Omaishoitajan ja ammattihoitajan eroja

omaishoitaja

Kun tällä keskustelupalstalla on sekä hoitoalan ammattilaisia että omaistaan hoitavia, olisi hyvä pohtia heidän ”toimenkuviaan”. Monen ammattihoitajan tehtäviin kuuluu myös kotihoidon tukeminen. Kuinka sitä voi tehdä, jos kotihoito on vierasta?

On paljon yhteistä: tehtävät ovat samanlaisia, siis perushoitoa ym. Usein sama potilas on laitoksessa enemmän hoidettava ja kotona omatoimisempi. Aikaa menee kyllä mahdottoman paljon vaikkapa pukemiseen ja syömiseen, mutta kotonahan ei ole kiirettä. Työaikana sen paremmin ammattilainen kuin omainenkaan ei voi tehdä kaikkea hauskaa eikä edes tarpeellista, mitä vapaa-aikana yleensä tehdään. Ei voi lähteä lenkille, ei elokuviin, ei viettää hilpeää iltaa ystävien seurassa. Vai olisiko joku niin onnellisessa asemassa, että työtoverit olisivat samalla myös hyviä ystäviä? Omaishoitajan ongelma on se, että ei tahdo löytyä vapaa-aikaa edellä mainittuihin. Dementiapotilaat eivät ole kovin suosittua seuraa edes omaistensa keskuudessa. Ehkä perhejuhliin heidät otetaan ikään kuin silmänlumeeksi mukaan, mutta muuten ei käydä edes kylässä.

Kotona omaistaan hoitavan on lisäksi tehtävä hoitotyön ohessa paljon sellaista, jota ammattilainen tekee vapaa-aikanaan: ohjaa lapsensa läksyjen tekoa, opiskelee itsekin, tekee perheyrityksen kirjanpitoa, maksaa laskuja (onneksi se onnistuu netissä), siivoaa, huoltaa vaatteita, hoitaa omaa kuntoaan ja terveyttään, käy saunassa… Siinä onkin miettimistä, miten se kaikki onnistuu. Jotain on pakko jättää tekemättä. Jopa vessassa käynnin aikana hoidettava saattaa hätääntyä, että mihin täältä kaikki ovat menneet, yksinkö minä täällä olen, … ja lähteä kotiinsa. Tai hän päättää ryhtyä tekemään ruokaa, laittaapa ensin tulet ”uuniin” ja niin edelleen.

1

365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

Otit esille tärkeän asian. Itse henkilökohtaisesti ihailen omaishoitajia, jotka jaksavat hoitaa läheistään kotona. Omaishoitoa ja omaishoitajia pitäisi tukea kaikin mahdollisin keinoin, sillä mikä sen parempaa sairastuneelle, kuin saada olla omassa kodissaan mahdollisimman pitkään.

Varmasti on paljon niitä, jotka eivät ihan toiminnassaan ole sisäistäneet kuntouttavan työotteen merkitystä potilaalle. Kiire on se tavallisin syy, mihin vedotaan tehtäessä asioita toisen puolesta. Asioita ei mietitä pitemmällä aikavälillä. Tyypillistä on kai myös sekin, että samassa työyhteisössä on sekä niitä jotka antavat potilaalle aikaa selviytyä omatoimisesti esim. pukemisesta, vaikka hitaastikin, että niitä jotka tekevät puolesta selvitäkseen nopeammin. Voiko hoitotyö olla laadukasta tällaisessa työyhteisössä?

Edellisessä työpaikassani (ja muotoutuu varmuudella nykyiseenkin työpaikkaan) voi sanoa, että työ oli lähes yhtä paljon omaisen/kotihoidon kuin potilaankin hoitamista. Kuunteleminen, neuvonta ja tiedon välittäminen kuuluivat omaishoitajan tukemiseen. Hoitajan tehtävänä on myös havaita merkit omaisen uupumisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2143
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1454
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      934
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe