Vaikea epilepsia, neuvoja hoitoon?

Epileptikko92

Epilepsiaa sairastanut n. 7 vuotta, kohtauksia tullut koko ajan. Nyt lääkityksenä Keppra 1500x2, vimpat 200mgx2 ja nyt uutena lyrica 150mgx2. Eli lääkkeitä löytyy kyllä.

Kohtaukset ollu poissaolo/tajunnan hämärtymisiä. Ei kuitenkaaan tajuttomuus-kouristuskohtauksia.

Viime viikonloppuna sain kolme kohtausta, joissa puhuin ihme asioita ja aloin järjestellä tavaroita epämääräisesti.

Ahdistaa itseä kun kohtauksia tulee ja niitä miettiessä ei tule illalla unikaan. Ja tämä taas aiheuttaa kohtauksia. Kuinka pääsen eroon tästä tavasta? Onko tietoa onko julkisella puolella tarjota terapiaa?

Kysyisin kuinka säännöllistä elämää muut epilepsiaa sairastavat elävät? Menettekö nukkumaan aina 22.00 vai valvotteko joskus pidempään? (esim 00.00 asti)
Ja syöttekö aina säännöllisesti? Siis samaan aikaan.
Ja otatteko lääkkeet aina minuutilleen vai joustaako lääkkeen otto? (esim. yksi tunti)
Onko teillä jotain neuvoja mitkä estävät kohtauksia/vähentävät niitä? En itse juo ainakaan alkoholia.

Ja kuinka omat puolisonne suhtautuvat asiaan? Siis tarkoitan kohtauksiin. Oma puolisoni kyllä suhtautuu todella ymmärtäväisesti. :)

Itselle ollaan selvittämässä DBS:n asentamista. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä laitteesta?

5

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kanssasisko

      Tosiaankin lääkkeitä sulta kyllä löytyy, huhhuh :O
      Jos saa udella, niin minkä sairaanhoitopiirin hoidon alaisuudessa olet?
      Mulla sama homma, kohtaukset lähinnä poissaolokohtauksia tai eriasteisia tajunnan hämärtymisiä, kolme kertaa elämän aikana kuitenkin saanut tajuttomuus-kouristuskohtauksen.

      Helppoa sanoa ulkopuolisena että ei kannata murehtia liikaa, koska se pitää yllä noidankehää mikä taas kohtauksien kannalta on äärimmäisen epäsuotavaa. En tiiä siis mitä sulle voisi neuvoa, jotta osaisit ahdistua vähemmän. Ehkä siinä on se ajatustyö mitä oman itsensä kanssa täytyy todella aika rankasti tehdä, että pystyy huonoinakin päivinä uskomaan, jotta ei pelkäisi niitä kohtauksia.
      Mulla viimeisimmän sairaalahoidon yhteydessä ehdotettiin psykiatriselle sairaanhoitajalle käyntiä edes sen yhden kerran, kun juurikin oli pitkään ollut tuota kohtauspelkoa ja tavallaan itse piti sitä myös yllä.
      Nyt sain jollekin oikein epilepsiahoitajalle aikaa, tiedä sitten mitä se käytännössä tarkoittaa - mutta jotain tasapainon etsintää tässä nyt yritetään.
      Suosittelen ottamaan asian puheeksi hoitavan lääkärin kanssa tai sitten jos voit polille soittaa niin sieltä kautta hoitajat varmaan saavat asian eteenpäin. Jokatapauksessa ei kannata jäädä yksin murehtimaan, se vie vain huonompaan suuntaan. Apua kyllä löytyy, sitä on vain osattava hakea :)

      Elämä on säännöllisen epäsäännöllistä, ei nyt voi sanoa että jokapäivä tasan kellon kanssa ollaan syömässä tai ottamassa lääkkeitä, puhumattakaan nukkumisesta. Että sellaisella tunnin-parin vaihtelulla oon itse selvinnyt tähän mennessä hyvin. Joskus menee tietenkin aivan yli kun arkirytmi on kuitenkin suht. säännöllinen ja sitten vastapainoksi tulee viikonloppuna oltua ihan "hunningolla" kaikkien rytmien kans :D
      Varmaan kaikista tiukin oon ruokailurytmien ja lääkkeenoton kans, että ne kun pitää pääpiirteittäin joka päivä samanlaisena niin hyvin pärjää vaikka muu elämä oliskin sitten vähän rennommalla otteella.

      Kohtausten vähentämiseksi voisin neuvoa sen, että elää sellaista elämää missä on hyvä olla. Terveys edellä, itseään kuunnellen ja etsien sitä tasapainoa.
      Alkoholin poisjättäminen on muultakin kuin epilepsian kannalta tosi hyvä juttu, hienoa että osaat olla ilman!
      Ihana kuulla että puoliso suhtautuu hyvin, se jo omalta osaltaan auttaa epilepsian kanssa elävää. Puolisoa ei täältä löydy, joten sen kummemmin en voi kommentoida :D

      Ja vielä päätteeksi, onko sulle selvitelty leikkausmahdollisuutta?

    • Epileptikko92

      HUS:in piirissä ollaan... Ihan HYKS:sissä kylläkin. :D
      Kiitos neuvoista, pitää ottaa asia lääkärin kanssa puheeksi seuraavassa soittoajassa. :)

      Arkirytmi kyllä vaihtelee, viikonloppunakaan ei ole aina ihan sitä samaa menoa. Nyt itsellä kyllä alkamassa vuoden alussa "säännöllisempi" arki. (paluu kouluun) Toivotaan kanssa että se auttaa asiaa, eikä tuo lisää stressiä.

      Leikkausmahdollisuus selvitettiin, ei ole omalla kohdalla mahdollista, sillä leikkauksen haitat olisivat todennäköisesti hyötyjä suuremmat. Nyt kyllä joku DBS-laite mietinnässä.

      Mutta toivotaan että tämä koko ahdistus olisi nyt vain väliaikainen "saadun kohtauksen isku vyön alle" murhe. Tuntuu aina niin pettyneeltä kun kohtaus tulee, sellainen mielikuva, että teinkö jotain väärin? Mutta pitää ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa. :)

      • Johanneksena

        Onko kokeiltu kuinka paljon erilaisia lääkkeitä onko kaikki epilepsialääkkeet kokeiltu läpi? Minä vietän säännöllistä elämää jo ihan arkirutiinien säilymiseksi. Olen vuosien saatossa kokeillu noin 15 eri lääkettä toiset ovat aikansa toimineet toiset ei ollenkaan. Nyt on hyvä hoitotasapaino Kys olen hoidossa Jyväskylästä sinne hoitoo lähetetty.


    • Hilleville

      Etsi parkinson-sivuilta netistä. Siellä löytyy paljontietoa syväaivostimuloinnista.

    • epileptikkokasiviis

      Tämä osoittaa, ettei poissaoloja/tajunnanhämärtymiä kuulu ajatella "vain pieninä kohtauksina".

      Kärsin itsekin noista vuosikausia ja lopulta päädyin kirurgiaan. Minulla oli tuollaisia automatismeja myös, että puhuin hieman puuta heinää ja esim. juuri kaatamani kahvikupin olinkin kantanut jääkaappiin.

      Luovuin itse murehdinnasta, että mikä noihin provosoikaan. Tapauksessani ei sellaisia tekijöitä ollut. Tuon kertoi ammattilaisille kallonsisäinen eeg:kin.

      Kirurgiakaan ei auttanut kauaa, DBS ei minulle auta, eikä VNS. Nyt ei aurani jatku poissaoloiksi, mutta aurat häiritsevät päivittäin.

      Elin vuosia erään kanssa, lopulta hän sai tarpeekseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe