne...ilman käsien tukea nousua saa ihan harjoitella, niin helposti ottaa tukea milloin mistäkin.

• Verhojen pesu, kuivatus ja ripustus takaisin ikkunaan kävi jumpasta tänään.

• vgimshf

Jossakin lehdessä oli juttua hirvikärpäsistä - bartonella.bakteerien kantajana
      - joskus mustikkainpoimintareissun jälkeen punaisia patteja päänahass . iho aikanaan rauhoittui pesuilla ja hydrokortisonivoiteella - ihan työstähän sekin kotihoito kävi.
      En yhtään enää ihmettele miksi sotien aikana ja jälkeenkin melodinen laulu Kodin kynttilöistä aikanaan oli monenkin vanhuksen suosikkibiisi,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1576
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      96
      1504
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      201
      953
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      849
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      797
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      760
    8. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      751
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      724
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      60