Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kannattaako aussie tai bordercollie

Tuleva_opiskelija

Moikka,

Koiran hankinta olisi edessä keväällä/kesän alussa ja oikea rotu on vielä hieman kysymysmerkki, mutta aussie ja bortsu kiinnostaisi kovasti. Olen siis 17v poika, ja täytän keväällä 18. Koira tulisi asumaan ensimmäiset pari vuotta omakotitalossa minun, veljeni ja vanhempieni kanssa, jonka jälkeen edessä olisi todennäköisesti muutto pois kotoa opiskelemaan, ja koira muuttaisi tottakai mukana.

Bortsu ja australianpaimenkoira vaikuttavat rotuina melko täydellisiltä muuten, mutta ongelmaksi muodostuu niiden tarvitsema toiminnan määrä. Harrastan kyllä frisbeegolfia ja tarkoitus olisikin kouluttaa koiraa jollain tapaa mukaan tähän harrastukseen. Lisäksi kiinnostaa kyllä opettaa koiralle erilaisia temppuja ja tottakai kouluttaa koirasta "kunnon koira". Koiraharrastukset kuten toko ja agility eivät tosin oikein kiinnosta. Koira saisi myös joka päivä kunnon lenkit etenkin iltapäivisin/iltaisin. Mutta jaksavatko näin aktiiviset koirat olla noin 4-8 tunnin pätkiä yksin kotona ilman aktivointia?

Koirista löytyy myös aikaisempaa kokemusta: tällä hetkellä taloudessa asustelee todella reipas 10-vuotias lapinporokoira ja sitä ennen meillä oli bordercollie, joka oli rotuisekseen melko heppo tapaus. Tosin olin silloin vielä niin pieni, kun se oli meillä, niin siksi minulla ei ole siitä pahemmin muistikuvia/tietoa.

Kysymys kuuluukin siis näin: Kannattaako näitä rotuja harkita, vai ovatko ne liian isoja paloja haukattavaksi?

Vastauksiin kaipaisin mieluusti hieman perusteluja. Kiitos jo etukäteen!

5

1298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuhanbraatailen

      Opiskeluajaksi saatat tarvita lenkkeilytysapua, mutta kyllä normaali koira pärjää sen 4-8h yksinkin, kunhan sille on muulla ajalla mielekästä tekemistä. Joku frisbee kuluttaa kyllä kivasti menohaluja, mutta suosittelen siihen nenätyöskentelyä rinnalle, jotta koira oppisi myös rauhoittumaan. Jäljestyksessä koiran pitää osata keskittyä, siksi moni laji, esim haku, nose work, erilaiset jäljet/makkararuudut jne. antavat koiralle henkistä työskentelyä lenkkeilyä paremmin. Ei tarvitse kovin kummoinen nenätyöskentely olla, että koiran aivot väsyy.
      Mutta pääsääntöisesti en suosittelisi opiskelijalle koiraa, koska kuitenkin koulu vaatii omistajalta veronsa.

    • afjijf

      Minä otin kaksi pentua neljän vuoden korkeakouluopiskelun aikana. Ensimmäinen tuli ekana kouluvuonna ja toinen toiseksi viimeisenä eli 2v ikäeroa. Nyt olen töissä (toimistotyöajat 8-16) ja enemmän minulla oli aikaa kouluttaa koiria opiskellessa kuin nyt töissä ollessa...

    • Teinjuuriniin

      Aussie ja bortsu ovat hyvin älykkäitä ja seurallisia koiria ja ne haluavat olla ihmisen arjessa mukana ja seuraavat ihmisen ajatusta ja tekoja ja aikeita hyvin tarkasti ja varjon lailla. :) Näille roduille tulee myös helposti eroahdistusta jos joutuu jäämään yksin.

      Käytännössä tässä on pieni pulma.
      Nukut 8h = Koira nukkuu 8h
      Opiskelet 8h = Koira on aktivoimatta 8h
      Joten kun et nuku etkä opiskele, joudut suurimman osan päivästäsi käyttää koiran aktivointiin. Läksytkin pitää hoitaa ja omat ajatukset ja hetket joina toivoo että koira ei koko ajan vahtaisi ja odottaisi epätoivoisesti että joko mennään taas. :) Auspalla ja bortsulla ei virta tule loppumaan kesken vaikka tekisit niiden kanssa kaikkea koko valveilla olo aikasi. :) Ne ovat työkoiria.
      Mutta säännöllisyys riittää, kun se sisältää juoksemista ja älynkäyttöä. Koira oppii liikkumisrytmiin kun se on säännöllinen. Joskus saattaa helpottaa kun voit vain itse kävellä ja koira saa metsässä tai pellolla tai jossain vapaana kuluttaa energiaansa.

      Lisäksi niiden sopisi olla väsyneitä kun ne jäävät yksin. Ja yksinolo tulee opettaa huolellisesti asteittain etukäteen pennusta. Eroahdistus voi muuten helposti iskeä: mitä mä nyt teen? Ketä mä nyt seuraan? Mulla on virtaa. Sit ne alkaa tuhota ja ulista ja sit naapurit valittaa ja kaikki menee pilalle.

      Jos nuo ongelmat voit ratkoa, niin koiran hankintasi onnistuu! :)

      Hankin itse aussien opiskelijana kun asuin vuokra-asunnossa rivarissa. Ja nämä ovat havaintoni mitkä olen tehnyt. :)
      Epäonnistuin kuitenkin yksinolon opetuksessa ja jouduin viemään sen eroahdistuksen vuoksi hoitoon koulupäivien ajaksi. Mutta onneksi oli läheinen hoitajana. :)

      Suosittelen rauhallista yksilöä auspasta. :) Mutta paras on et valitset sen mikä tuntuu oikealta. Ekat puolitoista vuotta on koiran kasvuiän eri vaiheita. Ole kärsivällinen. Kun näet silloin vaivaa koiran opettamiseen ja ennen kaikkea koira opettaa sua kun kuuntelet sitä, se tulee palkintona takaisin pian. Auspani on nyt 3v tasainen elekieliä kuunteleva uros joka rakastaa täysillä ja on paras arjen ystävä ja kumppani. :) Eikä siltä näyttänyt murrosiässä! x)

      Ainiin. Koira saattaa rajoittaa paljon liikkumistasi ja elämääsi riippuen siitä mihin tahdot mennä. Mutta ei semmosiin paikkoihin tarvikkaan mennä mihin koiraa ei saa ottaa mukaan. ;)

      Mulla on koira aina joka paikassa mukana ja vältän paikkoja mihin en voi sitä ottaa koska se on kumppanini, joka halusi olla arjessa mukanani aina, ja jonka tahdon arkeeni mukaan aina pitämään mut oikealla polulla ja opettaa luonnon viisautta. :) Koira ei koskaan tuu hylkäämään tai pettämään sua niinkuin jokku ihmiset voi tehdä.

    • nuorenhuumaa

      Mitä jos lykkäisit koiran han kintaa kunnes elämäsi on jokseenkin järjestyksessä, opiskelupaikka ainakin tiedossa , samoin asunto tyyppi. Mielestäni bordencollie tai aussi ei sovi esin kaupungin kerrostaloasuntoon. ja soluasuntoon- kimppakämpään vielä vähemmän, ja koira estää ne nuorison menot. Entäs armeija? Onko koiranhoitajan ( äiti- isä) valmiiksi puhuttuna. Mitäpä jos helpottaisit koirankaipuuta tarjoutumalla sijaishoitajaksi jonkun toisen koiralle

    • BC15

      Moikka! Bc ja aussie ei ole sama asia, ei siis pidä vertailla edes, että kumpi. Aussi tarkoittaa koirapiireissä australianterrieriä. Auspi on australianpaimenkoira. Bordercollie on muutakin kuin vaativa. Ei aktivoinnista pelkästään kannata kantaa pelkästään huolta, pikemminkin rauhoittumiseen pitäisi panostaa sen kanssa, sillä perimästä löytyy jo moottoria.
      Toki mahtuu tähänkin rotuun monenlaisia yksilöitä eri linjoista, mutta sanotaan, että keskivertoa koiraa verrattuna vaativampi ja on aktiivinen. Ensimmäiseksi koiraksi tämä ei sovellu ollenkaan. Aktiivisuudella en sitä pelkästää perustele vaan paimennusvietillä. Riippuu yksilöstä, mutta ongelmakäytöksisiä (mm. irtaimiston tuhoaminen, kaiken liikkuvan näykkiminen) näkee liikaa. Ihmiset vain haluavat ottavat koiran ja antavat asioiden kehittyä itsekseen.
      On kasvattajia, jotka antavat kotitarpeisiin bortsuja välittämättä, mitä antavat ja harrastetaanko koiran kanssa mitään. Tavallaan ymmärrän kasvattajia etteivät yleisesti tahdo antaa ensimmäiseksi koiraksi, etenkään ilman harrastus- tai kisavaatimuksia. Sillä tavoin varmistavat etteivät kasvatit päädy vääriin käsiin. On se silti kasvattajien kesken samalla kilpailuakin.
      Harrastus on laaja käsite. Mieltäisin sen mieluummin sellaiseksi koiralle, jonka ihminen on asettanut koiralle ilman virallista nimeä. Eli se ei pääty pelkästään tokoon tai agilityyn. Muistuttaisin siti, että tokoon kaikki koiraurheilulajit perustuvat. Joten perustottelevaisuuden bc tarvitsee joka tapauksessa.
      Koulutksesta (toko) kiinnostuneille bc sopii ja sitä kautta koiraa voi opettaa ihmisten valitsemiin harrastuksiin. Mieluiten näyttelylinjainen jos kotitarpeisiin haluaa vain. Mutta koirakoulu mielestäni hyväksi vain jos bc kiinnostaa.
      Voi olla hankalaa tasapainotella koirakoulutksen ja oman koulukäynnin välillä. Mutta itse sinun pitää osata arvioida, miten ahkera olet jo nyt. Itse tuskin ottaisin tuohon tilanteeseen, sillä käytin viimeksikin oman bc-pentuni opettamiseen työpväni lisäksi kaiken aikani. Silti palkitsevaa, sillä koirani ei omista remmiä ollenkaan ja asumme kaupungissa kaksiossa. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe