Krooninen aamuyön heräily?

Sleepless-2017

Minulla on viimeiset 20 vuotta ollut krooninen aamuyön heräily. Herään klo 3 ja 5 välillä. Valvon tunnin tai pari ja saan sitten taas nukuttua. Voin onneksi usein säädellä työaikojani, mutta välillä on noustava aamulla ja jaksettava koko päivä. Masennus/stressi/työasiat eivät valvota. Mitään syytä ei ole edes unitauteihin erikoistunut neurologi löytänyt. Uniapnea on ja se on korjattu CPAP-pumpulla. Se tuskin aiheuttaa unettomuutta. Nukahtamisessa ei ole mitään ongelmaa, nukahdan muutamassa minuutissa. Asuin viime talvena kuukauden tropiikissa. Uni oli paljon parempaa siellä, koska aurinko nousi ja laski aina järkeviin aikoihin.

On löytynyt lääkekin, joka auttaa, vaikkei ihan aina. Se on masennuslääke Surmontil. Lääkkeen avulla saan useimmiten nukuttua koko yön. Jos herään, yritän olla stressaantumatta valvomisesta. Usein käyn lukemassa aamun lehden ja palaan sitten nukkumaan, kun taas alkaa väsyttää. Välillä, usein loma-aikoina, pidän taukoa lääkkeestä ja sitten vain hyväksyn oudon vuorokausirytmini.

Onkohan kohtalotovereita? Hyviä vinkkejä? Mitä kokemuksia on Surmontilista?

8

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aamuyönheräilijä

      Ihan normaalia ja tervettä herätä tuohon aikaan. Elimistön oma kortisonin tuotanto käynnistyy ja elimistö herää. Olet ihan normaali. Hyväksy vaan asia.

      Uudelleen nukahtaminen helpottuu, kun ymmärrät tämän, että ei ole mitään huolta taikka vikaa sinussa.

      • Sleepless-2017

        En arvelekaan olevani "epänormaali", mutta ongelmaksi jää liian lyhyt yöuni ja siitä seuraava päiväväsymys. Olen kyllä hyväksynyt sen, että valvon aamuöisin, mutta päiväväsymys ei silti helpota. Hyviä vinkkejä toivoisin.


      • unilääkkeetväsyttää

        Unilääkeet tuppaa nukuttamaan ja väsyttämään myös päivisin. Parempi olisi, jos pärjäisi ilman.


      • ap-2017

        Niinhän se voi olla, mutta itse kyllä olen aina päivällä virkeämpi, jos olen saanut nukuttua myös aamuyön - vaikka sitten unilääkkeen voimalla. Lääkkeetön elämä olisi tietysti aina parempi, on sitten lääke mikä hyvänsä.


    • Toinen_valvoja

      Täällä yks jolla on samat ongelmat. Viime yönäkin heräsin puoli kolmelta vaikka nukkumaan olin mennyt vähän ennen yhtätoista. Aika samanlaista on ollut jo pitkään. Nukahdan hyvin mutta tuo yöherätys vaikka ei olisi asiaa vessaankaan väsyttää. Jos en puolessa tunnissa saa uudestaan unen päästä kiinni, nousen ylös, syön varhaisen aamiaisen ja luen päivän lehden (netin kautta sen voi lukea jo aikaisin). Jos aamulla ei ole lähtöä minnekään, menen takaisin nukkumaan siinä viiden-kuuden aikaan ja nukun 1,5-2 tuntia. Silti jää väsymystä koska kokonaisunimäärä jää vähiin. Yllättäen olen huomannut että 1 g Panadol antaa paremmat unet, ehkä heräämisen taustalla on jotain särkyjä tms. Mutta kyllä asialle pitäisi joku roti saada. Unilääkkeitä en halua, melatoniinia olen kokeillut mutta siitä ei ole apua.

      • Muuanukkeli

        Unettomuus on siitä vekkuli, että kun ei saa kunnolla nukuttua pitkään aikaan, alkaa ns odottamaan, ettei taas tulevana yönä saa nukuttua. Siinä sitä onkin kierrettä


      • tulivaanmieleen

        Muistan joskus jostain lukeneeni, että disperiini (asetyylisalisylaatti) laskisi tuota aamuöistä kortisolituotantoa ja siten saisi nukuttua ilman väliheräämistä. Tiedä tästä.
        Kai sitä voi kokeilla napata disperiini illalla tai heti yöllä herättyä.


    • SROp

      im Minulla ollut nyt koko syksy univaikeuksia.Joskus menee koko yö nukkumatta.Normaalisti pitää herätä 5.30 ja siinäpä onkin harmi kun sitä rupeaa unettomana yönä miettimään.Vireystaso on aivan nolla.Sydän hakkaa ja päätä särkee mutta uni ei tule tai on vaan muutaman tunnin mittainen.Rupeaa tulemaan paniikki kun alkaa asiaa taas illalla miettimään.Kävin Malmin päivystyksessä ja sain pari päivää lomaa ja kehotuksen mennä työterveyshuoltoon.Sain myös pari imovanea mukaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1950
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      137
      1350
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1029
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      113
      917
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      761
    Aihe