Oikeassa olemisen jalo taito vai sairas tarve?

On_kivaa

On kivaa olla oikeassa, ainakin joskus, tai usein... Mutta onko oikeassa olosta tullut hallitseva tarve tai onko koukuttunut oikeassa olemiseen?
"Koska se, jolla on pakkomielle olla aina oikeassa, päätyy kärsimään kahdesta armottomasta sivuvaikutuksesta: eristys ja terveyden menetys. Meidän pitäisi kyetä olemaan yhteydessä muiden kanssa, olemaan ymmärtäväisiä, kunnioittavia sekä tarpeen vaatiessa kyetä luomaan harmoninen ympäristö."
https://mielenihmeet.fi/sietamaton-tarve-olla-aina-oikeassa/

23

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietitäänkö

Nyt tämä pitää aloittaa näin !
      Olenko oikeassa siinä että oikeassa oleminen ei ole väärin ,
      vaan tapa jolla sen tuo julki.
      Eli oikeassa oleminen ei aiheuta mitään mistä aloittaja tai aloittajan linkki kertoo, vaan siitä miten oikeassa olemisella päteminen aiheuttaa sitten ongelmia itselle ja ympäristölleen!

Toisaalta
      Jos oikeassa oleva nöyrästi kertoo oikean tietonsa turhia pätemättä ja sillä kerskumatta olemalla vielä lisäksi vaatimaton, tulee hänestä sitten toisessa pässsä hyväksikäytetty kynnysmatto ja rukkanen.

joten tässä niinkuin kaikesamuussakin liika tai liian vähän on asiat huonosti tai vielä huonommin!

tässäpä sitä miettmisen aihetta

• vastaus1234

Niin. Miten olla siltä väliltä kumpaakin ja kulkea sitä kultaista keskitietä?
        Ihan hukassa minulla.

• poiuytrdxcvb

Niin. Ensinnakin oletan etta todellisuus on sen verran ihmeellinen etta taalla on hyvin vaikeaa onnistua erityisimman tai asiantevimmankaan ihmisen olla todella tosiasiallisesti todellisin todellisuus huomioon ottaen oikeassa. Oletan etta useimmiten kaikki ihmiset ovat väärässä. Mutta välillä joku näkemys voi olla silla tavalla oikein, etta jos muutkin hoitavat asiaa silta pohjalta kaikki selviavät vähäisimmällä mahdollisella sotkulla koska silloin myös tulokset ovat hyviä ja homma etenee sujuvasti koska ei ilmene jatkuvia ristiriitaisuuksia jotka huutavat olemassaolollaan sita ettei ole oikealle tielle menty (kuten mulle kävi avussa.)
      Siis jos vaikka hoidetaan väärää jäsentä tulos on huono. Se on oikeassa kenen arviolla ja hoidolla vaiva tosiasiallisesti paranee niin etta potilaalla ja lääkärillä ja kaikilla on sitten kaikki hyvin tosiasiallisesti, ei vain esim. paperilla. Oikeassa oleminen ei todellakaan ole helppoa vaan hyvin harvinaista herkkua. Jos tarve olla oikeassa tarkoittaisi tuon tosiallisen hyvän tuloksen saavuttamista kaikkensa asialle antaen tuo tarve on minusta hyvä, koska sillon myöntaa jos erehtyy ja yrittaa taas parhaansa osua oikeampaan. Mutta jos tarkoittaa vaikuttamista oikeassa olevalta keinolla millää hyvänsä ominaisuus on huono.
      Mulla oli tuossa elamani kauheimmat paivat kun päädyin äitini ja mulle sopimattoman seuran vaikutuspiiriin, menin niin pökkyrään etten enaa tajunnut lainkaan mita on menossa. Joku ystävällinen armollisesti neuvoi etta tarviiko yrittaakaan ymmartaa, eikö se ole liian rankkaa, enkö vasy. Olin ensin samaa mielta tai ehkä niin oli hyvä ajatellakin etta selviaa yön yli mutta sen pidempaan se ajatus ei tuntunu mulle hyvälle vaan mentaaliselle laiskuudelle. Kyllä ilmiöiden määrittelypyrkimykseni jatkuuu ja toivon mukaan lopun elamaani. Ei se ole mulle liian rankkaa siina mielessa etta, mun aivoille ei sovellu sellainen laiska tila pitkän päälle

• poiuytrdj

Oikeesti joko ihminen on oikeassa tai sitten ei ole. Ei siina oikeastaan omalla mielipiteellä asiasta siina mielessä ole merkitysta, Mutta mua häiritsee se ettei keskusteluavussa mistaan mitaan sopisi tietaa, siis semmosta normaalia tietoa mita saa esim. lukemalla. Esim. ma olen nyt opiskellut aika paljon narsismista. Miksi ma en saisi tietaa sen verran ku mita ma olen itse aktiivisesti opiskellut Eiks se ole hyva ettei ole mentaalisesti laiska olosuhteistaan huolimatta vaan aina koko ajan opiskelee jotain? Nyt ma olen alottanut kompleksisen poist traumaattinen stressireaktion tutkimisen, kohta ma tietanen siitakin.
      Ei naa ihan oikeesti ole mitaan semmosia asioita mita vain ammattilainen voisi osata. Voinhan ma lukea kotona saman minka aivot olis vastaanottaneet koulunpenkillä mutta kun ma vaan en osaa sita istumisosuutta.
      Ehkä tää on mun "poliittinen " mielipide, etta tieto kuuluu kaikille , eikös se mene lähelle YK:n ihmisoikeuksia.Niinku taidekin kuuluu kaikkien ulottuville. Mun mielesta niita ei pida millaan teennaisilla rajoilla rajoittaa. Tai niiden aarelle paasya.

• Terve.vaanmenoa

Poidrui . Heh heh. Sina olet taas niita "itseoppineita tohtorin vaitoskirja viitta vaille valmis" tyyppeja, jotka tietaa kaiken ihmisen persoonasta, ja joilla on varmat mielipiteet sairaudesta kuin sairaudesta. Painu h""vetan kuuseen taalta k""ipaa

• Miten_
        Terve.vaanmenoa kirjoitti:

Poidrui . Heh heh. Sina olet taas niita "itseoppineita tohtorin vaitoskirja viitta vaille valmis" tyyppeja, jotka tietaa kaiken ihmisen persoonasta, ja joilla on varmat mielipiteet sairaudesta kuin sairaudesta. Painu h""vetan kuuseen taalta k""ipaa

Miten sinä nyt muka voit tuollaisin sanakääntein ketään komennella.
        Eikä kukaan sitäpaitsi ole missään "siellä", vaan tämä on avoin palsta kirjoitella aiheesta. Täällä saa kirjoitella, vaikka luulisikin itsestään ihan liikoja. Ei ole missään kielletty.

• poiuytrdvb

No siis ei ole mikaan suuri luulo etta noin 50 vuoden kokemuksella voin tietaa vanhempieni olevan narsistisia paremmin kuin juuri kukaan muu koska olen se heidän paakohde itse, koska koko elamani on ollut sita syntymastani asti ja olen tunnistanut posttraumaattisen stressireaktion oireita. Tavallisesta elamasta en sitten paljoa tiedäkään, mutta kyllä ma siita tiedän mita mun oma elama on ollut paremmin kuin kukaan muu. Eika jotain omasta elamastaan tietaminen ole suuri luulo.

• poiuytrdf

Ma en tee itsediagnooseja kenestäkään jota en ole vähintään vuosikymmenia intensiivisesti seurannut, kellekaan en tee mitaan diagnoosia esim. yhden keskustelun perusteella kuten moni muu maallikko. Tai heillahän on usein ennakkoluulonsa jo kolmesta ensimmaisesta lauseesta. Ma en todellakaan ole sellanen enka sinne painkaan. Avoimin mielin tutkin asioita pitkaan ilman ennakkoluuloja ennen johtopäätöksiä

• poiuytrdcvbn

Ja mun keissi menee niin pain etta narsismi oli niin rankkaa koko mun elaman ajan etta hidasti asian oivaltamista, kun en tienny tavallisesta maailmasta mitaan. En ma tienny etta mun elamantarina tosiasiallisesti on muille varsin erikoisen kuuloinen. Ma luulin etta sellasta elama voi olla ihan tavallisestikin. Ja niinhän se joskus voikin.
      Mut joo mun elamantarina on niin pitka ja yksityiskohtainen ja kaikki loogises linjas, etta sellasen elamantarinan keksiminen viela niin persoonallisella tyylilla kun mun niin vaatis kyllä viela luovemman ja alykkaamman ihmisen ku ma. En ma olis osannu semmosta ikina keksia. Todellisuutta tarkkaillen se on helpompaa.
      Ja mita ma sitten oikeessa elamassani olisin puuhaillut jos mun kertomani olis keksitty ? Kylla elamantarinasta "jalanjälkiäkin' jää pitkin poikin

• justifyx

Jokainen ihminen on oikeassa. Ehkä vika on siinä ettet käsitä tai pysty ymmärtämään sitä että jokainen näkee asiat omasta origosta omaan koordinaatistoonsa sen .Jokainen myös silloin asiat hieman eritavalla. Ei ole olemassa yhtä totuutta joka olisi oikeassa.

Siis jokaiselle täytyy antaa oikeassa olemisen oikeus.

• Mikään_ei_muutu

Minä olen usein ollut oikeassa tai arvannut asioiden oikean laidan, vaikka olen toivonut etten olisi ja salaa toivonut myös kaiken muuttuvan, vaikka tiennyt senkin sisimmässäni turhaksi.

• poiuytrdcvb

Ma koko nuoruuteni sanoin pelkaavani sita jos ma olen oikeassa ja toivovani etten ole. valitettavasti lähes kaikki viittaa siihen etta olin oikeassa
        Mun mielesta kuitenkin oikeassa oleminen on jalo taito omissa asioissaan ja sairas tarve puututtaessa toisen asioihin vastoin hänen mielipidettaan

• poiuytfdcvb

Kummat on enemman tunnealan ammattilaisia: taiteilijat vai terapeutit ?

• poiuytddcvb

mulle TUNTUU tosi kauheelle puhua mun tunteista jollei tunteellisesti jäykälle terapeutille, enka koe siita mitaan apua..
        mutta jotain konkreettista loogista asiaa ma olisin voinu puhua, siis logiikkaa ja perustelua, mutta kun he ei halua perustelua vaan haluaa just tunteita ...
        ma koen itteni vapautuneeksi ilmaista tunteita taiteen parissa. mutta jäykkä terapia ei auta mua tunteellisesti vaan efekti on painvastainen...

• poiuytrdf

psykopaatti on mun mielesta eraanlainen emootiohuijari joka ujuttautuu ihmisten tunnepelin sekaan ilman tunteita ja manipuloi tunteellista hajaannusta siihen.

• poiuytdcvb

hoksasin juuri. mina ja mun psykopaattihan ollaan molemmat "tunnehommissa'
        jos se johtuu siita ettei mun auttamisesta tule mitaan vaan mulle tulee tuuteista mita kummallisempia emootioita...Ja jos kysyn: "mita nää on?" niin suututaan...
        ei se ole helppoa selviyttää taitelijan ja psykopaatin valisia emootioita. siks ma olin aluta asto sita mielta etta sille alueelle ei kannattaisi menna ollenkaan vaan ihan keskittya konkretiaan...

• poiuydcvb

ja nyt kun ma olen yksin ajatuksetkin taas soljuu..tulee koko aika uusia ajatuksia, mutta jos ma koitan jotain keskustelua ne jumiutuu tosi pahasti niin etta musta tulee kuin joku ocd henkilö, etta näin joillain, pitaisi mun tajuta jo ettei mulle sovi keskustelu

• poiuyfdcvb

niin nyt oli jo suomessakin jossain lehdessa mita ma taalla olin aiemin selittanyt, etta kriisiterapiasta on tieteellisten tutkimustan mukaan enemman haittaa kuin hyötyä kuten mulle oli vaikeuden kokemusten puhumisesta auttamishaluisille ihmisille. jotkut mulle on nyt suuttuneita tasta, mutta minka me sille voin jos asia on minun kohdallani niinkuin tieteelliset tutkimukset eri maissa osoittaa...ja olen havainnut saman itsetutkiskellen jo ennen lukematta
        yritin keskusteluissa kieltaytya menemasta ohittamiini traumoihin mutta mulle arryttiin siita ja alettiin vastustaa ja niin ettei mun kanssa suostuta puhumaan asiasta pinnalta käsin aivan kuin se tarkoittaisi etta ma olen epaluotettava. harmittaa miten elin muutaman vuoden. jos mul ei olis ollu aivovaurioo olisin tajunnut, etta jos saa selville etta vanhempi on narsisti niin sit eletaan narsismiin soveltuvin ohjein ja silla selvä. Miks jotain mutkaisempaa

• poiuytrdf kirjoitti:

psykopaatti on mun mielesta eraanlainen emootiohuijari joka ujuttautuu ihmisten tunnepelin sekaan ilman tunteita ja manipuloi tunteellista hajaannusta siihen.

Silmäilin jonkin verran tuota monologiasi sieltä ja täältä ja siirryin sit lueskelemaan muuta ja törmäsin tällaiseen, joka sopinee noihin omiin pohdintoihisi noihin tunneasioihin liittyen

https://mielenihmeet.fi/5-myrkyllisen-kasvatuksen-aiheuttamaa-seurausta/

• Huitata.hujaa

Pahasti on(ollut) pönttö sekaisin näillä tyypeillä...ei taida löytyä apua mistään...toivottavasti eivät ole työelämässä...on siinä työkavereilla kestämistä..

• poiuytdcvb

Tiedan olevani oikeassa löysin youtubessa videoita joissa selitetaan kymmenia erilaisia ilmiöita yksityiskohtaisesti mitka liittyy psykopeetteihin mita olen taydella varmuudella itse kokenut aitini kanssa ja yrittanyt selittaa noita ilmiöita mutta kukaan ei ole ymmartanyt.
      Mutta ma tiedan nyt kylla mista mä puhun enka tule enaa kyseenalaistajia kuuntelemaan, en usko mitenkaan olevan mahdollista etta olisin erehtynyt kun viela melkeen 50 vuoden kokemuskin.

Sanotaan nyt yksi esimerkki , ma olen pari kertaa joillein toistanu lauseita mita mun psykopaatti mulle sanoo, molemmilla kerroilla henkilö on mennyt hämmennyksiin ja alkanut melkeen ankyttaa: "en ma nyt oikein tieda mita tohon voisi sanoa." Toisella kerralla kysyin jalkikateen mista reaktio johtui. Mulle vastattiin: "No kun se kuulosti kuin vieraalle kielelle ..."
      Kysymyksessa on "psychopathic word salad". he puhuu poikkeavia lauseita, jotka on kuin vierasta kielta sellaisille jotka ei ole siihen tottunu syntymastaan asti. Ma vaitan osaavani sita kielta aika hyvin. huom se on mun aidinkieli. Muut tulkitsee sita väärin ja luulee minun tulkitsevan väärin. Ai niinku omaa aidinkieltäni jota ma olen kommunikoinu tunteja paivassa 40 vuotta niin ma siis ymmarran vaarin ja eka kerran kuulija ymmartaa oikein mita vinkuintialle heille kuulostava kieli tarkoittaa ???

• poiuytdxcvb

Ja mun psykopaatti puhuukin sita kielta lähinnä vaan mun kanssa. Se on niinkuin meidan yhteinen salakieli mihin mut on pakotettu. Muualla hän sitten kaantaa taitavasti niiden kielelille missa kulloinkin puhutaan. Ja sit toi salakieli toimii niin etta vaikka ma kerron mita mulle on sanottu, muut ei ymmarra sen merkitysta kun silla on vaihtoehtoisia merkityksia irti kontekstista. Sit yhes vaiheessa mun mun psykopaatti manipuloi mut uskomaan etta ongelma johtuu siita etten osaa puhua ja järkkäyty mun tulkiksi

• poiuytdsxcv

Nuo youtuubilaiset tekee aivan upeaa työtä. Kertovat juuri niista narsismiin ja psykopatiaan liittyvista ilmöistä, joista kerrotaan vain vähän esimerkiksi psykologisessa kirjallisuudessa. Mut ma olen nyt tassa vaiheessa taysin varma ongelmani laadusta. Ei ole mahdollista etta ma olisin omasta päästa keksinyt kymmenittain psykopatiaan ja psykopaatin läheisena olemiseen liittyviä ilmiöitä joita juuri kukaan ei ymmarra, mutta sitten joka ikisesta niista asioista nyt löydänkin Youtube videon, etta juuri sellaset ilmiöt liittyy psykopatiaan mutta niista ei paljon puhuta esim. terveydenhuollossa. Ja miks puhuttaisiinkaan kun ei psykopatiaa diaagnosoida ainakaan Suomessa. Ma olen oikeilla jäljillä olen kuin olenkin...
      Ja mun omatkin vaivani mita olen kuvaillu mita on vähän ihmetelty etta milla nimella niita nyt olis oikein nimittaa, niin just löytyy niille selitykset noista psykopaatteihin liittyvistä videoista tasan tarkkaan . Näin on näreet, eika muuksi muutu Ei ole mahdollista etta mina aiemmin noista videoista mitaan tietamattani olisin vain omasta päästani keksinyt suunnilleen saman sisallön ilman etta olisin oikeasti elany psykopaatin kanssa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      14
      3270
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      126
      1384
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1268
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      264
      1121
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      57
      1106
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      66
      1034
    7. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      42
      925
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      921
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      841
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      798
    Aihe