Katariina
15/12/2017 19:33
Hyvä Jupe
Kirjoitat paljon,mutta enimmäkseen asiaa.Pyhä Henki on avannut sulle noita asioita,etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan,sanotaan sanassakin.
Tuossa kaste asiassakin olen samaa mieltä.Jos lapsikaste olisi raamatullinen,silloin Jeesus olisi kastettu lapsena.Jeesus eli synnittömän elämän,mutta siitä huolimatta hän kävi kasteella,sen vuoksi,koska hän halusi
antaa meille esimerkin,miten meidän tulee täyttää kaikki vanhurskaus.
Jeesuksen kaste
Matt. 3:13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen kastettavaksi.
14 Johannes esteli ja sanoi: ”Sinäkö tulet minun luokseni ? Minunhan pitäisi saada sinulta kaste !”
15 Mutta Jeesus vastasi hänelle: ”Älä nyt vastustele,näin meidän on tehtävä,jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon.” Silloin Johannes suostui hänen pyyntöönsä.
16 Kun Jeesus oli kastettu,hän nousi heti vedestä.Samassa taivaat aukenivat,ja Jeesus näki Jumalan hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen.
17 Ja taivaista kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani,johon minä olen mieltynyt.”
Siunausta Jupelle ja Joonalle.Olette tien raivaajia,Jumala antakoon teille siihen voimia.
Eriseuraisten hymistelyä hullujenhuoneessa
36
375
Vastaukset
- uskovainen-vl
Lähteeköhän Joonakin tuohon Jupen kelkkaan, kun Jupe ei hyväksy enää lapsikastetta.
No, eksyksissä Joonakin jo joka tapauksessa on, joten ei kai sillä enää merkitystä, vaikka hän omaksuisi vielä lisääkin harhaoppeja, kun yksikin harhaoppi (sellainen, joita Joonalla on) jo riittää viemään kadotukseen.- JupeHulluinhuonelaisesta
Ensinnäkin kysyisin, että missä kohden sanoin, etten enää kannata lapsikastetta?
Toinen kysymys on, että olenko harhassa, kun olen Laestadiuksen kanssa samalla linjalla siinä, että vaikka lapsi on pelastuva, on jokaisen kuitenkin uudestisynnyttävä? Ja miksi? Siksi, koska mikä on lihasta syntynyt, on liha ja mikä on Hengestä syntynyt, on Henki.
Voin aivan mieluusti kannattaa lapsikastetta, jos pysytään Laestadiuksen linjoilla, mutta totta on, että olen sitä mieltä, että mielestäni aikuiskaste takaa paremmin sen, ettei väärinkäytöksiä tapahdu. Ja lapsikasteesta on aika vähän mainintoja alkuseurakunnan ajoilta ensimmäisen parinsadanvuoden ajoilta.
Sitten: Mikä ongelma vl-kristityillä olisi aikuiskasteessa, koska lapsi kerran pelastuu kuitenkin, mutta kaste ei pelasta? Eikö järkevämpää olisi kastaa vasta sitten, kun lapsi itse päättää lähteä seuraamaan Jeesusta? Mitään ei menetetä. - Rakkaudellaneuvoja
JupeHulluinhuonelaisesta kirjoitti:
Ensinnäkin kysyisin, että missä kohden sanoin, etten enää kannata lapsikastetta?
Toinen kysymys on, että olenko harhassa, kun olen Laestadiuksen kanssa samalla linjalla siinä, että vaikka lapsi on pelastuva, on jokaisen kuitenkin uudestisynnyttävä? Ja miksi? Siksi, koska mikä on lihasta syntynyt, on liha ja mikä on Hengestä syntynyt, on Henki.
Voin aivan mieluusti kannattaa lapsikastetta, jos pysytään Laestadiuksen linjoilla, mutta totta on, että olen sitä mieltä, että mielestäni aikuiskaste takaa paremmin sen, ettei väärinkäytöksiä tapahdu. Ja lapsikasteesta on aika vähän mainintoja alkuseurakunnan ajoilta ensimmäisen parinsadanvuoden ajoilta.
Sitten: Mikä ongelma vl-kristityillä olisi aikuiskasteessa, koska lapsi kerran pelastuu kuitenkin, mutta kaste ei pelasta? Eikö järkevämpää olisi kastaa vasta sitten, kun lapsi itse päättää lähteä seuraamaan Jeesusta? Mitään ei menetetä.Toivon sulle palaamisen armoa Jupe. Olet päätynyt järkeilyssä kauas elävästä uskosta ja se on todella harmi, sillä olen aiemmin tottunut tuntemaan sinut aitona sydämenkristittynä. Mitä sulle on tapahtunut, että olet ajautunut järkeilyinesi ulos Jumalan valtakunnasta?
Rakkaudellaneuvoja kirjoitti:
Toivon sulle palaamisen armoa Jupe. Olet päätynyt järkeilyssä kauas elävästä uskosta ja se on todella harmi, sillä olen aiemmin tottunut tuntemaan sinut aitona sydämenkristittynä. Mitä sulle on tapahtunut, että olet ajautunut järkeilyinesi ulos Jumalan valtakunnasta?
Mistä päätellen olen päätynyt kauas elävästä uskosta? Siitäkö, että olen Laestadiuksen kanssa samaa mieltä enemmän kuin nykyvllien kanssa?
Jumala varjelkoon, etten koskaan ajautuisi pois elävästä uskosta. Kyllä minun puolestani saa rukoilla, en pane ollenkaan pahakseni sitä. En koe olevani täydellinen ja yksin oikeassa, enkä ole sataprosenttisen varma olenko ensinkään oikeassa, koska en usko, että täällä maan päällä on ketään täydellistä. Minua ei kiinosta keksiä mitään "uutta", vaan palata siihen, mitä on opetettu. Siihen, mitä on opetettu alkuseurakunnassa ja siihen, mitä on opetettu Laestadiuksen aikana.
"Monet sanovat minusta: "Ei ole hänellä pelastusta Jumalassa". Mutta sinä, Herra, olet minun kilpeni, sinä olet minun kunniani, sinä kohotat minun pääni. Ääneeni minä huudan Herraa, ja hän vastaa minulle pyhältä vuoreltansa. Minä käyn levolle ja nukun; minä herään, sillä Herra minua tukee. Herrassa on pelastus; sinun siunauksesi tulkoon sinun kansallesi." (Ps. 3:2-5, 8)
- partasakari
On se ihmeellistä, miten taitava se piru on eksyttämään. Sen huomaa Jupessa, Joonassa ja heidän kumppaneissaan.
- partasakari
...Sen huomaa heissä oikein perinpohjaisesti ja juurta jaksain.
- jaksanko_uskoa
partasakari kirjoitti:
...Sen huomaa heissä oikein perinpohjaisesti ja juurta jaksain.
No mistä sen heissä huomaat?
- kohtasaammekuulla
No niin kertokaas miksi se vauva pitää kastaa ja laittaakaa siihen Raamatun antama tuki sille touhulle, ok!
mutt a älkää jaaritelko lutteria leeviä eikä muitakaan kirkonpönkääjien tarinoita.- Vl-reijo
Kol. 1:16
Sillä hänen kauttansa ovat kaikki luodut, jotka taivaassa ja maan päällä ovat, näkyväiset ja näkymättömät, thronit ja herraudet, vallat ja hallitukset: ne ovat kaikki hänen kauttansa ja häneen luodut.
Lapset siis ovat alkutilassaan Kristuksessa ja heillä on siis myös Pyhä Henki. Pyhä Henki synnyttää heissä myös elävän uskon samalla hetkellä, kun heidät luodaan.
Tämän vuoksi lapset kastetaan. Ensin usko ja sitten kaste. Lapsia ei kielletä kastamasta missään kohtaa Raamattua, mutta sen sijaan Raamatussa kehoitetaan kastamaan ne, jotka ovat ottaneet Valtakunnan evankeliumin vastaan.
Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
1. Kor. 1:17
Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.
Mitkä ovat nämä viisi ymmärrettävää sanaa?:
1. Kor. 14:19
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
Ne ovat arvatenkin nämä: Jeesuksen nimessä (ja) veressä synnit anteeksi. - Vl-reijo
Ja juuri Kristus on persoonallisesti se evankeliumi eli Sana, jonka kautta ja johon kaikki lapset luodaan. Näin siis lapset ovat ottaneet evankeliumin elävällä uskolla vastaan, sillä tuo evankeliumi eli Kristus on synnyttänyt heissä elävän uskon.
- JupeHulluinhuonelaisesta
Vl-reijo kirjoitti:
Kol. 1:16
Sillä hänen kauttansa ovat kaikki luodut, jotka taivaassa ja maan päällä ovat, näkyväiset ja näkymättömät, thronit ja herraudet, vallat ja hallitukset: ne ovat kaikki hänen kauttansa ja häneen luodut.
Lapset siis ovat alkutilassaan Kristuksessa ja heillä on siis myös Pyhä Henki. Pyhä Henki synnyttää heissä myös elävän uskon samalla hetkellä, kun heidät luodaan.
Tämän vuoksi lapset kastetaan. Ensin usko ja sitten kaste. Lapsia ei kielletä kastamasta missään kohtaa Raamattua, mutta sen sijaan Raamatussa kehoitetaan kastamaan ne, jotka ovat ottaneet Valtakunnan evankeliumin vastaan.
Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
1. Kor. 1:17
Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.
Mitkä ovat nämä viisi ymmärrettävää sanaa?:
1. Kor. 14:19
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
Ne ovat arvatenkin nämä: Jeesuksen nimessä (ja) veressä synnit anteeksi.Kerro minulle, jos ei opeteta, että lapsikasteessa uudestisyntyy, puhuuko Jeesus sitten pötyä? Eikö kaikkien pidäkkään syntyä uudesti ylhäältä? Jeesus puhuu tässä kaikista, ei vain Nikodemuksesta tai Juutalaisista.
Joh. 3:
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. - kymmenesanaa
Vl-reijo kirjoitti:
Ja juuri Kristus on persoonallisesti se evankeliumi eli Sana, jonka kautta ja johon kaikki lapset luodaan. Näin siis lapset ovat ottaneet evankeliumin elävällä uskolla vastaan, sillä tuo evankeliumi eli Kristus on synnyttänyt heissä elävän uskon.
voi rakas herra millaista sekavaa ropaskaa on taaskin tarjolla veeälreijon kautta!
arvallako vetelet noita tarujasi ja päättelet etkö sinä tajua mitä se viisi sanaa siinä kontekstissa edustaa, no et tietenkään sen nyt näkee tekstistäsi että tajuamatt aon jäänyt mutt aselityksiä piisaa.
kuka nuo kaikki typerät selitykset on teille opettanut, ne hoitomiehetköä vaiko ne johtajanne vai ihanko itse ne päättelette huh!! - Vl-reijo
JupeHulluinhuonelaisesta kirjoitti:
Kerro minulle, jos ei opeteta, että lapsikasteessa uudestisyntyy, puhuuko Jeesus sitten pötyä? Eikö kaikkien pidäkkään syntyä uudesti ylhäältä? Jeesus puhuu tässä kaikista, ei vain Nikodemuksesta tai Juutalaisista.
Joh. 3:
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.Ei tarvitse uudestaan syntyä vedestä ja Pyhästä Hengestä, jos on jo elävässä uskossa.
Jokaisen epäuskoisen pitää syntyä uudestaan hengellisesti, koska on aikaisemmin kuollut hengellisesti.
Jokainen ihminen on syntynyt elämänvedestä ja Pyhästä Hengestä hedelmöityksensä hetkellä. Jos sen jälkeen on tullut hengellinen kuolema, niin sitten pitää syntyä uudestaan elämänvedestä ja Pyhästä Hengestä, jotta saisi elävän uskon takaisin. Se vesi, josta Jeesus tässä yhteydessä Nikodemukselle puhui, ei ole kasteen sakramentin vesi, vaan se on elämänvesi eli synninpäästö, joka on julistettu Pyhän Hengen voimalla ja valtuudella.
Pyhän Hengen voimalla ja valtuudella julistettava synninpäästö on varsinaisesti se Kristuksen evankeliumi ja sen ydin. Vl-reijo kirjoitti:
Ei tarvitse uudestaan syntyä vedestä ja Pyhästä Hengestä, jos on jo elävässä uskossa.
Jokaisen epäuskoisen pitää syntyä uudestaan hengellisesti, koska on aikaisemmin kuollut hengellisesti.
Jokainen ihminen on syntynyt elämänvedestä ja Pyhästä Hengestä hedelmöityksensä hetkellä. Jos sen jälkeen on tullut hengellinen kuolema, niin sitten pitää syntyä uudestaan elämänvedestä ja Pyhästä Hengestä, jotta saisi elävän uskon takaisin. Se vesi, josta Jeesus tässä yhteydessä Nikodemukselle puhui, ei ole kasteen sakramentin vesi, vaan se on elämänvesi eli synninpäästö, joka on julistettu Pyhän Hengen voimalla ja valtuudella.
Pyhän Hengen voimalla ja valtuudella julistettava synninpäästö on varsinaisesti se Kristuksen evankeliumi ja sen ydin.No niin Jeesus sanoo, että kaikkien tulee uudestisyntyä. Uskon, että Jeesus sanoo mitä Hän tarkoittaa. Ei sitä ole pakko uskoa, mutta itse ainakin uskon.
"Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt. Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme. Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?" (Joh. 3:6-8, 11-12)
- Vl-reijo
Olen sitä kauan miettinytkin, että miksi sen Joonan blogin nimeksi on valittu "Hullujenhuonelainen", mutta nyt ei todellakaan tarvitse enää sitä miettiä.
Eikö riitä syyksi että Laestadiuksen kuuluisin teos on nimeltään Hulluinhuonelainen?
- TiedoksiVain
Kuule Jeesus otti uudenliiton kasteen ja vanhanliiton kaste hänelle tehtiin 8 pvn ikäisenä. ympärileikkaus oli vanhanliiton kaste
- Hiljaista
on hullujenhuoneessa. Ei sinne kukaan ole kirjoittanut tänäkään iltana. He ovat runkann...hmmm...pumpanneet itsensä kuiviin jo. Kun hullujenhuoneen päämies Joona on ilmoittanut jättävänsä Jumalan valtakunnan, saatana voi olla tyytyväinen
- Lappeenrantalainen
tohtori esiintyy esikoislestadiolaisketjussa:
Mauri Kinnunen
29/11/2017 11:09
Mm. tällä kirjeellä Raattamaa valtuutti Takkisen lähtemään Amerikkaan, kun hän ei itse siihen kyennyt/halunnut. Samalla hän nuhteli Salomon Korteniemeä
Saivomuotkassa syyskuuta 14 p. 1877
Rakkaille veljille
Minä allekirjoittanut olen jo toisen kerran kutsuttu Amerikaan ja evangeliumin ovi avattu, mutta wanhan ikäni tähden en ole tohtinut lähteä, vaan olen Takkis veljelle kirjottanut itään, joka otti vaarin asiasta ja tuli meille, yhdentenä toista päivänä syyskuuta, hänen ja meidän sydämemme sääli kullessamme huokavaisten weljein ja sisarten kutsuvaista ääntä. Johan Takkinen on wapaehtoisesti lähtemässä matkalle Amerikaan, minun sijasta ja minulle lähetetyllä piljetillä, hänestä todistan minä minä ja monta tuhatta kristittyä että, weli Takkinen on valaistu pyhällä hengeltä, ovat myös lahjat saarnata parannusta ja syntein anteeksiantamusta, wieläpä hyvän paimenen voimalla kokoa hajonneita Jesuksen lampaita ja karitsoita yhten lammashuoneeseen ja eläväin vesilähdetten tykö, että isoovaiset ja janoovaiset tulevat ravituksi ja Kristuksen lakiin johdatetuksi että Herran lauma rakkauden siteellä olis yhteen kiinnitetty. Ole priiskoitettu Jesuksen werellä Herran lauma Amerikassa, epäileväisyydet, viat ja heikkoudet owat anteeksi annetut Jesuksen nimen tähden, uskokaamme rakkat weljet ja sisaret jotka pysytte esikoisten seurakunnan helmassa – nautitkaa rauhaa, sillä rauha on julistettu Sionissa ja voitto on tullut Karitsan veren kautta amen. Kiitos Jumalalle ja Karitsalle.
Sydamellisestä rakkaudesta terveissiä kaikille Amerikan kristityille ja olkaa enin tervehdetty Niils Petter Starkka, Ruonavaara ja Wiippa. Pyydän rukoilla edestäni, olkaa hyvästi Jesuksen hallussa, piain yhteen tulemma kirkkaassa ilmassa
Johan Raattamaa
Rakkaalle veljelle ja opettajalle Salmon Korteniemelle
Jumalan armo lisääntyköön teille. Siitäkös veli vaatii parannusta tekemään, kuin emme anna niitä halvalla hinnalla, jotka kalliisti lunastetut ovat ja Europassa seurakuntaan sisäälle tulleet, veripunaisen oven kautta. Emme tunne että olisimme rikkoneet teitä vastaan vaan totistamme teille kiivautenne anteeksi joka näkyy monen kirjoittajan kirjassa haiskahtavan vanhan aatamin turmelukselta. Teh-käämmä sen päälle työtä kaikki sarnajat Amerikassa ja Europassa että seurakunta pysyis koossa. Onnentoivotuksella olkaa hyvästi ja Jesuksen nimen tähden ivat synnit anteeksi annetut teille ja meille, sillä Hänen verens on vuotanut syntein anteeksi antamiseksi Rukoilkaa edestäni, pyydän wielä.
Johan Raattamaa
(Kopijon vetänyt sanasta sanaaan ja totista omalla kätellä Isaack Erickson Hirvaskari)
Liked by 1 henkilö
Mauri Kinnunen
29/11/2017 16:08
Ja vielä lopuksi Raattamaan muistokirjoitus Takkisesta, joka kertoo vahvasti siitä, että Takkinen nautti Raattamaan luottamusta loppuun asti:
Saivonmuotka 24 p. helmik. 1892
Tässä on taasen yksi uusi muistutus meidän kuolevaisuudestamme. – Rakas veljemme ja uskollinen työntekijä Herran viinamäessä Johan Takkinen on nukkunut kuoleman uneen ja mennyt Herran iloon Kittilässä 13 p. helmik.1892. Ei täyteen 54 vuotta hänen ikänsä ollut. Sairastettuaan 8 vuorokautta keuhkokuumetta, että verta sylki. Vaan hänen sydämmensä ja mielensä oli Jumalassa kiinnitetty, että hän väsymättä saarnasi sairastuksensa aikanakin viimeiseen minuuttiin asti taivaallista totuutta, johon olen todistaja Olof Madoniemi ynnä muut kristityt.
Tämä kallis veljemme Johan Takkinen on toimittanut papin virkaa maallikko-seurakunnassa Calumetissa, Mich. Amerikan maalla yli 13 vuotta. Vieläpä sovintosaarnaajana on hän itsensä uhrannut lapsille ja raavaille. Ja nyt hän vielä saarnasi viime joulukuun 14.p. 1891 sovintosaarnaa, sovintoveren kautta aina Ameriikaan asti. Ja kirjallisesti on hän myös sydämmestänsä anteeksi anonut ja anteeksi antanut Jeesuksen nimessä ja veressä riitaveljiltänsä. – Tätä saarnaa on hän pitkitkänyt Lapissa ja Suomessa.
Ole nyt tyytyväinen, kallis sisar Eeva Karoliina, Johan Takkisen emäntä, lastes kanssa. Teidän isänne on nyt mennyt Jumalan paratiisiin. Olkaa lohdutettu Takkisveljen ystävät ja rakastajat. Tämä Jumalan ja Kristuksen pappi on kruunattu vanhurskauden kruunulla, jonka vanhurskas Tuomari sinä päivänä antaa.
Näitä olemme kirjoittaneet rakkaan veljemme Johan Takkisen haudan päälle.
Vanha veljenne Johan Raattamaa, emäntäni Karuliina ynnä Olof Madoniemen kanssa. - Roosa_Tahkola
Lappeenrantalainen kirjoitti:
tohtori esiintyy esikoislestadiolaisketjussa:
Mauri Kinnunen
29/11/2017 11:09
Mm. tällä kirjeellä Raattamaa valtuutti Takkisen lähtemään Amerikkaan, kun hän ei itse siihen kyennyt/halunnut. Samalla hän nuhteli Salomon Korteniemeä
Saivomuotkassa syyskuuta 14 p. 1877
Rakkaille veljille
Minä allekirjoittanut olen jo toisen kerran kutsuttu Amerikaan ja evangeliumin ovi avattu, mutta wanhan ikäni tähden en ole tohtinut lähteä, vaan olen Takkis veljelle kirjottanut itään, joka otti vaarin asiasta ja tuli meille, yhdentenä toista päivänä syyskuuta, hänen ja meidän sydämemme sääli kullessamme huokavaisten weljein ja sisarten kutsuvaista ääntä. Johan Takkinen on wapaehtoisesti lähtemässä matkalle Amerikaan, minun sijasta ja minulle lähetetyllä piljetillä, hänestä todistan minä minä ja monta tuhatta kristittyä että, weli Takkinen on valaistu pyhällä hengeltä, ovat myös lahjat saarnata parannusta ja syntein anteeksiantamusta, wieläpä hyvän paimenen voimalla kokoa hajonneita Jesuksen lampaita ja karitsoita yhten lammashuoneeseen ja eläväin vesilähdetten tykö, että isoovaiset ja janoovaiset tulevat ravituksi ja Kristuksen lakiin johdatetuksi että Herran lauma rakkauden siteellä olis yhteen kiinnitetty. Ole priiskoitettu Jesuksen werellä Herran lauma Amerikassa, epäileväisyydet, viat ja heikkoudet owat anteeksi annetut Jesuksen nimen tähden, uskokaamme rakkat weljet ja sisaret jotka pysytte esikoisten seurakunnan helmassa – nautitkaa rauhaa, sillä rauha on julistettu Sionissa ja voitto on tullut Karitsan veren kautta amen. Kiitos Jumalalle ja Karitsalle.
Sydamellisestä rakkaudesta terveissiä kaikille Amerikan kristityille ja olkaa enin tervehdetty Niils Petter Starkka, Ruonavaara ja Wiippa. Pyydän rukoilla edestäni, olkaa hyvästi Jesuksen hallussa, piain yhteen tulemma kirkkaassa ilmassa
Johan Raattamaa
Rakkaalle veljelle ja opettajalle Salmon Korteniemelle
Jumalan armo lisääntyköön teille. Siitäkös veli vaatii parannusta tekemään, kuin emme anna niitä halvalla hinnalla, jotka kalliisti lunastetut ovat ja Europassa seurakuntaan sisäälle tulleet, veripunaisen oven kautta. Emme tunne että olisimme rikkoneet teitä vastaan vaan totistamme teille kiivautenne anteeksi joka näkyy monen kirjoittajan kirjassa haiskahtavan vanhan aatamin turmelukselta. Teh-käämmä sen päälle työtä kaikki sarnajat Amerikassa ja Europassa että seurakunta pysyis koossa. Onnentoivotuksella olkaa hyvästi ja Jesuksen nimen tähden ivat synnit anteeksi annetut teille ja meille, sillä Hänen verens on vuotanut syntein anteeksi antamiseksi Rukoilkaa edestäni, pyydän wielä.
Johan Raattamaa
(Kopijon vetänyt sanasta sanaaan ja totista omalla kätellä Isaack Erickson Hirvaskari)
Liked by 1 henkilö
Mauri Kinnunen
29/11/2017 16:08
Ja vielä lopuksi Raattamaan muistokirjoitus Takkisesta, joka kertoo vahvasti siitä, että Takkinen nautti Raattamaan luottamusta loppuun asti:
Saivonmuotka 24 p. helmik. 1892
Tässä on taasen yksi uusi muistutus meidän kuolevaisuudestamme. – Rakas veljemme ja uskollinen työntekijä Herran viinamäessä Johan Takkinen on nukkunut kuoleman uneen ja mennyt Herran iloon Kittilässä 13 p. helmik.1892. Ei täyteen 54 vuotta hänen ikänsä ollut. Sairastettuaan 8 vuorokautta keuhkokuumetta, että verta sylki. Vaan hänen sydämmensä ja mielensä oli Jumalassa kiinnitetty, että hän väsymättä saarnasi sairastuksensa aikanakin viimeiseen minuuttiin asti taivaallista totuutta, johon olen todistaja Olof Madoniemi ynnä muut kristityt.
Tämä kallis veljemme Johan Takkinen on toimittanut papin virkaa maallikko-seurakunnassa Calumetissa, Mich. Amerikan maalla yli 13 vuotta. Vieläpä sovintosaarnaajana on hän itsensä uhrannut lapsille ja raavaille. Ja nyt hän vielä saarnasi viime joulukuun 14.p. 1891 sovintosaarnaa, sovintoveren kautta aina Ameriikaan asti. Ja kirjallisesti on hän myös sydämmestänsä anteeksi anonut ja anteeksi antanut Jeesuksen nimessä ja veressä riitaveljiltänsä. – Tätä saarnaa on hän pitkitkänyt Lapissa ja Suomessa.
Ole nyt tyytyväinen, kallis sisar Eeva Karoliina, Johan Takkisen emäntä, lastes kanssa. Teidän isänne on nyt mennyt Jumalan paratiisiin. Olkaa lohdutettu Takkisveljen ystävät ja rakastajat. Tämä Jumalan ja Kristuksen pappi on kruunattu vanhurskauden kruunulla, jonka vanhurskas Tuomari sinä päivänä antaa.
Näitä olemme kirjoittaneet rakkaan veljemme Johan Takkisen haudan päälle.
Vanha veljenne Johan Raattamaa, emäntäni Karuliina ynnä Olof Madoniemen kanssa.varovasti näyttää vihreää valoa eriseuralle:
--- --- ---
Roosa Tahkola
07/12/2017 18:49
Arnoldille muutama huomio. Ensinnäkin konteksti, jossa Jaakko Tölli kirjoitti lainaamasi lauseen (”Joonan kanssa on vaikea olla erimieltä”), selittää, mitä Jaakko lauseella tarkoittaa. Uskallan väittää, ettei hän tarkoita, että Joonan kanssa olisi vaikea olla erimieltä yleisesti tai hänen persoonansa takia. Useiden vuosien tuntemisen perusteella uskallan sanoa, että Joonan kanssa voi olla erimieltä eikä se ole edes kovin vaikeaa 😉 Tosin, oletko huomannut, että Joona, toisin kuin sinä edellä olevassa kommentissasi, perustelee väitteensä. Siksi joistakin asioista ei oikeastaan voi olla erimieltä hänen kanssaan – parempia argumentteja kun on toisinaan vaikeaa löytää.
Mitä tulee nimimerkkien takaa keskusteluun: mikäli keskustelu on asiakeskeistä ja toisia kunnioittavaa, on tärkeämpää, että keskustelua käydään kuin ettei sitä käytäisi.
Lisäksi omasta epäaktiivisuudestani todettakoon, että olen äitiyslomalla ja siksi kirjoittaminen ja kommentoiminen on ollut toistaiseksi tauolla. Taustalla ei siis ole mitään sen dramaattisempaa.
--- --- ---
Joona on siis onnistunut pukkaamaan sevän tyttöystävänsä raskaaksi. - Mistäpä
Roosa_Tahkola kirjoitti:
varovasti näyttää vihreää valoa eriseuralle:
--- --- ---
Roosa Tahkola
07/12/2017 18:49
Arnoldille muutama huomio. Ensinnäkin konteksti, jossa Jaakko Tölli kirjoitti lainaamasi lauseen (”Joonan kanssa on vaikea olla erimieltä”), selittää, mitä Jaakko lauseella tarkoittaa. Uskallan väittää, ettei hän tarkoita, että Joonan kanssa olisi vaikea olla erimieltä yleisesti tai hänen persoonansa takia. Useiden vuosien tuntemisen perusteella uskallan sanoa, että Joonan kanssa voi olla erimieltä eikä se ole edes kovin vaikeaa 😉 Tosin, oletko huomannut, että Joona, toisin kuin sinä edellä olevassa kommentissasi, perustelee väitteensä. Siksi joistakin asioista ei oikeastaan voi olla erimieltä hänen kanssaan – parempia argumentteja kun on toisinaan vaikeaa löytää.
Mitä tulee nimimerkkien takaa keskusteluun: mikäli keskustelu on asiakeskeistä ja toisia kunnioittavaa, on tärkeämpää, että keskustelua käydään kuin ettei sitä käytäisi.
Lisäksi omasta epäaktiivisuudestani todettakoon, että olen äitiyslomalla ja siksi kirjoittaminen ja kommentoiminen on ollut toistaiseksi tauolla. Taustalla ei siis ole mitään sen dramaattisempaa.
--- --- ---
Joona on siis onnistunut pukkaamaan sevän tyttöystävänsä raskaaksi.sen tietää, kuka Roosaa on nainut.
- Oletettavasti
Mistäpä kirjoitti:
sen tietää, kuka Roosaa on nainut.
ainakin Joona, koska hehän ovat yhdessä rakennelleet harhablogiaan. Kuka nyt ei haluaisi naida noin sievää tyttöä:
https://fi-fi.facebook.com/roosa.tahkola - olettamukset
Eiköhän kyse ole aviomiehestä? Eli miksi tuollaista kirjoittelua?
- sufilaisuudetbahia
Te ette nää lapsianne taivaassa eikä se oo Jeesuksen syytä. Kerralla tuli evankeliumille tuhansia ihmisiä niin perhekunnat kastettiin. Mutta näissä vanhoissa ja uususkonnoissakin kastetaan ettei kaikki oo kastettu Jeesukseen vaan muihin nimiin. Mitä hakaristiin tulee niin hindujen Vedoilla on punainen hakaristi ja faaraon kivipatsailla rinnassa joillakin hindubudhapatsaillakin on rinnassa . Käärme kundaliini on egyptin faaraon henki. Jota herätellään meditoinnilla ja joikuilla. Asuu ihmisten mahoissa ja sitä juodaan sitten kaatuillaan kieritään lattialla nauretaan . Budhamunkit kaataa. Laulavat hallelujaata. Älkää eksykö .
- Hymistelylle_jatkoa
Alkuseurakunnassa kastettiin ainoastaan ne,jotka tulivat uskoon Herraan Jeesukseen.Ei kastettu niitä,jotka eivät uskoneet.
Miten on vauvakasteen laita,kun heidät vanhempien toimesta väkisin kastetaan ? Eihän läheskään kaikki kastetut lapset lähde vanhemmaksi kasvettuaan Jeesusta seuraamaan.Mitä virkaa semmoisella kasteella on,ei mitään.Ja jos alkuseurakunnassa olisi systemaattisesti alettu vauvoja kastamaan,niin kyllä siitä olisi mainittu Raamatussa.Muutama maininta on,että koko huonekunta tai perhekunta kastettiin,mutta oliko niissä vauvoja,ei mitään mainintaa.Ja olen joskus kuullut,että juutalaiseen huonekuntaan kuuluvaksi lasketaan ainoastaan aikuiset perheenjäsenet,vähintään 12 vuotta täyttäneet,ei siis vauvat. - tulkaajovaloon
voi noita alkupään kommentteja siis mitä sekavaa roskaa kaikki suurinpiirtein!
kyllä sen huomaa että mitään ymmärystä ei Raamatusta ole ja puuttuu omakkohtauinen uudestisyntymä, siinäå seonkin soppa jota ei kukaan selvitä.
Miksi ihmeesssä ette osaa lukea ja näe että Raamatussa EI kasteta ketään joka ei ole ensin uskoontullut omakohtaiseti ja itse kastetta haklua tai ota sen heti vastaan jos se selvitetään heille!
mitä te oikein sokeilette ja miksi, isien harhaoillako meinaatte perille mennä vai millä!- Vl-reijo
Kaikki lapset ovat tulleet elävään uskoon samalla hetkellä, kun ovat saaneet alkunsa.
- hoijakkaanyt
Vl-reijo kirjoitti:
Kaikki lapset ovat tulleet elävään uskoon samalla hetkellä, kun ovat saaneet alkunsa.
Niinkö sinulle on opetettu siellä seurapenkissä?
menetkö kaivoonkin jos edestä puhuja komentaa, mitä arvelet!
eikö siunun Raamatussasi sanota ollenkaan kuin minun, että usko tulee kuulemisesta,,... jne?
- totuusSELVISI
Näin väittää myös ISLAM!!!!!! sama oppi eri paketissa !! jokainen ihminen on mukamas syntyessään MUSLIMI! eillä on muslimien kanssa samanlainen oppi, ja sen vuoksi Sipilä nuolee muslimimunaa!!!
- totuus_komissio
Pääministeri Juha Sipilä ei ole vanhoillislestadiolainen, vaan hän on taustaltaan pikkuesikoinen eli rauhansanalestadiolainen ja erittäin liberaali sellainen.
Älä siis sotke asioita!
- helvetinsyöverinkorkki
Joutuvatko VL:ien mielestä Rauhansanalaiset pikkuesikoiset helvettiin?
- etsivä-xxx
Surettaa se että lähdetään Lestadiuksen matkaan ikään kuin hän olisi oikeassa.
Lestadiuksen saarnoja olen lueskellut minäkin ja pidän niitä väärinä. Niitä on luettu niin kuin on uusheräyksessä ,että sen joka on jo uskovainen pitäsi tehdä parannus. Jonnekin romukoppaan on hylätty sekin että Timoteus on lapsuudenuskossaan Raamatun mukaan ja tätä Paavalikin on arvostanut.
Ihminen on kaksiosainen. Lestadiusta enemmän pitäsi lukea Lutheria.
Tässä ei ole tilaa sitä käydä läpi miten Luther käsittelee tätä asiaa mutta laitan siitä tähän nyt vain pikkasen:
Paavali 1. Tess. viimeisessä luvussa sanoo: "Jumala, joka on rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan, niin että teidän koko henkenne, sielunne ja ruumiinne säilyisi nuhteettomana Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemiseen." (1. Tess. 5:23). Ja kukin näistä kolmesta kuin myös koko ihminen jaetaan myös toisella tavoin, nimittäin kahteen osaan, jotka ovat nimeltään henki ja liha. Tämä jako ei tapahdu luonnon mukaan, vaan ominaisuuksien perusteella; se on: luonnossa on kolme osaa henki, sielu ja ruumis ja jokainen näistä voi olla joko hyvä tai paha; tätä siis tarkoittaa kun puhutaan hengestä ja lihasta”
Luther ei katso lapsuuden kristityn tarvitsevan parannusta epäuskosta.
Sensijaan Lestadius opettaa väärin uskovaista ihmistä epäilemään uskoaan repimällä ja raastamalla. Tämä on viidesläisen liikkeenkin lähestymistapa.
Ei ole tervettö kuunnella tällaista:
"Yksi syy, minkätähden ei Herra anna
armon penikoille niin paljon ruokaa, on
se, että ne koirat, jotka syövät ylön pal-
jon, tulevat laiskaksi haukkumaan, eikä
niinmuodoin kelpaa lammaskoiraksi.
Kyllä kaikki armon penikat söisit niin
paljon kuin vatsaan mahtuu, jos he sai-
sit. Mutta vanhasta koettelemuksesta on
jo tietty, että ne koirat, jotka ovat ylen
suuressa viljassa, joita hyvin ruokitaan,
ei ole niin virkut haukkumaan kuin ne,
joita vähän nälytetään. Ja semmoiset
koirat, jotka armon varkaudella elävät,
ei hauku ketään. Ei he seuraakaan pai-
menta metsään, vaan he vahtaavat aino-
astansa semmoisia paikkoja, kussa he
pääsisit varastamaa"
Lestadiuksen saarnat on koottu tänne
Nettipostilla - laestadiusarkivet
Kyllä ne lestadiuksen saarnat saa viskata pois ja lukea ihan muuta. Lutherin kirkkopostilla on hengeltään aivan toista.En ole kirjoittanut tänne aikoihin. Haluan toivottaa sinulle ja läheisillesi Taivaan Isän varjelusta sekä onnea ja kaikkea hyvää alkaneelle vuodelle 2018.
- etsivä-xxx
pääkaupunginvl-mies kirjoitti:
En ole kirjoittanut tänne aikoihin. Haluan toivottaa sinulle ja läheisillesi Taivaan Isän varjelusta sekä onnea ja kaikkea hyvää alkaneelle vuodelle 2018.
Kuten myös sinulle, joka pitkästä aikaa olet tänne tullut.
- onteilläpaksupimeys
suomalainen luterilainen elää suuren taikauskon vallassa, ja se n sellainen jerikon muuri että siihen ei pysty muu kuin Jumalan vasara joka kallionkin murtaa!
tuossa yllä on kuvaava esimerkki mm veeälreijon mitä se tarkoittaa käytännössä eli mitään ei tutkita mihinkään ei uskota eikä mikään opetus kelpaa joka ei ole jo äidinmaidossa imetty kuin kyllästetty sähkötolppa tien varressa.
Raamatussa ei ol epienintäkään viitettä vauvan kastamisen tarpeeseen kukaan Apostoli Ei sitä opeta, Jeesus ei puhu sanan sanaa aiheesta, mutta kas kun on lutteri ja leevi niin eipä siinä muuta jUmalaa sitten tarvita, he varmaankin tulevat ja noutavat sitten nämä oppilaansa taivaan majoihin ja saa Jumalakin sinne tulla jos kumartaa ensin näitä taikauskoiten oppeja.
sitten tämä ikuinen etsijä xxxx joka ei tajua muusta kuin juuri lutetrin huuhaista ja vauvakasteiden autuudesta ja liitoista hohoijaa.- etsivä-xxx
Niin siis mutoin voit toki olla eri mieltä kasteista tai Lutherista, mutta sitä en ilmeisesti ymmärrä mihin nimimerkki liittyy. Sitä en nyt tähän laita. Laitanpa vain sen mikä Raamatussa on läheistä:
39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan.
42 Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." [Monissa käsikirjoituksissa muodossa:"Vähän on tarpeen, tai yksi ainoa."][ Matt. 6:33]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912980Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991706Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461587- 871401
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4031400Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4031323Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21119Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381067Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun334908Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden258875