Paljonko tienaatte?

Hyvinvointivaltioko

Paljonko muut yksinhuoltajat tienaatte kuussa siis nettona? Omat tienestit koostuu työmarkkinatuesta, lapsilisistä, elatusmaksuista ja asumistuesta sekä välillä toimeentulotuesta. Käteen jää 2200 euroa per kuukausi. Mielestäni aika vähän. Ottaen huomioon että lapsia 3 ja yksi koira. Olenko oikeutettu vielä johonkin mitä en ole ottanut huomioon?? Eli paljonko te muut yksinhuoltajat tienaatte?

33

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veronmaksajat

      Saan 2500 käteen , käyn töissä, olen kunnalla hoitajana ja minulla yksi teini-ikäinen, josta saan lapsilisän yksinhuotajalisän ja elatusmaksun hänen isältään, asun omassa rivitalon pätkässä jonka olen melkeen maksanut pois, ensivuonna olen velaton.
      Maksan pirusti veroja, jotta sinä saat asumistuet, työmarkkinatuet ja toimeentulotuet.

    • MaksoinTukeni

      1400e / kk. Siitä sitten maksan asumiset ja elämiset. Saan asiosidonnaisen elatustuen yh korotetun lapsilisän asumistuen. Jouduin työttömäksi kesällä joten tulot putosi 1000e .. jee!

    • oaiiojd

      Käyn töissä, olen pienen yrityksen TJ. Nettopalkkani on 1500e/kk. Lisäksi saan toisesta lapsesta 120e/kk elaria ja toisesta 150e/kk. Lapsilisää tulee 200e. (Asun avoliitossa, joten en saa yh-korotusta.)

      Yhteensä nettotuloni ovat siis kahden lapsen äitinä 1970e/kk. Tästä maksan n. 300e/kk tarhamaksua, joten käteen jäää n. 1670e/kk.

      Pärjään ihan hyvin. Tavoite on toki saada palkka hiljalleen nousemaan, mutta tälläkin pärjää.

      • edellinen

        Ja onhan se jokseenkin käsittämätöntä, että joku saa enemmän tekemättä yhtään mitään...


      • faktan.kertoja
        edellinen kirjoitti:

        Ja onhan se jokseenkin käsittämätöntä, että joku saa enemmän tekemättä yhtään mitään...

        Tarkoitatko joitain hyvätuloisia eläkeläisiä? Osinkojen saajia? Ketkä saa enemmän tekemättä mitään? Joo-o...tiedän, että tarkoitat työttömiä mutta kerronpa sinulle faktan - Suomalainen työtön ei saa lähellekään noin paljoa.

        Suomalaiselle työttömälle pitää KOHTUULLISTEN asumiskulujen jälkeen jäädä lain mukaan 480-490 euroa josta sitten maksetaan KAIKKI muu. Kohtuulliset (ja hyväksyttävät) asumiskulut vaihtelevat paikkakunnittain. Jos työtön on kuitenkin karenssissa niin kuukaudesta riippuen asumiskulujen jälkeen voi jäädä pahimmillaan alle 300 euroa, koska työmarkkinatukea leikataan maksimissaan 40 prosenttia.


      • Eläkemaksutmaksettu
        faktan.kertoja kirjoitti:

        Tarkoitatko joitain hyvätuloisia eläkeläisiä? Osinkojen saajia? Ketkä saa enemmän tekemättä mitään? Joo-o...tiedän, että tarkoitat työttömiä mutta kerronpa sinulle faktan - Suomalainen työtön ei saa lähellekään noin paljoa.

        Suomalaiselle työttömälle pitää KOHTUULLISTEN asumiskulujen jälkeen jäädä lain mukaan 480-490 euroa josta sitten maksetaan KAIKKI muu. Kohtuulliset (ja hyväksyttävät) asumiskulut vaihtelevat paikkakunnittain. Jos työtön on kuitenkin karenssissa niin kuukaudesta riippuen asumiskulujen jälkeen voi jäädä pahimmillaan alle 300 euroa, koska työmarkkinatukea leikataan maksimissaan 40 prosenttia.

        Eläkeläiset ovat eläkkeensä ansainneet työssä ollessaan, kaikista meistä tulee eläkeläisiä.


    • Venäjäonvieressä

      Mulle sopii vallan mainiosti nykyisen kaltaisen tukijärjestelmän romahdus/lakkautus, mikä toki väistämättä on edessä ja tätä menoa kun katsoo niin ei tarvitse kovinkaan kauaa odottaa. Tulkoon vaan yhteiskunnasta turvattomampi kun nämä entiset tukeilijat koittavat rikoksilla elättää itseään ja kaltaisiaan, olen valmis.

      • sffssfsfsfsef

        Siinä taas kerran yksi joka ei tiedä työttömän "arjesta" yhtään mitään. Työtön ei ryve rahassa kuten joissain medioissa sellainen kuva annetaankin eikä se työttömän elämä ole muutenkaan mitään ruusuilla tanssimista. Jatkuvaa rahapulaa, TE-toimisto kyykyttää, asioista tietämättömät v*ttuilee jne.

        Jää työttömäksi ja koe se "ihanuus" mitä minäkin olen pakon edessä joutunut kokemaan jo pitkään. Etkö uskalla? Eihän sinulal pitäisi olla mitään huolia sen jälkeen. Niinpä niin, tiedät itsekin, että työttömänä oleminen on hankalaa mutta jopa näin anonyymisti on vain pakko uhota.


      • siirryineläkkeelle
        sffssfsfsfsef kirjoitti:

        Siinä taas kerran yksi joka ei tiedä työttömän "arjesta" yhtään mitään. Työtön ei ryve rahassa kuten joissain medioissa sellainen kuva annetaankin eikä se työttömän elämä ole muutenkaan mitään ruusuilla tanssimista. Jatkuvaa rahapulaa, TE-toimisto kyykyttää, asioista tietämättömät v*ttuilee jne.

        Jää työttömäksi ja koe se "ihanuus" mitä minäkin olen pakon edessä joutunut kokemaan jo pitkään. Etkö uskalla? Eihän sinulal pitäisi olla mitään huolia sen jälkeen. Niinpä niin, tiedät itsekin, että työttömänä oleminen on hankalaa mutta jopa näin anonyymisti on vain pakko uhota.

        ei tarvinnut maksaa työttömän lapsikorotusta katkeroituneelle vieraannuttaja "äidille- ja sairaille vieraannuttaja viranmaisille":)))


      • Lindströmjartsa

        Aktivoitumaan.....


    • Josvaikmenisittyöhön

      Voi wittu, toiset käy töissä joka päivä ja saavat vähempi ,kun sinä joka et tee mitään me ,työssäkäyvät elätetään sinutkin luuseri, ja vielä pitäis saada lisää, kyl ottaa päähän tuolaaset............

    • MaksoinTukeni

      Mun mielestä tuo tuki on ok. Kun se menee oikeaan paikkaan eikä tukiratsastajille, joiden päämäärä on elää niillä maailman tappiin saakka. Itse kuitenkin koko iän tehnyt töitä ja putosin tyhjän päälle kun työt sitten loppui. Ei näillä 2lapsen yh:nä rikastu, mutta saa ruuan pöytään. Turhasta on luovuttu kuten lehdet yms. Pyrin saamaan työtä sillä sehän on enemmän rahaa! Liiton rahalla mennään.

    • Ilmiannettu

      Ilmiannoin kaikki ketjuun tulleet massaviestit, koska lopussa luki niin, että "KommentoiIlmiannaJa"

      Tietysti lapsella on oikeus tavata molempia vanhempiaan, mutta tämn oikeuden yli menee ainakin turvakielto.

      • mikävitunturvakielto

        onko se pöksyissäs:)D


    • 1säpappa

      Paljonhan tuo on, kun itse etähuoltajana mulle jää käteen 390€/kk. Teillehän jää 550€/kk/lärvi.
      Etähuoltajahan lasketaan lapsettomaksi, joten tuolla pitää itsen isäksi ruokkia usein myös lapseni ja ostaakin hänelle kaikenlaista.

      • minimion

        500- ei elatusta- mee sossuun; lapsella on oikeus vanhempaansa-


      • EiORahaa

        Mä oon ymmärtänyt et jos on varaton niin elatustuen maksaa kela eikä se peri niitä isältä jos tälläinen taloudellinen seikka on tosi. Ainakin meidän lasten kohdalla isä on varaton, joten tuet tulee kelasta eikä isä menetä senttiäkään. Eli pitää omat rahansa. Itse kustannan kaikki menot enkä pyydä isältä mitään.


    • 1säpappa

      Totta, varattoman etävanhemman ei tarvitse maksaa elatusmaksua, mutta pitäähän jälkikasvu ruokkia ja välillä ostaakin heille jotain. Alle neljästäsadasta ei vaan paljoa ostella, väittävät moninkertaisesti tuetut lähit vaikka mitä.

      Eipä voi ainakaan väittää, että etävanhempia kannustettaisiin pitämään lapsia luonaan.
      Moniko lähi suostuisi vaihtamaan etän kanssa paikkaa?

      • Giovfhkv

        Aika edullisen ruuan saa peruselintarvikkeista ja variaatioita niistäkin löytyy ettei kyllästy. Kun kerran varmaan itsekin syöt niin isompi annos kattilaan. Enemmän lapset arvostavat yhteistä aikaa kuin loputonta tavaravirtaa. Jos tavarat ratkaisee niin sitten on peiliin katsomisen paikka. Ei lähivanhempi rahassa kylve kuten viestisi rivien välistä huokuu. Itse en lähivanhempana kylve. Ostan tuilla perustarpeet en luksusta. Itseeni en rahaa juuri sijoita vaan säästän, että saan hommattua ne uudet kengät, luistimet, pyörät, sukset etc. Mitä tarvitaan koulun liikuntatunneilla, vaikka käytettynä.


    • outoa_käytöstä

      Olen itsekin työtön mutta olen kyllä jo kauan ihmetellyt, että miten ihmeessä nuo yksinhuoltajat saavat tuollaisia summia.

      Kuvitellaan, että aloittajan vuokra olisi 1000 euroa kuussa (kova vuokra mutta tämä onkin esimerkki). Aloittajalle jää vielä 1200 euroa kuukaudessa kaikkeen muuhun. Aloittaja ei kerro lasten ikää, mutta murrosikäistenkin lasten kanssa ruokamenot ovat maksimissaan sellaiset 500 euroa kuussa, ellei sitten koko ajan osteta vain sitä kalleinta. 1200e - 500e = 700e. Nelihenkisellä perheellä (jonka huoltaja on työtön) laskuihin luulisi menevän nykypäivänä maksimissaan 200 euroa /kk.

      Näin järkeiltynä aloittajalle jäisi vielä 500 euroa kuukaudessa käytettäväksi ihan mihin itse haluaa, todennäköisesti enemmänkin. Vaatteita ja mahdollisia harrastuvälineitä ei ostella joka kuukausi joten "biletysrahaa" on yllin kyllin. Ei ole ihmekään, että varsinkin naiset jäävät mielellään yksinhuoltajiksi.

      • Siinäjotain

        Se saa hyvät elarit ja myös hyvin asumistukea noiden lisäksi.
        Ja jos taloudessa auto ,niin se vie loput rahat ja tietty joka kakrulla älypuhelimet ja niihin liittymät.


      • outoa_käytöstä

        Tuohon mainitsemaani 200 euroon laskin jo mukaan mahdolliset kännykät, liittymät niihin, mahdollisen kodin nettiliittymän sekä kotivakuutuksen. Ajoneuvoveron ja liikennevakuutuksen (sekä mahdolliseesti kaskon) voi maksaa neljässä erässä joten niihinkään ei kulu joka kuukausi rahaa. Halvimmillaan noista selviää noin 600 eurolla vuodessa. Jos tuo 600e maksetaan neljässä erässä niin se tekee 150 euroa neljä kertaa vuodessa.

        Edelleenkin, "biletysrahaa" jää yllin kyllin.


      • Ohfdmoimoi

        Entäs se koira? Nekin vetää nappulaa usean euron verran. Ei se 200e menoja riitä. Auton lisäksi näillä muksuilla voipi olla sairaus/tapaturmavakuutukset ja harrastukset. Lääkkeet yms.


      • käräjäikeudenmukaan
        Ohfdmoimoi kirjoitti:

        Entäs se koira? Nekin vetää nappulaa usean euron verran. Ei se 200e menoja riitä. Auton lisäksi näillä muksuilla voipi olla sairaus/tapaturmavakuutukset ja harrastukset. Lääkkeet yms.

        auto ei kuulu pitää; mikäli omistaa auton se lisää elatusvelvollisuutta eli pienentää etävanhemman mahdollisesti maksamaa elatusavun määrää-
        elatusapu soritetaan vastikkeellisena; mikäli saa tavata lapsiaan vain
        2 kertaa/ kk, suoritetaan elatusapuna 2/30 x elatusavun määrä-


      • Biletysjäävähiin
        Ohfdmoimoi kirjoitti:

        Entäs se koira? Nekin vetää nappulaa usean euron verran. Ei se 200e menoja riitä. Auton lisäksi näillä muksuilla voipi olla sairaus/tapaturmavakuutukset ja harrastukset. Lääkkeet yms.

        Vesi, sähkö ja myös voi olla velkoja esim se auto, eihän nainen nyt voi millään paskalla autolla ajaa ,jos ja kun joutuu hakeen töitä ympäri suomea aktivoinnin takia.
        Jos teini- ikäisiä muksuja niihin palaa rahaa uskomattoman paljon esim ,jos lukiota käy kirjat maksaa .


      • miksioletYKSINHUOLTAJA
        Biletysjäävähiin kirjoitti:

        Vesi, sähkö ja myös voi olla velkoja esim se auto, eihän nainen nyt voi millään paskalla autolla ajaa ,jos ja kun joutuu hakeen töitä ympäri suomea aktivoinnin takia.
        Jos teini- ikäisiä muksuja niihin palaa rahaa uskomattoman paljon esim ,jos lukiota käy kirjat maksaa .

        "yksinhuoltaja"; lapsen vanhempia- ja hiuoltajia ovat isä ja
        äiti- ei yksin äiti tai isä; yksinhuolto on sairautta- ei elatusta yksinhuoltajille- ei maitokaupassakaan tarvitse mitään
        maksaa näkremättä, tapaamatta mistä maksaa!!!


      • Biletysjäävähiin
        miksioletYKSINHUOLTAJA kirjoitti:

        "yksinhuoltaja"; lapsen vanhempia- ja hiuoltajia ovat isä ja
        äiti- ei yksin äiti tai isä; yksinhuolto on sairautta- ei elatusta yksinhuoltajille- ei maitokaupassakaan tarvitse mitään
        maksaa näkremättä, tapaamatta mistä maksaa!!!

        Minä Olen yksinhuoltaja, koska puolisoni kuoli syöpään.


      • Raisionkaupungin
        Biletysjäävähiin kirjoitti:

        Minä Olen yksinhuoltaja, koska puolisoni kuoli syöpään.

        sosiaalitoimen/ "lastensuojelun, lastenvalvojan" lausuman mukaisesti ei voi olla lapsensa huoltajsa, asua/ tavata omaa lastaan saadessaan sosiaalavustusta; esim. äitiys- ja/ tai vanhempainrahaa, työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, lapsilisää, elatustukea ja/ tai apua ym kelan maksamaa
        etuutta, sosiaalitukea-


    • tiukkaa-tekee

      No, mulla se liikkuu siinä 35 000 euron hujakoilla. Riippuu siitä, paljonko otan osaa hömppäjuttuihin. Verot veks ja yritetään taas pärjätä.

    • setänasse

      Aloittajan kannatta käydä ehdottomasti sossun luukulla, jospa sieltä neuvottaisiin vielä etsimään joku porsaanreikä, mistä sitä rahaa saisi imuroitua vielä vähän lisää. Ainakin leipäjonot kannattaa koluta, missä niitä kulloinkin on. On hyvin tärkeää pitää eduistansa kiinni, se on jopa kansalaisvelvollisuus.

    • Yhteisvastuu

      Hyvä ap, sinulla on oikeus ja velvollisuus tehdä jotain työtä, sitten kun lapsesi eivät sinua jatkuvasti kotona tarvitse. Niin rikastut sinä ja koko Suomi.

    • vieraannutajaäidinvastuu

      Huono ap, sinulla ei ole oikeutta- ja velvollisuutta lapsesi huoltoon-ja asumaan/ tapaamaan lastasi; Raision kaupungin sosiaalitoimen/ "lastensuojelun, lastenvalvojan" lausuman mukaisesti ei voi olla lap sensa huoltajsa, asua/ tavata omaa lastaan saadessaan sosiaalavus-tusta; esim. äitiys- ja/ tai vanhempainrahaa, työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, lapsilisää, elatustukea ja/ tai apua ym kelan mak-samaa etuutta, sosiaalitukea- tehdä ylipäätään jotain työtä tarkoi-tushakuisena sosiaalitoimen/ "lastensuojelun, lastenvalvojan järjes-tämänä "yksinhuoltajana-" perättömin selvityksin, lausumin mm. tuomioistuimessa lapsen olosuhteista, sitten kun lapsesi eivät enää ole yksin huollossasi- ja asu pelkästään kanssasi saadessasi sitä vastikkeetonta elatusta ilman lapsen oikeuksia- ja yhteydenpitoa omaan isäänsä, lasten asuessa osittain myös oman isänsä niin saa-tat rikastua ja koko Suomi.

    • Voihanraisio

      Pitäisikö tämä raisiolainen häirikkö ilmiantaa???

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe