Tikusta asiaa

Tuli mieleen kun täällä oli muitakin sushin ja aasialisen ruuan ystäviä että miten sujuu puikoilla syöminen? Oletko taitava tikkujen käytössä, vai pyydätkö ravintolassa veitsen ja haarukan?

34

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinappia ainakin jää.
      Se on laitettu keltaiseen tuubiin.
      Antaa keltaiset huulet sanoisin.
      Kaali-kääryleitä ei jää.
      Niitä on kyllä kaksi mutta niin on huomis-päivääkin jäljellä.
      Sekin on täytettävä.
      -
      Pientä askaretta on siis minullakin.
      Kudon nälkäni unpeen haarukalla ja veitsellä.
      -

      H.

    • "Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      - Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

      H.

      • Voisit tehdä thai wokin noista vihanneksista ja kanasta, lisätä sopivasti vihreää currya, keitettyjä nuudelinpätkiä ja sen sellaisia pikkuherkkuja, muutama katkarapu, limegrassia ja muita thaimausteita ja syödä ne sievästi bambukulhosta puikoilla. Siinä sinulle nyt näpertelyä iltapuhteeksi :)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Voisit tehdä thai wokin noista vihanneksista ja kanasta, lisätä sopivasti vihreää currya, keitettyjä nuudelinpätkiä ja sen sellaisia pikkuherkkuja, muutama katkarapu, limegrassia ja muita thaimausteita ja syödä ne sievästi bambukulhosta puikoilla. Siinä sinulle nyt näpertelyä iltapuhteeksi :)

        "Paloma.se.co"

        En voi.
        Suomi ei ainakaan toistaiseksi ole Ruotsin-tyyppinen Thai-maa.
        Olen Kanta-Suomalainen.

        H.


      • hunksz
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        En voi.
        Suomi ei ainakaan toistaiseksi ole Ruotsin-tyyppinen Thai-maa.
        Olen Kanta-Suomalainen.

        H.

        Ai niin.
        Profiilissani on pöytäkoneeni.
        Nörtin versio.

        H.


      • Saga.Kabinetti
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Voisit tehdä thai wokin noista vihanneksista ja kanasta, lisätä sopivasti vihreää currya, keitettyjä nuudelinpätkiä ja sen sellaisia pikkuherkkuja, muutama katkarapu, limegrassia ja muita thaimausteita ja syödä ne sievästi bambukulhosta puikoilla. Siinä sinulle nyt näpertelyä iltapuhteeksi :)

        Niin ja valkosipulijauheen voisi muuttaa tuoreeksi murskatuksi valkosipuksi. Enempi makua ja ravinteita.
        Muutkin mausteet huhmaressa murskaten.

        Asiasta ihan kolmanteen. Kokkaan usein fiilispohjalta ja viimeaikojen makuelämyksiäni on juures-nuudeli-lohi-kookoskeitto. Sellainen täyteläinen ja ruokaisa. Ohut-Herkku-ruispalaa kaveriksi, ei muuta tarvii. Keitto tietenkin mausteita. Nyt pääsen viivoaniin ostamaan sitruunaruohoa, niputtain tuoretta korianteria ja kunnon kuningaskatkarapuja ja tofua.


      • Yksipiuha-yksimies
        hunksz kirjoitti:

        Ai niin.
        Profiilissani on pöytäkoneeni.
        Nörtin versio.

        H.

        Tyypillinen vanha jäärä, ei ole päässyt johto (tarkoittaa myös pöly) viidakosta eroon.
        Muistaakseni kehuit it ammattilaisuudellasi?


      • Yksipiuha-yksimies kirjoitti:

        Tyypillinen vanha jäärä, ei ole päässyt johto (tarkoittaa myös pöly) viidakosta eroon.
        Muistaakseni kehuit it ammattilaisuudellasi?

        "Yksipiuha-yksimies"

        Olisinkohan minä jo tiede-mies kammiossain?
        Kun en ole enää töissä ollut enää aikoihin.
        Enkä ole siivoojakaan.
        Laitoin sinulle uuden kuvan.

        IT System manager
        H.


    • Kyllä tarvitsen veistä ja haarukkaa, puikot eivät ole minua varten. Sushi ei ole minun juttuni, muuten aasialaisesta keittiöstä löytyy kaikenmoista hyvää ja olen aina valmis kokeilemaan uutta. Kaikkiruokaisuus auttaa, lautaselle jää hyvin vähän tähteitä, vaan kiltisti poika syö kaiken, niin kuin äitini minulle opetti.

      • Lempitonttu

        Voi kokeilla vaikka kahdella lyijykynällä ja sitten vaikka pyyhekumi tms. on riisipaakku. Riisihän on toisenlaista kuin vaikkapa risotossa.
        Muutoin olen sitämieltä, että tässä voi ajatella niinkin, ettei se muoto vaan sisältö. Eli hyvä ruoka maistuu vaikka sormin. Sushi pötkylät voi kotona napsia vaik sormin.


    • Ihankukatahansa

      Mä en siedä raakaa kalaa, muuten syön vaikka sormin.

    • veitti_ja_kahveli

      Aasialaisessa käy useinkin syömässä mutta käytän veistä ja haarukkaa. Olen joskus yrittänyt puikoilla mutta ei siitä tullut kuin sotkua;)

    • henrjii

      onnistuu olen kästyöläinen, omistan näppärät sormet,
      vetelen vaikka parsakeiton puikoilla .
      Anteeksi vaan jos kehuin itseäni

    • "PorvoonParoni"

      Mutta juurihan sinä kommentoit toisen nimmarisi kanssa.
      Suven-korentohan se on?

      H.

    • Tämä aloitus taitaa kuulua paremmin 30 -palstalle.

      H.

    • Saga.Kabinetti

      Ehdottomasti syön puikoilla. Kumma kyllä, minusta tuntuu, että maistuu paremmalta puikoilla. Joskus vuosia sitten pidimme kilpailuja kuka nopeimmin noukkii samanlaiset ainekset puikoilla lautaselta. Ryystämään en vielä ole oppinut, mikä on joissain Aasian maissa suositeltavaa ja kohteliasta.
      Oikeaoppista oikealla kädellä sormin syömistä intialais-nepalilaisafrikkalaistyyliin en ole oppinut. En kuitenkaan näläiseksi jää vaikken osaa pyöritellä oikein.
      Nuotiolla paistella makkarakin pitäisi osata oikeaoppisesti syödä ettei polta kitalakeaan tulikuuman rasvan tirskahtaessa.

    • en siedä raakaa kalaa, joten sushi ehdottomasti ei kiitos. olen niin vanhanaikainen että tykkään, että maassa maan tavalla, joten en syö puikoilla, enkä aasialaista ruokaa, paitsi Aasiassa.

      • Minä aloin harjoittelemaan vuosia sitten kun jälkikasvuni tykästyi aasialaiseen ruokaan ja nyt onnistun syömään sushini puikoilla ja olen myös samaa mieltä että se maistuu huomattavasti paremmalta kuin veitsellä ja haarukalla.
        Kokeilen mielelläni uusia ruokia, uusia tapoja syödä ja laittaa ruokaa ja vaikka en nyt ole kauheesti ra'an kalan ystävä kyllä pakastettu ja sulatettu lohi on hyvää sushissa. Sashimia en ole koskaan syönyt, mutta periaatteessa voisin kyllä maistaa.
        Eikä mitään "maassa maan tavalla" -sääntöä kun on kysymys kansainvälisestä ruokakulttuurista. Sushi puikoilla, hampurilainen käsin, spaghetti rullataan haarukan ympäri lusikalla avustettuna, ei ikimaailmassa leikata pikku pätkiksi ennen tarjoamista!


      • Ei kalan tarvii olla raakaa sushissa. Omissa tekemissäni käytän graavi- ja savulohta. Sitä paitsi sushini sisältävät kaikkea muutakin suomalaista lisua. Osaan syödä kömpelösti tikuilla. Sushit menee näppärästi sormin ja risotot haarukalla.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä aloin harjoittelemaan vuosia sitten kun jälkikasvuni tykästyi aasialaiseen ruokaan ja nyt onnistun syömään sushini puikoilla ja olen myös samaa mieltä että se maistuu huomattavasti paremmalta kuin veitsellä ja haarukalla.
        Kokeilen mielelläni uusia ruokia, uusia tapoja syödä ja laittaa ruokaa ja vaikka en nyt ole kauheesti ra'an kalan ystävä kyllä pakastettu ja sulatettu lohi on hyvää sushissa. Sashimia en ole koskaan syönyt, mutta periaatteessa voisin kyllä maistaa.
        Eikä mitään "maassa maan tavalla" -sääntöä kun on kysymys kansainvälisestä ruokakulttuurista. Sushi puikoilla, hampurilainen käsin, spaghetti rullataan haarukan ympäri lusikalla avustettuna, ei ikimaailmassa leikata pikku pätkiksi ennen tarjoamista!

        Olisiko maku parempi koska tuntee onnistumisen iloa saada pala suuhun asianomaisin menoin. Ei se sushi siitä tikusta mitään erillistä makua ota itseensä.
        Korvienvälijuttuja.


      • paukkuu-ohi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä aloin harjoittelemaan vuosia sitten kun jälkikasvuni tykästyi aasialaiseen ruokaan ja nyt onnistun syömään sushini puikoilla ja olen myös samaa mieltä että se maistuu huomattavasti paremmalta kuin veitsellä ja haarukalla.
        Kokeilen mielelläni uusia ruokia, uusia tapoja syödä ja laittaa ruokaa ja vaikka en nyt ole kauheesti ra'an kalan ystävä kyllä pakastettu ja sulatettu lohi on hyvää sushissa. Sashimia en ole koskaan syönyt, mutta periaatteessa voisin kyllä maistaa.
        Eikä mitään "maassa maan tavalla" -sääntöä kun on kysymys kansainvälisestä ruokakulttuurista. Sushi puikoilla, hampurilainen käsin, spaghetti rullataan haarukan ympäri lusikalla avustettuna, ei ikimaailmassa leikata pikku pätkiksi ennen tarjoamista!

        Tarkennahan tietosti spaghetin syömisestä.


    • Olen syönyt koko aikuisen ikäni kiinalaista yms. ruokaa aina puikoilla, kun sellaisia on ollut tarjolla. Hyvillä puikoilla voin poimia lautaselta tai kupista vaikka ihan yksittäisiäkin riisejä.

      Hyvänlaatuisia puikkoja löytyy myös oman keittiöni laatikosta.

      • Tarkistin netistä, että muistin oikein. Aloitin puikoilla syömisen opettelun alle 20-vuotiaana nuorena aikuisena Helsingissä ravintola Fen Kuanissa, Eerikinkadulla.

        Tässä faktatietoja:
        ”Kaupungin ensimmäinen aasialainen ravintola oli Helsingin olympialaisten jälkeen Hotelli Torniin perustettu kiinalainen. 1950-luvulla aloitti pitkään toiminut indonesialainen Fen Kuan Eerikinkadulla. Se tarjosi riisipöytää, jollaista ei sen koommin ole kaupungista löytynyt. Samoihin aikoihin kaupunkiin alkoi nousta venäläisiä ja kiinalaisia ravintoloita.”

        ”Ensimmäinen japanilainen ravintola Tokio aloitti vuonna 1968 ja toimi yli 20 vuotta. 1960-luvun lopussa avattu Athanasios oli tiettävästi ensimmäinen kreikkalainen. Vanhin edelleen samassa tilassa toimiva etninen ravintola on vuonna 1974 avattu Ravintola China Annankadulla”


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Tarkistin netistä, että muistin oikein. Aloitin puikoilla syömisen opettelun alle 20-vuotiaana nuorena aikuisena Helsingissä ravintola Fen Kuanissa, Eerikinkadulla.

        Tässä faktatietoja:
        ”Kaupungin ensimmäinen aasialainen ravintola oli Helsingin olympialaisten jälkeen Hotelli Torniin perustettu kiinalainen. 1950-luvulla aloitti pitkään toiminut indonesialainen Fen Kuan Eerikinkadulla. Se tarjosi riisipöytää, jollaista ei sen koommin ole kaupungista löytynyt. Samoihin aikoihin kaupunkiin alkoi nousta venäläisiä ja kiinalaisia ravintoloita.”

        ”Ensimmäinen japanilainen ravintola Tokio aloitti vuonna 1968 ja toimi yli 20 vuotta. 1960-luvun lopussa avattu Athanasios oli tiettävästi ensimmäinen kreikkalainen. Vanhin edelleen samassa tilassa toimiva etninen ravintola on vuonna 1974 avattu Ravintola China Annankadulla”

        Olin toki kokeillut puikoilla syömistä nuorenakin, mutta keskisuomalaisessa korvessa missä kasvoin aikuiseksi on aasialaisia ravintoloita aika harvassa ja vielä harvemmassa niitä oli kuuskytluvulla. Maailmalla seikkaillessani opettelin kyllä puikkojen käyttöä, mutta vaikeeta se oli ja en vieläkään hallitse sitä täysin, mutta en nyt ihan kokonaan nolaa itseäni myöskään. Idiootti-robotti poisti linkkini kivaan opetusvideoon Huffington postista. Miksikähän Idiootti-Robotti hyväksyy vain Ilta-Sanomien linkit kakistelematta?


      • Jos liikuttaa molempia puikkoja, onnistuminen voi olla vaikeaa.
        Syöminen helpottuu, kun asettaa toisen puikon paikoilleen syvälle peukaloha kaan ja likimain koukussa olevan nimettömän sormen ylimmän nivelen päälle ja ottaa toisen puikon liikutettavaksi peukalon, etu- ja keskisormen ylimpien nivelten avulla ”kynämäisessä” otteessa. Eli kun toinen puikko on paikoillaan ja vain toista puikkoa liikutellaan aktiivisesti, syöminen sujuu mukavasti ja puikkoja on pienen harjoittelun jälkeen todella helppo hallita. - Helpompi kuin yrittää kuvata otetta kirjallisesti. ;)


      • O-Orvokki

        Korjaus: ”peukalohankaan”


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Jos liikuttaa molempia puikkoja, onnistuminen voi olla vaikeaa.
        Syöminen helpottuu, kun asettaa toisen puikon paikoilleen syvälle peukaloha kaan ja likimain koukussa olevan nimettömän sormen ylimmän nivelen päälle ja ottaa toisen puikon liikutettavaksi peukalon, etu- ja keskisormen ylimpien nivelten avulla ”kynämäisessä” otteessa. Eli kun toinen puikko on paikoillaan ja vain toista puikkoa liikutellaan aktiivisesti, syöminen sujuu mukavasti ja puikkoja on pienen harjoittelun jälkeen todella helppo hallita. - Helpompi kuin yrittää kuvata otetta kirjallisesti. ;)

        Näin juuri kiinalainen täti videossa (jonka idiootti-robotti poisti) opetti käyttämään puikkoja.


    • Saga.Kabinetti

      Mainittiin, että maassa maan tavalla. En ole ihan samaa mieltä. Oman maan raaka-aineet taipuvat monimuotoisiksi ja maukkaiksi modernisoiduiksi aterioiksi. Eihän meillä riisi kasva, mutta ohra kyllä. Nyt ilmaston lämmetessä meillä voidaan viljellä aivan uudentyyppisiä kasveja, vihanneksia jne. Meillä on aivan ihania villiyrttejä, kunhan vain niitä oppisin etsimään ja käyttämään.
      Itse geeniperimänä saanut korkean kolesterolin, se Pohjois-Karjala-syndrooma, on pistänyt uusimaan ruokavaliota.
      Onneksi pärjää ilman sianihraa ja tirripaistia, kun ei tarvitse metsätöihin tiettömille taipaleille lähteä umpihankeen.

    • flegmaatti

      Huolimatta naapuripöytien kiinalaisten kädestä pitäen tapahtuneesta neuvonnasta ei lihasopan puikkosyönnistä tullut mitään.
      Ainoa osa jonka rituaalista hallitsin, oli ryystäminen. Saimme kyllä lusikat lihapalojen ja juuresten koukkimiseen.

      Toinen keitos oli maultaan ylivoimainen syötäväksi.

      Pyörivissä pöydissä olivat tottuneet isonenäisten taitamattomuuteen puikoilla syömiseen ja normaali kalut tulivat hetkessä.

    • Wok-vihanneksia 500g/pss
      1dl tummaa riisiä
      Vettä 1litra riiseille
      Öljyä wokeille.
      Puolet lounaalla
      Puolet päivällisellä
      Nautitaan ilman puikkoja, haarukalla

    • Sushista en tykkää vaikka väitetään sen olevan tyypillistä naisten ruokaa. Maistanut olen, mutta en tykästynyt. En muuten niin kamalan ihastunut ole mihinkään taikkuruokiinkaan. Harvassa vain alkaa olla ravintolat, joissa olisi enää normaalia pohjoismaista ruokaa.

      Ruokapuikot minulla on tuolla vitriinissä, missä on lähemmäksi sata matkamuistolusikkaa. En ole puikoilla koskaan kokeillut syödä ja ainakin meidän aasialaisissa ravintoloissa tässä lähistöllä näkyy olevan vain aivan rehellisiä veitsiä, haarukoita, lusikoita, joita saa käyttää ihan pyytämättä.
      Puikothan ovat neulomista, eikä syömistä varten.

      Oli muuten aika kömpelön näköistä, kun likan japanilainen kaveri söi veitsen ja haarukan kanssa niinkuin ihmiset. Mutta onhan se jo aika opetella ja kai hän on monta vuotta Euroopassa ollessaan sen oppinutkin jotakuinkin sujuvasti.

      • Minäkää en tykkää sushista. Syön lähinnä silmilläni kun ne kauniisti aseteltu.


    • pirremiinapa

      Tuota susia tekisi mieli maistaa, onkohan kaupoissa myytävät valmiit varmasti tuoren makuisia...
      Olen kyllä käynyt syömässä asialaisessa ravintolassa, ja jostain kumman syystä tarjolla oli tikkujen lisäksi haarukat ja veitset ja niillä mie sit annokseni söin.

      • PuikoillaMieKans

        K-citymarketissa on sushien ostajille jaossa myös kaksittaispakattuja syömäpuikkoja. Ovat yläpäästä vielä kiinni toisistaan. Ne repäistään irti ja puikoilla voi syödä pesun jälkeen useampiakin kertoja. Itse otan ne talteen vähäksi aikaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1749
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      72
      1092
    3. 45
      1045
    4. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      67
      1005
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      939
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      909
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      860
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      815
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      798
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      762
    Aihe