Psykologian pääsykoe 2018

Psykalle2018

Onko täällä psykalle hakijoita? Kaipaisin vertaistukea luku-urakkaan.

Minne haet opiskelemaan?
Kuinka monta kertaa olet jo hakenut?
Minkälainen lukusuunnitelma sinulla on?

31

4179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulevapsykoosi

      Hei!

      Mä haen nyt toista kertaa Joensuuhun! Jäin suoraan lukiosta tänä keväänä 2 pisteen päähän sisäänpääsystä :D! Onneksi pääsykoekirjat ovat samat! Osaan kirjat todella hyvin nyt ja tässä olisi vielä 5 kuukautta aikaa.

      Tammikuussa ehkä alan kahlaamaan kirjoja toisen kerran. Vähän kuitenkin jännittää se, että nyt kun Joensuusta essee lähti, jäljellä jää vain monivalintaa, niin saa nähdä kuinka korkeat pisterajat on! Varmaan yhden pisteen sisällä voi olla monta hakijaa.

      • Psykalle2018

        Mäkin haen Joensuuhun! Toki tää on jo kolmas hakukerta. Jospa tällä kertaa tärppää, kun niin lähellä on jo aiemmin ollu. :D

        Vähän kuumottaa kun hakee viiden ihmisen joukkoon (valintakoepisteytyksen perusteella ei-ensikertalaisen joukossa). Pitää vaa yrittää unohtaa prosentit ja lukee kevyin hartein. Aattelin tällä viikolla tehä lähtötasotestin itelleni ja sit ruveta rakentaa lukusuunnitelma. Jos vuodenvaihteen jälkeen sit alottaa lukuprosessin. :)

        Oon kyllä helpottunut kun essee jää pois. Monivalinnat on niin paljon helpompia kuin essee.


    • Pääsykoepsykoosi

      Haen ekaa kertaa Joensuuhun ja toista kertaa (tosissaan) Jyväskylään. Samassa tilanteessa sun kanssasi, eli ei-ensikertalaisten kiintiössä, paljon työtä edessä keväällä! Olen aloittanut nyt lukemaan ja tiivistämään Joensuun kirjaa, työläs ja aikaa vievä tapa yrittää saada asioita jäämään mieleen, mutta toimii kohdallani. Lukusuunnitelma on lukemista lähinnä viikonloppuisin, koska olen päivätyössä, lisäksi otan kevään aikana vuosilomaa, jotta voin keskittyä viikon-parin verran täysipäiväisesti pääsykoevalmistautumiseen.
      Onneksi tosiaan essee on jäänyt pois Joensuun kokeesta! Mikä tämä lähtötasotesti on, jonka aiot tehdä?

      • Psykalle2018

        Viimevuotisilla kertausmatskuilla testaan osaamistani. Niitten perusteella on sit helppo laskee ns lähtötaso :D


    • psykaaopiskelemaan

      Moikka! Ite oon kans hakemassa psykalle kolmatta kertaa, Joensuuhun haen niinkun viime vuonnakin :) On kyllä paljo opeteltavaa kehityspsykan kirjassa, tuntuu ettei muistikapasiteetti riitä millään kaikkien niiden nimien ja teorioiden yms muistamiseen :D

    • Psykalle2018

      Onpas täällä paljon suoraan maisterivaiheeseen hakijoita. Pisterajat siinä kiintiössä ovat lähes aina ne korkeimmat. Tilaston tunnen hallitsevani jo tarpeeksi hyvin. Joensuun tilasto on aika suhteellisen helppoa verrattuna esim. yhteisvalintaan.

      Olen kuullut, että kevät 2018 on viimeinen vuosi, jolloin on nämä kaksi pääsykoekirjaa. On kyllä samaa mieltä, että tuo psykan kirja vaatii enemmän muistamista kuin ymmärtämistä ja soveltamista. Kokeessa saattaa olla hyvin yksityiskohtaisia kysymyksiä, jotka sitten erottelevat sisäänpäässeet muiden joukosta.

      • ettämitää

        Miten niin suoraan maisterivaiheeseen hakijoita hakijoita?


      • Psykalle2018

        Komppaan edellistä. Eihän kukaan ole maisterihausta puhunut?


      • Psykoosi

        Ah. sori. Luulin, että moni täällä ei-ensikertalaisista hakee suoraan maisterivaiheeseen. En tiedä, mikä aivopieru se oli.

        No oli miten oli, sama pääsykoe meillä kaikilla kuitenkin edessä :). Harmi, kun vanhoja pääsykokeita ei nää mistään.

        Paljonko teillä on muuten lähtöpisteitä yo-todistuksesta?


    • Psykalle2018

      Miten lukeminen edistyy?

      • Psykallemennään

        Mulla menee hyvin. Haen Joensuuhun ja Jyväskylään. Joensuun psykan kirjan tunnen jo hallitsevani tarpeeksi hyvin. Tässä nyt oottelen Jyväskylän artikkeleita ja valmennuskurssin alkamata


    • Jordan_Peterson

      Kuinka paljon luette päivässä? Kirjan läpi X ? Olen vaihtamassa alaa ja psykologia on aina kiinnostanut ja nyt alan lukemaan pääsykoikeisii. Haen kaikkiin psykologian linjoihin. Kaikissa kouluissa näyttäisi olevan tuo tilastolisten menetelmien perusteet. Minneköhän on helpointa päästä?

      • Psykalle

        Jyväskylään luulen olevan helpoin päästä, mutta kannattaa tosiaan hakea kaikkiin niin on paremmat mahdollisuudet päästä sisään edes johonkin niistä :-)


      • harha

        Useimmat naiset "ovat aina olleet kiinnostuneita psykologiasta" :-)


    • turhaa

      Pääsykoeaineisto on suoraan sanoen aika tylsää kaikkiin yliopistoihin. Tilastotieteen esimerkit on ihan mistä vaan revittyjä ja siten väkinäisiä. En ole aloittanut lukemista puoli vuotta sitten kuten useat, vaan edennyt muiden opintojeni kanssa. Harmittaisi satsata niin paljon ja jäädä mahdollisesti valitsematta. Parempi rykäistä lyhyessä ajassa.

    • Tulevapsykoosi

      Miten teillä Joensuuhun hakijoilla sujuu luku? Paljonko saatte muuten lähtöpisteitä? =)

    • Nytvasta

      Mä haen ekaa kertaa ja maisterihakuun siellä missä pystyy (esim. Turussa ei pysty). Vitsi oon kyllä aika kehnosti liikkeellä tämän kanssa, kun mulla on hektinen työ, lapsi ja edelliset opinnot vähän kesken. Nyt vasta alkanut artikkeleja lukemaan (Hki yms.) Tilastotiede toisaalta aika tuttuakin, mutta todellakin pitää sekin lukea tarkkaan enkä mä ees oikein muista vaikka periaatteessa osaisinkin niitä juttuja. Voi apua! No, ehkä otankin tämän sillä tavalla, että menen kokeilemaan. Mulla mennyt vähän ohi, että Joensuu (ja Jyväskylä??) on eri matskut luettavana ja eri päivänä koe?? Vai onko maisterihaussa jotenkin eri tavalla? Äh, täytyy jostain käydä kurkkaamaan.

    • Nytvasta

      No niin. Nyt olen katsonut mitkä päivät Joensuussa ja Jyväskylässä ja mitkä kirjat. Toisen voin ehkä saada töistä vapaaksi, mutta toista luultavasti en...hmm. Täytyy varmaan katsoa noita matskujakin, että mikä nappaa ja matkoja sun muita. Joensuuhun otetaan viisi maisteriohjelmaan ja paljonkohan Jyväskylään? Joensuussa ei olisi toista vaihetta haussa, kun taas Jyväskylässä olisi sitten vielä soveltuvuuskokeet. Minkälaisia kokemuksia teillä on soveltuvuuskokeista ylipäätään? Luulisin, että yliopistona tuo Jyväskylä kiinnostaisi enemmän, kun siellä on niin vahva opetusalan puoli mikä kiinnostaa.

      • psykkosi

        Joensuuhun on ihan oma maisterikiintö, johon otetaan 5 hakijaa. Maisteriväylässä hakee tänä keväänä Joensuuhun 95 hakijaa. Koe Joensuussa on pelkkää monivalintaa.


    • epäuskoinen

      Heips, muita jotka oli eilen Hki-Tku_tre -kokeessa? Millasia fiiliksiä? :/ Eka ajattelin että koe tuntu menneen hyvin, ja että se tuntui suht helpolta verrattuna vaikka viime vuoden kokeeseen, mutta sitten kuulin parilta muulta ihan samanlaisia ajatuksia ja nyt aloin masistelemaan ettei mun koe varmaan sitten mennytkään mitenkään erityisen hyvin vaan ehkä se koe oli vaan ylipäätään helpompi ja se vaan tarkottaa sitten sitä että pisterajat nousee enkä mitenkää todennäköisesti pääsekään sisään...

      • toinenepäuskoinen

        Joo mulla ihan sama:( olin tyytyväinen suoritukseeni ja koe tuntui simppeliltä mut näköjään se oli muistakin helppo eli pisterajat taivaissa ja taas saa jättää hyvästit opiskelupaikalle. Noh olen ylpeä itsestäni kuitenkin:)


      • epäuskoinen
        toinenepäuskoinen kirjoitti:

        Joo mulla ihan sama:( olin tyytyväinen suoritukseeni ja koe tuntui simppeliltä mut näköjään se oli muistakin helppo eli pisterajat taivaissa ja taas saa jättää hyvästit opiskelupaikalle. Noh olen ylpeä itsestäni kuitenkin:)

        Niin samaa oon jo tässä etukäteen harmitellu ja alun innostuksen jälkeen alkanu enemmänki henkisesti varautumaan siihen että kesäkuun lopulla opintopolussa lukee kaikkien noiden kolmen kaupungin kohdalla "hylätty". :(

        Ei voi mitään sitte ens vuonna vaa uudestaa vaikka harmittaa kyllä kun niin paljon laitoin aikaa ja vaivaa tänäkin vuonna...

        Saitko sä tehtyä mitkä kaikki tehtävät ja jäikö jotain tekemättä?
        Mä en tehny sitä 1.2 tehtävää laisinkaan. Se oli se toka tehtävä, jossa oli jotain vuosilukujuttuja ja sit ainaki joku hajontakuvio, vissiin aikasarjoihin liittyvä tehtävä. Muihin tehtäviin sain kaikkiin ainaki jotain laitettua mutten niistäkää tietenkään tiedä menikö ne edes oikein. En mä kuitenkaa ihan hatusta niitä numeroita sihhe repinyt vaan laskin niinkuin _uskoin_ että ne kuuluu laskea...


      • toinenepäuskoinen

        Mä sain myös tehtyä kaikki muut paitsi 1.2 mutta se viiminen päättelytehtävä jäi kesken... eli siihen sain osan varmaan pääteltyä oikein ja loput lottosin viimisillä minuuteilla:/ ja tiiän jo et se todaritehtävä meni kokonaan väärin, muista en tiedä.


    • MinäTäällä

      Joensuuhun hakijat; osaatteko prosenttiosuudet? Tai vuosilukuja?
      Oletteko harjoitelleet kuinka vaativia laskuja nyt kun muuttuu monivalinnaksi?

      • Joensuu

        Laskuja on laskenut, mutta en mitään erityisen vaativia, koska kokeessa ei saa käyttää laskinta ja Joensuussa laskuja ei juuri ole ollut.

        Prosenttiosuuksia joitain osaan, mutta siis en todellakaan kaikkia. Vuosilukuja hädin tuskin yhtään. Joensuun kokeessa painotetaan enemmän teoriaa. Viime vuonna ei ainakaan kysytty yhtäkään nimeä, vuosilukua tai prosenttiosuutta.


    • mietteliäs1

      Tuliko helsinki-tampere-turku kokeessa vääristä vastauksista miinuspisteitä? Miksi jotenkin ainakin luulin niin, mutta nyt olen epävarma...

      • epäuskoinen

        Ei tuu miinuspisteitä. :) Et vaa saa niistä kohdista joissa on jotai väärin nii joko lainkaa pisteitä tai
        sit vähemmän pisteitä.

        Miten sulla meni koe? :/ Mitä tehtäviä teit ja miten ne sun mielestä meni? Tosi moni kokenu kokeen aika helpoksi niin sen takia oon tässä melkein menettäny toivon.


      • mietteliäs1

        Helpottavaa kuulla ettei miinusta tule :D (vaikka jostai syystä nii luulin ku mulle oli sellasta selitetty).

        Mutta mulla meni kans aika samanlailla kun kaikki edellisetki on kuvaillu. sain tehtyy kans aikalailla muut paitti sen missä oli niitä POI% juttuja si jotai kohtia jäi sieltä täältä.

        Mutta en kyl itsekää luota omaan pääsemiseeni kun tuntuu et kaikil on menny aika hyvi tänävuonna. Et toivon menetys tässä on itse kullakin xd

        Onneks osallistun viel Jyväskylän kokeesee et jos siellä si pärjäis hyvin. Ois kiva päästä johki opiskelee.


    • Psykalle2018

      Hei!

      Oliskos nyt Jyväskylän psykan pääsykokeessa käyneillä mitään ajatusta siitä, nouseeko vai laskeeko pisteraja viime vuodesta? Itse koen, että koe oli vaikeampi kuin viime vuoden koe, mutta kysymyksiä vähemmän ja yhteispisteitä siten vähemmän kuin viime vuonna, joten virheitä ei kyllä voi nytkään montaa tehdä (2017 piti ilmeisesti saada 54/ 60 oikein soveltuvuuskokeeseen päästäkseen).

    • Tanja90

      Olin Jyväskylässä, vähän sekavat mietteet kokeesta. Osa aineistosta tuntui tosi helpoilta, osa oli ihan älytöntä viilaamista. Tilasto on muutenkin mulla vähän heikko, eli ne tuntui vaikeilta ehkä kahta kysymystä lukuunottamatta. Mä arvaisin pisterajan nousevan, koska jos yhtään on panostanut lukemiseen, niin tuo on varmasti monelle ollut helppo (toisaalta saatan vaan synkistellä omaa tilannettani :) mä arvaisin että viittä enempää ei kyllä voi olla väärin jos toiseen vaiheeseen pääsee. Mutta toivottavasti olen väärässä!

      • Psykalle2018

        Juuri noin, että aineistokysymysten vaikeustaso kyllä vaihteli suuresti, ja tilasto-osuus oli vaikeahko. Nämä seikat tietty erottaa joukosta ne, jotka on opetelleet artikkelit ulkoa ja joilla tilasto on hyvin hallussa. Omalla kohdalla huomasin kyllä, että jos fokus on muualla eikä ihan täyttä panostusta laita kokeeseen lukemiseen, niin ne kriittiset pisteet jää ehkäpä just puuttumaan. En kyllä silti usko, että pisteraja ainakaan nousee viime vuodesta, mutta katsotaan, jännätään. 🙂


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe