Vietin aaton kotopuolessa

kertomuksiaelämästä

ja tajusin palstalaisten ongelman samalla. Monen syy onnettomuuteen on asenne!

Syy miksi ette tavoita onnea on se miten asennoidutte elämään, itseenne ja muihin ihmisiin.

Ensinnäkin rakkaus ja suhteiden onnistuminen vaatii huomion siirtämistä itsestänne ympäröivään maailmaan ja toiseen ihmiseen. Ihastuminen on mahdollista vain kun avaatte silmänne ja kohdistatte sen pois omasta kurjuudestannne.

Se ei silti vielä riitä. Jotta suhde onnistuu teidän täytyy kyetä asettamaan oman etunne edelle yhteinen etu. Asiat ei toimi suhteesse "me-yhteisössä" "minä-ajatuksin"

Suurin ongelma palstalla on asenne "voi voi minua ja minun surkeutta. voi voi minua ja sitä miten hyvä olen ja kuinka näin hyvää kohtelee elämä ja muut näin huonosti. Voi voi tätä surkeutta kuinka kukaan ei näin loistavaa ihmistä näe "

Elämänne keskiössä on te ja teidän surkeus ja itsesääli jossa ryvette. Se estää teitä näkemästä maailmaa ympärillänne. Se estää teitä rakastamasta toisia, se estää teitä huomioimasta muita ihmisiä. se on kaiken este, koska teillä on harha että olette loistavimpia ihmisiä maailmassa joiden loistavuutta kukaan ei näe ja kohtelee vain väärin.

Todellisuudessa te ette näe muita ihmisiä kuin itsenne. Kotopuolessa käydessä mietin sukupuutani. Isäni ja isosisäni sekä isoäitini elämäntarinoita...

Isälläni oli köyhä lapsuus, Vanhimpana poikana hänet laitettiin hyvin nuorena koululaisena tienaan kuusilapsiselle perheelleen ruokaa työllään kun äitinsä oli kotiäiti ja isänsä palkka ei riittänyt. uudet kengät olivat huipuin lahja mistä riitti iloa kuukausiksi, mutta isänikin villinä poikana oli sitten heti ilosta remunnut uusilla kengillä ulkona ja net olivat jotenkin hajonneet ja isoisäni oli avannut vyönsolkeaan ja irrottanut vyönsä ja antanut pojalle remmiä siitä hyvästä.

Isäni työura alkoi 14 vuotiaana ja 17 vuotiaana hän siirtyi työpaikkaansa jossa teki töitä sitten eläkkeeseensä asti. Hän tapasi naisen joka oli häntä reilusti nuorempi. Suhde oli vaikea. tulinen. Täynnä huutotappelua, viinaa ja käsirysyjä, mustasukkaisuutta. henkistä väkivaltaa.
Nainen oli narsistinen ja painoi isääni henkisesti alaspäin sanoillaan ja kertoili miten hän koko ajan pettää aina vain uusien miesten kanssa isääni. Hän kertoili näitä koska luuli että isälläni on muita naisia. Hän oli sairaalloisen mustasukkainen. lapset tuli sen naisen kanssa. 20 vuoden yhteiselon jälkeen isäni jätti naisen josta alkoi naiselta kostonkierre lasten kautta, mm
insesti kanteita sosiaaliviranomaisille. Josta seurauksena lapset vietiin lastensuojelun sos.viranomaisten juttusille.

Isäni teki töitä ja kasvatti yksin lapset, maksoi talolainaa yksin 10 vuoden ajan.
sai henkisen romahduksen ja sairastui masennukseen. lapsilla oli hankaluuksia koulussa ja terveydessä. lapsien kautta tuli huolta.

kaiken sälän keskelle tuli vielä työpaikkakiusaamista.



Isoisäni taasen eli sodan aikaan. Kuuli sireenit jotka merkitsi sodan alkamista ja kuuli kutsut joilla häntäkin velvoitettiin lähtemään rintamalle maataan puolustamaan. Hän näki ruumiita, verta ja suolen pätkiä. Hän tappoi väkeä itse, hän näki kun kavereitaan tapettiin. hän haavoittui itse. Hän eli sota-ajan jälkeen pula-aikaa, Ruuasta, vaatteista jne kaikesta oli pulaa. Oli köyhää ja suomi oli pommitusten jäljiltä tuhoa ja tuhkaa. Hänellä oli PTSD oireita sodasta jäljellä ja näki painajaisia rintamalta. Ei paljoa sota-aikojen tapahtumista puhunut koskaan. Vei paljon hautaan saakka siitä mitä hän näki ja koki. Liekö myöskin sotasalaisuuksia joista sotilaita oli käsketty hiljentymään ja viemään kaiken näkemänsä ja kokemansa hautaan saakka omassa mielessään.
Isoisäni kantoi sodan taakkoja läpi elämänsä mielessään.
Hän kuitenkin niissä muistoissa minkä muista oli huumorintajuinen ja naurava vanha mies, mutta kuoli sydänkohtaukseen 71 vuotiaana.

Isoäitini oli pohdikselija nainen. Rauhallinen, mietiskelijä. paljon itsekseen asioita miettivä. hiukan sisäänpäin kääntynyt kiltti nainen. selkeästi nöyrtymään opetettu itsensä vähättelijä. Kuuden lapsen kotiäiti joka kärsi synnytyksen jälkeisistä masennuksista ja siihen aikaan masennus oli häpeä. Hulluutta. Hän sai salaa hoitoa masennuksiinsa.
Miehensä tapasi sodan vielä pauhatessa ympärillä.
Isoäitini näki eläessään paljon tuskaa. Useampi synnytyksen jälkeinen masennuskausi sekä yhden lapsensa itsemurha toi hänen elämäänsä piinaa... sodan jälkeinen pula-aikana elämänen toi huolta siitä miten ruokkii kuusi lastaan joten päätettiin että isäni saa lähteä töihin myös jotta perhe saa ruokaa.


Isoäitini muistan nöyränä kilttinä, sellaisena ei vähästä kierroksia ottavana naisena. Hän suhtautui pieniin elämän kriiseihin hyvin rauhallisen nauravaisesti. Ei valittanut. ennen kuolemaansa hänellä oli muistisairaus ja pyörätuolissa ja sängyssä vietti 5 viimeistä vuottaan.
aina hän huolehti muiden mukavuudesta ja harvoin se omasta kivustaan valitti. Aina muut oli hänelle edellä. Hautausmaat häntä pelottivat. Liekö siksi että tiesi että kohta on hänen vuoronsa...

34

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Havaintosi

      Ok.

      • kertomuksiaelämästä

        Tarinan sanoma on: kaikilla ihmisillä on raskaita taakkoja ja kokemuksia. Kun sen katseen kääntää omasta itsesäälistään muihin. voi ehkä sen toisen ihmisen kokeman elämäntragedian nähdä ja ymmärtää asioita paremmin. Tajuta vaikkapa että oma elämähän on mennyt suhteellisen pehmeästi verrattuna tuohon.

        Sitten voi alkaa katseleen niiden toisten elämänasenteita. He nauraa ja urheana kulkenut elämänsä läpi nähden muutkin ihmiset ja välittäen muistakin vaikka itsellä on ollut raskasta. he eivät vähättele muita ja nosta itseään vaikka ovakin raskaita kokenee


      • Havaintosi
        kertomuksiaelämästä kirjoitti:

        Tarinan sanoma on: kaikilla ihmisillä on raskaita taakkoja ja kokemuksia. Kun sen katseen kääntää omasta itsesäälistään muihin. voi ehkä sen toisen ihmisen kokeman elämäntragedian nähdä ja ymmärtää asioita paremmin. Tajuta vaikkapa että oma elämähän on mennyt suhteellisen pehmeästi verrattuna tuohon.

        Sitten voi alkaa katseleen niiden toisten elämänasenteita. He nauraa ja urheana kulkenut elämänsä läpi nähden muutkin ihmiset ja välittäen muistakin vaikka itsellä on ollut raskasta. he eivät vähättele muita ja nosta itseään vaikka ovakin raskaita kokenee

        Mutta mitä hyötyä tuosta lopun omahyväisyydestä on?


      • Havaintosi
        Havaintosi kirjoitti:

        Mutta mitä hyötyä tuosta lopun omahyväisyydestä on?

        ...Siis kun mulla ei oo tapana löytää lievennystä omalle huonolle ololle siitä, että jollain menee vielä huonommin. Ei siksi, et oisin jotenkin parempi muita vaan siksi, et se on itsestäänselvää ja en mieti itsestäänselvyyksiä.


    • KyImis_

      En lukenut loppuun saakka, kun on karmea rapula ja rivit hyppii silmissä. Kyllä ainakin mulla on hyvä asenne ja mulla on kaikki, mitä tarvitsen. Kari vaan vähäb kaivelee mieltä, kun siitä piti tulla vuosisadan rakkaustarina. Kari on komea ja hyvä mies ❤️

      • kertomuksiaelämästä

        Ei se komeus tee mitään. katoppas kun se selkä menee iän myötä käppyrälle, iho veltostuu ja rypistyy, naama muuttaa näköään, voimat häviää

        onko hän hyvä luonteinen? Kiva ja eikä sinulle yhtään häijy ja ilkeyksiä tekevä?

        komee mutta häijy, kymmenen vuoden päästä on enää vain häijy.


      • KyImis_

        Kari on hyväkäytöksinen herrasmies, mutta ehkä se oli minussa se vika 😓.


    • EiPidäSyyllistää

      Nuorten ihmisten ei tarvitse kerrata ja tietää ulkoa sotatraumoja. Omat vanhempani syntyivät 30-luvulla ja olen kuullut "puutetta ja kurjuutta" tarinat moneen kertaan. Olen monta joulua ollut mm. äidin luona kotona, tehnyt jouluruokia ja olen ollut Veikko Hurstin joulussa auttamassa ja yhtenä jouluna äiti oli mun luona ja tein jouluruoat ja joka joulu on mennyt niin, että hän on haukkunut isän, mut ja muut lapset. Kaikki meillä viettävät oman joulunsa joko töissä, matkoilla tai perheensä kanssa leväten. Äiti väsynyt yhteisjouluihin. Isä taasen ei ole jouluihminen. Älkää puhuko minulle ihanista sukujouluista.

      • kertomuksiaelämästä

        Itsesääli se pahin ansa. Silloin lahotat kaikki ihmissuhteesi, rakastut vain omaan kurjuuteesi ja rakastelet sen oman kurjuutesi kanssa kahden vuosia ja vuosia, hyväillen sitä miettien "voi minua parkaa"


    • Mistätuohon

      oot kopsannu noita tekstejä? Ei varmasti ole omaa kertomaasi tuo kaikki.

      • kertomuksiaelämästä

        Tämä on minun itse kirjoittamaa. Tarinat on niin tosia kuin sukulaisten omaelämänkerronnallisesti voi olettaa olevan

        sukuni historiaa minusta taaksepäin vuosiin 1930-1940


      • kertomuksiaelämästä

        Tietty osittain myös omaa muistikuvaa täynnä. Esim. kuvaukset omista isovanhemmistani vanhoina ihmisinä. Luonnekuvat joita itse kerron ovat omia muistikuviani heistä kun he olivat yli seitsenkymppisiä


    • Uskon että monen ihmisen onneton olo johtuu siitä että hän elää jumalattomuudessa. Ilman Jumalaa on huono elää.

      Olemme kaikki syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla. Synnin palkka on ijankaikkinen kadotus. Ikuinen ero Jumalasta.

      Vain Jeesuksen veri voi pestä synnit puhtaaksi.

      Etsikää Herraa Jeesusta kun Hänet vielä voi löytää. Tehkää parannus ja ottakaa uskossa vastaan Jeesus Herraksenne ja Vapahtajaksenne niin teistä tulee Jumalan lapsia ja saatte ikuisen elämän. Seuratkaa Jeesusta Pyhässä Hengessä ja totuudessa. Lukekaa Raamattua.

      • Ihmisveren näkeminen tekee terveen pahanoloiseksi, mutta Raamattuun hurahtanee mielensä kuksijan iloiseksi. Miesten ei kannattaisi liikaa juosta Herrojen peräaukon toivossa elämäänsä


      • kertomuksiaelämästä

        Se on kiinni asenteesta millä suhtautuu elämäänsä ja vastoinkäymisiin siinä elämässä.

        Vahvat ottaa opiksi, hyväksyy tapahtuneen, ei kiellä sitä, mutta ei myöskään jää rypeen ja surkutteleen että "voi minua, olen ainoa jolle tehdään/käy näin. voi voi voi minua"


        Isovanhempani ja isäni eivät olleet uskovaisia mutta hyvin he kaikki ovat omista kokemuksistaan huolimatta seitsenkymppisiksi sinnitelleet ja nauravaisina positiivisella elämänasenteella kaikki olleen vanhana kaikesta paskasta huolimatta.

        ei tuokaan että oma lapsi/sisko tekee itsemurhan ole helppoa käsitellä...moni voisi jäädä siihen alhoon loppu elämäksi surkutteleen että "voi minua. olipa kiittämätön lapsi. Minä hänet tein, synnytin ja kasvatin ja kiitos tämä! Tämmöisen surun sitten aiheutti minulle siitä kiitoksena"

        mutta ei.. isovanhempani eivät jääneet itsesääliin ja katkeroituneet itseään surkuttelemaan. He jatkoivat elämää vaikka kantoivatkin pitkään surua tapahtuneesta


    • vitsikästäparodiaa

      ehkä tunnet erään m-nainen ei mia vai miten se meni ;D
      tyylit kuin samat lyylit ;D hohhohhoo vitsi, vitsi oli.

      • Rienaavapuhe

        Toivon anteeksiantoa sinulle.


      • Joulurauha

        Voisitko lopettaa mauttomat juttusi ja esiintymisen toisena käyttäjänä.


      • vitsikästäparodiaa
        Joulurauha kirjoitti:

        Voisitko lopettaa mauttomat juttusi ja esiintymisen toisena käyttäjänä.

        Joillain tyyli on vain samankaltainen jollain tapaa, tässä tarkoitettiin yksityiskohtaista tapaa kertoa asioita ei mitään ikävää sanottavaa kenestäkään.


    • erilainen-yksilö-

      Mitenkähän nuo kotitarinat liittyy onnellisuuteen, ja palstalaisten ongelmiin? Jokaisella on omanlaisensa tarina, ja se ei kerro hänen onnellisuudestaan yhtään mitään. Vaikka kuinka palvoisi, auttaisi ja hoivaisi toisia oman itsensä unohtaen, niin ei se aina tee onnelliseksi. Joku vain on sellaisen yksilö, että saa siitä auttamisesta elämälleen tarkoituksen, toinen ei sitä saa. Kurjuus ei tee ketään onnelliseksi, mutta kurjuutta kokenut löytää helpommin pienistäkin asioita jotain hyvää. Yksilö ei voi muuttaa itseään, vaikka sitä kovin mainostetaan. Jokaisen pitäisi tyytyä kohtaloonsa, ja löytää omanlaisensa onni, ei sellaista joka toisten mielestä on onnellista elämää.

      • kertomuksiaelämästä

        Asenne. Jos se on se että oma surkeus on keskiössä ja oma minä, niin sitä kohtelee muita paskasti, laiminlyö. eponnistuu suhteissaan taikka sitten ei edes ihastu koska keskityy tuijottaan ja rakastaan vain omaa surkeuttaan ja omia huonoja kokemuksiaan.

        ette te voi saada ketään jos te ette todellisuudessa välitä kenestäkään toisesta ja toisen olosta tuon taivaallista vaan aina vain te ja teidän surkeus on tärkein


      • kertomuksiaelämästä

        Koska se että te saisitte jonkun vaatisi sitä että jonkun muun ajatuksilla, tunteilla ja oloilla olisi teille enemmän väliä kuin teillä itsellänne.


    • malkasilmässä

      Taas näitä kaiken tietäviä palstayleistäjiä... Hohhoijaa...

      • kertomuksiaelämästä

        Tiedän kaiken varsinkin sen että olet katkeruutta täynnä ja mielestäsi olet kaikkein loistavin ihminen maanpäällä ja jokainen joka ei sinua saa menettää aarteen kultaisimman. Suret sitä ettei sinun täydellistä olemustasi kukaan huomaa ja sinusta olet väärinkohdeltu siksi että noin kiiltävä kulta on muista sontaa.

        sula vääryys että tuollainen upea maailman loistavin tähti jää huomiotta.

        (arvailen vaan...)


      • malkasilmässä
        kertomuksiaelämästä kirjoitti:

        Tiedän kaiken varsinkin sen että olet katkeruutta täynnä ja mielestäsi olet kaikkein loistavin ihminen maanpäällä ja jokainen joka ei sinua saa menettää aarteen kultaisimman. Suret sitä ettei sinun täydellistä olemustasi kukaan huomaa ja sinusta olet väärinkohdeltu siksi että noin kiiltävä kulta on muista sontaa.

        sula vääryys että tuollainen upea maailman loistavin tähti jää huomiotta.

        (arvailen vaan...)

        Pieleen ihan kympillä. Ellet sitten puhunut itsestäsi?


      • kertomuksiaelämästä
        malkasilmässä kirjoitti:

        Pieleen ihan kympillä. Ellet sitten puhunut itsestäsi?

        luin vain katkeruutta paistavan kommenttisi josta tein päätelmän että pidät itseäsi aika aarteena ja ylivertaisena muihin nähden ja kannat katkeruutta siitä että noin ylivertaisen kiiltävä aarre on hylättybä palstoille itkemään.


        mutta ehkä sitten erehdyin ja osaatkin arvostaa muita ihmisiä


      • malkasilmässä
        kertomuksiaelämästä kirjoitti:

        luin vain katkeruutta paistavan kommenttisi josta tein päätelmän että pidät itseäsi aika aarteena ja ylivertaisena muihin nähden ja kannat katkeruutta siitä että noin ylivertaisen kiiltävä aarre on hylättybä palstoille itkemään.


        mutta ehkä sitten erehdyin ja osaatkin arvostaa muita ihmisiä

        Ei kaikki negatiivinen palaute ole katkeruutta ja henkilön persoonasta johtuvaa. Elämän opetuksia numero yksi. Jos omat mielipiteesi ja näkemyksesi eivät uppoa toisiin se ei aina suoraan tarkoita, että heissä olisi jotain vikaa. Joskus sitä vikaa on niissä annetuissa neuvoissakin.


      • kertomuksiaelämästä
        malkasilmässä kirjoitti:

        Ei kaikki negatiivinen palaute ole katkeruutta ja henkilön persoonasta johtuvaa. Elämän opetuksia numero yksi. Jos omat mielipiteesi ja näkemyksesi eivät uppoa toisiin se ei aina suoraan tarkoita, että heissä olisi jotain vikaa. Joskus sitä vikaa on niissä annetuissa neuvoissakin.

        Kyllä se empatiakyky näkyy. Sinusta kaikki oli "hohhhoijaa" puhetta joka oli toisten elämänkohtaloa.

        sota, masennukset, narsistisen naisen kanssa seurustelu, lapsen itsemurha.. et pystynyt samaistuun koska ne eivät olleet sinun elämääsi. Jo tämä kaikki olisi sinun elämääsi niin voi elämä mikä itku ja parku ja oikeuden hakemisen meuhkaus täällä palstalla kävisi.

        se on sitä itsekyyttä ja "voi minua" asennetta. Pystyt ymmärtämään miltä tapahtuma tuntuu kun se tapahtuu sinulle mutta kun luet sen et pysty asettuun sen kokijan asemaan etkä tunteen sympatiaa ja empatiaa. Sinusta silloin se on "hohhhoijaa"

        Muiden ihmisten kärsimyksellä ei ole sijaa sinun elämässä etkä ymmärrä muita ihmisiä tai tunne myötätuntoa


      • malkasilmässä
        kertomuksiaelämästä kirjoitti:

        Kyllä se empatiakyky näkyy. Sinusta kaikki oli "hohhhoijaa" puhetta joka oli toisten elämänkohtaloa.

        sota, masennukset, narsistisen naisen kanssa seurustelu, lapsen itsemurha.. et pystynyt samaistuun koska ne eivät olleet sinun elämääsi. Jo tämä kaikki olisi sinun elämääsi niin voi elämä mikä itku ja parku ja oikeuden hakemisen meuhkaus täällä palstalla kävisi.

        se on sitä itsekyyttä ja "voi minua" asennetta. Pystyt ymmärtämään miltä tapahtuma tuntuu kun se tapahtuu sinulle mutta kun luet sen et pysty asettuun sen kokijan asemaan etkä tunteen sympatiaa ja empatiaa. Sinusta silloin se on "hohhhoijaa"

        Muiden ihmisten kärsimyksellä ei ole sijaa sinun elämässä etkä ymmärrä muita ihmisiä tai tunne myötätuntoa

        Kuulehan nyt... Et yhtään tiedä mitä sanot kun kahden lauseen perusteella tuomitset aivan tuntemattoman ihmisen tunteettomaksi ja osoitat vain itse tietynlaista myötätunnon puutetta, kun koet tarvetta lytätä ihmisen, joka ei ottanut "voit toista" tai "oi kun olet oikeassa" -asennetta. Kaikilla meillä on arpemme ja ristimme, mutta kaikilla meillä ei ole tarpeen kuuluttaa niitä julki ja julistaa kuin ne olisivat elämän ainoa oppikoulu empatiaan ja myötätuntoon.

        Tuo hohhoijaa oli juurikin reaktio siihen miten vastasit yläpuolellakin kommentteihin minä minä -asenteella, vaikka syytät muita itsekkyydestä? Sinulla on kova tarve todistella itseäsi, mutta tiedätkö - ei kaikkia vain kiinnosta minä olen oikeassa -tyyliset saarnat. Eikä se ole itsekkyyttä tai empatian puutetta.

        Tässä keskustelussa sinä et näe kuin itsesi. Tämä on murheellisten laulujen maa. Meillä kaikilla on historiamme.


      • hah_toistelija
        malkasilmässä kirjoitti:

        Kuulehan nyt... Et yhtään tiedä mitä sanot kun kahden lauseen perusteella tuomitset aivan tuntemattoman ihmisen tunteettomaksi ja osoitat vain itse tietynlaista myötätunnon puutetta, kun koet tarvetta lytätä ihmisen, joka ei ottanut "voit toista" tai "oi kun olet oikeassa" -asennetta. Kaikilla meillä on arpemme ja ristimme, mutta kaikilla meillä ei ole tarpeen kuuluttaa niitä julki ja julistaa kuin ne olisivat elämän ainoa oppikoulu empatiaan ja myötätuntoon.

        Tuo hohhoijaa oli juurikin reaktio siihen miten vastasit yläpuolellakin kommentteihin minä minä -asenteella, vaikka syytät muita itsekkyydestä? Sinulla on kova tarve todistella itseäsi, mutta tiedätkö - ei kaikkia vain kiinnosta minä olen oikeassa -tyyliset saarnat. Eikä se ole itsekkyyttä tai empatian puutetta.

        Tässä keskustelussa sinä et näe kuin itsesi. Tämä on murheellisten laulujen maa. Meillä kaikilla on historiamme.

        Toistelet aapeeta? Noihan hän on viidessä kommentissaan yllä kirjoitellut.

        Taidat oppia hitaasti ?


      • malkasilmässä
        hah_toistelija kirjoitti:

        Toistelet aapeeta? Noihan hän on viidessä kommentissaan yllä kirjoitellut.

        Taidat oppia hitaasti ?

        Pikemminkin aloittaja itse ei ole sisäistänyt omia opetuksiaan.


      • persoonallisuus_pirsto
        malkasilmässä kirjoitti:

        Pikemminkin aloittaja itse ei ole sisäistänyt omia opetuksiaan.

        Omitko aapeen aatteen omaksi?
        Pirstaloituiko suvi sinun persoonallisuuus jälleen etkä tunnista itseäsi toisesta?


      • persoonallisuus_pirstoum
        malkasilmässä kirjoitti:

        Pikemminkin aloittaja itse ei ole sisäistänyt omia opetuksiaan.

        Oletko S syönyt seroquelia ja litiumia jok ikininen päivä? Huolissaan hiukan. Aina kun lopetat lääkkeet et enää tunnista missä loppuu sinä ja missä alkaa toinen. Alat nieleen toiset ihmiset itseesi ja ne alkavat mielessä yhdistyä sinuksi.


      • malkasilmässä
        persoonallisuus_pirstoum kirjoitti:

        Oletko S syönyt seroquelia ja litiumia jok ikininen päivä? Huolissaan hiukan. Aina kun lopetat lääkkeet et enää tunnista missä loppuu sinä ja missä alkaa toinen. Alat nieleen toiset ihmiset itseesi ja ne alkavat mielessä yhdistyä sinuksi.

        Täh? Nyt nää jutut alkoi mennä taas täällä ihan hämäriksi. Kiitos ja moi! :-D


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      157
      4302
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      61
      1757
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      306
      1459
    4. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      46
      1190
    5. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      312
      1137
    6. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      59
      1109
    7. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      57
      1101
    8. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      68
      1013
    9. IS Viikonloppu 1.-2.6.2024

      Kesä alkaa! Eka kovis on 3-, Vaalamo/Kärkkäinen. Piiliksessä lehtinen. Akateemikko Rustari kirjoittaa pubivisoista! Toi
      Sanaristikot
      128
      986
    10. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      52
      984
    Aihe