Oletteko kannattnut työttömien aktiivisuuslain

kumoamista.
Minä kannatin, vaikka en ole , ei yksikään jälkeläiseni tai sukulaiseni ole koskaan ollut työttömänä muuta kuin omasta tahdostaan.

Aikoinaan hoisin aina vauvoja, kaksivuotiaaksi, kun vaimp piti vain 2 kk äitiyslomaa. Ja sitten irtisanouduin 55v ja jäin työttömöksi. Tämä on kolmas asia jota kannatan, tietysti kaikki menetyneet.

annatusilmoituksia tässä palvelussa 53 678

Aloitteen päiväys 20.12.2017
Oikeusministeriön asianumero OM 120/52/2017

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2730

89

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En kannata lain kumoamista missään tapauksessa. Olen nyt eläkkeellä, mutta ollut myös työttömänä. Työttömät, varsinkin nuoret, on pakko saada sieltä tietokoneen vierestä ja kotioloista opiskelemaan, kursseille, mitä tahansa työtä vastaanottamaan, missä paikkakunnalla tahansa. Näistä yksilöistä kasvaa ja on jo kasvanut peräkammaripoikia ja -likkoja. Eihän siihen työmarkkinatukeen ole tulossa kuin 35 €uron vähennys kuukaudessa, jos ei tee mitään. Luulenpa vielä, että sossu antaa sen takaisin. Olen itse viimevuosina marssinut suoraan esim. puistotoimistoon. Kysynyt töitä ja päässyt haravoimaan kesäksi puistoaluetta. Samoin olen mennyt palvelukotiin ja kysynyt harjoittelijan paikkaa, ilman koulutusta ja kokemusta. Kursseja toki olen paljon käynyt. Sinnekin pääsin. Työnantajat arvostavat aktiivisuutta ja intoa tehdä mitä tahansa työtä. Vaikka palkka oliskin pieni. Olinhan tietty myös oikeassa ammatissani, sossutätinä. Keräsin näillä töillä niinpaljon, että pääsin ansiosidonnaiselle. Viimeinen työpaikka oli parhaiten palkattu. Elikkä, porukat kämpästä ulos, hakemaan ja etsimään itselleen tekemistä. Sehän on jo aktiivimalli, että on käynyt kysymässä ja haluaa elämässä eteenpäin.

      • tyttttttttttttttttttttt

        "kun minä olin nuori niin töitä tehtiin mentiin vaan kysyyn ja työkalu annettiin käteen ja töitä tehtiin." kuule vanhus niitä päiviä ei enää ole. nykypäivänä jos haluat vaikka sinne puistoon töitä tekeen niin siihenkin pitää olla joku haista paska koulutus. että näin.


      • tyttttttttttttttttttttt kirjoitti:

        "kun minä olin nuori niin töitä tehtiin mentiin vaan kysyyn ja työkalu annettiin käteen ja töitä tehtiin." kuule vanhus niitä päiviä ei enää ole. nykypäivänä jos haluat vaikka sinne puistoon töitä tekeen niin siihenkin pitää olla joku haista paska koulutus. että näin.

        tyttttttttttty
        Puistotyöntekijänä olin muutama vuosi sitten. Kävelin suoraan puistopomon pakeille kysymään mitätahansa hommaa. Ajokorttia minulla ei ole, joten ruohonleikkuu ei käynyt. Mitään kokemusta ei ole puistotöistä. Pääsin kesäksi töihin. Minulla oli roskakärryt, roskakeppi ja roskapusseja. Terveet jalat ja paljon intoa. Ikää lähes kuusikymnentä. Opin perkaamaan kukkapenkkejä ja siivoamaan leikkimökkejä. Tuntipalkalla ja ulkohommissa. Ihan mieletön duunipaikka Kirjurinluodolla. Toisen kerran kysyin TE-keskuksesta ihan mitä työtä vaan. Ikä lähenteli kuuttakymmentä. Pestauduin sotainvalidien kotisiivouspartioon. Ilman mitään kursseja. Raskasta, palkitsevaa työtä. Samoin hain kahdesta palvelukodista siivoojan paikkaa. Sillloin olin käynyt siivousalan kurssia. Molempiin pääsin ja tein pitkiä päiviä. Jälleen yli viisikymppisenä. Tällaiset työt eivät ole loppuneet. Mutta kukaan ei halua kotisiivoukseen. Näihin on kokoajan koulutusta ja kursseja. Olenpa lähtenyt edesmenneen mieheni kanssa aikuiskoulutukseenkin metsurilinjalle. Asuimme vaatimattomasti koululla ja opiskelimme teoriaa ja käytäntöä metsään liittyvistä asioista. Mies oli silloin 54-vee ja minä vähän nuorempi. Olen edelleen sitä mieltä, että aktiivimalli on hallitukselta hyvä aloitus tehdä jotain. Porukoitten on lähdettävä kotisoffalta liikkenteeseen. Se on vain tahdon asia.


      • Tiritiriteijaa
        yksilesken kirjoitti:

        tyttttttttttty
        Puistotyöntekijänä olin muutama vuosi sitten. Kävelin suoraan puistopomon pakeille kysymään mitätahansa hommaa. Ajokorttia minulla ei ole, joten ruohonleikkuu ei käynyt. Mitään kokemusta ei ole puistotöistä. Pääsin kesäksi töihin. Minulla oli roskakärryt, roskakeppi ja roskapusseja. Terveet jalat ja paljon intoa. Ikää lähes kuusikymnentä. Opin perkaamaan kukkapenkkejä ja siivoamaan leikkimökkejä. Tuntipalkalla ja ulkohommissa. Ihan mieletön duunipaikka Kirjurinluodolla. Toisen kerran kysyin TE-keskuksesta ihan mitä työtä vaan. Ikä lähenteli kuuttakymmentä. Pestauduin sotainvalidien kotisiivouspartioon. Ilman mitään kursseja. Raskasta, palkitsevaa työtä. Samoin hain kahdesta palvelukodista siivoojan paikkaa. Sillloin olin käynyt siivousalan kurssia. Molempiin pääsin ja tein pitkiä päiviä. Jälleen yli viisikymppisenä. Tällaiset työt eivät ole loppuneet. Mutta kukaan ei halua kotisiivoukseen. Näihin on kokoajan koulutusta ja kursseja. Olenpa lähtenyt edesmenneen mieheni kanssa aikuiskoulutukseenkin metsurilinjalle. Asuimme vaatimattomasti koululla ja opiskelimme teoriaa ja käytäntöä metsään liittyvistä asioista. Mies oli silloin 54-vee ja minä vähän nuorempi. Olen edelleen sitä mieltä, että aktiivimalli on hallitukselta hyvä aloitus tehdä jotain. Porukoitten on lähdettävä kotisoffalta liikkenteeseen. Se on vain tahdon asia.

        Kuulostat juurikin omalta serkultani, joka tosin pystyy järjestämään minulle huomattavasti pahemman morkkiksen sillä, että joku filippiiniläinen ikääntynyt sydämentahdistajalla varustettu kerrossiivooja on yltänyt parempaan kuin minä eli jopa hankkinut omistusasunnon omalla työllään.

        Siirtykäämme siis minun todellisuuteeni:

        Olen tehnyt akateemiseen koulutukseen pohjautuvan urani pääsääntöisesti vähintään yhden vuoden pätkissä omalla alallani (kymmenenkin vuotta samassa paikassa) siten kuin se on minulle opetettu: suunnitelmallisesti, kokonaisvaltaisesti ja vastuullisesti työtäni ja työympäristöäni mahdollisuuksien mukaan organisaation jäsenenä ammattiylpeydellä kehittäen. Mitään muuta kuin oman alani töitä en ole tehnyt sitten lukiovuosien.

        Mitäpä näistä koulutuksista arvelisit minulle ensinnäkään suotavan tässä iässä ja tällä olemattomalla näytöllä kyseiseen työhön liittyen ?

        https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/?searchPhrase=siivous&announced=0&sort=1

        Minä haen ihan vain oman alani töitä, joista katson pystyväni selviytymään. Jos työnantaja ei siihen usko, niin eipä ole mikään yllätys. Muutin muualle Suomeen muista kuin työllistymiseen liittyvistä syistä johtuen 51-vuotiaana työllistyäkseni siellä 59-vuotiaaksi saakka. Siihen mennessä olivat täällä saamani viimeiset työpätkät lähinnä armonpullia ajokorttini ansiosta: hakijoita kyllä oli, mutta kun huomasivat, että hornan tuuttiin ei päässyt kuin omalla autolla, niin minäkin kelpasin.

        Mainittakoon tässä yhteydessä, että pohjoisessakin olin kerran vasta nejänneksi paras hakija, mutta taas kääntyi onnekseni se, että hakemuksia on toki nykytekniikalla helppo lähettää sinne sun tänne, mutta kaikkialle ei pääsekään ratikalla :) Nuoremmat hakijat lykkäsivät pähkäilyään, joten samana päivänä kävin haastattelussa, tein työsopimuksen ja aloitin työn sekä majoituin majataloon ennen työkämpän saamista 180 kilometrin päästä kotipesästäni eli vanhempieni kotipaikkakunnalta.

        Huh, huh! Onneksi olin vasta 54-vuotias tuossa vaiheessa! Vuoden määräaikaisuuden jälkeen hain samaan hommaan, mutta meillä on tiukat pätevyysvaatimukset enkä tullut valituksi. Muistan aina, kuinka syöpäsairas isäni, joka oli aina ennen ollut tarkka siitä, että me kaikki jälkeläiset (minä ja pojat) olisimme töissä, kertoi saattohoidossa ylpeänä huonetoverilleen, että tytär on täällä häntä hoitamassa, koska ei olisi päässyt kuin sinne X-paikkakunnalle :), joka on turhan kaukana.

        Siunatuksi lopuksi pääsin vielä kahdeksi vuodeksi vain 120 kilometrin edestakaisen päivittäisen matkan päähän kahden perättäisen äitiysloman sijaiseksi. Sitten muutin tänne takaisin, jotta voisin olla lasteni ja lapsenlapseni lähellä. Pääsin täälläkin vielä työpaikkahaastatteluun heti kohta muuttoni jälkeen, mutta päteviä hakijoita oli minun lisäkseni kolmisen kymmentä mokomaan sijaisuuteen. Kaiken huippuna minulle soitettiin puolen vuoden kuluttua ja pyydettiin takaisin hommaan, jota olin hoitanut pohjoisessa kaksi vuotta, mutta joka ei kuitenkaan ollut minun nimissäni.

        Itse ajattelen niin, että tässä on jo tarpeeksi.

        Tietääkö kukaan, että minkä takia poistettiin ns. työttömyysputki, jonka turvin mm. ex-mieheni vientiteollisuudesta pois saneerattuna sai olla rauhassa jäädäkseen eläkkeelle siinä vaiheessa, kun se oli kannattavaa? Minä tiedän vain sen verran, että se poistettiin työnantajille muodostuneen automaatin takia. Minulle se ei ole mahdollista heikkouteni vuoksi.

        https://www.adressit.com/allekirjoitukset/tyottomyysturvan_aktiivimalli_ns_orjatyolaki_saatava_peruttua/start/4000


      • Tiritiriteijaa
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Kuulostat juurikin omalta serkultani, joka tosin pystyy järjestämään minulle huomattavasti pahemman morkkiksen sillä, että joku filippiiniläinen ikääntynyt sydämentahdistajalla varustettu kerrossiivooja on yltänyt parempaan kuin minä eli jopa hankkinut omistusasunnon omalla työllään.

        Siirtykäämme siis minun todellisuuteeni:

        Olen tehnyt akateemiseen koulutukseen pohjautuvan urani pääsääntöisesti vähintään yhden vuoden pätkissä omalla alallani (kymmenenkin vuotta samassa paikassa) siten kuin se on minulle opetettu: suunnitelmallisesti, kokonaisvaltaisesti ja vastuullisesti työtäni ja työympäristöäni mahdollisuuksien mukaan organisaation jäsenenä ammattiylpeydellä kehittäen. Mitään muuta kuin oman alani töitä en ole tehnyt sitten lukiovuosien.

        Mitäpä näistä koulutuksista arvelisit minulle ensinnäkään suotavan tässä iässä ja tällä olemattomalla näytöllä kyseiseen työhön liittyen ?

        https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/?searchPhrase=siivous&announced=0&sort=1

        Minä haen ihan vain oman alani töitä, joista katson pystyväni selviytymään. Jos työnantaja ei siihen usko, niin eipä ole mikään yllätys. Muutin muualle Suomeen muista kuin työllistymiseen liittyvistä syistä johtuen 51-vuotiaana työllistyäkseni siellä 59-vuotiaaksi saakka. Siihen mennessä olivat täällä saamani viimeiset työpätkät lähinnä armonpullia ajokorttini ansiosta: hakijoita kyllä oli, mutta kun huomasivat, että hornan tuuttiin ei päässyt kuin omalla autolla, niin minäkin kelpasin.

        Mainittakoon tässä yhteydessä, että pohjoisessakin olin kerran vasta nejänneksi paras hakija, mutta taas kääntyi onnekseni se, että hakemuksia on toki nykytekniikalla helppo lähettää sinne sun tänne, mutta kaikkialle ei pääsekään ratikalla :) Nuoremmat hakijat lykkäsivät pähkäilyään, joten samana päivänä kävin haastattelussa, tein työsopimuksen ja aloitin työn sekä majoituin majataloon ennen työkämpän saamista 180 kilometrin päästä kotipesästäni eli vanhempieni kotipaikkakunnalta.

        Huh, huh! Onneksi olin vasta 54-vuotias tuossa vaiheessa! Vuoden määräaikaisuuden jälkeen hain samaan hommaan, mutta meillä on tiukat pätevyysvaatimukset enkä tullut valituksi. Muistan aina, kuinka syöpäsairas isäni, joka oli aina ennen ollut tarkka siitä, että me kaikki jälkeläiset (minä ja pojat) olisimme töissä, kertoi saattohoidossa ylpeänä huonetoverilleen, että tytär on täällä häntä hoitamassa, koska ei olisi päässyt kuin sinne X-paikkakunnalle :), joka on turhan kaukana.

        Siunatuksi lopuksi pääsin vielä kahdeksi vuodeksi vain 120 kilometrin edestakaisen päivittäisen matkan päähän kahden perättäisen äitiysloman sijaiseksi. Sitten muutin tänne takaisin, jotta voisin olla lasteni ja lapsenlapseni lähellä. Pääsin täälläkin vielä työpaikkahaastatteluun heti kohta muuttoni jälkeen, mutta päteviä hakijoita oli minun lisäkseni kolmisen kymmentä mokomaan sijaisuuteen. Kaiken huippuna minulle soitettiin puolen vuoden kuluttua ja pyydettiin takaisin hommaan, jota olin hoitanut pohjoisessa kaksi vuotta, mutta joka ei kuitenkaan ollut minun nimissäni.

        Itse ajattelen niin, että tässä on jo tarpeeksi.

        Tietääkö kukaan, että minkä takia poistettiin ns. työttömyysputki, jonka turvin mm. ex-mieheni vientiteollisuudesta pois saneerattuna sai olla rauhassa jäädäkseen eläkkeelle siinä vaiheessa, kun se oli kannattavaa? Minä tiedän vain sen verran, että se poistettiin työnantajille muodostuneen automaatin takia. Minulle se ei ole mahdollista heikkouteni vuoksi.

        https://www.adressit.com/allekirjoitukset/tyottomyysturvan_aktiivimalli_ns_orjatyolaki_saatava_peruttua/start/4000

        Mulla se olisi loppuelämäksi plussaa 140 € kuukaudessa, jos pystyisi jojoilemaan tässä järjestelmässä 65-vuotiaaksi saakka.

        En ole vielä tehnyt mitään päätöksiä. Riippuu nyt siitäkin, että olen muuttamassa uuteen paikkaan, josta voi toisaalta löytyä tukea ... toisaalta kukaan ei tiedä, millä statuksella siellä liikutaan.

        Etukäteen jo tsemppiä niille ketä aikoo tän taistelun käydä!


    • Tiritiriteijaa

      Kannatin aloitetta tänään 40 000 "äänen" paikkeilla varmistaakseni 50 000 rajan rikkoutumisen. Tämä voi olla loivempi keino kuin aiemmin kannattamani suora toiminta lähinnä ay-painotteisesti. Se olkoon sitten varaventtiilinä ellei järkipuhe tehoa.

    • Mitä sellainen työttömien aktiivisuuslaki sisältää?

      • Tiritiriteijaa

        Tätähän tämä virallisimman lähteen mukaan merkitsee:

        http://toimistot.te-palvelut.fi/sv/-/aktiivimalli-voimaan-1-1-2018-alkaen

        Yksilesken vähättelee, että eihän siihen työmarkkinatukeen ole tulossa kuin 35 euron vähennys kuukaudessa, jos ei tee mitään. Olettaapa vielä, että sossu antaa senkin takaisin. Tätäpä juuri on kovastikin kritisoitu, että malli epäonnistuessaan ajaa ihmisiä toimeentulotuen piiriin. Sinne onkin sitten huomattavasti helpompi jäädä kuin pyristellä työmarkkinoilla silpputyön ja sovitellun päivärahan byrokratian aiheuttamassa kurimuksessa.

        Tuo kuukausittainen menetys on muuten keskimääräistä ansiosidonnaista päivärahaa saavalla 66 € kuukaudessa. Tämäkö pitäisi nyt antaa yhteiseksi hyväksi kiky-pottiin, jota koko sopimusta ei ay-liike olisi hyväksynyt, jos tämän käänteen olisi tiennyt?


      • Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Tätähän tämä virallisimman lähteen mukaan merkitsee:

        http://toimistot.te-palvelut.fi/sv/-/aktiivimalli-voimaan-1-1-2018-alkaen

        Yksilesken vähättelee, että eihän siihen työmarkkinatukeen ole tulossa kuin 35 euron vähennys kuukaudessa, jos ei tee mitään. Olettaapa vielä, että sossu antaa senkin takaisin. Tätäpä juuri on kovastikin kritisoitu, että malli epäonnistuessaan ajaa ihmisiä toimeentulotuen piiriin. Sinne onkin sitten huomattavasti helpompi jäädä kuin pyristellä työmarkkinoilla silpputyön ja sovitellun päivärahan byrokratian aiheuttamassa kurimuksessa.

        Tuo kuukausittainen menetys on muuten keskimääräistä ansiosidonnaista päivärahaa saavalla 66 € kuukaudessa. Tämäkö pitäisi nyt antaa yhteiseksi hyväksi kiky-pottiin, jota koko sopimusta ei ay-liike olisi hyväksynyt, jos tämän käänteen olisi tiennyt?

        Ei nuo minusta ihan tolkuttomia vaatimuksia ole. Saa sitä tuon verran kääntää lonkkaa työtön, ettei tule makuuhaavoja.


      • turhaa.kiusausta

        Puhuu taas yksi joka ei asiasta tiedä eikä ymmärrä.


    • 1eero

      Mikä olisi hyvä kannustus, on niitä jotka eivät halua tehdä työtä, toiset eivät saa työtä jostain syystä tai eivät pysty ottamaan vastaan, auttaisiko 300 € kannustus rahan nosto vaikka 500 €.
      Nuoremmat mitään osaamattomat koulutukseen....tehkööt mitä haluavat ei se mulle kuulu mä vaan kattelen sivusta.

      • Tiritiriteijaa

        Tarkoitat ilmeisesti 300 € suojaosaa, jonka saa (bruttona) tienata menettämättä korvaustaan. Luin juuri jotain keskustelua, jonka mukaan erään työttömän kohdalla tämäkin oli onnistuttu tyrimään. Pitäisi siis olla vedenpitävät systeemit, jotta myöskin kädestä suuhun eläjä pystyisi tekemään näitä keikkoja.

        Kyllähän sitä nuorempana olisi ollut valmis vaikka maksamaan hieman siitä, että sai tehdä ensimmäiset oman alansa työt ja sitä kautta hankki kokemusta ja jatkomahdollisuuksia. Mutta tämä myöskin tarkoitti todellisia työllistymismahdollisuuksia minun ikäpolvelleni. Ensin maksettiin opintolainat pois, ja sitten oltiinkin jo niin kokeneita, että minullakin oli parhaimmillaan kolme työpaikkaa - kaikki omalta alaltani.

        Täytyy muistaa, että jos nykyisin joitain kannustusloukkuja onkin, niin ihmiset ovat niihin syyttömiä. Kuka esimerkiksi haluaisi pelkän velan turvin opiskelemisen takaisin nykyisinä epävarmoina aikoina?


      • Taikuritässä

        Jos jostain itseriippumattomista syistä olisin työtön, tykittäisin niin helvetisti yritysten sähköposteja, niin ettei ne muuta saisikaan kuin hakemuksia.
        Ja tuo 300 tai 500 euroa ei toimi niin kuin suuri yleisö luulee. Kun se on työtuloa, Kela ottaa sen jostain muusta tueta. Tuon kannustimen arvo on vähäisempi kuin vessapaperin.

        Ihme kun maassa om oikeusapumies, niin tämäpä ei puutu kiusantekoon.
        Vai onko samaa tasoa kuin valtionsyyttäjä.
        Sinkut porkkanoin koodauskoulutukseen. Muuttoavustukset halukkaille.
        Muuntokoulutusta muille. Tiedot vanhenee nopeasti, joten halukkaille päivityskoulutusta.
        Apatiaa ei kiusanteolla positiivisuudeksi muuteta kirveelläkään.
        Työvoimaministeri voisi mittailla katua. Entinen ay-mies. Fyifan.


      • 1eero

        Täytyy myöntää että aika muuttunut muutamassa kymmenessä vuodessa holhousyhteiskunnaksi, nuoruuudessani ei saanut mitään ilmaiseksi, jos et tehdyt työtä ei ollut rahaa, nyt saat rahaa vaikket tee mitään, julkisentalouden kuluista vie sosiaalikulut suurimman osan sitä jossain on mätää.


      • egegegeg

        Ennen vaan oli töitä. nyt ei ole. Eipä ole työttömyys vaan osunut sinun kohdallesi. Ei tälläset 60v enää mistään töitä saa vaikka kuinka hakee ja kyselee.


      • Tiritiriteijaa
        1eero kirjoitti:

        Täytyy myöntää että aika muuttunut muutamassa kymmenessä vuodessa holhousyhteiskunnaksi, nuoruuudessani ei saanut mitään ilmaiseksi, jos et tehdyt työtä ei ollut rahaa, nyt saat rahaa vaikket tee mitään, julkisentalouden kuluista vie sosiaalikulut suurimman osan sitä jossain on mätää.

        En kuitenkaan pitäisi holhoamisena sitä, jos tämän päivän tukea tarvitsevia nuoria autettaisiin alkuun urapoluillaan entiseen tapaan ja mieluusti vaikkapa runsaamminkin resurssein mm. palkkatuen, työpajojen ja etsivän nuorisotyön avulla. Varmasti nämä tuottaisivat edelleenkin paremman tuloksen kuin vain summittaiset kotoa pois makaamasta potkimisyritykset.


      • 1eero
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

        En kuitenkaan pitäisi holhoamisena sitä, jos tämän päivän tukea tarvitsevia nuoria autettaisiin alkuun urapoluillaan entiseen tapaan ja mieluusti vaikkapa runsaamminkin resurssein mm. palkkatuen, työpajojen ja etsivän nuorisotyön avulla. Varmasti nämä tuottaisivat edelleenkin paremman tuloksen kuin vain summittaiset kotoa pois makaamasta potkimisyritykset.

        Ymmärrän että ajat on toisenlaiset, senkin että ilman ammattia olet ulkona kuvioista, senkin osassa maata on hyvin työtä eikä 50-60 kymppinen herkästi muuta paikkakuntaa.
        Ennen eläkkeelle päästyäni olin vieraalla töissä 4-5 vuotta pätkittäin, työkkäri osannut järjestää yhtään työpaikkaa, ite hakemalla löysin, oon sitämieltä että työtä löytyy vaikka vaikeimmankin kautta.


    • kansa-parriaadeille-

      Erittäin hyvä ,
      saatiin hetkessä yli 50 000 ääntä kannatamaan noin törkeän lain mitätöimiseen,
      sipilän ja orpon kammottava laki,

      sipilän ja orpon uusi laki olisi vaikeutanu liikaa ihmisten toimeentuloa,

      sipilä ja orpo rikos-oikeutelliseen vastuuseen kansan riistopolitiikasta,

      itselleen ne kähmii mijoonia työntekijöitten ja veronmaksajien kustannuksella,

      samaan aikaan vaikeuttaa työttömien, köyhien ja eläkeläisten elämää katstrofaalisesti,

      eikö niitä yhtään omatunto kolkuta,
      osaavatko hävetä tekojaan ,

      syytä nousta parrikaadeille ,
      niin pahoin ovat vaikeuttaneet tavallisen köyhän-kansanosan elämää,

      • Sano.jos.tiedät

        Lain kumoaminen ei muuta mitään, eikä tällä hallituksella eikä tulevilla hallituksilla ole poppakonstia ongelman ratkasuun.


    • Nimeni-oli-50000.s

      KYLLÄ olen! Vaikka se ei koske minua piiruakaan. Teen työkeikkaakin edelleen. Koskaan en ole ollut työtön kuin vapaaehtoisesti tai omia lomia jne.
      Totuushan on, että harvoille löytyy edes sitä 1,5 työtunti viikossa jonka laki edellyttää. Ja kuka firma palkkaa ketään 3 kk / 18 tuntia? Siitä syntyy ennemminkin hallistokuluja kuin hyötyä.

      Aktiivisuuslaki itsenään on kyllä aivan tuhkauurnasta vedetty. Mutta jotakin pitäisi tehdä 18 - 30 vuotiaiden aktivoimiseksi, sellaisten joiden asenne on lorvi lojuminen, ja siivota ongelmatapaukset kortistoista, päihde ja muu ongelmaiset ja pistää oikeasti sairaat joista B lausunto, eläkkeelle.

    • ö-Öö

      Meni ohi

      Määrä tuli sen verran nopeesti täyteen, turha nähdä turhaa vaivaa. Juu kyllä, kyllllä kannatan lain kumoamista. Se ei lisää yhtään työpaikkaa, mutta on työkalu päivärahojen leikkaamista varten. Se toki aktivoi työttömiä tekemään turhia hakemuksia ja varmistaa viranomaisten omia työpaikkoja.

      Perusasia kun on, työpaikkojen puute ei johdu työttömistä työnhakijoista. Jos työpaikat lisääntyvät, työttömyys vähenee, nyt koitetaan tilastollisesti vähentää työttömien määrää. Työpaikat toki vähän lisääntyneet, eli työllisyys vähän parantunut. Mutta se johtuu yleisestä globaalista nousukaudest, ei suomen hallituksen nerokkaista toimenpiteistä.

      -90 luvun lama oli murhaa töitä tekevillekin, nyt niinkuin pitäisi nousun myötä asian korjaantua hivenen työttömien osalta. Vaan nousun jälkeen tulee aina uusi lama, mitäs sitten?

      =DW=

      • osahommailija

        Totta puhut. Tosin eduskunta t. sen hallituspuolueet nyt todennäköisesti äänestävät sen lain kuitenkin voimaan.
        Mutta jossain vaiheessa ainakin joku edustaja alkaa pelätä äänien menettämistä. Jos kumoamista kannattaa vaikka 100 000 äänestäjää, sillä voi olla moinen vaikutus jopa hallituspuolueissa.
        Työn löytyminen on vaikeaa 50v . Itse löysin osa-aikatyön ja teen 14-22h/vk. Saisin soviteltua pvrahaa, jos työkkäri suostuis hyväksymään mut työttömäksi. Mutta nyt en saa sitä. Olen onnekas, kun oli joskus kunnon työ ja nyt asun siipan siivellä.


    • Demokratia
    • Kyllä jotain on vialla, kun parhaassa työiässä oleva ”monen alan osaaja" on ollut 9 vuotta työttömänä, eikä varmaan ole vakavaa aikomustakaan käydä työn syrjään kiinni koskaan.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005505607.html

      Näitten hyväksi sitä protestilistaa sitten kerätään.

    • ingelaangela

      Miten tungetaan 200 000 työtöntä 30 tuhanteen työpaikkaan?
      Mahdotonta, Eikä se ole noiden työtä vailla olevien vika.
      Fiksut allekirjoittaa tuon, tyhmät syyllistää - noin se vaan menee.

      • ö-Öö

        Totta

        Tuo 200 000 tosin on hatusta vedetty tilasto. Kandee verrata työllistettyjen ja työttömien määrää, se huomattavasti suurempi. Sitäpaitsi, työttömiä on huomattavasti enemmän siitäkin syystä, että on kaikenmaailman orjahommia, jolloin ei lasketa työttömäksi. Jos on jollain kurssilla, harjoittelussa, työelämään valmennuksessa, muutaman tunnin pätkätöissä, net ei ole työttömiä virallisesti, koska net on ainakin "aktivoitu". Lisäksi kukaan ei tiedä, paljonko on työttömiä, jotka eivät ole ollenkaan työkkärin kirjoilla, tai missään tilastoissa. Kandee hikata, mys loispummieläkeläiset eivät ole tilastoissa, vaikka nekin elelee yhteiskunnan tukijaisilla, tekemättä töitä.

        Pitäisi kuitenkin puhua palknmaksajien puutteesta, ei niinkään työttömyydestä.

        Noh, asiaan liittyy paljon muutakin, automaatio, robotiikka, tietotekniikka. Kaikki noit vähentävät duunareitten tarvetta.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Totta

        Tuo 200 000 tosin on hatusta vedetty tilasto. Kandee verrata työllistettyjen ja työttömien määrää, se huomattavasti suurempi. Sitäpaitsi, työttömiä on huomattavasti enemmän siitäkin syystä, että on kaikenmaailman orjahommia, jolloin ei lasketa työttömäksi. Jos on jollain kurssilla, harjoittelussa, työelämään valmennuksessa, muutaman tunnin pätkätöissä, net ei ole työttömiä virallisesti, koska net on ainakin "aktivoitu". Lisäksi kukaan ei tiedä, paljonko on työttömiä, jotka eivät ole ollenkaan työkkärin kirjoilla, tai missään tilastoissa. Kandee hikata, mys loispummieläkeläiset eivät ole tilastoissa, vaikka nekin elelee yhteiskunnan tukijaisilla, tekemättä töitä.

        Pitäisi kuitenkin puhua palknmaksajien puutteesta, ei niinkään työttömyydestä.

        Noh, asiaan liittyy paljon muutakin, automaatio, robotiikka, tietotekniikka. Kaikki noit vähentävät duunareitten tarvetta.

        =DW=

        Koska palkanmaksajista on puutetta ja sen tiedostat, niin tartu hyvä ihminen kiinni ja rupea palkanmaksajaksi ja lopeta se työttömänä "kirjailijana" loisiminen.


      • Tiritiriteijaa
        Tellukka kirjoitti:

        Koska palkanmaksajista on puutetta ja sen tiedostat, niin tartu hyvä ihminen kiinni ja rupea palkanmaksajaksi ja lopeta se työttömänä "kirjailijana" loisiminen.

        Jos tosissasi yrität aktivoida kaveria palkanmaksajaksi, niin kannattaisi tarjota tästä uudesta laista jotain konkreettista porkkanaa hänelle. Vaikkapa se, että lomauttaminen tulee ensi vuonna ikään kuin oikeutetummaksi: omavastuuaika lyhenee viiteen päivään eikä lyhytaikaisia (max. 64 päivää) lomautettuja koske aktivoitumisvelvollisuus - yllätys!

        Tämäkin on muuten kerännyt jo lähes 4 000 allekirjoitusta:

        https://www.adressit.com/allekirjoitukset/tyottomyysturvan_aktiivimalli_ns_orjatyolaki_saatava_peruttua/start/3880


    • Josjosjosniin

      Olen ollut ainakin 20 vuotta työttömyysuhan alla, en vain sattunut joutumaan työttömäksi. Siihen vaikuttaa oman aktiivisuuden lisäksi myös sattuma, minkä alan koulutettu ja osaaja on. Kerran kun kaikkien piti hakea työpaikkansa uudestaan, laitoin 15 hakemusta. Työnantaja ilmeisesti katsoi, että pakko tuo on ottaa, tullee iltalehtijuttu. Mutta työkavereita on tippunut kaikki nämä vuodet.
      Jos olisin joutunut, olisin aktiivisesti hakenut töitä, käynyt koulutuksissa. Jos itseni vireänä pitämiseksi ja masennuksen ehkäisemiseksi. Se olisi ollut päivänselvää. Päivärahan alenemiselle olisi pannut hanttiin, siis sellaiselle alenemiselle, johon en olisi voinut itse vaikuttaa.

      • Ei-hyvää-kehitystä

        atk-alan 61 vuotiaalle ammattilaiselle ei ihan vähäinen koulutus riitä. Työnantaja totesi, että ei kannata työnantajan enää kouluttaa. Silloin olin 59,5 vuotta vanha ja kenkää tuli töistä. Näiden vanhanaikaisten koneiden ohjelmointityöt vietiin Intiaan. Aika härskiä, koska Suomessakin oli monta osaajaa, intialaisilla tuskin montaakaan silloin kun minä menin ekan kerran tietokonehommiin.
        Nyt kun kohta täytän 62 vuotta, ei mikään työnantaja kutsu enää edes haastatteluun.

        Tuttavani, peruskoulun ja lukion täysin pätevä opettaja, ei pääse enää millään tässä iässä enää alansa töihin. Hän on tehnyt ihan muita töitä noin 15 v sitten, kunnes päätti pätevöityä opettajaksi. Häntä ei enää yli 60-vuotiaana palkata opettajaksi, vaikka on alalta muutaman vuoden kokemus ja usein hakijoista paras. Työnhakijoita voi olla vaikka 70 Helsingin seudulla. Va nha henkilö on aina viimeinen vaihtoehto työnantajalle.


    • Psykoterapeutitar

      En enää osaa sanoa työelämästä oikein mitään! Jos joku kysyy, mitä olen tehnyt, täytyy vain vastata, etten mitään. Näin jälkeenpäin tuntuu koko työnteko ihan turhalta ja ymmärrän niitä, jotka eivät nykyiseen työrumbaan halua.

      Katselen nuorempaa polvea, joilta vaaditaan työssäosaamista, mihin en kai itse olisi ollut valmis. Ei ole enää sellaisia yksinkertaisia, inhimillisesti mitoitettua töitä, että lapsetkin voi sujuvasti hoitaa työelämän mukana. Työtä, joka joustaa tarpeen mukaan. Nykyisin työntekijöitä riistetään uupumukseen asti ja sanotaan, että "muutos on jatkuvaa ja liike on lääke"!

      Aikoinaan, myydessäni itseni työelämälle, asetin ehdoksi, että olen pois töistä lasten sairastaessa ja lomaillen silloin, kun lapsenikin lomailevat, mutta joustan tarvittaessa muulloin. Hyvin toimi systeemi silloin!

    • Valitettavasti minun silmissäni jotain meni pilalle.
      Kun yhä enemmän nuoria sanoivat aktiivisesti karttavansa työtä.
      Tulevansa toimeen hienosti tuillakin.
      -
      Lapsemme ovat alkaneet muuttaa yhteis-kuntaamme.
      Ja niin on hyvä.
      Koska maailman mukana on mentävä.
      Onko sitten oikein vaatia yhä enemmän veron-maksajilta?
      Siitä en ole yhtään varma.
      -
      Niin kylmäävää kuin se onkin, on pakko alkaa tehdä työtä niillä palkoilla mitä sattuu saamaan.
      Siksi kannatan työttömien pakottamista ja kiusaamista.
      Etenkin väärin-opiskelleitten luuserien.
      Joihin lasken myös surkea-eläkeläiset.
      -
      Koulu saattaa joskus täyttää typeränkin unelmoinnin höpö-hommiin.
      Mutta vain murto-osalle.


      H.

      • "Joihin lasken myös surkea-eläkeläiset."

        Mekin olemme varmaan niitä surkeita eläkeläisiä kun ostamme ja käytämme yli kaksi kertaa enemmän rahaa ulkomailla kuin suomessa.
        Tilaamme hurjasti ulkomailta, jälkikasvulle ja paljon myös muille tuttavillla.


    • tulipahan-sanottua

      Koko suomen v a i k e a työelämä siis työttömyys on kokoomuksen ja keskusta
      aikaansaanosta,

      kokoomus ja keskusta on ikänsä suomen itsenäisyyden historian aikana
      sortaneet heille itseleen v ä l t t ä m ä t ö n t ä tärkeää kansanryhmää siis työntekijöitä,

      palkaa ei maksettaisi mielellään ollenkaan,
      osa kansasta pidetään kylmäverisesti työttömänä,
      sitten haukutaan ja arvostellaan alimpaan helvettiin o m a a aikaansaanosta,
      työttömiä jotka ei itse ole voineet vaikuttaa työttämään elämäänsä,

      osaakohan kukaan kokoomuksesta ja keskustan röyhkeistä päättäjistä h ä v e t ä tekojaan,

      luultavasti eivät osaa,
      onko niillä ollenkaan inhimillisiä ihmismäisiä tunteita työttömiä kohtaan, ei ole,
      ovat hitlereitä henkeen javereen, työntekijät on heidän mielestään luusereita, orjatyövoimaa, jotta kokoomuksen ja keskustan johtajille jäisi mijoonat vain omaan yksityiseen omistukseen, työntekijöitten pitäisi selvitä pyhällähengellä, vaikka kaiken työn tekevät, oikeesti raatavat firmojen tuolosen eteen,
      ainoita oikeita palkkan asaiseva ryhmä olis,
      ei johtajat, eikä suuromistajat,

      kokoomuksen ja keskustan röyhkeät itsekäät päättäjät ovat työkansan elämää vaikeuttaneet usein jopa helvetillisen käesimyksen tasolle,
      köyhyys on rikos,
      jonka on tehny yhteiskunta ja sen päättäjät, ,

      kirj. virh. ei korjaa,

      • "tulipahan-sanottua"

        Normaali-puolueilla ei ole syytä ei sysiä koko asiaan.
        Ainoastaan viher-vassarit Demareineen ovat kaikin voimin estäneet työ-paikkojen syntyä syvältäkin.
        Imutellen kaivoksistakin kaiken rahan Stadille.
        Helsingille.
        -
        Nyt yrittävät Saamelaiset tehdä samaa Pohjois-Suomelle.
        Noh, heidän kanssaan joudummekin miettimään mikä on kanta-Suomalainen.
        Jää-merelle on saatava Juna-Rata jotenkin.
        Ja siihen eivät Saamen rahat riitä.

        H.


      • Ihan.miten.vaan

        Mikä puolue se semmonen joka ampuu omaan jalkaan, sanos mikä puolue on paras niin se antaa kuvan sinusta mikä mies olet.


      • hunksz kirjoitti:

        "tulipahan-sanottua"

        Normaali-puolueilla ei ole syytä ei sysiä koko asiaan.
        Ainoastaan viher-vassarit Demareineen ovat kaikin voimin estäneet työ-paikkojen syntyä syvältäkin.
        Imutellen kaivoksistakin kaiken rahan Stadille.
        Helsingille.
        -
        Nyt yrittävät Saamelaiset tehdä samaa Pohjois-Suomelle.
        Noh, heidän kanssaan joudummekin miettimään mikä on kanta-Suomalainen.
        Jää-merelle on saatava Juna-Rata jotenkin.
        Ja siihen eivät Saamen rahat riitä.

        H.

        Ja siihen eivät Saamen rahat riitä.
        Ja Kiinalaisiksihan emme tahdo tulla?

        H.


      • rosvot-vieläki-kiinni
        hunksz kirjoitti:

        Ja siihen eivät Saamen rahat riitä.
        Ja Kiinalaisiksihan emme tahdo tulla?

        H.

        jooooo,
        mutta suomen työttömiä ei pidä syylistää,
        kukaan niistä ei itse ole työttömyyteen syyllinen,
        syyllinen on suuromistajat
        ne jotka ovat kähmineet valtion miljoonat vain omaan ykstityiseen taskuunsa, hyödyttämättä yhteiskuntaa
        vaikka tuki-mijoonat on takotettu hyöndyntämään kaikkia suomalaisia
        ja t y ö l i s t ä m ä ä n ihmisiä,
        eikä niinkuin nämä kähmijät on tehneet,
        pistäneet ihmiset työttömyysputkeen köyhyyteen,
        ja mijoonat vain omaan taskuunsa,
        rosvoja ne ovat
        rosvot kiinni sano Vennamoki aikoinaan kun näki muutamien kähmijöitten kierot touhut,


      • rosvot-vieläki-kiinni kirjoitti:

        jooooo,
        mutta suomen työttömiä ei pidä syylistää,
        kukaan niistä ei itse ole työttömyyteen syyllinen,
        syyllinen on suuromistajat
        ne jotka ovat kähmineet valtion miljoonat vain omaan ykstityiseen taskuunsa, hyödyttämättä yhteiskuntaa
        vaikka tuki-mijoonat on takotettu hyöndyntämään kaikkia suomalaisia
        ja t y ö l i s t ä m ä ä n ihmisiä,
        eikä niinkuin nämä kähmijät on tehneet,
        pistäneet ihmiset työttömyysputkeen köyhyyteen,
        ja mijoonat vain omaan taskuunsa,
        rosvoja ne ovat
        rosvot kiinni sano Vennamoki aikoinaan kun näki muutamien kähmijöitten kierot touhut,

        "rosvot-vieläki-kiinni"

        Tuki-miljoonat eivät ole tarkoitettu haihatteluun eikä turhuuksiin.
        Siksi ei meidänkään kannata kaivata niitä omiin taskuihimme.
        Me olemme työmme jo tehneet ja tukemme ansainneet.
        Kuka enemmän, kuka vähemmän.
        Älä siis himoitse toisen omaa.
        Elä omilla, ansaitsemillasi rahoilla.

        H.


      • avaa.silmäsi

        "Tulipahan-sanottua'

        Säälittävää puusilmäisyyttä, ammattiyhdistysliikjeet äkyttömillä vaatimuksillaan ovat ajaneet Suomen tähän tilanteeseen.


      • tulipahan-sanottua
        29.12.2017 11:09

        Joopa joo, kuka järjesti -90 luvun työttömyyden ja valtavan valtionvelan kun devalvoi.

        Kuka haluaa aina ottaa velkaa ulkomailta. Kuka haluaa ottaa vielä v 2017 velkaa "jonka laittaa kasvamaan" , aivan kuten monta kymmentä vuotta ennenkin.


      • e.u kirjoitti:

        tulipahan-sanottua
        29.12.2017 11:09

        Joopa joo, kuka järjesti -90 luvun työttömyyden ja valtavan valtionvelan kun devalvoi.

        Kuka haluaa aina ottaa velkaa ulkomailta. Kuka haluaa ottaa vielä v 2017 velkaa "jonka laittaa kasvamaan" , aivan kuten monta kymmentä vuotta ennenkin.

        Näin se lähti, se velkaantuminen:
        Iiro Viinanen 46mrd€, Esko Aho 44mrd€, Jyrki Katainen 40,8mrd€, Jutta Urpilainen 21,5mrd€.


    • kyykytystä

      Valitettavasti työttömät eivät voi itse päättää saavatko töitä vaikka kuinka yrittäisi. Työnantajia pitäisi rangaista kun eivät ota ihmisiä töihin, vaan teettävät yhä pienemmällä määrällä yhä enemmän, mutta ahneus on vallannut työnantajat. Eihän tuo lain vaatima aktiivisuus mitään auta jos työpaikkoja ei ole, siitä sitten pannaan työttömät maksamaan, kohtuutonta. Tuo laki on pelkkää kosmetiikkaa ja työttömien kyykyttämistä, ei sillä yhtään työpaikkaa luoda.

      • "kyykytystä"

        Valitettavasti minun silmissäni jotain meni pilalle.
        Kun yhä enemmän nuoria sanoivat aktiivisesti karttavansa työtä.
        Tulevansa toimeen hienosti tuillakin.
        -
        Lapsemme ovat alkaneet muuttaa yhteis-kuntaamme.
        Ja niin on hyvä.
        Koska maailman mukana on mentävä.
        Onko sitten oikein vaatia yhä enemmän työtä-tekeviltä veron-maksajilta?
        Siitä en ole yhtään varma.

        H.


    • Tueton

      En laittanut nimeä, sillä en halua edesauttaa syrjäytymistä ja erakoitumista. Jos ei kolmen kuukauden jaksolla pysty tekemään 18 tuntia töitä, niin voihan sitä mennä neljä kertaa vuodessa jollekin työkkärin 5:n päivän kurssille. Ulos omasta pesästä lähteminen voi pelastaa masennukselta ja jopa itsemurhalta.
      Aloitteen tehnyt heppu on ollut 6 vuotta työttömänä ja asuu tukien avulla Krunikassa ???? Häh, aika paljon on mätää miehessä jos Helsingissä ei kahdella korkeakoulututkinnolla 5 kieltä hallitsevana saa mitään duunia?
      Haetaanko tässä nyt vapautusta kaikista velvoitteista näille työnvieroksujille?
      Tervetuloa vaan Suomeen, täällä saa elää ilmaiseksi veronmaksajien piikkiin!

      • Ihmettelen.kovasti

        Tänne voi syntyä tekemättä mitään, saat asunnon ruuan ym.


    • En ole allekirjoittanut. En ole tutustunut asiaan niin, että voisin sanoa, pitaisikö se perua vai ei.
      Näppituntuma on se, kaikille sama kaava ei voi oikein toimia, pitäisi ottaa huomioon enemmän yksilön elämäntilanteet.
      Vaan jossain on kyllä vikaa ja vinoutumaa, kun minäkin 68-vuotis ämmä sain eräältä yhdistykseltä kutsun tilaisuuteen, jossa kutsussa kerrotaan mm. näin: Energinen eläkeläishoitaja, ikärikas........
      Monialaiset sote-orgasisaatiot etsivät kauttamme motivoituneita ja ylivoimaisen kokeneita..........
      Vielä nettiosoite lisäksi.

      • Tiritiriteijaa

        Työttömän kannalta voin kertoa, että tässä mallissa ei riitä se, että tulee imarrelluksi työtarjouksella. Pitää olla näyttöä siitä, että on myöskin tehnyt sen työn sovituilla ehdoilla. Tai tullut valituksi mukaan johonkin toimenpideryhmään, johon voi olla kymmenkertainen määrä hakijoita.


      • Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Työttömän kannalta voin kertoa, että tässä mallissa ei riitä se, että tulee imarrelluksi työtarjouksella. Pitää olla näyttöä siitä, että on myöskin tehnyt sen työn sovituilla ehdoilla. Tai tullut valituksi mukaan johonkin toimenpideryhmään, johon voi olla kymmenkertainen määrä hakijoita.

        Nyt meni vähän yli hilseen.
        Miten työtöntä imarrellaan työtarjouksella?


      • Tiritiriteijaa
        eppu2 kirjoitti:

        Nyt meni vähän yli hilseen.
        Miten työtöntä imarrellaan työtarjouksella?

        En välittäisi muistella. Liittyi erääseen vuorotteluvapaan sijaisuuteen. Onneksi työkkäristä siihen aikaan kerrottiin heti kättelyssä, että työnantajan taholta menettelytapa oli sääntöjen vastainen eikä olisi ollut pakko mennä, vaikka karenssilla uhkailtiinkin työnantajan taholta. Jaksoin puolen vuoden keikan paitsi tämän tiedon niin myöskin omaehtoisen vapaa-ajalla tapahtuneen täydennyskoulutuksen avulla eli tutorointia tuli koko ajan omasta entisestä oppilaitoksestani.

        Eli hälytyskellojen olisi minulla pitänyt soida siinä vaiheessa, kun alaikäiseltä pojaltani oli hänen kesätyöpaikallaan (joka oli myös ex-mieheni työpaikka) kysytty minun puhelinnumeroani. Ja poika vielä sanoi, että tajuutko, ne HALUU sut töihin. Näin me luulemme tekevämme lapsillemme palveluksen tällä kaikella työorientaatio-esiintymisellämme. Tosiasiassa meistä mahdollisesti vain puhutaan pelkkää paskaa selän takana ja vedetään mattoa jalkojen alta ... minun tapauksessani lisäksi exälle annettiin kenkää minun läsnäollessani mm. ruokapöydässä koko viiden kuukauden ajan kiikun- kaakun-kiinaan - firmassa, kun työpaikallani oli muutamia muitakin firman vaimoja.

        Juurikin näin raadollista se oli.

        Joo eli vajaa nelisen kymppiä tuli kuitenkin tuostakin keikasta eläkkeeseen. Enemmän saisi, kun olisi kokonaisen vuoden työttömänä anssilla.


    • teretule

      Kansa on pilalle kasvatettu. Valtiontyönvälitys pitää heti lopettaa samoin kansan elättäminen valtoinrahoilla,, en tarkoita oikeita sairaita.

      • Tiritiriteijaa

        Odotahan jos ja kun tulee voimaan myös sellainen uudistus, että pitää kerran viikossa hakea jotain paikkaa. Kyllä se työnvälitys sitä kautta yksityistyy.


      • rasikki

        Kyllä työnvälitys yksityistetään, kun muuta myytävää hallitus ei enää keksi. Välityspalkkioilla aletaan myymään työpaikkoja niin kuin asuntoja nykyään.


    • 70plus

      Hiukan huvittavaa on 4,65 prosentin leikkaus vastikkeettomasta rahasta, jos ei osoita aktiivisuutta. On vähän niin kuin vääntö 0,8 prosenttiyksikön kaljan vahvuudesta.
      Jos olisivat poistaneet ne tuet kokonaan, tai edes puolittaneet, niin alkaisi aktiivisuutta löytyä. Aktiivinen työtön löytää pian paikkansa, mutta tapatyötön ja työhaluton valittaa.

      Suurtyöttömyydessä Kekkosen aikana järjestettiin hätäaputöitä, ja kaikki tulivat toimeen.
      Jokaisen työkykyisen ihmisen velvollisuus on elättää itsensä, sanoi Juhana Vartiainen. Niinhän se oli ennen ja niin kuuluisi olla nytkin, mutta avokätiset tuet ja työn verotus tekevät usein työn kannattomaksi.
      Lisäksi työstä peritään arvonlisäveroa, toisin kuin liikevaihtoveron aikana. Nyt on noususuhdanne ja hallitus paukuttelevat henskeleitään, mutta valtionvelka vain kasvaa.

      On kuitenkin ilo todeta, että valtaosa meistä suomalaisista on yhteiskuntakelpoisia, työtä tekeviä omillaan toimeentulevia veronmaksajia.

      • Tiritiriteijaa

        Nyt ei valitettavasti ole esittää linkkiä eräästä faktasta, johon tänään törmäsin: Teidän ikäluokastanne 66 % on juurikin samaa mieltä Teidän kanssanne. Sen sijaan, jos tarkastelemme ikäryhmää 45-59, niin prosentti on vain neljänkymmenen luokkaa.

        Pääsemmekö siis vihdoinkin asiaan? Minäkin lasken itseni tuohon ryhmään roikuskeltuani työelämässä sen kaikkia epäkohtia uhmaten jopa oman terveyteni kustannuksella hamaan työttömyysputkeen asti. Ikärasismi ei edes ollut pahin uhka omalla kohdallani, mutta tiedättekö edes, että minkä ikäisenä se nykyisin alkaa?


      • flegmaatti

        Juupa juu! Hätäaputyöt ja toimeentulo. Isäni oli lapiolimjalla rakentamassa 4 tietä. Viikot parakissa, lauantaisin kotiin niukkojen rahojen kanssa.
        Jos ok:n tontista ei olisi saatu perunoita ja maalaisten heinä- ja perunnanostotalkoista palkkana kaaleja ja lanttuja niin en tiedä mitä äitini olisi pöytään laittanut.
        Kahtena keväänä yskin verta johtuen yksipuolisesta ravinnosta.
        Meitä oli vain 2 lasta eikä 4lk kansakoulua käyneellä naisella ollut mahdollisuuksia säännölliseen työhön haja-asutusalueella.

        Olipa kasvattava ja karaiseva kokemus.


    • teretule

      Pilalle kasvatettu kansa kaikessa siis kaikessa ja tätä vanhat ihmiset saavat maksaa!

    • Nimeni puuttuu adressista, vaikka olenkin ollut työttömänä 500päivää. Ehkä näillä nykytyöttömillä kuitenkin on katto pään päällä, aikuiset lapset jo maailmalla, hyvä terveys ja jopa avio/avopuoliso, joista saa tukea, kun elämä koettelee.

      • Ei-hyvää-kehitystä

        Tässä, kohta saatu 130000 kannattajanimeä.
        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2730
        Maailma on mennyt ihan mahdottomaksi. Työpaikkoja viedään pois Suomesta, kyse ei ole enää siitä, että palkankorotukset olisivat isoja. Palkat jääneet jälkeen muista Euroopan kehittyneistä mausta ja väestö on huippukoulutettua.
        Paljon on oikeasti työttömiä. Tilastot vääristellään, mm. jopa alle 5 tuntia viikossa palkkatyössä olevilla, nuo katsotaan työssäkäyviksi, ei työttömiksi.
        Todellisuudessa työttömiä on varmasti yli 500000. Missä on nyt hallitus, joka julistaa hätätilan? Kekkonenhan julisti hätätilan, kun täällä oli 130000 työtöntä.
        Nykyajan hallitusta ei voi enää vähempää kiinnostaa työttömyys.
        Oikeasti tarkoitus on vain salata todelliset työttömyyslukemat.


    • Tiritiriteijaa
    • teretule

      Suomalaiset ovat tänään nollia maailmalla. Leipäjonot jotka EU maksaa on turhaa puhua noususta suomalaisessa taloudessa ilman Aatua 2017!!!

      • Ei olla nollia maailmalla, jos tämänpäivän uutisia on uskominen, ihan hyvin meillä menee


      • Tiritiriteijaa

        Tässä keskustelussa puhutaan työttömien asemasta. Esimerkiksi nuorisotyöttömyys ei Suomessa loppujen lopuksi ole sen dramaattisempi ilmiö kuin muuallakaan verrokkimaissamme. Riippuu tosin mittaustavasta. Jotenkin tätä keskustelufoorumin ikäryhmää se tuntuu korostetusti vaivaavan ja näkyy myös asenteissa.

        Ketjun aloittaja kertoi allekirjoittaneensa kansalaisaloitteen, vaikka ongelma ei varsinaisesti hänen sukukuntaansa kosketakaan. Minä toivottavasti omalta osaltani toin keskusteluun konkretiaa - tällä hetkellä meitä on perheessä vain minä pitkäaikaistyötön eläkettä odotteleva sekä vanhempi poikani, joka on lomautettu. Eli kaksi kolmesta.

        Kävin pari viikkoa sitten Järvenpään taidemuseossa "Säädytön yhteiskunta" -taidenäyttelyssä. Kuinka paljon arvelisitte, että oli säätylaitoksen (aateliset, papisto, porvarit ja talonpojat) ulkopuolisia, jotka eivät todellakaan olleet toimettomia? Ja keitäköhän tähän 70 prosenttiin kuului?

        Mieleeni jäi Pekka Halosen talvinen kartanon torppia kuvaava teos, jossa tosin näkyi vain kaksi heinäpaaleja vetävää hevosta ajajineen. Koettakaa nyt miettiä, että kuinka paljon hevosten lisäksi lihastyövoimaa (jos haluatte, niin taiteilijan aivolihakset luetaan mukaan) voidaan tänä päivänä valjastaa edes tähän rauhaisaan talviseen maisemaan.


      • Tiritiriteijaa
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Tässä keskustelussa puhutaan työttömien asemasta. Esimerkiksi nuorisotyöttömyys ei Suomessa loppujen lopuksi ole sen dramaattisempi ilmiö kuin muuallakaan verrokkimaissamme. Riippuu tosin mittaustavasta. Jotenkin tätä keskustelufoorumin ikäryhmää se tuntuu korostetusti vaivaavan ja näkyy myös asenteissa.

        Ketjun aloittaja kertoi allekirjoittaneensa kansalaisaloitteen, vaikka ongelma ei varsinaisesti hänen sukukuntaansa kosketakaan. Minä toivottavasti omalta osaltani toin keskusteluun konkretiaa - tällä hetkellä meitä on perheessä vain minä pitkäaikaistyötön eläkettä odotteleva sekä vanhempi poikani, joka on lomautettu. Eli kaksi kolmesta.

        Kävin pari viikkoa sitten Järvenpään taidemuseossa "Säädytön yhteiskunta" -taidenäyttelyssä. Kuinka paljon arvelisitte, että oli säätylaitoksen (aateliset, papisto, porvarit ja talonpojat) ulkopuolisia, jotka eivät todellakaan olleet toimettomia? Ja keitäköhän tähän 70 prosenttiin kuului?

        Mieleeni jäi Pekka Halosen talvinen kartanon torppia kuvaava teos, jossa tosin näkyi vain kaksi heinäpaaleja vetävää hevosta ajajineen. Koettakaa nyt miettiä, että kuinka paljon hevosten lisäksi lihastyövoimaa (jos haluatte, niin taiteilijan aivolihakset luetaan mukaan) voidaan tänä päivänä valjastaa edes tähän rauhaisaan talviseen maisemaan.

        Tässäpä tämä taideteos. Vielä olisi teille muillekin kuraattorin kierros 14.1. Järvenpään taidemuseossa koskien aikaa ennen vuotta 1918. Tulenkohan itsekään koskaan enää näkemään esimerkiksi tätä nimenomaista maalausta? Halosenniemeen vaihtuvine näyttelyineen eksyn sentään säännöllisin väliajoin ... Mutta että tämä tammikuun loppuun asti oleva "Säädytön yhteiskunta" - näyttely on niin kaikin puolin hartaudella tehty ja ajan hermolle asetettu!

        https://www.google.fi/search?biw=1821&bih=921&tbm=isch&sa=1&ei=p7pGWpbaHoS26ATMypewCA&q=pekka halonen talvi&oq= pekka halonen&gs_l=psy-ab.1.3.0i67k1j0l9.36998.37955.0.44490.5.5.0.0.0.0.224.571.3j1j1.5.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.1.222....0.A7QIhvacjgk#imgrc=ZbFkfJlu-2piyM:


      • Tiritiriteijaa
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Tässäpä tämä taideteos. Vielä olisi teille muillekin kuraattorin kierros 14.1. Järvenpään taidemuseossa koskien aikaa ennen vuotta 1918. Tulenkohan itsekään koskaan enää näkemään esimerkiksi tätä nimenomaista maalausta? Halosenniemeen vaihtuvine näyttelyineen eksyn sentään säännöllisin väliajoin ... Mutta että tämä tammikuun loppuun asti oleva "Säädytön yhteiskunta" - näyttely on niin kaikin puolin hartaudella tehty ja ajan hermolle asetettu!

        https://www.google.fi/search?biw=1821&bih=921&tbm=isch&sa=1&ei=p7pGWpbaHoS26ATMypewCA&q=pekka halonen talvi&oq= pekka halonen&gs_l=psy-ab.1.3.0i67k1j0l9.36998.37955.0.44490.5.5.0.0.0.0.224.571.3j1j1.5.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.1.222....0.A7QIhvacjgk#imgrc=ZbFkfJlu-2piyM:

        Onnistuisiko nyt?

        https://www.google.fi/imgres?imgurl=http://kokoelmat.fng.fi/app?action=image&iid=Y0114400&profile=topicartworkbignew&imgrefurl=http://kokoelmat.fng.fi/app?si=A-1995-2&docid=TO9VAm0u-PmNOM&tbnid=ZbFkfJlu-2piyM:&vet=10ahUKEwiM6NKvoLDYAhXMF5oKHWmkC8YQMwhMKBswGw..i&w=1200&h=967&bih=921&biw=1821&q=pekka halonen talvi hevos&ved=0ahUKEwiM6NKvoLDYAhXMF5oKHWmkC8YQMwhMKBswGw&iact=mrc&uact=8


    • Arvaten

      Laman seurausta tämä työttömyys, kun vertaa muihin pohjoismaihin heillä ei ole samalla tavalla työttömyyttä.

      • Tiritiriteijaa

        En jaksaisi enää toistaa sitä tosiasiaa, että nyt puhutaan työttömien asemasta. Se alamäki alkoi nykyhallituksen myötä, tosin en onneksi sitä itse heti edes tajunnut. Kävin mm. joskus jopa ulkona syömässä ja juomassa.


      • Näin.ollen

        Lamaa on kestänyt kohta kymmenen vuotta jolloin menetettiin kilpailukyky, tämän hallituksen aikana on vienti alkanut vetämään ja työllisyys kohenemaan saa nähdä montavuotta se kestää jottei tuu takapakkia.


      • Tiritiriteijaa
        Näin.ollen kirjoitti:

        Lamaa on kestänyt kohta kymmenen vuotta jolloin menetettiin kilpailukyky, tämän hallituksen aikana on vienti alkanut vetämään ja työllisyys kohenemaan saa nähdä montavuotta se kestää jottei tuu takapakkia.

        Olen ollut aikoinani naimisissa vientiteollisuuden kanssa sen verran, että osaan kyllä nostaa hattua Juha Sipilälle, jonka ansiosta maahamme saatiin näkyvästi investointeja. Näinhän se oli aina: Kaupat varmistettiin / julkistettiin sopivan poliittisen tilanteen mukaan. Siis ehdottomasti lasken tämän Juha Sipilän (hallituksen) ansioksi!

        Kokkareiden kohdalla sanoisin, että onhan ihme, jollei kohta omat rivit repeä: En tunnistaisi opetusministerinä itseäni enää alkuperäisestä asetelmasta, kun Petteri Orpo nyt puhuu suullani mm. lasten päivähoito-oikeudesta tai paremminkin siitä, kuinka nyt tulisikin maksaa siitä, että vanhemmat laittaisivat lapsensa varhaiskasvatukseen siinä, missä Sannin tuli siitä oikeutta heiltä leikata! Just joo, Sanni oli liian kova pala! Ja täysin äijämäistä diktatuuria!

        Sinisistä on todettava, että Jari Lindström on edes rehellinen, kun itsekin kyseenalaisti nyt keskustelun aiheena olevan lain tietyin osin ja ainakin minulle antoi ymmärtää, ettei kauaakaan olisi tarvinnut odotella, että asetelma olisi ehkä ajan myötä muuksi muuttunut. Mutta kun oli sovittu, niin oli sovittu. Nyt näemme, että ketkä sitten lipeävät, jos lipeävät.

        En näe mitään syytä, miksei Juha Sipilä voisi jatkaa, koska näyttöä on, että häneen henkilönä luotetaan mm. näissä kauppa-asioissa. Jos tiimi ei toimi, niin ei toimi.


    • Kysynvaan-sanoPätkä

      Kyllä olen kirjannut tukeni sihen adressiin. Itse jäin eläkkeelle kesäkuun alussa, mutta muistan sen TE-keskuksen kyykytyksen. Nyt on sitten pahempaa luvassa työttömille. Syrjäseutujen työttömille otilanne on mahdoton. Tämä helvetin Työttömyysministeri vaatii ihmisiä muuttamaan jonkun 9 euron orjatyön perässä toiselle paikkakunnalle. Siihen muuttoon tarvitaan rahan lisäksi asunto. Vaan järjästääkö Työttömyysministeri sitä?

    • Jotain tälle suomalaiselle elintasomakaajaporukalle on tehtävä. Itse olisin huolissani eniten näistä nuorista, jotka ovat huomanneet että Suomessa elää ilman tikkua ristiin panemalla vaikkei tekisi päivääkään töitä. Nyt on tehty liian helpoksi olla ottamatta vastaan tarjottua työtä tai tai se että itse ei tarvitse siinä asiassa olla aktiivinen.

      Ehkä tällaisenaan laki ei ole ihan ok. sitä pitäisi jotenkin muuttaa.

      • 1eero

        Ihmetyttää juu, entis aikaan tultiin toimeen omillaan nytten hyvin useat olisivat pulassa ilman yhteiskunnan tukia siinä mielessä on menty huonompaan. Onneksi suurin osa kansaa ei tyydy olemaa kädet ristissä vaan tekevä hyvinvointinsa eteen jotain.


      • Taikuritässä

        Minusta osatekijä voi olla jo meidän ikäryhmien kokemukset työelämästä.
        Tulos tai ulos. Nykyhetkeen johtavat jäljet ovat pitkät. Itse en ole kokenut, mutta vierestä on lähtenyt. Näiden vanhempien voi olla vähän vaikeaa motivoida nuoriaan - ehkä. Poliittinen suunnittelu on ollut niin poukkoilevaa eli rakentavaa kauaskantoista suunnitelmaa ei ole. Hallitus menee helpoimman kautta: mistä fyffeä - no köyhiltäpä tietenkin. Hehän jo ovat tottuneet lue: totutettu ahdinkoon. Peräkylitä vaikeaa markkinoida itseään ja ruuhka-alueilla on varaa valita. Ja tosiaan klisee: valinta ei kohdistunut sinuun.
        Minä kyllä hehkuttaisin yritysten tuotteilla ja markkinoilla enemmin kuin
        Pääministerillä. Ja työvoimaministeri tekee vissiin, mitä käsketään eli se siitä rehellisyydestä. Jos olisi rehellinen, eroaisi.
        Sekin on vähän kysymysmerkki minulle, kun vientiä tuetaan esim. tämä tuusulalainen Kiinaan vievä yritys, niin mikä on se nettotuotto maallemme. Mä haluaisin joskus nähdä rehellisen laskelman eli konkretiaa. Välillisesti työntekijät maksavat palkkatuloistaan. Viennistä ei tule alvi-tuottoa se on 0 %


      • 1eero kirjoitti:

        Ihmetyttää juu, entis aikaan tultiin toimeen omillaan nytten hyvin useat olisivat pulassa ilman yhteiskunnan tukia siinä mielessä on menty huonompaan. Onneksi suurin osa kansaa ei tyydy olemaa kädet ristissä vaan tekevä hyvinvointinsa eteen jotain.

        Nii. Kyllähän ihmiset käyttää tukia hyväkseen kun sellaiset on mahdollistettu. Nyt on kuitenkin tullut pää vetävän käteen ja on ihan oikein että niitä nuorilta ja terveitä työnvieroksujilta otetaan pois.


      • Taikuritässä

        Mulla vaan on sydän vielä. Joka noin tuumaa, pitäisi tietää toisen elämä.
        Mä olen porkkanoiden kannalla ja ennen kaikkea uudelleenkoulutuksen.
        En ole nylkyri. On liian helppoa leipoa kivi leipään!


      • Taikuritässä

        Liäys siilille. Et sitten osannut kommentoida noita muita asioita, missä liikkuu todella merkittäviä rahoja.


      • Taikuritässä

        Lisäys2: laitoin nimen aloitteeseen, koska uskon, että muitakin keinoja on.
        Turha on Mykkäsenkään uhota. Niin vähän aikaa on ollut vaikuttamassa.
        Rikas ay voisi tehdä jotain asian eteen. Nythän tuo koskee ansiosidonnaisiakin. Kovin nuoret eivät ole kerenneet siihen putkeen.
        Miettikääpä rahoitusalaa, mistä jalkautuu kohta tuhansia hyvin eri-ikäisiä.
        Eivät kaikki pitkäaikaistyöttömät ole nuoria.
        Ai niin ja sana solidaarisuus!


      • Eespäin.eespäin

        Solidaarisuus -neuvostoliitto-pohjois-korea-suomiliitto-?


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Lisäys2: laitoin nimen aloitteeseen, koska uskon, että muitakin keinoja on.
        Turha on Mykkäsenkään uhota. Niin vähän aikaa on ollut vaikuttamassa.
        Rikas ay voisi tehdä jotain asian eteen. Nythän tuo koskee ansiosidonnaisiakin. Kovin nuoret eivät ole kerenneet siihen putkeen.
        Miettikääpä rahoitusalaa, mistä jalkautuu kohta tuhansia hyvin eri-ikäisiä.
        Eivät kaikki pitkäaikaistyöttömät ole nuoria.
        Ai niin ja sana solidaarisuus!

        Toinen juttu on se, otetaanko aloite käsittelyyn.
        Eläkeläisten indeksinkorjaus sai yli 82 000 nimeä, ei otettu. (siis aloite)


      • etsilleense
        Taikuritässä kirjoitti:

        Lisäys2: laitoin nimen aloitteeseen, koska uskon, että muitakin keinoja on.
        Turha on Mykkäsenkään uhota. Niin vähän aikaa on ollut vaikuttamassa.
        Rikas ay voisi tehdä jotain asian eteen. Nythän tuo koskee ansiosidonnaisiakin. Kovin nuoret eivät ole kerenneet siihen putkeen.
        Miettikääpä rahoitusalaa, mistä jalkautuu kohta tuhansia hyvin eri-ikäisiä.
        Eivät kaikki pitkäaikaistyöttömät ole nuoria.
        Ai niin ja sana solidaarisuus!

        Tämän palstan kirjoittajien solidaarisuus tulee esiin, kun aletaan itkemään eläkkeiden
        korotuksista, et voi voi, kun ne ei nouse.

        Helppoa on istua pömpelin takana ja sanoa, et kyllä töitä on, jos vaan viitsii tehdä.

        Minulla on tuttu pariskunta, joka pari vuotta sitten haukkui työttömiä ja hehkuttivat, kuinka heidän korkeasti koulutetut lapsensa ovat hyvin palkatussa työssä, vaan voi voi, nyt kumpikin lapsista on työttömiä ja pariskunnan ääni kellossa on muuttunut.


      • Taikuritässä
        Eespäin.eespäin kirjoitti:

        Solidaarisuus -neuvostoliitto-pohjois-korea-suomiliitto-?

        Tarkistapa sana. Ihan nykysuomalaisittain.
        Yhteisvastuu, yhteenkuuluvuuv ja myötämielisyys ja tässä kohderyhmä on heikoimpiosaiset.
        Turha nälviä.


      • Taikuritässä
        etsilleense kirjoitti:

        Tämän palstan kirjoittajien solidaarisuus tulee esiin, kun aletaan itkemään eläkkeiden
        korotuksista, et voi voi, kun ne ei nouse.

        Helppoa on istua pömpelin takana ja sanoa, et kyllä töitä on, jos vaan viitsii tehdä.

        Minulla on tuttu pariskunta, joka pari vuotta sitten haukkui työttömiä ja hehkuttivat, kuinka heidän korkeasti koulutetut lapsensa ovat hyvin palkatussa työssä, vaan voi voi, nyt kumpikin lapsista on työttömiä ja pariskunnan ääni kellossa on muuttunut.

        Eläkeläisiä ja työttömiä ei pidä laittaa vastakkain.
        Muutoin komppaan.


      • Taikuritässä
        eppu2 kirjoitti:

        Toinen juttu on se, otetaanko aloite käsittelyyn.
        Eläkeläisten indeksinkorjaus sai yli 82 000 nimeä, ei otettu. (siis aloite)

        Tuolla lailla oligarkia toimii. Kansalaisaloitetta ei noteerata, vaikka mahdollisuus on. Kävellään yli.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Mulla vaan on sydän vielä. Joka noin tuumaa, pitäisi tietää toisen elämä.
        Mä olen porkkanoiden kannalla ja ennen kaikkea uudelleenkoulutuksen.
        En ole nylkyri. On liian helppoa leipoa kivi leipään!

        Niin mullakin. Sydäntä toivoa että kaikki nämä yhteiskunnan toivot huomaisivat että elääkseen tulee tehdä jotain, elättääkseen itsensä ja mahdollisen perheensä. En usko etä mitään tekemättömyys on mikään onni nuorelle.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Liäys siilille. Et sitten osannut kommentoida noita muita asioita, missä liikkuu todella merkittäviä rahoja.

        No en niin ;).


    • vähän-sieltä-ja-tuolta

      En allekirjoittanut vaikka olen ns. työtön työnhakija ollut jo lähes neljä vuotta. Täällä haja-asutusalueella ei liikaa töitä ole tarjolla, ja yli kuusikymppinen ei ole ehkä paras vaihtoehto työnantajalle. Olen kuitenkin onnistunut saamaan osa-aikaista työtä sen verran että sain taas lisäpäiviä sovitellulle ansiosidonnaiselle (työssäoloehto täyttyi).
      Työt eivät ole tulleet kotiini tarjoamaan itseään, vaan olen ottanut yhteyttä yrityksiin vaikka ei heillä ole ole edes ollut avoimia paikkoja. Aktivisuuteni on ollut etuni, jota moni firma on arvostanut ja näin olen päässyt tekemään osapäiväisiä ja osa-aokaisia työrupeamia. Oman ammattialani töitä en ole saanut, mutta kaikenlaista muuta mihin olen ollut kykenevä, työ kuin työ on kelvannut jos siitä on palkan saanut.
      Paljon on itsestä kiinni saako töitä, jos on kovin nirso eikä edes väliaikaisesti voi tehdä muuta kuin oman alan töitä niin eipä silloin rahanpuute ole suuren suuri.

    • Aktivoitunatyöttömänä

      Allekirjoitin ja kun osa nuorista on kasvatettu laiskoiksi lorveiksi joillekka ei työ kelpaa ja kivempaa on pelaaminen niin siitä rankaistaan ihan kaikkia pitkän urankin raataneita työttömiksi jääneitä joita ei kukaan enään ota töihin.

      En ymmärrä sitä kun vastikkeellinen työttömyyskorvaus on ollut jo kauan niin eikö se olekkaan kaikkia työttömiä koskenut kun itse olen käynyt kuntouttavassa työtoiminnassa useita vuosia ja nyt pääsin uudelleen koulutukseen. Ihmettelen onko noin paljon vielä työttömiä joita ei ole aktiivitoimet koskettanut niin että on saanut kotona loikoilla. Kuntouttavassa pitäisi kaikkien käydä jos ei muuta aktiiviteetin ehtoa suorita. Osa käy vain neljä tuntia viikossa yhtenä päivänä ja onko se paljon vaadittu? Kuntouttava sopii sairaillekkin mennä vain sosiaalisia taitojaan harjoittelemaan. Moni työtön tuli sinne pitkin hampain ja huomasi ettei se mitään kamalaa (orjatouhua) ollutkaan mutta ennakkoluulot olivat kovat. Jos en saa töitä niin menen vapaaehtoisesti jälleen kuntouttavaan sillä niin positiiviset kokemukset siitä oli. Kotiin hautautumisesta ei ainakaan ole mitään hyötyä.

    • Ei-hyvää-kehitystä
      • Totean.vain

        Oletko työtön, tai et on yksi sama vaikka jätät allekirjoittamatta, et häviä rahallisesti mitään missään tilanteessa, ainoastaan voi joutua näkemään vähän vaivaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe