Opera linux vpn ei toimi

guruja.palstalla

Juu, voi olla ettei toimi enää windows-ympäristössäkään. VPN on ollut käytössä mun linux-operassa koko syksyn ja toiminut aika hyvin. Pätkiminen on alkanut joitakin viikkoja sitten ja lakkasi sitten toimimasta kokonaan. Pakettiakaan ei enää kulje vpn avattuna.

Ympäristössäni ulos on sallittu ainoastaan TCP 443. Tilanne on ollut tämä koko ajan.

Katselin mitä TCP-portteja opera koettaa ulospäin aukoa ja siellähän on myös tcp 80 ja 8000. Tämä tapahtuu pelkästään selain käynnistämällä (vpn enabloituna).

udp 53
tcp 80
tcp 443
tcp 8000

Hämäävästi sininen läppä osoitekentän vasemmassa reunassa väittää, että VPN olisi toiminnassa, mikä tuskin voi pitää paikkaansa, kun liikenne ei kulje lainkaan.

Ettei nyt vaan olis tässä jotain kuraa. Onko kukaan selvitellyt tätä enempää? DNS-vuotokin mahdollisesti?

5

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokumuuparempi

      Jotain on muutettu. Nykyään on valinnaisena vain Americas, Europe ja Asia kun aikaisemmin voi valita yksittäisiä maita proxyksi. Nopeus on samalla pudonnut vaikka se oli aluksi sama VPN:llä tai ilman sitä. ISP osoittautuu aina Opera Software AS:ksi.
      Taitaa olla aika vaihtaa johonkin varmempaan systeemiin?

      • samaa.mieltä

        Näin on. Selvittelin asiaa:

        https://www.ghacks.net/2017/12/10/changes-to-operas-vpn-service/

        "The VPN service that is built in is operated by SurfEasy LLC, a company that Opera Software acquired back in 2015.

        Opera Software itself sold its consumer business to a Chinese consortium in 2016. The deal included consumer products such as the Opera web browser or Opera Max, but not SurfEasy LLC which remained in the hands of Opera Software.

        The company sold SurfEasy to Symantec in November 2017 for $50 million US Dollars however."

        Eli muuttunut tosiaan on. Symantec, siitä mulla on jostain jäänyt todella huono maku. Voikohan siihen luottaa, amerikkalainen firma ja historiassa kömmähdyksiä.

        Nopeus on pudonnut. Toisessa ympäristössä, jossa palomuuri ei blokkaa ulospäin menevää liikennettä, VPN toimii mutta hitaasti.

        Pidän kokolailla käsittämättömänä tuota, että vpn on muka päällä, vaikka paketteja liikkuu 0 kpl. Miten voi olla niin?

        Omassa ympäristössäni käytän nordvpn-palvelua, mikä on toiminut hyvin ja nopeasti. Sitä en kuitenkaan voi käyttää päiväsaikaan, jolloin ei pääse itse sanelemaan ympäristöä. Harmittavaa tällainen, taitaa operalla olla kohta tiukka paikka edessä tätä menoa. En ainakaan itse ole nähnyt muita syitä kuin VPN tämän selaimen käyttämiseen.

        Ja ennen kaikkea: miksei käyttäjille ole tiedotettu näin tärkeistä muutoksista?


    • datakiikkuu

      Mikä siellä ei toimi?
      Minulla ainakin toimii ihan normaalisti niin kuin pitääkin.
      Portteja voi availla ja sulkea lisää jos ei joku toimi.

      • palstan.asiantuntijako

        Totta kai voi availla ja sulkea. Menen heti sanomaan meidän tietohallinnolle, että avaas ny nää kaikki portit, että mä voin käyttää operan VPN:ää, että te ette voi seurata mua.


      • Röckrulest
        palstan.asiantuntijako kirjoitti:

        Totta kai voi availla ja sulkea. Menen heti sanomaan meidän tietohallinnolle, että avaas ny nää kaikki portit, että mä voin käyttää operan VPN:ää, että te ette voi seurata mua.

        Parempi availla itse. Ei siihen ketään tietohallintoa tarvita tumpeloimaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe