Hei.
Tiedonhaluni koskee koko Thaimaata, mutta kirjoitan tämän nöyrän tiedusteluni tälle Pattayan palstalle, koska olen havainnut ylipursuavan tietoisuuden kiteytyvän tälle palstalle ja näin toivon saavani kontaktin asioista oikeasti tietävään laajaan ryhmään.
Olen ravintola-alalla toimiva kielitaidoton motoristi ja olen antanut itseni ymmärtää, että voisin kartuttaa ammattiosaamistani entisestään jopa nimenomaan Pattayalla, jossa lienee toimivan noin 40 suomiravintolaa kausiluontoisesti, mutta kuitenkin toiminnan ollen siten kannattavaa, että elävät toisin kuin takavuosina, eli ravintoa on tarjolla myös työntekijöille koko vuoden.
Minua kuitenkin askarruttaa kaksi asiaa, jotka puheenaiheena tätä palstaa seuratessani koskaan minun kirjoittamatta on kovasti ollut puheena, mutta asianmukaisia vastauksia en ole kuitenkaan havainnut.
Luonnollisesti koska olen matkamotoristi joka on kiertänyt Alpit ja Euroopan top-50 matkakohdetta, minulla on Thaimaan lainsäädännön edellyttämä kansainvälinen ajokortti Autoliitosta, joka on englanninkielinen.
Kysynkin koska en hallitse Thaimaan kieltä täydellisesti, millä kielellä kommunikoidaan tilanteessa, kun poiisi pysäyttää esimerkiksi liikenneratsiassa?
Olen havainnut nimimerkin Santtu kertoneen ajaneensa vuosien mittaan useita tuhansia kilometrejä Thaimaassa ja taas jonkun viikon kuluttua, joten toivon että Santtu vastaisi kysymykseen mikäli tämä kohtelias viestini hänet saavuttaa.
Tosin on myös Pattayalla ainakin yksi asuva henkilö myös, joka on kertonut paljonkin vuokranneensa moottoripyöriä, joten voisihan hänkin asiaan vastata.
Toinen kysymykseni koskee tuota ravintola-alaa ja tälle palstalle on joku asiasta erityisen tietoinen henkilö kertonut, että varsinkin Pattayalla järjestetään ravintola-alan tehokursseja 3 kertaa 3 tuntia tuloksena oppilaan erityisen korkea ammattitaito alaan.
Missä näitä kursseja järjestetään, mitä maksaa ja miten näihin voi ilmoittautua, eli yhteystiedot olisi tervetulleita.
Kiitos suuresti, jos minua asianmukaisesti joku tahtoisi opastaa, olemmehan me kaikki veljeksiä keskenämme vieraassa maassa.
Liikenneratsian kieli Thaimaassa ja epätietoa.
50
775
Vastaukset
- KhiiNiau
"Kysynkin koska en hallitse Thaimaan kieltä täydellisesti, millä kielellä kommunikoidaan tilanteessa, kun poiisi pysäyttää esimerkiksi liikenneratsiassa?"
Ei siinä mitään kieltä tarvita. Poliisi kirjoittaa paperinpalalle, paljonko sun pitää maksaa hänelle, jotta pääset jatkamaan matkaa. Se, että olet ulkomaalainen, tarkoittaa, että maksat vaikka paperit ja prätkä olisivat OK.- 35NumBall
Eipä ole vuosien varrella tuollaista kertaakaan käynyt, kaksi kertaa olen saanut sakot, kerran ylinopeudesta kerran punaisia päin ajamisesta, ja ajoin liian kovaa sekä punaisia päin, kumpikin maksoi 500b, tuollainen taitaa olla sitä kuuluisaa pattayan turistirasismia, jota ei täällä hua hinissä tapahdu, kun käytännössä joka paikassa on kamerat... Näin paratiisissa...
Muuten tuo nikisi tarkoittaa köyhää tai pihiä, jotka pääosin matkaavat rottakaupunkiin...
- MauMauMau
hups, älä ota ainakaan tämän KhiiNiau ohjetta tosissasi. Jos yrität maksaa poliisille lahjusta, häkki heilahtaa välittömästi. Sakko tulostetaan lomakkeelle, jossa on myös englanninkieliset sarakkeet.
KhiiNiau taitaa ollakin khiimau eli kun olet 3 promillen kännissä muissa aineissa, AINA yritetään ensinnä maksaa, niinkuin Suomessakin. Rangaistus on muutoinkin hirveä ja aineissa olevaa ei pidetä vastuullisena teoistaan muutoin kuin liikennerikkomuksista.- TiedostaKiitollinen
Palstalta olen paljolti lukenut ja antanut itseni ymmärtää, että nimenomaan Pattayalla ei ole korruptiota.
Onko tämä väite nyt sitten aivan vailla totuuspohjaa? - 35NumBall
Kuten avaus todistaa pattaya on yksi Thaimaan pahemmin korruptuneita paikkoja, hitto en osaa edes tuota sanaa kirjoittaa oikein kun täällä meillä ei moista ilmene lainkaan...
Aja pattayalla ilman kypärää niin on poliisi heti pysäyttämässä sakkoa tulee naaman mukaan 200-500b, ja et pääse jatkamaan ennen kuin raha on poliisin taskussa, täällä kortti tai passi menee kaniin ja menet maksamaan poliisilaitokselle... jolloin saat passisi tai ajokortin takaisin... eikä tuo KhiiNiau ole kännissä vaan köyhä tai pihi joka on pattayn poikien arkipäivää... - TiedostaKiitollinen
35NumBall kirjoitti:
Kuten avaus todistaa pattaya on yksi Thaimaan pahemmin korruptuneita paikkoja, hitto en osaa edes tuota sanaa kirjoittaa oikein kun täällä meillä ei moista ilmene lainkaan...
Aja pattayalla ilman kypärää niin on poliisi heti pysäyttämässä sakkoa tulee naaman mukaan 200-500b, ja et pääse jatkamaan ennen kuin raha on poliisin taskussa, täällä kortti tai passi menee kaniin ja menet maksamaan poliisilaitokselle... jolloin saat passisi tai ajokortin takaisin... eikä tuo KhiiNiau ole kännissä vaan köyhä tai pihi joka on pattayn poikien arkipäivää...Olisiko minun nyt parempi suunnitella määränpääkseni jotain muuta, kuin Pattayaa?
Uskaltaako siellä ylipäätään itse ohjastaa ajoneuvoa?
Muuten olen kuullut, että olisi vasemmanpuoleinen liikenne, onko niin nurinkurista?
Missä tuo Thaikeittiön hienous olisi paras itselleen selvittää? - 35NumBall
Kyllä uskaltaa kun pitää vaan lompuukin mukana ja valmiina reilusta 100 tai 500 b seteleitä, pahimmassa tapauksessa jokaisessa risteyksessä on ratsia, ja jos ajat ylinopeutta nalli napsahtaa, jos kypäräsi on väärän värinen taas nallinapsahtaa, jos vuokraat hotellista yömajan, taas rahat menee poliisille ovathan he suurin hotellien omistajaryhmä pattayalla... eräs poliisi monta vuotta sitten kertoi kännipäissään pattayan olevan lottovoitto jo sinne saa komennuksen, sekin on ilmeisesti ostettavissa rahalla.... kuten kaikki pattaylla mm. vuokramorsiamet, siksi sinne on yleensäkään menijöitä..
- 35NumBall
Älä itke resu, pattayan totuus paljastuu sentti kerrallaan... Vieppäs äidillesi amalia taas uusi lääkeannos ja ota itse kanssa reppana.
- TiedostaKiitollinen
35NumBall kirjoitti:
Kyllä uskaltaa kun pitää vaan lompuukin mukana ja valmiina reilusta 100 tai 500 b seteleitä, pahimmassa tapauksessa jokaisessa risteyksessä on ratsia, ja jos ajat ylinopeutta nalli napsahtaa, jos kypäräsi on väärän värinen taas nallinapsahtaa, jos vuokraat hotellista yömajan, taas rahat menee poliisille ovathan he suurin hotellien omistajaryhmä pattayalla... eräs poliisi monta vuotta sitten kertoi kännipäissään pattayan olevan lottovoitto jo sinne saa komennuksen, sekin on ilmeisesti ostettavissa rahalla.... kuten kaikki pattaylla mm. vuokramorsiamet, siksi sinne on yleensäkään menijöitä..
Nyt tulee niin paljon tietoa, että pää ihan pyörällä.
Minkä värinen kypärä täytyy ola, onko oranssi ok?
Olen ajatellut hankkia majoituksen jonkun suomalaisen ravintolan tarjonnasta, eikö nekin vuokraa huoneita ainakin mainoksiensa mukaan.
En oikein välitä näistä vuokramorsiamista, kun olen antanut itseni ymmärtää, että niitä on muut runsaasti vuokranneet ja minä viihdyn enemmälti naisten kanssa, joille ajanvietto ei ole ammatti. - TiedostaKiitollinen
35NumBall kirjoitti:
Älä itke resu, pattayan totuus paljastuu sentti kerrallaan... Vieppäs äidillesi amalia taas uusi lääkeannos ja ota itse kanssa reppana.
Tiedätkö miksi tämä sikakirjoittelija osallistuu tähän keskusteluun, onko hänellä joku ongelma, patoutunut mieli, tai jopa jotain vakavampaa?
- 35NumBall
TiedostaKiitollinen kirjoitti:
Nyt tulee niin paljon tietoa, että pää ihan pyörällä.
Minkä värinen kypärä täytyy ola, onko oranssi ok?
Olen ajatellut hankkia majoituksen jonkun suomalaisen ravintolan tarjonnasta, eikö nekin vuokraa huoneita ainakin mainoksiensa mukaan.
En oikein välitä näistä vuokramorsiamista, kun olen antanut itseni ymmärtää, että niitä on muut runsaasti vuokranneet ja minä viihdyn enemmälti naisten kanssa, joille ajanvietto ei ole ammatti.Hieno periaate, en minäkään pidä että seurasta josta pitää maksaa, pattaya on ihan ok... toki siellä rullataan turisteja, kuten kaikissa paikoissa jossa on hölmöjä, ihan normi toimilla pattayalla pärjää ajokortti pitää olla kansainvälinen suomalainen ei käy, saat sen autoliitosta...
Täällä on vasenkätinen liikenne ja se on paikoittain varsin hankalaa, Thaimaassa sattuu suhteessa väkilukuun eniten kolareita, ja täällä vammautuu vuodessa liki miljoona ihmistä liikenne onnettomuuksissa, kypärän väriksi suosittelen heijastimella varustettua oranssia kypärää, minä en ainakaan ole saanut sakkoja se päässä, autoillessa sitä ei tarvitse käyttää...
Sikakirjoittaja on tuollainen perinteinen vuokraseuran käyttäjä, ja edellisestä matkasta on kauan ja seuraavasta ei ole tietoa, joten tämän jutuista tuskin kannattaa välittää... - 35NumBall
Ihan vakavasti puhuen, harkitse kaksi kertaa ennen kuin vuokraa moottoripyörän, ajokulttuuri täällä on hyvin hankala, ja riskit suuria... jos kuitenkin otat riskin, varmista että sinulla on kunnon vakuutukset... Minulla on erillinen vakuutus autolla joka kattaa myös henkilövahinkoja myös itselle, samoin moottoripyörässä sekä vielä erillinen tapaturmavakuutus sekä sairauskuluvakuutus, sinulle riittää pelkkä hyvä matkavakuutus...
- TiedostaKiitollinen
35NumBall kirjoitti:
Ihan vakavasti puhuen, harkitse kaksi kertaa ennen kuin vuokraa moottoripyörän, ajokulttuuri täällä on hyvin hankala, ja riskit suuria... jos kuitenkin otat riskin, varmista että sinulla on kunnon vakuutukset... Minulla on erillinen vakuutus autolla joka kattaa myös henkilövahinkoja myös itselle, samoin moottoripyörässä sekä vielä erillinen tapaturmavakuutus sekä sairauskuluvakuutus, sinulle riittää pelkkä hyvä matkavakuutus...
Vakavasti pikkasen laajennan aihetta.
Onko nämä Pattayaa ihannoivat tiernapoikia vai marjanpoimijoita, kysyn koska jatkuvasti noihin kirjoituksiin joku vastailee ja onhan tuolla tuntematon sotilasjuttukin joka antaa minun antaa itseni ymmärtää jollakin tai joillakin olevan ongelmaa?
Luin myös poliittisia kannanottoja, mutta ne nyt oli niin päättömiä, että lopetin kesken.
Tästä keskustelusta myös ylläpito on poistanut kirjoituksen, jonka johdosta kysyn, onko ongelma vakavampikin saada aiheelliseksi asianmukaista jutustelua tällä palstalla ilman häiriköitä? - 35NumBall
Tiedät varmaan vastauksen kysymykseesi ilman kysymistäkin, joillakin on vain hemmetin paha olo, ja se purkautuu näin tai toivottavasti purkautuu, ettei tämä sakki pura sitä fyysisesti joihinkin syyttömiin, missään muualla matkailupalstalla ei ole vastaavaa nähty, nämä hyökkäävät välillä hua hin palstalle, ja tulos on samanlaista... siis sairasta...
Amalia juttuja on täällä vedetty jo 10 vuotta, ja ei ole syytä juurikaan olettaa että ne tulevat monenkaan henkilön päästä, joskin jokainen miettiköön miksi tuollaista viitsii harrastaa noinkin pitkän ajan, ikäväähän se on... lue noita sairaita juttuja... suomessa on liian paljon huonossa kunnossa olevia avohoitopotilaita, ja valitettavasti se näkyy täällä palstalla, liiankin kanssa. - lerpanloitsut
35NumBall kirjoitti:
Tiedät varmaan vastauksen kysymykseesi ilman kysymistäkin, joillakin on vain hemmetin paha olo, ja se purkautuu näin tai toivottavasti purkautuu, ettei tämä sakki pura sitä fyysisesti joihinkin syyttömiin, missään muualla matkailupalstalla ei ole vastaavaa nähty, nämä hyökkäävät välillä hua hin palstalle, ja tulos on samanlaista... siis sairasta...
Amalia juttuja on täällä vedetty jo 10 vuotta, ja ei ole syytä juurikaan olettaa että ne tulevat monenkaan henkilön päästä, joskin jokainen miettiköön miksi tuollaista viitsii harrastaa noinkin pitkän ajan, ikäväähän se on... lue noita sairaita juttuja... suomessa on liian paljon huonossa kunnossa olevia avohoitopotilaita, ja valitettavasti se näkyy täällä palstalla, liiankin kanssa.Lerppa vetää monologina koko saturday night feverin ja tuttuun lerppatyyliin täyttä skeidaa ja 90 luvun mutupaskaa. Ei hajuakaan lerpalla nykypattayasta eikä sen poliisista eikä mistään muustakaan. Menehän lerppa takaisin sinne lääkeosastolle turisemaan.
- TiedostaKiitollinen
lerpanloitsut kirjoitti:
Lerppa vetää monologina koko saturday night feverin ja tuttuun lerppatyyliin täyttä skeidaa ja 90 luvun mutupaskaa. Ei hajuakaan lerpalla nykypattayasta eikä sen poliisista eikä mistään muustakaan. Menehän lerppa takaisin sinne lääkeosastolle turisemaan.
Voisitko sinä ystävällisesti sitten vastata aloituskysymyksiini ja korjata tämän sinulle selvästi epämiellyttävän henkilön mielestäsi skeidat?
Kiitos. - santtu_1975A
35NumBall kirjoitti:
Älä viitsi kertoa valheellisia juttuja. Kyllä, Thai poliisi on erittäin korruptoitunut, ja pienemmillä "sakoilla" pääset kun maksat rikkeen tehtyäsi suoraan poliisin "kassaan", ainakin jos pysäyttäjä on yksittäinen poliisi. Mutta sitten isommissa liikenneratsioissa (saattaa olla pysäytyksiä tekemässä toistakymmentä poliisia) joutuukin sitten ihan "viralllisia" sakkoja maksamaan.
Mutta sakon taustalla on aina joku "todellinen" syy, eli yleisimmin kypärän puuttuminen, kv-ajokortin puuttuminen (tai ei mp-ajooikeutta), humalassa ajo tai HUOMATTAVA ylinopeus.
Thai poliisi ei ala keksimällä keksimään noita sakon syitä, kun saavat napattua kypärättömiä/kv-kortittomia/humalaisia turisteja aivan tarpeeksi ilman asioiden keksimistä.
Eli kun ajat Thaimaassa, käytä aina kypärää, hankin kv-ajokortti (vain vuoden voimassa kerrallansa) ja älä aja humalassa. - TiedostaKiitollinen
santtu_1975A kirjoitti:
Älä viitsi kertoa valheellisia juttuja. Kyllä, Thai poliisi on erittäin korruptoitunut, ja pienemmillä "sakoilla" pääset kun maksat rikkeen tehtyäsi suoraan poliisin "kassaan", ainakin jos pysäyttäjä on yksittäinen poliisi. Mutta sitten isommissa liikenneratsioissa (saattaa olla pysäytyksiä tekemässä toistakymmentä poliisia) joutuukin sitten ihan "viralllisia" sakkoja maksamaan.
Mutta sakon taustalla on aina joku "todellinen" syy, eli yleisimmin kypärän puuttuminen, kv-ajokortin puuttuminen (tai ei mp-ajooikeutta), humalassa ajo tai HUOMATTAVA ylinopeus.
Thai poliisi ei ala keksimällä keksimään noita sakon syitä, kun saavat napattua kypärättömiä/kv-kortittomia/humalaisia turisteja aivan tarpeeksi ilman asioiden keksimistä.
Eli kun ajat Thaimaassa, käytä aina kypärää, hankin kv-ajokortti (vain vuoden voimassa kerrallansa) ja älä aja humalassa.Ymmärrän kirjoituksestasi, että humalaisia turisteja olisi liikenteessä huomattava määrä.
Onko Sinulla tietoa, koskeeko tuo vain muita kuin suomalaisia, vai ajeleeko suomalaiset Thaimaassa kännissä? - santtu_1975A
35NumBall kirjoitti:
Aja pattayalla ilman kypärää niin on poliisi heti pysäyttämässä sakkoa tulee naaman mukaan 200-500b, ja et pääse jatkamaan ennen kuin raha on poliisin taskussa, täällä kortti tai passi menee kaniin ja menet maksamaan poliisilaitokselle... jolloin saat passisi tai ajokortin takaisin... eikä tuo KhiiNiau ole kännissä vaan köyhä tai pihi joka on pattayn poikien arkipäivää...Thaimaassa on voimassa kypäränkäyttöpakko ja sen käyttämättä jättämisestä on tosiaan määrätty sakkorangaistus. Tosin, esimerkiksi Pattayalla poliisin tekemät "yksittäispysäytykset" kypärän käyttämättömyyden takia koskevat lähinnä vain turisteja. Sitten isommissa ratsioissa pysäytetään/sakotetaan myös paikallisia (on isompia "kamppanjaviikkoja" noille kypäränkäytön tehoratsioille ja silloin siitä "toitotetaan" televisoissa yms.).
Mutta miksi pitäisi ajaa ilman kypärää? Thaimaan liikenne on mitä on (eli vaarallista), itse en edes suostu ajamaan ilman kypärää (kuten en suomessakaan), ja koska vuokraamojen kypärät ovat mitä sattuvat, niin itselläni onkin oma kypärä (ja kevyet ajohanskat) aina thaimaan lomallani mukana. - 35NumBall
santtu_1975A kirjoitti:
Eli kun ajat Thaimaassa, käytä aina kypärää, hankin kv-ajokortti (vain vuoden voimassa kerrallansa) ja älä aja humalassa.Santtu sen verran korjaan että kv kortti on Thaimaassa voimassa kolme kuukautta sen jälkeen pitää olla paikallinen ajokortti, saat sen muutamalla satasella ajoneuvotoimistosta, lääkärintodistus 100 paateroa ja muutama hassu koe homma on siinä...
Poliisin ajatukset on suunnilleen seuraavat, ajat autolla päin punaista, paikallinen ajaa en viitsi lähetä perään, menkööt... hitto onkin farangi sillä on rahaa perään, pysäyttää sinut kysyy miksi ajoit päin punaista, sitten alkaa neuvottelu maksusta, se alkaa yleensä 1.000b sitten sinun kyvyistä on kiinni paljonko maksat minä tarjosin 300b suoraan ei riittänyt 500 ok, ja matka jatkui... ekalla kerralla sanoin anna biletti, ei ollut... sanoi mene poliisiasemalle maksamaan... menin odotin tunnin että luuku missä sakot maksetaan, maksoin rahan vastaanottanut poliisi soitti tälle liikenne poliisille että tuo ajokortti tänne... sitä odotin puolituntia sitten matka jatkui kotiin... - celiakia
Ymmärrän kirjoituksestasi, että humalaisia turisteja olisi liikenteessä huomattava määrä.
Onko Sinulla tietoa, koskeeko tuo vain muita kuin suomalaisia, vai ajeleeko suomalaiset Thaimaassa kännissä?Onhan siellä patilassakin kai muutamia humalaisia kuskeja ollut vuosien saatossa. ChiangMaissa on kuulemma joku moottoripyöräjengi jonka jäsenet tuppaavat ajelemaan viini päissään ihan yleisesti. Rahamiehiä ovat ja sotavetraani tuulilasissa joka ukolla, jonka takia poliisit eivät pysäyttäessään puhalluta, vetävät vaan kättä lippaan, tekevät keskisyvän kwain ja antavat hönöläisten jatkaa matkantekoonsa.
- santtu_1975A
Ymmärrän kirjoituksestasi, että humalaisia turisteja olisi liikenteessä huomattava määrä.
Onko Sinulla tietoa, koskeeko tuo vain muita kuin suomalaisia, vai ajeleeko suomalaiset Thaimaassa kännissä?Thaimaassa humalassa ajaminen on valitettavan yleistä ja ei koske mitenkään vain turisteja vaan nimenomaan myös paikallisia.
Itse näen Suomalaisia turisteja Thaimaan reissuillani suhteellisen vähän (varmaan siksi että Suomalaisten turistien osuus Thaimaan kokonturistimääräästä on pitkälti alle 0,5%:n luokkaa), itse puhuisin turisteista ylipäätänsä, en (vain) suomalaisista turisteista.
Mutta yleistähän se turistien keskuudessa on, että istutaan iltaa jossain kuppilassa olutta nauttien ja lopulta karautetaan (tuhdissakin humalassa) skootterilla baarista hotellille. - 35NumBall
Pattayalla on huomattavan yleistä kännissä ajaminen, erityisesti turistien keskuudessa... suomalaiset tuskin on suurin ongelma, ei sen takia että jotenkin enemmän kännissä ajelisi, vaan sen takia että suomalaisia on marginaalinen ryhmä turisteista, valitettavasti thaimaassa on kaksi suurta juhlaa jolloin juhlitaan päiväkausia tämä uusivuosi ja songkran vesijuhla joten liikennekuolemien ruuhkat ajoittuvat näihin aikoihin, lisäksi ongelman on huono ajotaito ja lyhyt pinna... joka johtaa usein ongelmiin... tie jonka varrella asun kuolee joka vuosi useita ihmisiä, tie on pitkä ainakin 50 kilsaa...
- santtu_1975A
35NumBall kirjoitti:
Pattayalla on huomattavan yleistä kännissä ajaminen, erityisesti turistien keskuudessa... suomalaiset tuskin on suurin ongelma, ei sen takia että jotenkin enemmän kännissä ajelisi, vaan sen takia että suomalaisia on marginaalinen ryhmä turisteista, valitettavasti thaimaassa on kaksi suurta juhlaa jolloin juhlitaan päiväkausia tämä uusivuosi ja songkran vesijuhla joten liikennekuolemien ruuhkat ajoittuvat näihin aikoihin, lisäksi ongelman on huono ajotaito ja lyhyt pinna... joka johtaa usein ongelmiin... tie jonka varrella asun kuolee joka vuosi useita ihmisiä, tie on pitkä ainakin 50 kilsaa...
Itse pitäisin turisti-alueilla vieläkin isompana ongelmana turisteja jotka vuokraavat skootterin ajoon ilman oikeastaan minkäänlaista aikaisempaa ajokokemusta. Monasti liikenteen seassa näkee turisteilla niin epävarmaa ajoneuvon käsittelyä että oikein hirvittää.
Ajoneuvon käsittelyn lisäksi monasti myös liikenteen "lukeminen" on yhtä huonolla tasolla. - 35NumBall
Joo olet ihan oikeassa, iso ongelma on myös lavatakseihin kohdistuvat peräänajot, ja niiden takia aiheutuneet vakavat loukkaantumiset, vuokrasin ensimmäisen kerran skootterin hotel aisawan pattaya nimikin taitaa olla vaihtunut noin 20 vuotta sitten, eikä ollut kokemusta pätkääkään...
nyt olen ajanut kaksi skootteria vaihtoon kummallakin oli ajettu noin 15.000 enkä väitä vieläkään osaavani... autolla olen ajanut hieman vajaa 100.000 joten varmasti rutiinit on kunnossa mutta ajaminen ei vieläkään mene automaattisesti kuten Suomessa... Olen perillä enkä edes huomannut ajavani... suomessa täällä pitää ajaa...
Pattayalla alkaa olla se ongelma että se on liikenteen puolesta niin tukossa, kuin vain voi... ja tilastot kertoo karua kieltä se ei ole paljon sen turvallisempi kuin bangkok... joka on miljoona kaupunki... tuolta löytyy asiallista tietoa... ja vaara paikat...
http://www.thairsc.com/ee/en/
Ei hyvälle vaikuta
Daily Traffic Accident reports 12/30/2017 20:36
Injuries 2,724 Person(s)
Deaths 65Person(s)
Total 2,789Person(s)
Annual Data year 2017 Injuries 998,019 Person(s) Deaths 15,167 Person(s) Tota l 1,013,186 Person(s) - 35NumBall
Bangkokin alueen uhrit: Total 39,178 , Injuries 38,623 ,Death 555
Total in Map Injuries in Map 28,068 ,Death in Map 343
Chonburin Total 11,858 , Injuries 11,499 ,Death 359
Total in Map Injuries in Map 10,754 ,Death in Map 304
Prachuap khiri kan Total 2,391 , Injuries 2,283 ,Death 108
Total in Map Injuries in Map 2,259 ,Death in Map 108
Tuo kertoo paljon bangkok on miljoona kaupunki, chonburi ei ole... kuitenkin kuolleiden lukumäärä ei paljonkaan heitä... ero selittyy todennäköisesti suuremmilla ajonopeuksilla.. .
- santtu_1975A
Eli kansainvälinen ajokortti mikä on Thaimaassa voimassa on kuvallinen ja leimattu "pahvivihko" jossa kerrotaan mitkä ajoneuvoluokat ovat sallittuja kyseiselle kuljettajalle. Nämä tiedot löytyvät tuosta kv-ajokortista myös Thaiksi, joten poliisi saa luettua tiedot suoraan omalla äidinkielellään. Tämä kv-ajokorttihan vaatii aina oman kansallisen ajokortin mukanaolon, yksinään sillä ei mitään tee.
Itseni on Thaimaan liikenteessä pysäytetty poliisin toimesta yhteensä kuusi kertaa (yksi oli pelkkä puhallutus jossa ei korttia katsottu), jokaisella kerralla poliisi on ollut kohtuullisen kielitaitoinen ja asiat saatu englanniksi selvitettyä ja ongelmia ei ole ollut. Aina on ollut kv-ajokortti mukana, kypärä päässä ja selvinpäin. Ja matka on aina jatkunut ilman ongelmia (lahjuksia yms.).- TiedostaKiitollinen
Kiitos Santtu.
Minun kansainvälisessä ajokortissani ei ole thaikielistä tekstiä, onko niitä erilaisia?
Ymmärränkö siis oikein, että liikenneratsiassa pärjään englanninkielellä?
Kyllähän kielitaidottomatkin, esimerkiksi itä-suomen mansikanviljelijät matkustavat Thaimaahan, miten mahtavat tulla toimeen pohdin. - 35NumBall
On kaksi erilaista autoliitto tietää kumpi käy thaimaassa...
- santtu_1975A
Kansainvälisiä ajokortteja on kahta eri versiota ( Geneven 1949 ja Wienin 1968 sopimusten mukaiset versiot ).
Thaimaassa hyväksytty kv-ajokortti on tuo Geneven vuoden 1949 sopimuksen mukainen kortti (eli pahvivihko) josta löytyy kielistä mukana myös tuo Thai.
Suomessahan kyseisen kortin myöntötaho on Autoliitto, vaatii hakemuksen yhteydessä todistajien allekirjoittaman kopion hakijan ajokortista. Hinta 25€ ja voimassaolo-aika 1vuosi myöntämisestä.
Kyllä, ainakin itse olen aina poliisin pysäyttäessä selvinnyt hyvin englannilla.
Pysäytetty on 3*pattaya, 2*chiang mai ja 1*phuket.
- EiKoskaanOngelmaa
Polkupyöräilin Phuketin saarella ja poliisit tutkivat sivulaukkuni. Olivat toki ystävällisiä ja kertoivat mistä oli kyse, hienosti englanniksi.
Eivät esimerkiksi puuttuneet siihen, että ajoin väärällä puolella tietä, näin toki vain hetkellisesti, juuri sillä hetkellä. - LerppaOnRoskantunkija
35NumBall on varastanut taas 34NumBall nickin eli Sika Amalia aloittanut taas Thaimaan parjauskampanjan. Kannattaa varoa Lerputinta, yli puolet tämän palstan aloituksia on hänen provoja.
Lerputin on vain onneton ja säälittävä reppana. - TiedostaKiinnostunut
Yllätyin hieman aloitukseni aiheuttamasta runsaasta mielenkiinnosta ja toivon jatkoa, mutta lerpattajat voisi siirtyä toisaalle.
Onko tietoa näistä ravintola-alan tehokursseista ?- ainakesäainamopo
Sen verran korjattakoon LerppaJohnin ja Santunkin huomioita liikenteestä, että viimeiset kolme vuotta on thaikkuja sakotettu ihan samalla tavalla kypärättömyydestä kuin farangiakin. Kaikki kypärättömät pysäytetään kypäräratsiassa poikkeuksetta. Joskus vuosia sitten pysäyttelivät farangeja, koska silloin lähes kaikilta farangeilta puuttui kansainvälinen ajokortti. Nykyään tieto on kulkenut sen verran, että suurinpiirtein vain brittipösilöiltä ja arabiskeilta sekä kalkuttaa puhuvilta se usein puuttuu.
Autoliiton myöntämä (25euroa) kv kortti Thaimaahan on vuoden voimassa, eikä sitä tarvi 3kk jälkeen uusia, kuten Lerppajohn väitti.
Liikenne on ruuhkainen vain tiettyihin kellonaikoihin ja tiettyinä pyhien aattoina. Songkranin jälkeen marraskuun loppupuolelle saakka saata ajella aamuisin ja päivisin ruuhkattomasti. Toki liikennevalot ovat yhtä pitkiä Nualla, Klangilla, Thepprasitilla, South Pattaya roadilla ja muilla pääteillä hiljaisenakin aikana. Taitavan mopoilijan ja kaupunkia tuntevan ei tarvi ruuhkista kärsiä. Oikoteitä on city täynnä ja valot voi välttää pikku koukkaisuilla.
Pari kertaa nähnyt iskunvaimenninratsian poliisiaseman edessä. Heillä oli laitteet. Sakkoja ei kirjoitettu mutta korjausmääräyksiä kyllä. Huonovaimentimiset autot on liikenneturvallisuusriski ja tämä on yksi osa uutta turvallisuuskampanjaa jolla liikennekuolemia koetetaan vähentää.
Promillemittarit on edelleenkin harvassa. Minua ei ole kertaakaan puhallutettu ratsioissa vaikka häpeäkseni tunnustan olleeni kännissä monet kerrat. Osaan esittää selvää Oscarin arvoisesti ja ajan varovasti kännissäkin. Ongelma tulee silloin jos sattuu onnettomuus. Paha ongelma. Siksi ei kannata ajaa kännissä. Saattaa tulla 10 vuotta linnaa jos ajat jonkun kuoliaaksi kännissä. Kypärät ei joo maksa juuri mitään. 500 bahtilla saat hyvän kypärän. Ne vuokraamoiden kypärät on suorastaan vitsejä. Lentää päästä jo ilmavirrasta ja harvemmin edes mahtuu farangin päähän. Se on hauskan näköistä kun kypärä näyttää ison farangin päässä siltä kuin leppäkerttu istuisi takaraivolla. - yhdentiedän
LK Royal Wingin sisäänkäyntiä vastapäätä aidan takana jenkki pitää kokki ja tarjoilijakursseja. Siellä on kyltti ja kellonajat. Kolmen tunnin thairuoan kokkauskurssi 500 bahtia. Yksi suomalainen turisti suositteli.
- TiedostaKiitollinen
yhdentiedän kirjoitti:
LK Royal Wingin sisäänkäyntiä vastapäätä aidan takana jenkki pitää kokki ja tarjoilijakursseja. Siellä on kyltti ja kellonajat. Kolmen tunnin thairuoan kokkauskurssi 500 bahtia. Yksi suomalainen turisti suositteli.
Mahtaako tuota nyt kolmessa tunnissa paljoa oppia?
Onko Pattayalla mitään esimerkiksi linkkien tapaisia, joita voisi pitää hyvänä?
http://www.asiascenic.com/
http://www.thaifarmcooking.com/home/#.WkewHXpyjMI
https://www.pantawancooking.com/ - HootersFaniko
yhdentiedän kirjoitti:
Jenkki?
- 35Numball
ainakesäainamopo kirjoitti:
Sen verran korjattakoon LerppaJohnin ja Santunkin huomioita liikenteestä, että viimeiset kolme vuotta on thaikkuja sakotettu ihan samalla tavalla kypärättömyydestä kuin farangiakin. Kaikki kypärättömät pysäytetään kypäräratsiassa poikkeuksetta. Joskus vuosia sitten pysäyttelivät farangeja, koska silloin lähes kaikilta farangeilta puuttui kansainvälinen ajokortti. Nykyään tieto on kulkenut sen verran, että suurinpiirtein vain brittipösilöiltä ja arabiskeilta sekä kalkuttaa puhuvilta se usein puuttuu.
Autoliiton myöntämä (25euroa) kv kortti Thaimaahan on vuoden voimassa, eikä sitä tarvi 3kk jälkeen uusia, kuten Lerppajohn väitti.
Liikenne on ruuhkainen vain tiettyihin kellonaikoihin ja tiettyinä pyhien aattoina. Songkranin jälkeen marraskuun loppupuolelle saakka saata ajella aamuisin ja päivisin ruuhkattomasti. Toki liikennevalot ovat yhtä pitkiä Nualla, Klangilla, Thepprasitilla, South Pattaya roadilla ja muilla pääteillä hiljaisenakin aikana. Taitavan mopoilijan ja kaupunkia tuntevan ei tarvi ruuhkista kärsiä. Oikoteitä on city täynnä ja valot voi välttää pikku koukkaisuilla.
Pari kertaa nähnyt iskunvaimenninratsian poliisiaseman edessä. Heillä oli laitteet. Sakkoja ei kirjoitettu mutta korjausmääräyksiä kyllä. Huonovaimentimiset autot on liikenneturvallisuusriski ja tämä on yksi osa uutta turvallisuuskampanjaa jolla liikennekuolemia koetetaan vähentää.
Promillemittarit on edelleenkin harvassa. Minua ei ole kertaakaan puhallutettu ratsioissa vaikka häpeäkseni tunnustan olleeni kännissä monet kerrat. Osaan esittää selvää Oscarin arvoisesti ja ajan varovasti kännissäkin. Ongelma tulee silloin jos sattuu onnettomuus. Paha ongelma. Siksi ei kannata ajaa kännissä. Saattaa tulla 10 vuotta linnaa jos ajat jonkun kuoliaaksi kännissä. Kypärät ei joo maksa juuri mitään. 500 bahtilla saat hyvän kypärän. Ne vuokraamoiden kypärät on suorastaan vitsejä. Lentää päästä jo ilmavirrasta ja harvemmin edes mahtuu farangin päähän. Se on hauskan näköistä kun kypärä näyttää ison farangin päässä siltä kuin leppäkerttu istuisi takaraivolla.Edelleenkin, kv kortti on voimassa kolme kuukautta maahantulosta sen jälkeen pitää hommata paikallinen kortti, ei ole ensimmäinen eikö toinen mopoilija joka lähtee hakemaan passia josta maahantulon päivämäärä selviää... tämä on factaa...
Jos ajat ilman kypärää ja saat sakot, menet maksamaan sakkoa, asia tarkastetaan, tosin aika harva on maassa pidempää, tarkkuusalkometrejä löytyy lähes kaikilta isommilta poliisilaitoksilta, samoin sairaalassa voidaan ottaa verikoe, nopeustutkia löytyy niin kädessä pidettävää kuin autossa jalustan päällä olevaa, yleensä tuo käsitutka on taajamissa käytössä ja ulkopuolella noita isompia tutkia, kummatkin olen nähnyt, lisäksi käytössä on 650 käsialkometriä mutta niitä on käytössä pääosin bangkokissa... ja pääteillä isompien valvonta pisteiden yhteydessä...
Ajelin tuossa illalla tuolla kaupungin keskustassa, siellä on ainakin neljä poliisin valvontapistettä käytössä, jokainen paikkakunnalla asuva tietää paikat mutta niitä on hankala kiertää, kun ne on tietyssä risteyksissä, aika kiertoteitä juurikaan ole... Nämä alkoivat eilen ja jatkuvat todennäköisesti ma ja ti väliseen yöhön asti, ja hyvä niin... Huomenna valvontaa jatkaa melkein varmasti poliisi ja armeija yhdessä, ainakin tänään yhdessä pisteessä oli jo armeijan autoja...
Olen asunut täällä jo sen verran mitkään että suurin osa poliiseista tuntee auton ja moottoripyörän... ainoa olen päässyt läpi iman mitään tarkastuksia kerran yksi nuorehko poliisi pysäytti ja kysyin minne matka, ja onko autossa aseita, sanoin ettei ole mutta voin ostaa hänen virka-aseen... ja matka jatkui ilman asetta. Yleensä checkpointilla otan ajokortin esille ja näytän sitä automaattisesti, joten taas matka jatkuu... - 35NumBall
35Numball kirjoitti:
Edelleenkin, kv kortti on voimassa kolme kuukautta maahantulosta sen jälkeen pitää hommata paikallinen kortti, ei ole ensimmäinen eikö toinen mopoilija joka lähtee hakemaan passia josta maahantulon päivämäärä selviää... tämä on factaa...
Jos ajat ilman kypärää ja saat sakot, menet maksamaan sakkoa, asia tarkastetaan, tosin aika harva on maassa pidempää, tarkkuusalkometrejä löytyy lähes kaikilta isommilta poliisilaitoksilta, samoin sairaalassa voidaan ottaa verikoe, nopeustutkia löytyy niin kädessä pidettävää kuin autossa jalustan päällä olevaa, yleensä tuo käsitutka on taajamissa käytössä ja ulkopuolella noita isompia tutkia, kummatkin olen nähnyt, lisäksi käytössä on 650 käsialkometriä mutta niitä on käytössä pääosin bangkokissa... ja pääteillä isompien valvonta pisteiden yhteydessä...
Ajelin tuossa illalla tuolla kaupungin keskustassa, siellä on ainakin neljä poliisin valvontapistettä käytössä, jokainen paikkakunnalla asuva tietää paikat mutta niitä on hankala kiertää, kun ne on tietyssä risteyksissä, aika kiertoteitä juurikaan ole... Nämä alkoivat eilen ja jatkuvat todennäköisesti ma ja ti väliseen yöhön asti, ja hyvä niin... Huomenna valvontaa jatkaa melkein varmasti poliisi ja armeija yhdessä, ainakin tänään yhdessä pisteessä oli jo armeijan autoja...
Olen asunut täällä jo sen verran mitkään että suurin osa poliiseista tuntee auton ja moottoripyörän... ainoa olen päässyt läpi iman mitään tarkastuksia kerran yksi nuorehko poliisi pysäytti ja kysyin minne matka, ja onko autossa aseita, sanoin ettei ole mutta voin ostaa hänen virka-aseen... ja matka jatkui ilman asetta. Yleensä checkpointilla otan ajokortin esille ja näytän sitä automaattisesti, joten taas matka jatkuu...Joo toisiaan kv-korttia ei tarvitse uusia kolmen kuukauden välien mutta se voimassa vain 3 kk maahantulosta sen jälkeen pitää hommata paikallinen kortti... toki voi ajella vuoden kortilla mutta sitten maksat toisen sakon vielä ilman korttia-ajamisesta, jos asia tarkastetaan... tieto löytyy monesta paikasta mm tuolta http://driving.information.in.th tai http://thaimaansuomalainen.com/onko-korttii-vai-ei/
- paikanpäällä
35Numball kirjoitti:
Edelleenkin, kv kortti on voimassa kolme kuukautta maahantulosta sen jälkeen pitää hommata paikallinen kortti, ei ole ensimmäinen eikö toinen mopoilija joka lähtee hakemaan passia josta maahantulon päivämäärä selviää... tämä on factaa...
Olen asunut täällä jo sen verran mitkään että suurin osa poliiseista tuntee auton ja moottoripyörän... ainoa olen päässyt läpi iman mitään tarkastuksia kerran yksi nuorehko poliisi pysäytti ja kysyin minne matka, ja onko autossa aseita, sanoin ettei ole mutta voin ostaa hänen virka-aseen... ja matka jatkui ilman asetta. Yleensä checkpointilla otan ajokortin esille ja näytän sitä automaattisesti, joten taas matka jatkuu...Muuten ihan asiaa mutta kyllä kv korttini on kelvannut siihen viimeiseen voimassaolopäivään saakka aina. Olen 6-7kk thaimaassa talvet. Pysäytetään vähintään kerran viikossa Pattayalla. Samalla kortilla mennään tasan vuosi. Koskaan ei ole pyydetty passia Pattayalla eikä koskaan puhallutettu enkä ole nähnyt kenenkään saavan ylinopeus sakkoja. Ajan tosi paljon koska en tykkää olla paikoillani. Viikossa helposti 400km. Ei ongelmia. Uusi vuosi on Hua Hinissa tiukkaa aikaa attentaattien pelossa. Pattaya ei niinkään piiritetty. Si Rachan kohdalla seiskatiellä oli puomit ja tarkistuspiste auringonlaskun aikaan, mutta vain yksi. Vanhalla tiellä myös. Farangit saa ajella läpi suoraan mutta thaikut ja partaveikot tsekataan.
- jenkkikujenkki
HootersFaniko kirjoitti:
Jenkki?
Se on jenkkikokki joka ollut maassa parikymmentävuotta thaiperheineen. Puhuu myös thaita. Farangeille pitää thaikokkaus kursseja ja thaikuille sekä että. Kuulema hyvä ja hinnan väärti. Olisin mennyt mutta aikataulu ei osunut kohdilleen.
- OnkoSinullaOngelma
jenkkikujenkki kirjoitti:
Se on jenkkikokki joka ollut maassa parikymmentävuotta thaiperheineen. Puhuu myös thaita. Farangeille pitää thaikokkaus kursseja ja thaikuille sekä että. Kuulema hyvä ja hinnan väärti. Olisin mennyt mutta aikataulu ei osunut kohdilleen.
Miksi ensin olet parempi mies haukkuen 35, sitten jotain muuta ja nyt tämä.
Onko sinulla elämässäsi mitään muuta kuin kuulemma ja kaverit on kertonut? - 35NumBall
Se on voimassa vain 3 kk, se lukee laissa... jokaisella joka asuu pysyvästi Thaimaassa on oltavat paikallinen ajokortti, pysyväksi katsotaan yli 3kk asuminen, se että sinä et ole näin toiminut ei muuta asiaa... Thaimaan suomalaisessa asia on selvitetty... jos viitsit vähän katsella uutisia koko thaimaassa on alkanut laajennettu valvonta, niin pattayalla kuin hua hinissä ja kestää uuden vuoden yli... tavoitteena ottaa rattijuoput kiinni... ääriliikkeet voivat iskeä mihin vain, ei vain hua hiniin...
- paikanpäällä
35NumBall kirjoitti:
Se on voimassa vain 3 kk, se lukee laissa... jokaisella joka asuu pysyvästi Thaimaassa on oltavat paikallinen ajokortti, pysyväksi katsotaan yli 3kk asuminen, se että sinä et ole näin toiminut ei muuta asiaa... Thaimaan suomalaisessa asia on selvitetty... jos viitsit vähän katsella uutisia koko thaimaassa on alkanut laajennettu valvonta, niin pattayalla kuin hua hinissä ja kestää uuden vuoden yli... tavoitteena ottaa rattijuoput kiinni... ääriliikkeet voivat iskeä mihin vain, ei vain hua hiniin...
Ok hyvä tietää. Täytyy hommata se ajokortti. Se kun ei vaikeaa ole täällä.
- IsoKiitos
paikanpäällä kirjoitti:
Ok hyvä tietää. Täytyy hommata se ajokortti. Se kun ei vaikeaa ole täällä.
Minä tahtoisin tietää kuka Sinä olet.
Olet nimittäin ensimmäinen Pattayan "edustaja", joka on kyseisen kaltaisen kirjoitksen kirjoittanut Herra 35:lle.
Kiitos Sinulle siitä minun puolestani.
- Mäoonparempimies
Numball käytä nettiä ja kerro mitä siellä sanotaan, mutta lopeta valehtelu.
Sinä olet huijari trolli.
Ei aiua vaikka kyselet toisella nimimerkillä.- OnSinullaOngelma
Olet ehkä ainoastaan Pattayan rakkaiden viisain ja sen perusteella parempi mies.
Sinun viisautesi ja fiksuutesi määrittelee tämän palstan tason.
Onko sinulla mitään järkevää lausuttavaa, kun olet lukenut aloituksen?
- 35Numball
Tämä paivän saldo klo 22:30 mennessä 704 rattijuoppoa...
- Aviomies2018
PIENEN YHTEENVEDON PAIKKA, VAIKKA NÄIN HIEMAN HUUTAMALLA.
On otsikko mikä tahansa, niin 35 sivaltaa asialla tavallaan ja Rakas oireilee.
Rakas oireilee myös kun 35 on vaiti.
Minun mielestäni 35 korkoa korolle ja Rakkaan alituinen ajatteleminen Hua Hinin miehen toimesta on onnistunut satanolla.
Rakas ei ole tervepäinen.
Mutta tähän asiaan:
Oli 2 simppeliä asiaa aloituksessani, moottoripyöräilyyn ja ravintolaan liittyvät, no mitä tuloksena.
35 ja Santtu tiesi ajokorttiasiat ja minulla on ajokortti.
Rakas ei tiennyt.
Olen jo aiemmin maininnut suomijuntin vuokraavan mopon, joka pannaan baarin eteen parkkiin kun mennään keppanalle ja sitten baanalle.
Sain tuolloin Rakkaan normaalipalautteen.
Nyt rakas kertoi ajelevansa kännissä ja että on huippuluokan näyttelijä esittämään kännissä selvää.
Kun kyse rattijuopumusjutuissa kuitenkaan ei ole näyttelemistaidoista, vaan siitä että sburgujen tulisi dallata.
Ravintolajuttu aiheutti taas hauskaa.
Palstalla on tuhat riviä meidän Chiang Main ravintoloiden arvostelua ja kertomuksia ammattitaidoista, sekä eritoten Pattayan niin korkeatasoisista palveluista koulutettujen henkilöiden toimesta.
Jopa se että olen kouluttanut puolen vuoden ajan yhden henkilön johtamaan drinkkiravintolaa, on saanut aikaiseksi hyvää bablagagaa tuubaa.
No mikä oli tämän aloituksen saldo?
Jenkki Pattayalla kaverinkertomana kouluttaa kokkeja ja tarjoilijoita 3 tuntia hintaa 13 euroa.
YHTEENVEDON KITEYTYS.
Rakkaalla on kovasti puuhaa kun täytyy kiukutella joka ikisen otsikon alla lerpattaen.
Ps. Toivotan näillä sanoin omalta osaltani antoisaa ja sanarikasta seuraavaa vuotta kaikille Teille palstalle kirjoittaville, eli Santulle, Rakkaalle ja Numballe täältä meidän perheen uuden vuoden viettopaikasta, joka on kutakuinkin yhtä kaukana Helsingistä ja Pattayalta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33682
- 60679
- 50665
- 52657