Olen opiskelija, poikaystäväni käy töissä. Tarkoitus on muuttaa yhteen ja näin meistä tulisi avopuolisoja. Mutta, mutta... Kela rankaisisi tästä niin, että asumistukeni pienenisi, koska avopuolisoni saa kohtuullisen hyvää palkkaa. Kela siis olettaa, että avopuoliso maksaa vuokran ja elämiseni, mikä on täysin käsittämätöntä!
Miten siis huijata Kelaa uskomaan, että emme ole avopari?
Auttaako jos molemmilla on omat vuokrasopimukset? Saako sellaiset tehtyä jos kyse ei ole opiskelija-asunnoista eli soluasunnoista?
Entä jos avopuoliso omistaa asunnon, voinko silloin vuokrata häneltä osan siitä?
Avopuolison työssäkäynti ja asumistuki
24
10889
Vastaukset
- ....
Onnistuuhan se erillisen sopimuksen kirjoittaminen, mutta en usko että se kelalle riittää, taitavat vaatia todistajien lausunnot siitä että ette ole pariskunta tai jotain... Itsellä oli muutama vuosi sitten sama tilanne, mutta kantti ei riittänyt lähteä kokeilemaan miten tuo toimii, eli kiltisti menin opintojen ohella töihin että sain asumisen maksettua, avokin siivellä kun en halua elää (saati sitten että rahat siihen olisivat kovin hyvin edes piisanneet).
- marianne
voittehan todistaa kelalle, että olette kämppäkaverit.. sitten pitäisi kummankin saada omaa asumistukea.
Miulla oli sama tilanne n. kaksi vuotta sitten, ja päädyimme siihen tulokseen että papereissa olimme kämppikset mutta muuten avopari..- Köyhä opiskelija
Miten onnistuitte tässä huijauksessa?
Kaikki vinkit on tarpeen!
Ärsyttää tämä tyyli mikä Kelalla on.
Mun pitäisi siis joko anella poikaystävääni maksamaan elämäni tai elää lainalla, sillä opintotuki se mahdollinen PIENI asumislisä ei välttämättä riitä edes siihen asunnon vuokran puolikkaaseen. - Köyhä opiskelija
Köyhä opiskelija kirjoitti:
Mun pitäisi siis joko anella poikaystävääni maksamaan elämäni tai elää lainalla, sillä opintotuki se mahdollinen PIENI asumislisä ei välttämättä riitä edes siihen asunnon vuokran puolikkaaseen.Siellä olevien tietojen mukaan en saisi yhtään asumislisää koska puolison vuositulot ylittävät 22000e. Kiva!
Ja turha nyt sanoa, että silloinhan puolisolla on varaa elättää minut. Meillä on omat rahat enkä oleta hänen elättävän minua!
Nyt on siis kaikki neuvot on tarpeen! - marianne
Mun pitäisi siis joko anella poikaystävääni maksamaan elämäni tai elää lainalla, sillä opintotuki se mahdollinen PIENI asumislisä ei välttämättä riitä edes siihen asunnon vuokran puolikkaaseen.kuhan mentiin sanomaan, ettei todellakaan seurustella vaan asutaan kämppäkavereina.. ei ne sillo mitää miulta kysyny.
Kumpikin hankki oman vuokrasopimuksen eli jaettiin asunto puoliksi..
- ei auta
Tyhmempikin ymmärtää, että suomessa ei olisi
lainkaan avoliittoja, jos sen voisi estää
erillisillä vuokrasopimuksilla.
(siis silloin kuin avoliitosta on haittaa,
toisinpäinkin tilanne on mahdollinen)
Yhteinen osoite väestörekisterissä tekee
sopivanikäisistä avoparin. ja vaikee kuvitella
esim kaksioissa asuvat eri sukupuolta olevat
'vain ystäviksi'. jos nämä seurustelisivat
kumpikin tahoillaan, mitä mahtaisi seurustelukaveri
ajatella saman katon alla asumisesta ' vain ystävän'
kanssa.
ja kenellä viranomaisella olisi aikaa/resursseja
käydä tutkimassa paikanpäällä, onko kyseessä parisuhde vai 'oikea' kimppakämppä.- ddhm
Itse olen asunut hyvän miespuolisen ystäväni kanssa kämppiksinä (koskaan meillä ei ole ollut mitään seksisuhteen tapaistakaan, avoliitosta puhumattakaan), ja samaan aikaan seurustelin nykyisen avomieheni kanssa. Ei se koskaan ollut ongelma, olimme puolin ja toisin avoimia ja rehellisiä. Kyllähän siitä välillä aiheutui kommelluksia, mutta hauskaa oli! Valitettavasti se hupi loppui juuri siksi, että kelan silmissä olimme avopari (sotaa kävimme ties kuin pitkään, ei auttaneet erilliset vuokrasopimukset tai todistajat), ja kun minä aloin tienata enemmän, lähtivät kaverilta tuet. Ei voitu kuin ottaa "avoero". Ja btw, nykyisen asuinkumppanini, siis ihan oikean avopuolisoni, kanssa ei ole tullut mieleenkään valehdella suhteemme laadusta. Pärjätty on rehellisinäkin, mutta kyllä varmaan yrittäisin jotain, jos tilanne olisi se, että yhdessä saa niin vähän rahaa ettei sillä elä, vaikka erikseen pärjäisi.
- ...
"Miten siis huijata Kelaa uskomaan, että emme ole avopari?"
-Ette kertakaikkiaan mitenkään. Tiedän tapauksen jossa Kela on jopa epäillyt kahden naisen yhteisasumista lesbosuhteeksi...
"Kela siis olettaa, että avopuoliso maksaa vuokran ja elämiseni, mikä on täysin käsittämätöntä!"
-Kyllä, get used to it. Multa Kela eväsi koko asumistuen asuessani poikakaverini kanssa saman katon alla. Ei auta erilliset vuokrasopimukset eikä asumismuoto.
Mies maksoi vuokran, minä ruoat sillä mikä opintotuesta käteen jäi. - !!!!!!!!!!!!
Itse olen tapellut samaisen asian kanssa ja todellakin teidät lasketaan joka tapauksessa avopuolisoiksi. Kelan opintotukipalstalla on tästä ihan oma kysymys mihin on kelan virkailija vastannut.
Näin on kelan sivuilla: "Samassa asunossa asuvat, eri sukupuolta olevat katsotaan pääsääntöisesti avopuolisoiksi. Jos riittäviä muita todisteita asian tilasta esittää, lopputulos voisi tietysti olla toinenkin. Mutta muutoksenhakuasteet ovat kyllä myös lähes poikkeuksetta olleet samalla linjalla tässä asiassa."
"Mutta erilliset vuokrasopimukset tai alivuokralaisuussuhde ei varmaankaan ole perusteeksi riittänyt. Toki sitten vaikka mainitsemasi rekisteröity parisuhde tai avioliitto kolmannen osapuolen kanssa voisi tällainen riittävä näyttö olla. Tuttujen lausuntojen osalta olisin itse aika kriittinen - hankalahan on ulkopuolisen lopultakaan lausua mitään toisen ihmisen elämisen muodosta."
Eli periaatteessa vain rekisteröity parisuhde tai avioliitto toisen kanssa ovat riittävät perusteet sille, että teitä ei katsottaisi avopuolisoksi.- mutta
Meillä riitti se, että oli erilliset sopimukset ja kämppikseni oli homo (minä nainen), minkä kerroimme. Esitimme myös kasan erinäisiä "todisteita", meni läpi. Tosin meillä kyse ei ollut huijaamisesta, olimme oikeasti vain kämppiksiä.
- Köyhä opiskelija
mutta kirjoitti:
Meillä riitti se, että oli erilliset sopimukset ja kämppikseni oli homo (minä nainen), minkä kerroimme. Esitimme myös kasan erinäisiä "todisteita", meni läpi. Tosin meillä kyse ei ollut huijaamisesta, olimme oikeasti vain kämppiksiä.
Mitä ne "todisteet" siis olivat? Pitääkö ukkoni pussata toista miestä kelan tädin edessä? :)
- se sama
Mitä ne "todisteet" siis olivat? Pitääkö ukkoni pussata toista miestä kelan tädin edessä? :)
...meillä ei tarvinnut tehdä miehestä homoa, kun se oli sitä ihan alun alkaen. Todisteet: annettiin pari nimeä (mm. mun poikaystävä ja jätkän ex, vanhemmat, yhteiset ystävät), soitettiin vihaisia puheluita, pyydettiin kotiimme tarkastuskäynille, jotta näkevät järjestelyn (eivät tulleet), kerroimme vetoavamme amnestyyn ja mitä kaikkea... :)
Idean sain, kun kuulin eräästä toisestä "parista", jolla oli sama tilanne. Olivat lähettäneet tulikivenkatkuisen kirjeen ym. Kummatkin menivät läpi, mutta lienee käsittelijästä ja tuurista kiinni. Ja tosiaan, kumpikin tapaus oli ihan todellinen, ei siis mitään pykälän kiertoa.
- jopas
Esitit, että on mielestäsi väärin jos joudut elämään poikaystäväsi 'siivellä'. Jos nostat kelasta rahaa, niin sittenkö et elä kenenkään siivellä?
Toiseksi, sanot ihan suoraan, että haluat huijata kelaa. Sellainen on petos, ja sellaisetko ovat keinosi edetä tässä elämässä?
Kolmanneksi, jos muutatte yhteen, niin yhteen laskettu taloudellinen tilanteenne paranee joka tapauksessa. Lisäksi poikaystäväsi varmaan haluaa sinut luoksesi asumaan, niin miksi hän ei maksaisi asumistasi, maksaahan hän saman summan asunnostaan, asuit sinä siellä tai et. Jos et asu poikaystäväsi luona, niin maksat vielä omasta asunnostakin jotain asumistuen päälle..
Ja lopuksi, yrityksesi ei onnistu, sillä sitä on yrittänyt lähes jokainen pari =)- Köyhä opiskelija
Tätä osasin kyllä odottaa.
En toivo mitään muuta kuin samat tuet itselleni, omaa elämääni varten, kuin mitkä saisin, jos asuisin yksin. On käsittämätöntä, edelleenkin, että oletetaan avopuolison kustantavan toisen elämän lähes kokonaan.
Jos opiskeluun saatavat tuet ovat "siivellä elämistä", niin silloin sitä harrastavat kaikki Suomen opiskelijat. Verovaroista maksettavat tuet kuuluvat kaikille ja yhden veronmaksajan kohdalle näin tuleva summa ei ole läheskään niin suuri, kuin summa, jolla poikaystäväni joutuisi tukemaan minua.
Taloudellinen tilanteeni ei todellakaan paranisi yhteenmuuton seurauksena. Mistä ihmeestä sait tällaisen käsityksen? Kun menetän koko asumislisän, minulle jää käteen opintotuki, noin 250e. Ajatelleen, että vuokraisimme kaksion, vuokra liikkuisi noin 500-600 euron välillä. Puolet vuokrasta olisi siis jopa enemmän kuin opintotukeni. Ja turha sanoa mitään, että voittehan vuokrata halvemman asunnon. Tuon halvempia ei tällä seudulla ole! Monilla paikkakunnilla asunnot ovat vielä tuotakin kalliimpia, joten miten siellä mielestäsi tulisi toimia?
Poikaystäväni ei maksa samaa summaa nykyisestä asunnostaan sillä en ole muuttamassa hänen pieneen yksiöönsä, joka kaiken lisäksi sijaitsee toisella paikkakunnalla (hän on muuttamassa tänne töiden perässä) vaan vuokraisimme asunnon, johon kaksi ihmistä mahtuu. Vajaan 30 neliön yksiö 100 km päässä ei oikein ole sitä...
"- -keinosi edetä tässä elämässä?" Eiköhän tämä "huijaus" ole niitä pienimpiä tässäkin maassa. Suurin osa opiskelijoista pyrkii maksimoimaan tukensa keinolla millä hyvänsä, eikö se käy ilmi jo tämän palstan keskusteluista? En ole siis ainoa "huijari". Valitettavasti en osaa tuntea huonoa omatuntoa jos huijauksen läpi saan. Kyse ei kuitenkaan ole valtion tasolla niin isoista rahoista. Ei vaikka kaikki tekisivät samoin. - jopas
Tätä osasin kyllä odottaa.
En toivo mitään muuta kuin samat tuet itselleni, omaa elämääni varten, kuin mitkä saisin, jos asuisin yksin. On käsittämätöntä, edelleenkin, että oletetaan avopuolison kustantavan toisen elämän lähes kokonaan.
Jos opiskeluun saatavat tuet ovat "siivellä elämistä", niin silloin sitä harrastavat kaikki Suomen opiskelijat. Verovaroista maksettavat tuet kuuluvat kaikille ja yhden veronmaksajan kohdalle näin tuleva summa ei ole läheskään niin suuri, kuin summa, jolla poikaystäväni joutuisi tukemaan minua.
Taloudellinen tilanteeni ei todellakaan paranisi yhteenmuuton seurauksena. Mistä ihmeestä sait tällaisen käsityksen? Kun menetän koko asumislisän, minulle jää käteen opintotuki, noin 250e. Ajatelleen, että vuokraisimme kaksion, vuokra liikkuisi noin 500-600 euron välillä. Puolet vuokrasta olisi siis jopa enemmän kuin opintotukeni. Ja turha sanoa mitään, että voittehan vuokrata halvemman asunnon. Tuon halvempia ei tällä seudulla ole! Monilla paikkakunnilla asunnot ovat vielä tuotakin kalliimpia, joten miten siellä mielestäsi tulisi toimia?
Poikaystäväni ei maksa samaa summaa nykyisestä asunnostaan sillä en ole muuttamassa hänen pieneen yksiöönsä, joka kaiken lisäksi sijaitsee toisella paikkakunnalla (hän on muuttamassa tänne töiden perässä) vaan vuokraisimme asunnon, johon kaksi ihmistä mahtuu. Vajaan 30 neliön yksiö 100 km päässä ei oikein ole sitä...
"- -keinosi edetä tässä elämässä?" Eiköhän tämä "huijaus" ole niitä pienimpiä tässäkin maassa. Suurin osa opiskelijoista pyrkii maksimoimaan tukensa keinolla millä hyvänsä, eikö se käy ilmi jo tämän palstan keskusteluista? En ole siis ainoa "huijari". Valitettavasti en osaa tuntea huonoa omatuntoa jos huijauksen läpi saan. Kyse ei kuitenkaan ole valtion tasolla niin isoista rahoista. Ei vaikka kaikki tekisivät samoin."On käsittämätöntä, edelleenkin, että oletetaan avopuolison kustantavan toisen elämän lähes kokonaan. "
On käsittämätöntä, edelleenkin, että oletetaan yhteiskunnan kustantavan oma elämä lähes kokonaan.
"Verovaroista maksettavat tuet kuuluvat kaikille ja yhden veronmaksajan kohdalle näin tuleva summa ei ole läheskään niin suuri, kuin summa, jolla poikaystäväni joutuisi tukemaan minua."
Mistä olet käsittänyt, että sinulla on tällainen subjektiivinen oikeus nauttia muiden ihmisten rahoista, vaikka taloudessasi on riittävän hyvä tulotaso. Pitäisikö sinun mielestäsi saada tukea, vaikka poikaystäväsi tienaisi 60000€/v ?
"Taloudellinen tilanteeni ei todellakaan paranisi yhteenmuuton seurauksena."
Niin, ei sinun tilasi, mutta teidän yhteinen mahdollisesti paranisi.. varsinkin siinä tapauksessa, että olisit muuttanut poikaystäväsi nykyiseen asuntoon, mutta jos isomman vuokraatte, niin sitten yhtälö ei varmaankaan pidä paikkaansa, mutta mitä odotit? Muuttamalla isompaan asuntoon tulotasosi nousisi vai?
"En ole siis ainoa "huijari". "
Tämäkö tekee asiasta oikeutettua? Sano se raiskaajien, murhaajien ja rattijuopojen uhreille.. - Köyhä opiskelija
jopas kirjoitti:
"On käsittämätöntä, edelleenkin, että oletetaan avopuolison kustantavan toisen elämän lähes kokonaan. "
On käsittämätöntä, edelleenkin, että oletetaan yhteiskunnan kustantavan oma elämä lähes kokonaan.
"Verovaroista maksettavat tuet kuuluvat kaikille ja yhden veronmaksajan kohdalle näin tuleva summa ei ole läheskään niin suuri, kuin summa, jolla poikaystäväni joutuisi tukemaan minua."
Mistä olet käsittänyt, että sinulla on tällainen subjektiivinen oikeus nauttia muiden ihmisten rahoista, vaikka taloudessasi on riittävän hyvä tulotaso. Pitäisikö sinun mielestäsi saada tukea, vaikka poikaystäväsi tienaisi 60000€/v ?
"Taloudellinen tilanteeni ei todellakaan paranisi yhteenmuuton seurauksena."
Niin, ei sinun tilasi, mutta teidän yhteinen mahdollisesti paranisi.. varsinkin siinä tapauksessa, että olisit muuttanut poikaystäväsi nykyiseen asuntoon, mutta jos isomman vuokraatte, niin sitten yhtälö ei varmaankaan pidä paikkaansa, mutta mitä odotit? Muuttamalla isompaan asuntoon tulotasosi nousisi vai?
"En ole siis ainoa "huijari". "
Tämäkö tekee asiasta oikeutettua? Sano se raiskaajien, murhaajien ja rattijuopojen uhreille..Minä olen yksilö jolla on oma elämä, omat menot ja tulot, myös oma tili. Samoin poikaystävälläni on oma elämä ja omat tilit, tulot ja menot. Opintotuki on yhteiskunnan avustus opiskeluajalle, jotta valmistumisen jälkeen voi veroeuroilla tukea tulevia opiskelijoita. Se on siis minun tuloni tällä hetkellä.
Oletko ajatellut, että ehkäpä poikaystävälläni on sellaisia kuluja, joiden takia hän ei voi minua elättää? Eikä hänen kuuluisikaan! Se, että ylipäätään meillä Suomessa on opintotuki, on tietenkin hyvä asia ja siitä on oikeus nauttia kaikilla opiskelijoilla. Samalla lailla meillä on tukia lapsiperheille, työttömille, vanhuksille jne. Sosiaaliturvastahan tässä on yleensä ottaen kyse. Mutta miksi rankaistaan ihmistä siitä, että hän haluaa muuttaa kumppaninsa kanssa asumaan yhdessä? Ihminen on edelleen itsenäinen yksilö, vaikka asuu toisen yksilön kanssa. Sama ongelmahan on muidenkin tukimuotojen kuin opintotuen kanssa.
"Niin, ei sinun tilasi, mutta teidän yhteinen mahdollisesti paranisi.. varsinkin siinä tapauksessa, että olisit muuttanut poikaystäväsi nykyiseen asuntoon, mutta jos isomman vuokraatte, niin sitten yhtälö ei varmaankaan pidä paikkaansa, mutta mitä odotit? Muuttamalla isompaan asuntoon tulotasosi nousisi vai?"
Etkö ymmärtänyt lukemaasi? Poikaystäväni asuu tällä hetkellä 100 km päässä ja on muuttamassa samalle paikkakunnalle töihin, kuin missä minä opiskelen. Emme voisi jatkossa asua tuossa asunnossa joka hänellä nyt on siitäkään syystä, että se on työsuhdeasunto! Meidän on myös pakko vuokrata kaksio, sillä sekä hänellä että minulla on ammatista ja opiskelualasta johtuen PALJON kotona tehtäviä töitä, jotka vaativat tilaa. Pieneen yksiöön ei yksinkertaisesti mahdu kahta iso työpöytää ja sänkyä.
"'En ole siis ainoa "huijari'.
Tämäkö tekee asiasta oikeutettua? Sano se raiskaajien, murhaajien ja rattijuopojen uhreille.."
Salli mun nauraa! Loistava vertaus!
Jos sinulla on noin kamalasti ongelmia, kun opiskelijoita tuetaan sinun kalliilla verorahoillasi niin muuta vaikka Monacoon. Ehkä se siellä helpottaa.
Minä lopetan tämän keskustelun tähän.
- täälläkin
Myös oma avomieheni käy töissä ja tienaa yli tuon 22000 €/vuosi. Kävin aikoinani KELAssa kysymässä asiasta ja sain vastaukseksi että avopuolisoiksi lasketaan kaikki vähänkään samanikäiset vastakkaista sukupuolta olevat yhteisasukit (pois lukien lähisukulaiset).
Kysyin myös samaa sukupuolten vastaavasta tilanteesta ja täti vastasi että ainoastaan rekisteröidyt parit lasketaan avopuolisoiksi. Kun vastustelin tätä kommenttia tasa-arvoa rikkovana, tämä vastasi sen koskevan kuitenkin niin pientä osaa väestöstä...
Myöskään minä en vaan kykyne ymmärtämään, miksi yksin asuva opiskelija on oikeutettu asumistukeen, mutta työssäkäyvä lasketaan elatusvelvolliseksi, vaikkei sitä muuten juridisesti olekaan. Tietääkseni Suomen laki ei edes tunne termiä avopuoliso, mutta KELAn kaavakkeessa sitä kuitenkin käytetään virallisena nimikkeenä.
Itse olen ratkaissut asian omalta kohdaltani ottamalla täyden opintolainan ja käymällä töissä. Ei suositeltava "ratkaisu" ajankäytön ja velkaantumisen kannalta.
Ainoa keksimäni idea on ottaa asuntoon vielä 3. (tai useampi) henkilö, tällöin kun KELA ei kuulemma ala "muodostamaan pareja". Eli kunhan asunnossa on muodollisesti tilaa jokaiselle nukkua omassa huoneessaan (teillä silloin todellisuudessa yhteinen makuuhuone ja erillinen työhuone) niin avokkiasi ei lasketa avokiksi vaan kämppikseksi.
Tsemppiä kämppiksen etsintään ja huijausyritykseen!- mä vaan
Oma avopuolisoni on opiskelija ja itse jouduin lomautetuksi töistä. Kelasta yritin hakea itselleni asumistukea, mutta ei onnistunut. Tuloni katsottiin yksinasuvan mukaan, koska emme olleet avopuolison kanssa samaa taloutta. Jota en vieläkään ymmärrä. Yhteinen lapsi olisi tehnyt meidät avopuolisoksi ja silloin ois ehkä jotain tippunut. Avomiehen hakiessa opintotukea katsotiin taas meidät avopuolisoiksi ja tuloni vaikuttavat tukeen. Ihme meininkiä...
- edellinen
mä vaan kirjoitti:
Oma avopuolisoni on opiskelija ja itse jouduin lomautetuksi töistä. Kelasta yritin hakea itselleni asumistukea, mutta ei onnistunut. Tuloni katsottiin yksinasuvan mukaan, koska emme olleet avopuolison kanssa samaa taloutta. Jota en vieläkään ymmärrä. Yhteinen lapsi olisi tehnyt meidät avopuolisoksi ja silloin ois ehkä jotain tippunut. Avomiehen hakiessa opintotukea katsotiin taas meidät avopuolisoiksi ja tuloni vaikuttavat tukeen. Ihme meininkiä...
Juu, sitähän se on; kummaa touhua. KELAn sivuilla lukee, että opiskelijan asumislisään vaikuttaa puolison tulot, mutta yleistä asumistukea hakevan tukeen ei vaikuta opiskelijapuolison tulot...
- vs opintotuen asumislisä
edellinen kirjoitti:
Juu, sitähän se on; kummaa touhua. KELAn sivuilla lukee, että opiskelijan asumislisään vaikuttaa puolison tulot, mutta yleistä asumistukea hakevan tukeen ei vaikuta opiskelijapuolison tulot...
Ei vaikuta, koska hän saa asumistukea VAIN OMAAN OSUUTEEN asumiskuluista.
Eli menoiksi hyväksytään puolet ja tuloksi vain
omat tulot.
Ja jos opiskelijan avo on NIIN persaukinen että
saa yleistä asumistukea, niin tällöin myös
opiskelijan asumislisä on täysi.
Yksinkertaista vai mitä ?
- löä
Erilliset vuokrasopimukset voi yleensä tehdä kaikkiin asuntoihin. Siitä vain ei ole tässä tapauksessa mitään apua. Käytännössä kelaa on todella vaikea saada uskomaan, että kyseessä ei ole avopuolisot, vaikka kyseessä ei edes oikeasti olisi avopuolisot. Jopa serkukset katsotaan avopuolisoiksi. Joissain tapauksissa, jos ikäeroa on reilusti eli tyyliin 40 vuotta, voi onnistua vakuuttamaan kelan virkailijat, vaikka tällöinkin ensin yrittävät laskea tukia sen mukaan, että olisi avoliitossa.
Ainoat lähes varmat huijauskeinot olisivat siis avioliitto tai rekisteröity parisuhde jonkun samassa asunnossa asumattoman kanssa tai kolmannen henkilön ottaminen kämppikseksi. Jälkimmäisessä tapauksessa saattaa tulla ongelmia, jos avopari on asunut yhdessä ennen kolmannen hlön muuttoa samaan asuntoon, mutta jos kaikki kolme muuttavat samanaikaisesti ei mitään ongelmia pitäisi tulla.
Periaatteessa kuitenkin muuttaessaan yhteen avopuolisot muodostavat perheen ja perheen kesken yleensä elätetään toisia, jos jollakin on pienet tulot. Eli vähän sama tilanne olisi, jos kysyisi, että millä onnistun huijaamaan isommat tuet kelalta kun asun vanhempieni luona enkä saa maksimiopintorahaa enkä yhtään asumislisää. En siis mitenkää halua moralisoida, mutta jos haluatte muuttaa saman katon alle, joudutte huolehtimaan toisistanne myös taloudellisesti. Ainahan voitte asua samalla paikkakunnalla erillisissä asunnoissa, jolloin saat täyden asumislisän. - opiskelija
Laittakaa otsikon mukaisia esimerkkejä. Meillä nimittäin juuri tuo tilanne.
- ei onnistu
Lue lakitekstiä, siellä jo asia kerrotaan.
Turha yrittää tehdä vuokrasopimusta
avopuolisoiden välille.
Sit onnistuu, jos avolla on
250 neliöö ja osaan asuntoa on oma sisäänkäynti, vessa jne. eli käytännössä erillinen asunto.
muuten on turha yrittää kusettaa veronmaksajia (kelaa) - aggg
ei onnistu kirjoitti:
Lue lakitekstiä, siellä jo asia kerrotaan.
Turha yrittää tehdä vuokrasopimusta
avopuolisoiden välille.
Sit onnistuu, jos avolla on
250 neliöö ja osaan asuntoa on oma sisäänkäynti, vessa jne. eli käytännössä erillinen asunto.
muuten on turha yrittää kusettaa veronmaksajia (kelaa)Samat säännöt koskevat avopuolisoiksi laskemista niin vuokra- kuin omistusasunnoissakin asuvia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1462444
- 1751681
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6865- 68851
- 59815
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745