Krooninen aamuyön heräily?

Sleepless-2017

Minulla on viimeiset 20 vuotta ollut krooninen aamuyön heräily. Herään klo 3 ja 5 välillä. Valvon tunnin tai pari ja saan sitten taas nukuttua. Voin onneksi usein säädellä työaikojani, mutta välillä on noustava aamulla ja jaksettava koko päivä. Masennus/stressi/työasiat eivät valvota. Mitään syytä ei ole edes unitauteihin erikoistunut neurologi löytänyt. Uniapnea on ja se on korjattu CPAP-pumpulla. Se tuskin aiheuttaa unettomuutta. Nukahtamisessa ei ole mitään ongelmaa, nukahdan muutamassa minuutissa. Asuin viime talvena kuukauden tropiikissa. Uni oli paljon parempaa siellä, koska aurinko nousi ja laski aina järkeviin aikoihin.

On löytynyt lääkekin, joka auttaa, vaikkei ihan aina. Se on masennuslääke Surmontil. Lääkkeen avulla saan useimmiten nukuttua koko yön. Jos herään, yritän olla stressaantumatta valvomisesta. Usein käyn lukemassa aamun lehden ja palaan sitten nukkumaan, kun taas alkaa väsyttää. Välillä, usein loma-aikoina, pidän taukoa lääkkeestä ja sitten vain hyväksyn oudon vuorokausirytmini.

Onkohan kohtalotovereita? Hyviä vinkkejä? Mitä kokemuksia on Surmontilista?

8

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aamuyönheräilijä

Ihan normaalia ja tervettä herätä tuohon aikaan. Elimistön oma kortisonin tuotanto käynnistyy ja elimistö herää. Olet ihan normaali. Hyväksy vaan asia.

Uudelleen nukahtaminen helpottuu, kun ymmärrät tämän, että ei ole mitään huolta taikka vikaa sinussa.

• Sleepless-2017

En arvelekaan olevani "epänormaali", mutta ongelmaksi jää liian lyhyt yöuni ja siitä seuraava päiväväsymys. Olen kyllä hyväksynyt sen, että valvon aamuöisin, mutta päiväväsymys ei silti helpota. Hyviä vinkkejä toivoisin.

• unilääkkeetväsyttää

Unilääkeet tuppaa nukuttamaan ja väsyttämään myös päivisin. Parempi olisi, jos pärjäisi ilman.

• ap-2017

Niinhän se voi olla, mutta itse kyllä olen aina päivällä virkeämpi, jos olen saanut nukuttua myös aamuyön - vaikka sitten unilääkkeen voimalla. Lääkkeetön elämä olisi tietysti aina parempi, on sitten lääke mikä hyvänsä.

• Toinen_valvoja

Täällä yks jolla on samat ongelmat. Viime yönäkin heräsin puoli kolmelta vaikka nukkumaan olin mennyt vähän ennen yhtätoista. Aika samanlaista on ollut jo pitkään. Nukahdan hyvin mutta tuo yöherätys vaikka ei olisi asiaa vessaankaan väsyttää. Jos en puolessa tunnissa saa uudestaan unen päästä kiinni, nousen ylös, syön varhaisen aamiaisen ja luen päivän lehden (netin kautta sen voi lukea jo aikaisin). Jos aamulla ei ole lähtöä minnekään, menen takaisin nukkumaan siinä viiden-kuuden aikaan ja nukun 1,5-2 tuntia. Silti jää väsymystä koska kokonaisunimäärä jää vähiin. Yllättäen olen huomannut että 1 g Panadol antaa paremmat unet, ehkä heräämisen taustalla on jotain särkyjä tms. Mutta kyllä asialle pitäisi joku roti saada. Unilääkkeitä en halua, melatoniinia olen kokeillut mutta siitä ei ole apua.

• Muuanukkeli

Unettomuus on siitä vekkuli, että kun ei saa kunnolla nukuttua pitkään aikaan, alkaa ns odottamaan, ettei taas tulevana yönä saa nukuttua. Siinä sitä onkin kierrettä

• tulivaanmieleen

Muistan joskus jostain lukeneeni, että disperiini (asetyylisalisylaatti) laskisi tuota aamuöistä kortisolituotantoa ja siten saisi nukuttua ilman väliheräämistä. Tiedä tästä.
        Kai sitä voi kokeilla napata disperiini illalla tai heti yöllä herättyä.

• SROp

im Minulla ollut nyt koko syksy univaikeuksia.Joskus menee koko yö nukkumatta.Normaalisti pitää herätä 5.30 ja siinäpä onkin harmi kun sitä rupeaa unettomana yönä miettimään.Vireystaso on aivan nolla.Sydän hakkaa ja päätä särkee mutta uni ei tule tai on vaan muutaman tunnin mittainen.Rupeaa tulemaan paniikki kun alkaa asiaa taas illalla miettimään.Kävin Malmin päivystyksessä ja sain pari päivää lomaa ja kehotuksen mennä työterveyshuoltoon.Sain myös pari imovanea mukaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      328
      7925
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2216
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1886
    4. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      0
      1720
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1452
    6. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1307
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1291
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      173
      1260
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1230
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1101
    Aihe