Joulupuu on rakennettu

"joulu on jo ovela...joulupukki hirtettynä ompi kuusen oksilla..." laulaa renkutettiin pikkuipanana kun kuusi oli koristettu.
Tuli mieleen kuusta koristellessani että mitä enemmän ikää, sitä vähemmän koristeita, etenkin blingiä, kuuseen. Eikä ainaskaan joulupukin tai enkelien päitä narusta roikkumaan...groteskia.
Nyt roikkuu joulukuusessani vain sinisiä, valkoisia, hopeisia ja muutama vihreä pallo. Muutama pitsirusetti ja kaksi pientä suomenlippunaiuhaa ja valmiiti valoketjut. Keinokuusi.
Kaipaan jotain pientä täydennystä:
valkoisia suuria kukkia (silkkitai paperi), valkoisia kyyhkysiä, metsän lintusia tai linnunpesiä?
Auttakaa mummoa lumessa :)

38

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ok, ei tullut apua eikä ideoita.
      Yhteisöllisyys ei ole suuri sana täällä.
      ***
      Jospa huomenna saisin uusia vinkkejä sinivalkoiseen kuuseeni.

    • Käy keräämässä käpyjä ja maalaa tai ripusta sellaisenaan.
      Naavaa roikkumaan oksista, jos jostain löydät.
      Tee pumpulista lunta oksille.

    • Metsän resurssit on jo käytetty ja kävyt jotka löysin eivät olleet kummoisia. Naavaa, sammalta, jäkälää, käpyjä ja muuta vastaavaa on kilometrikaupalla ympärillä. Kaipaan nyt lisää jotain joka miellyttäisi myös esteettistä silmääni. Katsellaan tänään lisää kaupoista.

      • Hesari-latvatähtenä

        Mälsää tylsää mielikuvituksetonta.

        Tilaa korppikselta savitähti tai savilumihiutale tai kaksi savimaljakkoa. Niitä ei kannata ripustaa samalle puolen ettei kuusi kaadu. Mutta pääasia että koristeet ovat tavallisuudesta poikkeavia.

        Korppis on eto pätevä käsitaiteilijana.


      • Hesari-latvatähtenä kirjoitti:

        Mälsää tylsää mielikuvituksetonta.

        Tilaa korppikselta savitähti tai savilumihiutale tai kaksi savimaljakkoa. Niitä ei kannata ripustaa samalle puolen ettei kuusi kaadu. Mutta pääasia että koristeet ovat tavallisuudesta poikkeavia.

        Korppis on eto pätevä käsitaiteilijana.

        Varmasti korppis osaisikin koristaa kuuseni paremmin kuin minä. Minä etsin harmoniaa, kauneutta, epätavallisuutta, eksotiikkaa. Ei niinkään kaupallisuutta tai blingblingiä. Kaunein näkemäni joulukuusi oli tehty kullatuista maissintähkistä, suojalehtineen. ilman jyviä :)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Varmasti korppis osaisikin koristaa kuuseni paremmin kuin minä. Minä etsin harmoniaa, kauneutta, epätavallisuutta, eksotiikkaa. Ei niinkään kaupallisuutta tai blingblingiä. Kaunein näkemäni joulukuusi oli tehty kullatuista maissintähkistä, suojalehtineen. ilman jyviä :)

        "Paloma.se.co"

        Aikaan jolloin minä Joulu-kuusen ostin...
        Koristin kuusen melkein pelkästään ohuilla, kiiltävillä nauhoilla.
        Nauhoilla jotka luulen olleen Alumiini-foliota.
        Niitä myytiin joulu-aiheisessa laatikossa, jossa oli läpi-näkyvä ikkuna.
        Ostin monta laatikkoa.
        Sitten ostin eri-laisia palloja.
        Enimmäkseen "hopeisia" nekin.
        -
        Tuloksena "kylmää" -hohkava "Pakkas-kuusi"
        Yksin-kertaisesti lumoava.
        Kulta ei ole talvinen väri.
        -
        Tai siis en minä koristellut sillee oikeesti.
        Muija ja kakara ne, minä ohjailin toimintaa sohvalta käsin.
        Ah! Minä olin jo silloin niin luova.

        H.


      • less-is-more
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Varmasti korppis osaisikin koristaa kuuseni paremmin kuin minä. Minä etsin harmoniaa, kauneutta, epätavallisuutta, eksotiikkaa. Ei niinkään kaupallisuutta tai blingblingiä. Kaunein näkemäni joulukuusi oli tehty kullatuista maissintähkistä, suojalehtineen. ilman jyviä :)

        Jaa, nuo linkkiesi kuusenhirvitykset eivät olleet mielestäsi kaupallisia bling blingejä? Tässä mielestäni aika kaunis http://www.putkilahti.net/kuva/1012/pic2.jpg


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Aikaan jolloin minä Joulu-kuusen ostin...
        Koristin kuusen melkein pelkästään ohuilla, kiiltävillä nauhoilla.
        Nauhoilla jotka luulen olleen Alumiini-foliota.
        Niitä myytiin joulu-aiheisessa laatikossa, jossa oli läpi-näkyvä ikkuna.
        Ostin monta laatikkoa.
        Sitten ostin eri-laisia palloja.
        Enimmäkseen "hopeisia" nekin.
        -
        Tuloksena "kylmää" -hohkava "Pakkas-kuusi"
        Yksin-kertaisesti lumoava.
        Kulta ei ole talvinen väri.
        -
        Tai siis en minä koristellut sillee oikeesti.
        Muija ja kakara ne, minä ohjailin toimintaa sohvalta käsin.
        Ah! Minä olin jo silloin niin luova.

        H.

        Pakkaskuuseen hopeaa, Pohjolan hangille sopivaa.
        Etelän kuusessa kultaa ja jumalten ruokaa kaakaopapuja ja kansan elinehto: maissintähkiä ja palmupuun hedelmiä.
        Kuusi voi olla kaunis niin monella eri tavalla.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Pakkaskuuseen hopeaa, Pohjolan hangille sopivaa.
        Etelän kuusessa kultaa ja jumalten ruokaa kaakaopapuja ja kansan elinehto: maissintähkiä ja palmupuun hedelmiä.
        Kuusi voi olla kaunis niin monella eri tavalla.

        "Paloma.se.co"

        Joulu-kuusi ei voi/saa olla rasistinen kannan-otto.
        Ei ainakaan Suomessa.
        Ehkäpä kirjoittaist Joulustasi vain siellä Ruotsissa?

        H.


      • less-is-more kirjoitti:

        Jaa, nuo linkkiesi kuusenhirvitykset eivät olleet mielestäsi kaupallisia bling blingejä? Tässä mielestäni aika kaunis http://www.putkilahti.net/kuva/1012/pic2.jpg

        Esteettisesti kauniita, valikoidut värit. Ei punaista tänä vuonna kuuseeni . Linkkisi kuusi on tunnelmallinen ja "vanhanaikainen" ja sitä jaksaisi ehkä katsella parikin viikkoa. Minulla on parvekkeella metsästä haettu aito kuusi jossa on vain sähkökynttilät ja yksi värikäs kelloketju. Pihalla rapun vieressä on koko joukko pikkukuusia isoissa ruukuissa niissä valoketjut. Havutonttu. Jouluni on mielellään aito mutta monimuotoinen.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Joulu-kuusi ei voi/saa olla rasistinen kannan-otto.
        Ei ainakaan Suomessa.
        Ehkäpä kirjoittaist Joulustasi vain siellä Ruotsissa?

        H.

        Ruotsi ja Suomi jakavat samat joulutraditiot ja ilmaston. Ruotsalainen joulu on vain hieman hilpeämpi ja pakanallisempi.
        Ei mitään rasistisia kannanottoja tähän ketjuun, please!
        Tämä on joulupuun rakentamisesta ja joulun monimuotoisuudesta ja tähän ei ole oikeita eikä vääriä vastauksia.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ruotsi ja Suomi jakavat samat joulutraditiot ja ilmaston. Ruotsalainen joulu on vain hieman hilpeämpi ja pakanallisempi.
        Ei mitään rasistisia kannanottoja tähän ketjuun, please!
        Tämä on joulupuun rakentamisesta ja joulun monimuotoisuudesta ja tähän ei ole oikeita eikä vääriä vastauksia.

        "Paloma.se.co"


        " jumalten ruokaa kaakaopapuja ja kansan elinehto: maissintähkiä ja palmupuun hedelmiä."
        Tuo lause kertoo rasismista.
        -
        Etenkin kun sen yhdistää Suomalaiseen Joulu-kuuseen.
        Tai...no...onhan meillä niitä possu-pipareita ollut.

        H.


      • että-näin-siellä
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ruotsi ja Suomi jakavat samat joulutraditiot ja ilmaston. Ruotsalainen joulu on vain hieman hilpeämpi ja pakanallisempi.
        Ei mitään rasistisia kannanottoja tähän ketjuun, please!
        Tämä on joulupuun rakentamisesta ja joulun monimuotoisuudesta ja tähän ei ole oikeita eikä vääriä vastauksia.

        Jotenkin tätä mieltä taitavat ruotsalaiset olla suomalaisesta joulunvietosta mikäli on uskominen expresseniä https://www.expressen.se/leva-och-bo/jul/fira-jul-pa-finskt-vis--6-steg-till-en-deppigare-jul/


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"


        " jumalten ruokaa kaakaopapuja ja kansan elinehto: maissintähkiä ja palmupuun hedelmiä."
        Tuo lause kertoo rasismista.
        -
        Etenkin kun sen yhdistää Suomalaiseen Joulu-kuuseen.
        Tai...no...onhan meillä niitä possu-pipareita ollut.

        H.

        Viittaa mesoamerikkalaiseen kansanperinteeseen. Kaakao oli jumalten ruokaa ja juomaa, kaakaopapuja käytettiin valuuttana. Kansa oli maissista tehty (People of Corn) ja se ravitsi itseään maissilla ja eri palmulajien hedelmät olivat jouluherkkuja.
        https://www.culturalsurvival.org/publications/cultural-survival-quarterly/people-corn
        Missä kohtaa sinä näet rasismia?
        Minä näen vain kulttuuriantropologiaa ja joulun perinteitä meiltä ja muualta.
        MVH
        P:
        (Ps pakkaskuusi on ainutlaatuisen kaunis ja ilmastoomme sopiva variantti)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Viittaa mesoamerikkalaiseen kansanperinteeseen. Kaakao oli jumalten ruokaa ja juomaa, kaakaopapuja käytettiin valuuttana. Kansa oli maissista tehty (People of Corn) ja se ravitsi itseään maissilla ja eri palmulajien hedelmät olivat jouluherkkuja.
        https://www.culturalsurvival.org/publications/cultural-survival-quarterly/people-corn
        Missä kohtaa sinä näet rasismia?
        Minä näen vain kulttuuriantropologiaa ja joulun perinteitä meiltä ja muualta.
        MVH
        P:
        (Ps pakkaskuusi on ainutlaatuisen kaunis ja ilmastoomme sopiva variantti)

        Lyhennän:

        kansan elinehto

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Lyhennän:

        kansan elinehto

        H.

        edelleenkin, pelkkää faktaa: maissi on ainoa mesoamerikkalainen vilja


    • maissiiii

      Tuli mieleeni yksi vanha koriste, jota voi mielensä mukaan tuunata,
      Karjalan käki, helppo, halpa ja nopea tehdä ja voi tehdä vaikka minkä kokoisena ja
      vaikka mistä materiaalista. Ei tarvita kuin sakset välineeksi, ehkä liima tai nitoja.
      Yleensä punaisesta kartongista itse lintu ja senkin voi tehdä vaikka minkä muotoisena kyyhkynä jos rauhan kyyhkyä havittelee joulupuuhunsa. Valkoisesta siivet, mutta mikä esää tekemästä vallan eri sinisisenä ja violettina tai vaikkapa kullata, Valmiiseen lintuun ripaus kultaista spaymaalia. Mielikuvitus vain rajana. Siivetkin voivat olla vaikka miten koristeelliset tai vain pelkkää haitaria.

      Huovutettavasta villasta voi myös tekaista lumipalloja, erivärisillä langoill, pistelee vähän harsimuspistoja koristeeksi ja pieni kulkunen langanpäähän.

      Kopiopaperia ruttailee vaan palloksi ja kulta tai hopeamaalilla spreijaa, pari langankieputusta niin paperimytty pysyy kasassa.

      Oma kuuseni on saanut tuplamäärän pieniä valopisteitä ja palloja, eri aikaisia, kiiltäviä ja samettisia javirkattuja pieniä tähtiä, pienet pitsiliinat erikeepperillä kovitettuja ja tietysti lasten askarteluja.

      • maissiiii

      • Ton käen osaan tehdä itsekin ja sen voisi laittaa kuusen latvaan. En ole mikään käsityöihminen, valitettavasti, luovuutta on jonkin verran, mutta kärsivällisyyttä puuttuu töiden loppuun saakka vetämiseen ja kauniiseen päättelyyn. Kiitos ideoista.


      • maissiiii
        maissiiii kirjoitti:

        Hups unohtui yksi linkki
        https://www.google.fi/search?q=karjalan käki joulukuuseen&dcr=0&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=bUseiSq3C7xTyM:,UCRghgvZpxCdaM,_&us

        Jopas meni käki vikuroilleen... onnistuisko näin

        jos kirjoittaa googleen karjalan käki... karjalan käki katso kuvat

        Sitä mä yritin, mutta ihan poskelleen meni , sori vaan...


      • maissiiii kirjoitti:

        Hups unohtui yksi linkki
        https://www.google.fi/search?q=karjalan käki joulukuuseen&dcr=0&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=bUseiSq3C7xTyM:,UCRghgvZpxCdaM,_&us

        Miksi karjalankäki on punainen?
        Vai onko se tonttupuvussa?
        Karjalan värit ovat musta ja punainen voisi olla aika hieno niissäkin väreissä.


      • maissiiii kirjoitti:

        Jopas meni käki vikuroilleen... onnistuisko näin

        jos kirjoittaa googleen karjalan käki... karjalan käki katso kuvat

        Sitä mä yritin, mutta ihan poskelleen meni , sori vaan...

        Kopioin koko osoitteen tyhjään osoiteruutuun kyllä löytyi :) Kiitos!


      • maissiiii
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Miksi karjalankäki on punainen?
        Vai onko se tonttupuvussa?
        Karjalan värit ovat musta ja punainen voisi olla aika hieno niissäkin väreissä.

        Luulisin, että se punainen väri ulee vanhoista ajoista,
        karjalaisisa kästöissä punapoiminnassa käkeäkin poimittiin punaisin langoin pellavaiselle pohjalle.
        Lapsuudestani muistan jouluvärkkäyksiin vain punaisen pahvin tai joku vaalean sininen röpelöistä pinnaltaan ja sileaa pahvia nurjalta, ehkä myös tummaa vihreää. Niistä niitä joulukoristeita väännettiin.
        Nyt on niin ihanat värikirjot käytettävissä kaikkeen tekemiseen

        Käen siivet tehtiin silkkipaperista ja kotioloissa voipaperia käytin paremman puutteessa.

        Tuossa lueskelin kuinka meidän seudun martat antavat vinkkejä jouluun,
        kuuseenkin voi laittaa vihanneksia ja hedelmiä roikkumaan, artisokkia yms.
        Karamellit ja piparkakut ja omenat ymmärrän, mutta porkkana jo menee aikamoisen luovuuden puolelle.

        Lapsuudestani muistan kuin ka punaiseen jouluomenaan tökittiin kaurantähkiä ja ripustettiin himmeliksi kattoon tai appelsiiniin pisteltiin neilikan pikkuruisia kukkia, samoja millä joulukinkun huntu koristellaan. Hyvä tuoksu tulee ja monet jouluiset tuoksut kuuluvat joulumieleen.


    • Moiks🌲Kuuseni on vielä kellarivarastossa odottamassa sisäänhakua. Joskus viikolla jahka ensin siivoilen nurkkia.

      Kuuseni on joka joulu erilainen. Kun lapset olivat pieniä kuusi oli monivärinen tonttuen ja päiväkodissa tehtyjen koristeiden ja kultanauhojen sekamelskaa.

      Tietty nyt hillitympi ja karsitumpi. Katsotaan mitä saan aikaseksi. Joku esitti keramiikkaesineitä kuusen koristeeksi. Ei nyt sentään. Iso keramiikka joulupukki lahjasäkkeineen, pari kynttilälyhtyä, punoskorikulho ovat saaneet aitiopaikkansa kodissani.

      Lahjapaketeissa on myös keramiikkaesineitä.

      Olen edennyt hitaasti hötkyilemättä tänä jouluna. Kinkkukin paistuu vasta jouluaattona. Syömme jouluillallisen P:n luona ja siirrymme istumaan tänne minun asuntooni viritetyn kuusen ympärille.

      Vielä viikko ⛄

      • tsemppiii

        Saanko kysyä pois mieleni päältä, että pääsitkö leikkaukseen?


      • tsemppiii kirjoitti:

        Saanko kysyä pois mieleni päältä, että pääsitkö leikkaukseen?

        Sain lähetteen kirurgianpolille. Se vie ensin kolme kuukautta ja toiset kolme, että pääsen leikkaukseen, näin oletan.. Taitaa tulla huilikesä. Onneksi sain viime kesänä kivet pyöriteltyä järvestä rantapenkalle, möyhittyä mullat ja istutettua perennat uuteen kivikkopuutarhaan. ☘


      • tsemppiii
        korppis kirjoitti:

        Sain lähetteen kirurgianpolille. Se vie ensin kolme kuukautta ja toiset kolme, että pääsen leikkaukseen, näin oletan.. Taitaa tulla huilikesä. Onneksi sain viime kesänä kivet pyöriteltyä järvestä rantapenkalle, möyhittyä mullat ja istutettua perennat uuteen kivikkopuutarhaan. ☘

        Odottavan aika on pitkä. Onneksi alamme olla taitekohdassa ja kevättä kohti mennään. Kevät ja kesä onkin parasta aikaa toipua, kun ei ole liukkaita kelejä riesana.


      • tsemppiii kirjoitti:

        Odottavan aika on pitkä. Onneksi alamme olla taitekohdassa ja kevättä kohti mennään. Kevät ja kesä onkin parasta aikaa toipua, kun ei ole liukkaita kelejä riesana.

        Itseasiassa lie jo paikallaan kesä ilman etukäteen suunniteltua ohjelmaa. Viime kesä oli harvinaisen vilkas ja työntäyteinen. Ensi kesän aijon viettää rennosti.

        Meillä täällä Korvessa on runsaasti lunta ja sopivasti pakkasta. Jääkaljamia ei silleen kuin Etelä Suomessa, mutta tarkkana pitää olla, ei ole varaa kompuroida.


      • korppis kirjoitti:

        Sain lähetteen kirurgianpolille. Se vie ensin kolme kuukautta ja toiset kolme, että pääsen leikkaukseen, näin oletan.. Taitaa tulla huilikesä. Onneksi sain viime kesänä kivet pyöriteltyä järvestä rantapenkalle, möyhittyä mullat ja istutettua perennat uuteen kivikkopuutarhaan. ☘

        Hitaasti menee tai sitten eivät katso vaivaasi niin vakavaksi, toivottavasti pääset nopeammin.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Hitaasti menee tai sitten eivät katso vaivaasi niin vakavaksi, toivottavasti pääset nopeammin.

        Tämä on yleinen käytäntö joten tiesin aikataulun. Pitää vain osata nyt suunnitella muuttohommat siten, että olen toimintakykyinen.

        Jouluvalmisteluissa oli tänään vuorossa juhlapöydän hillot, hyytelöt ja kiisselit😊
        Pistäisiköhän vielä muutaman valkean väriraidan hiuksiin, ikäänkuin lumihiutaeita ohimoille.


    • Kaipaamiasi efektejä oli jonkin sisustuslehden joulunumerossa. En vaan muista minä vuonna ja mikä lehti

    • SitäKuustaKuuleminen

      Kaunein joulukuusi löytyy metsästä tai piha-alueiden läheisyydestä, koskemattomana luonnossa.
      Kuusiaidat ovat rumin mahdollinen viritys jonka olen nähnyt.

    • Vieläköhän sallaista saa, kun kreppipaperia. Siitä oli kiva tehdä vaikka kukkia.
      Punatulkkuja olen tehnyt villalangasta.
      Kävyt ovat kivoja, kun maalaa kulta- tai hopeamaalilla. Varsinkin pienet männynkävyt.

      • Taikuritässä

        Tiimari on poissa. Jostain askarteluliikkeestä löytyy. Sinooperista. Ehkä Suomalaisesta kirjakaupasta? Askarteluverkkokaupasta löytyy.
        Latka-artisokasta eli niistä "kävyistä" saa spray:aamalla kivoja. Mulla on ollut hopeisia.
        Mun joulukuusi on pentikin puu eli rautalangasta väännetty. Siihen olen laittanut hilekäpyjä palloja jne. Ei pudota neulasia.


      • Taikuritässä

        Ei mikään latka- vaan latva-artisokka.


    • Nyt kuuseni on lähes valmis. Ostin halpoja valkoisia kangaskukkia (amaryllis ) ja lisää valkoisia ja hopeaisia palloja. Hopeinen tähti latvaan. Katsotaan nyt viikolla jos jotain vielä keksin. Valkoisia kyyhkysiä tai kreppipaperiruusuja.

    • Per-kel

      Joulupuu on varastettu :D Ei oo kuusta mutta talon edessä pari pitkää thuijaa johon viritin jouluvalot .-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe