Apuja koiran käyttäytymiseen

epätoivossa

Kyseessä siis puolivuotias paimensukuinen koira. Ulkona käytös on välillä aivan kaameaa. Kaikkia ohikulkijoita päin pompitaan, kiskotaan ja haukutaankin. Jos toinen koira tulee vastaan vetäminen alkaa jo kaukaa, sitten jos koetan huomion kiinnittää itseeni, alkaa sitäkin suurempi rimpuilu, haukkuminen ja kiskominen koiraa kohti. Vaikka koira olisi ohitettu, haukkuminen pahimmillaan jatkuu sittenkin, kun toista koiraa ei enää näy. Kaikki namit, lelut, huomioimattomuudesta kieltämiseen kokeiltu. Toinen ongelma on se, että jos koira pääsee haistelemaan uutta ihmistä, se alkaa vasten hyppimisen lisäksi näykkimään käsiä lujasti. Ei auta kiellot tuohonkaan. Mitä voin enää koettaa? :/

7

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WanhaJäärä

      Väsyttää lukea tällaisia aloituksia jatkuvasti. Taitaa omistajalta puuttua auktoriteettia eikä sana mene perille. No, koiranpito ei kaikilta suju. Moni kokee sen karvaasti hankittuaan liian vaativan rodun ja kohta itketään koiran käytöksen takia. Osasyyllisiä ovat myöskin nämä nykyiset kaikkitietävät ”kouluttajat”jotka antavat ymmärtää että tarpeeksi taitavasti ja positiivisesti kouluttaen kaikki ongelmat ratkeavat. Kerkiää koira kuolla vanhuuteen ennen kuin sen käytösongelmat poistuvat. Ja minkä omaisuuden koiranomista raukka pistää näiden ”ammattilaisten” taskuun yrittäessään turhaan saada apua koiransa käytökseen. Mutta niinhän se on aina ollut että tyhmyydestään saa maksaa.
      Viisas panostaa koiransa hallintaan. Sitä ihan vaan käsketään. Jos et osaa käskeä, älä ota koiraa.

      • epätoivossa

        Ei käskemisessä ole ongelmaa. Koira kuuroutuu käskyiltä kyseisissä tilanteissa. On minulla ollut useampi koira, samaa rotua, ei mitään ongelmaa.


      • WanhaJäärä

        Vaikea uskoa että jo useamman koiran kouluttanut kyselisi epätoivoisena neuvoja Suomi24-palstalla. Joe epäilet koiran kuulossa vikaa, käytä ihmeessä tutkimuksissa.
        Käskemisessä on nimenomaan uskottavuusongelma, koiran kunnioituksen puute. Kunnioitus ansaitaan hyvällä johtajuudella. Omistajaansa kunnioittava koira pitää kontaktia oma-aloitteisesti ja reagoi heti jos omistaja sormeaan kohottaa. ”Koetan kiinnittää koiran huomion itseeni” kertoo että yrität jotain mikä ei onnistu. Koira oppii nopeasti tämän että omistaja jää tilanteissa perästävedettäväksi.
        Puolivuotias on vielä opettelemassa käytösasioita. Ei ole viisasta viedä sitä jatkuvasti tilanteisiin jossa huono käytös eskaloituu.
        Perehdy johtajuutta kannattaviin kirjoituksiin ja peilaa omia rutiinejasi niihin josko löytyisi parannettavaa.


    • feelyouman

      Ootko opettanu koiralle käskyn "katse" eli koiraa keskittyy suhun? Meillä autto hyvin ns. kuuron koiran kanssa. Aluksi opettelee sisällä ja vähitellen lisää häiriötekijöitä.
      Plus meillä auttaa lumipallot :DD tätäkää kiinnosta namit ja lelut ku haistaa toisen koiran, mutta sit ku otan lumipallon kätee ja katse siinä pysyy hetken nii nakkaa jonnekki ojaa josta koira saa hakia.
      Tää tosiaanki auttaa vaa toho muuhun keskittymiseen

    • oikeatoimivatapa

      Koulutukseen, ja kouluta koiraasi.Ei ole mitään oikotietä, itse se koira on koulutettava kouluttajan opein!

    • Toivottavastisaatteapua

      Suosittelen, että ilmoittaudut koirasi kanssa johonkin ohituskouluun. Sellaiseen, mistä saat nykyaikaiset neuvot (eli siis positiivisiin koulutusmetodeihin) perustuvaa apua ongelmaanne. Mitä useammin koira vetää ja nostaa kierrokset kattoon muista ohikulkijoista, sitä todennäköisemmin tämä tapahtuu myös uudestaa, ja uudestaan, ja uudestaan... Pian lenkkeily on teille molemmille pelkkää tuskaa, vaikka sen pitäisi olla rentoa ja mukavaa puuhaa!
      Mitä nopeammin puutut ongelmaanne, sitä helpommalla pääset. Oikeasti..
      Suosittelen lämpimästi tätä:
      http://www.koirakouluvisio.com/peruskoulutus/ohituskoulu/ohituskoulu-6713.html
      Näillä opeilla oon itse onnistunut saamaan oikeasti hyviä tuloksia oman alle vuotiaani kanssa, ja vielä suht nopeasti. Ja parasta tietysti se, kun treenit on järjestetty ja suunniteltu sun puolesta, niin tulee varmasti treenattua! Ei kannata jäädä ongelmien, pientenkään kanssa yksin..

      Löytyipä vielä tällanenkin artikkeli tuolta sivuilta, mikäli tästä olis teille jotakin apua ensialkuun:
      http://www.koirakouluvisio.com/artikkeleita/hienosti-hihnassa.html

      Tsemppiä!

    • rekuttaja

      Koirasi pomottaa sua ulkona. Kirjoitit että sulla ei ole ollut ongelmia muiden koirien kanssa, tämä sattuu vaan olemaan kovaluontoisempi kuin muut.

      Kuljeta koiraa niin että se on sun vieressä koko ajan. Sivuttain se saa liikkua mutta ei eteesi eikä taaksesi. Mulla on oman koiran kanssa välillä kurinpalautus sillä tavalla, että sen on kuljettava tietyn matkan mun vierellä haistelematta ja venkoilematta. Sen pitää seurata mua, ja jos niin ei tee, pieni nykäys remmistä riittää. Ollaan silloin ikään kuin töissä, sen työ on seurata mua. Kun päästään "moodiin" sen jolkuttaa mun rinnalla kuin poliisikoira konsanaan. Me ollaan yhtä ja se tunne on ihana ja voimaannuttava meille kummallekin. Ennen sitä on tietty hädät tehtävä. Ja palkinnoksi jälkeenpäin pitää saada haistella mielin määrin.

      Mutta, sä et ole vielä siinä tilassa että koirasi tottelisi sua ulkona. Sun pitää saada se tajuamaan että sinä käsket ulkona, ei se. Joten sun rauhallinen energia ja päättäväisyys pitää olla järkkymätön.

      Kun sun koira alkaa vetää tai riuhtoa, lyhennä remmiä ja menee sen eteen, kävele sitä kohti niin että se joutuu istumaan ja katsomaan sua. Tarkoitus on saada sen jakamaton huomio. Jos korvat vielä sojottaa muualle kuin sinuun päin, jatkat kohti-kävelyä kunnes se alistuu siihen että sinä ja vain sinä on sen huomionpiste.

      Muista rauhallisuus. Jos käsket ääneen, älä nosta ääntä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe