Eli niitä 30v sitten käytettyjä värinegatiivin pätkiä pitäisi saada digi muotoon.
Jokin skanneri mutta mikä?
Saisi nuoruuden muistoja katsoa kun itse kuvat on tuohoutunut.
negatiivista digikuvaksi?
8
1325
Vastaukset
Kirjastoissa voi skannailla noita, joten välttämättä ei kannata ostaa omaa. Toki, jos puhutaan tuhansista kuvista, niin voi olla hyvä hankkia.
- kewadg
Jos negoja on paljon ja/tai ne ovat ainoa skannattava, kunnollinen (hintaa huomattavasti enemmän kuin lidlissä) filmiskanneri hoitaa homman parhaiten.
Jos on muutakin skannattavaa ja negoja on vain kohtuullisesti, negatiivikiskolla varustettu tasoskanneri voi olla hyvä valinta. - Nikon_Kamera
Jos omistaa makro-optiikan jolla pääsee 1:1 kuvasuhteeseen (tai ainakin melkein), voi kuvat kopioida digijärkkärillä. Sitten kääntö posaksi ja pohjavärin, se oranssi, poisto jollain skriptillä.
- kuuuukkeli
Minulla vanha filmiskanneri ei enää toimi uusilla käyttöjärjestelmillä, joten tutkin kerran vastaavaa asiaa. Yksi vaihtoehto olisi 200-300 € maksava tasoskanneri, esim. Canon 9000 tai Epson V550 tai V600. Parasta laatua saisi varmaan Plustek Opticfilm 8200i -filmiskannerilla, mutta hinta on hiukan korkeampi ja se on vain yhden asian laite. Amerikkalaisilla sivuilla näkee PrimeFilm 7200 nimistä filmiskanneria, joka on hiukan halvempi ja jota joskus sai Euroopasta Reflecta-merkillä, mutta hintaero on niin pieni, että Plustek on varmaan parempi vaihtoehto.
Hyvä hankinta voisi olla myös VueScan softa, joka minulla oli vanhassa filmiskannerissa.
Kännykkään on myös saatavissa FilmLab niminen softa, joka korjaa negatiivin värit automaattisesti valopöydältä otetusta kuvasta. Nopea ja helppo, mutta laatu tuskin on kovin hyvä.Vanha skannerisi voi toimia Linuxissa. Itse olen ajatellut käyttää digikärkkäriä ja makroa. Kun kuvasta puhaltaa pölyt ja tarkentaa/säätää valotuksen niin kyllä siinäkin aikaa menee.
- EttäTälleen
Oli käytössä Nikonin filmiskanneri, mutta skannaus kesti kaikkine kommervenkkeineen 10 minuuttia per kuva. Digijärkkärillä kopiointi/reprous kesti 15 sek/kuva ja jälkikäsittely lightroomissa 30 sek/kuva. Ja laatu parempi. Että silleen.
10 minuuttia on kyllä tosi pitkään. Mitä olen kirjastossa skannannut, niin on kestänyt n. pari minuuttia per dia.
- sdjfksfkkfklsdk
Itse ostin Clas Ohlsonilta pari vuotta sitten diaskannerin n. 30 eurolla ja skannailin sillä meidän vanhoja negatiiveja. Saihan tuolla ainakin tällaiselle amatöörille kelvollisia digikuvia aikaan.
En edes tiedä millä tavalla kuvat olisivat voineet olla parempia jos olisin maksanut vaikka 300 euroa diaskannerista.
Sain tosin kaikki kuvat skannattua kun koneessa oli windows 8 ja 8.1 joten en edes tiedä toimiiko tuokaan enää nykyisen Windows 10:n alaisuudessa.
Mulla on myös HP:n Deskjet monitoimitulostin jossa on skanneri mutta sillä en saanut negatiiveja skannatuksi kunnolla. Gimpillä vaihdoin negatiivin sävyt positiivisiksi mutta silti värit olivat väärin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83276MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681838Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401549Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758