negatiivista digikuvaksi?

vaimonuorena

Eli niitä 30v sitten käytettyjä värinegatiivin pätkiä pitäisi saada digi muotoon.
Jokin skanneri mutta mikä?
Saisi nuoruuden muistoja katsoa kun itse kuvat on tuohoutunut.

8

1225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjastoissa voi skannailla noita, joten välttämättä ei kannata ostaa omaa. Toki, jos puhutaan tuhansista kuvista, niin voi olla hyvä hankkia.

    • kewadg

      Jos negoja on paljon ja/tai ne ovat ainoa skannattava, kunnollinen (hintaa huomattavasti enemmän kuin lidlissä) filmiskanneri hoitaa homman parhaiten.

      Jos on muutakin skannattavaa ja negoja on vain kohtuullisesti, negatiivikiskolla varustettu tasoskanneri voi olla hyvä valinta.

    • Nikon_Kamera

      Jos omistaa makro-optiikan jolla pääsee 1:1 kuvasuhteeseen (tai ainakin melkein), voi kuvat kopioida digijärkkärillä. Sitten kääntö posaksi ja pohjavärin, se oranssi, poisto jollain skriptillä.

    • kuuuukkeli

      Minulla vanha filmiskanneri ei enää toimi uusilla käyttöjärjestelmillä, joten tutkin kerran vastaavaa asiaa. Yksi vaihtoehto olisi 200-300 € maksava tasoskanneri, esim. Canon 9000 tai Epson V550 tai V600. Parasta laatua saisi varmaan Plustek Opticfilm 8200i -filmiskannerilla, mutta hinta on hiukan korkeampi ja se on vain yhden asian laite. Amerikkalaisilla sivuilla näkee PrimeFilm 7200 nimistä filmiskanneria, joka on hiukan halvempi ja jota joskus sai Euroopasta Reflecta-merkillä, mutta hintaero on niin pieni, että Plustek on varmaan parempi vaihtoehto.

      Hyvä hankinta voisi olla myös VueScan softa, joka minulla oli vanhassa filmiskannerissa.

      Kännykkään on myös saatavissa FilmLab niminen softa, joka korjaa negatiivin värit automaattisesti valopöydältä otetusta kuvasta. Nopea ja helppo, mutta laatu tuskin on kovin hyvä.

      • Vanha skannerisi voi toimia Linuxissa. Itse olen ajatellut käyttää digikärkkäriä ja makroa. Kun kuvasta puhaltaa pölyt ja tarkentaa/säätää valotuksen niin kyllä siinäkin aikaa menee.


    • EttäTälleen

      Oli käytössä Nikonin filmiskanneri, mutta skannaus kesti kaikkine kommervenkkeineen 10 minuuttia per kuva. Digijärkkärillä kopiointi/reprous kesti 15 sek/kuva ja jälkikäsittely lightroomissa 30 sek/kuva. Ja laatu parempi. Että silleen.

      • 10 minuuttia on kyllä tosi pitkään. Mitä olen kirjastossa skannannut, niin on kestänyt n. pari minuuttia per dia.


    • sdjfksfkkfklsdk

      Itse ostin Clas Ohlsonilta pari vuotta sitten diaskannerin n. 30 eurolla ja skannailin sillä meidän vanhoja negatiiveja. Saihan tuolla ainakin tällaiselle amatöörille kelvollisia digikuvia aikaan.
      En edes tiedä millä tavalla kuvat olisivat voineet olla parempia jos olisin maksanut vaikka 300 euroa diaskannerista.
      Sain tosin kaikki kuvat skannattua kun koneessa oli windows 8 ja 8.1 joten en edes tiedä toimiiko tuokaan enää nykyisen Windows 10:n alaisuudessa.
      Mulla on myös HP:n Deskjet monitoimitulostin jossa on skanneri mutta sillä en saanut negatiiveja skannatuksi kunnolla. Gimpillä vaihdoin negatiivin sävyt positiivisiksi mutta silti värit olivat väärin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe