Toimii, mutta arvostelemallako

tyhymäkyssyy

Rauhan siteen sivuilla väittävät toimivansa ja vaikuttavansa ev.lut. kirkon sisällä.
Osaako kenties joku selittää , kuinka toimivat ?

25

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Robott

      Yhtä hyvin voidaan kysyä, miten esikoiset toimivat kirkon sisällä ja vaikuttavat siellä?

      • Siinäpä.se

        Pitävät seuroja kirkossa.


      • sananmukaan

        Toimivat kirkollis-kokous edustajana, pitävät pyhäkouluja, päiväkerhon ohjaajina, ovat kirkkovaltuutoissa, -neuvostoissa ja ennen kaikkea rukoilevat kirkkojemme puolesta, nostavat niiden käsiä, jotka Raamattuun tukeutuvat. Paljon on toimintaa.


      • Robott

        Eli tahtovat mukautua luopumukseen hyväksymällä homoliitot, metallimessut jne. jne. Paljon on toimintaa, siitä ollaan samaa mieltä, vähemmän sitä sanaa, joka herättää ihmisen, mutta ehkä sitä ei kaivatakaan.


      • Totuus_näkyviin
        Siinäpä.se kirjoitti:

        Pitävät seuroja kirkossa.

        "Esikoislestadiolaisuus on evankelisluterilaisen kirkon sisällä toimiva herätysliike. Herätysliike vaikuttaa pääosin Pohjoismaissa ja Pohjois-Amerikassa sekä lisäksi Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa." (Olemme kirkon jäseniä ja tuemme verorahoillamme kirkkoa ja kirkon ainoata eriseura Ry:tä joka käyttää kirkon tiloja.

        Aloittajan herja on valhe, eivät he mitään väitä.


      • kysyn-vaan
        sananmukaan kirjoitti:

        Toimivat kirkollis-kokous edustajana, pitävät pyhäkouluja, päiväkerhon ohjaajina, ovat kirkkovaltuutoissa, -neuvostoissa ja ennen kaikkea rukoilevat kirkkojemme puolesta, nostavat niiden käsiä, jotka Raamattuun tukeutuvat. Paljon on toimintaa.

        "Paljon on toimintaa."

        Toimintaa ja liikettä on, mutta onko herätystä?


    • Tyhminvastas

      Ei osaa kun eivät toimi.
      Leikkivät vain keskenään hippaa kilpaa kuka on keskeneräisimpänä seurakunnalleen hartain (=kaunein, komein, puhtain) nöyrin ja autuain(=mukautuvin, lojaalein).
      Oikein kovasti kun yrittävät olla samannäköisiä ja samanmielisiä "kaikesta" voivat kenties samasta puusta veistellä.

      • toksovanbummi

        Baskerin voi pistää vielä syvemmälle päähän


      • hätiläntori

        Joo se baskeri ei käykkään kaikille,esim jos on terävä pää niin hiippalakki parempi.


    • enparemminsano

      Hiippalakki sopii hyvin erikoisia kun ovat

      • Karjajairi

        Rauhanside on "unohtunut" päivittää. Eihän kai eslestat ole enää kirkon kanssa missään tekemisissä. Sielä on kuulema jotkut irja ja kari, että ei voi enää mennä kirkkoon.


    • Jotainonyhteistä

      Oli ruksan ehtoollisella 3 luterilaista pappia.

    • näinsenäkyysivulliseen

      Se kirkko se se on teidän jumalanne ja pelastuksenne ollut aina ja ina tulee olemaankin.

      sakramentit ja se kirkko ja ne papit jotka eivät ole mitään muuta kuin vuosia jauhaneet koulunpenkkiä j a päässeett mahdollismman kauaksi todellisesta Jumalan työmiehen osasta.

      En usko että Jeesus on istunut siellä pulpeteissa päivääkään veivaamassa teolokisia kiemuroita joka on pelkkä tutkimuslinja, ei mitään merkitystä itse Jeesuksen kohtaamisen ja uudestisyntymisen kanssa.

      • sakramentteja

        Miksi kuitenkin edelleen papin kirkossa jakama ehtoollinen on pätevä?


      • HerranPE
        sakramentteja kirjoitti:

        Miksi kuitenkin edelleen papin kirkossa jakama ehtoollinen on pätevä?

        Siksi koska se ei ole papin tai kirkon ehtoollinen.


    • Se tässä on omituista, että Esikoislestadiolaiset ilmaisevat virallisesti olevansa kirkon herätysliike, mutta kirkko on irtisanoutunut kaikesta yhteistyöstä epäluottamuksen takia.
      Jäseniä harhautetaan, sillä kaikki eivät nielaisisi jos heille ilmoitettaisiin totuus, että ajaudumme pikkuhiljaa kirkosta erilliseksi lahkoksi.

      • TiesithänTämän

        Esikoislestadiolaisiin voi kuulua , ja on aina voinut kuulua evl kirkon jäsen samoin kuin minkä tahansa muun kirkon tai yhdistyksen jäsen, sekä mihinkään edellisiin kuulumatonkin.
        Jos joku evl kirkkoon kuulumaton kuuluu Esikoislestadiolaisiin, niin hän ei ole koskaan Herätysliikkeen myötä ollut promilleakasn kirkon jäsen, koska Herätysliikkeemme ei itsekään ole koskaan kuulunut kirkolle mitenkään. Se on kirkon asia onko se jäsenistään välittävä tai hylkivä kirkko.


      • Eikä niin pikkuhiljaa, vaan tohinalla
        se tapahtuu josta ollaan hiljaa jos voi.
        -


      • Liikehdintää

        Jokos ne koiset näyttä dogumenttia miten he ovat liittynewt kirkonsisäiseksi heeätysliikkeeksi.


      • TiesithänTämän kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisiin voi kuulua , ja on aina voinut kuulua evl kirkon jäsen samoin kuin minkä tahansa muun kirkon tai yhdistyksen jäsen, sekä mihinkään edellisiin kuulumatonkin.
        Jos joku evl kirkkoon kuulumaton kuuluu Esikoislestadiolaisiin, niin hän ei ole koskaan Herätysliikkeen myötä ollut promilleakasn kirkon jäsen, koska Herätysliikkeemme ei itsekään ole koskaan kuulunut kirkolle mitenkään. Se on kirkon asia onko se jäsenistään välittävä tai hylkivä kirkko.

        Kyllä kirkko pitää mielellään ottaa veroeurot varsinkin näin jäsenkadon aikana ja jokaisella on oikeus kuulua vaikka kuinka moneen yhdistykseen tai kirkkoon. Mutta kysymys siitä, että onko Esikoislestadiolainen herätysliike kirkon sisäinen herätysliike.
        Saamieni tietojen mukaan lapsia ohjataan mahdollisimman kauas kaikesta siitä mikä on kuulunut perinteisesti kirkolle (kaste, konfirmointi - kummioikeus, vihkiminen)


      • PerinteisestiMoninausta
        Sakari2000 kirjoitti:

        Kyllä kirkko pitää mielellään ottaa veroeurot varsinkin näin jäsenkadon aikana ja jokaisella on oikeus kuulua vaikka kuinka moneen yhdistykseen tai kirkkoon. Mutta kysymys siitä, että onko Esikoislestadiolainen herätysliike kirkon sisäinen herätysliike.
        Saamieni tietojen mukaan lapsia ohjataan mahdollisimman kauas kaikesta siitä mikä on kuulunut perinteisesti kirkolle (kaste, konfirmointi - kummioikeus, vihkiminen)

        Perinteisesti kirkot ja monet seurakunnat ja yksityishenkilöt ovat hoitaneet sakramentit haluamallaan tavalla Raamatun luvalla. Esikoislestadiolaiset ovat hoitaneet sen monella tavalla. Amerikassa omin "viimin" venäjällä ja Inkerinmaalla "omin/Suomalaisten voimin" sekä kirkon (myös Ortodoksienkin) järjestämänä. Suomessa kirkon järjestämänä sekä nyt myös lisäksi saarnaajien asettamina rukoushuoneilla.
        Esikoislestadiolaiset käyvät siis perinteisesti siellä missä haluavat käydä Ehtoollisella, ei siis kirkko kiellä jäseniään käymästä siellä eikä muitakaan Sakramentteja heiltä.
        Kirkko ei ole rajoittanut Sakramentteja vaan Esikoislestadiolaiset ovat ottaneet käyttöönsä toisenkin vaihtoehdon.


    • KyllästyttääJo

      Keksitään jo muita aiheita, eiköhän nämä kirkkoasiat ole jo käsitelty moneen kertaan!

      • innostetaan

        Joopeli, aloitetaan vaikka kehuskelemalla TEUTAA, on niin kovin vaitonainen ollut koko loppuvuoden.
        Vaikka hyvähän se on itse kunkin edes vähän hiljentyä Joulun alla.

        Nyt uuteen vuoteen uusin kujein!


    • TeutaOnMukava

      Onhan se 'Padasjoen ukko' palstoilla silloin tällöin!

      • LämmintäPitelee

        Odottelee pakkasia, sanonko miksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe