Jakohihnan vaihto

Golffi kolmoseen

Onko kellään kokemuksi vinkkejä jakohihnan vaihtoon? Ajattelin itse kokeilla ja hain kirjastosta Haynes-autokäsikirjan. Ohjeissa käskettiin moottori laittaan YKK-asentoon, kuulosti monimutkaiselta. Onko välttämätön? Nokkahihna Motonetissä jotain 10 euroo, ei paha. (kärry Golf 3 -92 1.8)

Ja lopuksi, mikä mahtaa olla vaihdelaatikon öljytilavuus?

20

12515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HUKKAPÄTKÄ

      jos et ole varma mitä teet UNOHDA KOKO HOMMA!voi olla kallis kokeilu mutta... ykk merkit kohdalleen.(PAKKO LAITTAA!!!)1.mäntä on ylhäällä kun vauhtipyörän merkit on kohillaan ja pyörijä osoittaa jakajan reunassa olevaan koloon.tällöin myös muut merkit on paikoillaan(pitäis ainakin :) )suojat,kiilahihnapyörät kampiakselilta irti ja kiristinrulla myös.(vaihda uusi) uus hihna ja rulla paikoilleen,kiristä.pyöritä moottoria käsin pari kierrosta ja tarkista että jako säilyi.ei kun läjään.tarkista kireys... pari kertaa oon ite vaihtanu kun mulla oli vielä vento...1.8 66kw ABS -92. öljytilavuus löytyy kirjasta.

      • Golffi kolmoseen

        Eihän tuo YKK-asennon laittaminen olekkaan temppu eikä mikään (amtsun käyneelle insinöörille ;) Luin vain väärää kohtaa oppaasta (diisseli moottorin yläkuolokohdan asetusta, siinä menis sormi...) Taidan ottaa tietoisen riskin ja kääriä hihat. Sitä vaan mietin, että mahtaako hammasrattaat liikkua helposti (kadottaa YKK-asentoa) helposti kun runttaa,toki varovasti, uutta hihnaa paikoilleen? Öljyn tilavuuttta ei löydy, toin näet kotteroni just Saksasta ja Gyntterit tottakai ovat hukanneet kaikki kirjaset ja tuskin ovat huoltaneet muutamaan vuoteen...


      • MATZU
        Golffi kolmoseen kirjoitti:

        Eihän tuo YKK-asennon laittaminen olekkaan temppu eikä mikään (amtsun käyneelle insinöörille ;) Luin vain väärää kohtaa oppaasta (diisseli moottorin yläkuolokohdan asetusta, siinä menis sormi...) Taidan ottaa tietoisen riskin ja kääriä hihat. Sitä vaan mietin, että mahtaako hammasrattaat liikkua helposti (kadottaa YKK-asentoa) helposti kun runttaa,toki varovasti, uutta hihnaa paikoilleen? Öljyn tilavuuttta ei löydy, toin näet kotteroni just Saksasta ja Gyntterit tottakai ovat hukanneet kaikki kirjaset ja tuskin ovat huoltaneet muutamaan vuoteen...

        ...muistaakseni 0,8-1,3 litraa. öljyä (mobil vs-200?) on riittävästi kun sitä on tarkistusreiän reunaan asti.(iso kuusiokolo laatikon kyljessä,eturenkaan takana.)joissakin vanhemmissa 5-vaihteisissa öljyä pitää lisätä vielä 0,5 litraa yläkautta mutta se taas on eri jutska... virranjakajan käyttöakseli tosiaan pyörii helposti mutta kääntele kohdalleen hihnaa laittaessasi.


    • vw pappa

      toiseksi helpoin homma tässä moottorissa 1,3 helpoin,mutta vain jos osaa ja tietää.mikä on mulle helppoa voi olla sulle mahdotont.(harjoittelua vasta yli 20v takana)

    • Neuvo

      Minusta tuntuu että et ole paljon perillä moottorin tekniikasta joten suosittelen, että viet autosi hihnan vaihtoon jollekin korjaamolle. Itse hihnan vaihto on melko yksinkertainen toimenpide tuossa koneessa, mutta jos ei tiedä varmasti mitä tekee voi edessä olla vähintään kansiremontti. Uskoisin etta työ tulee osineen maksamaan alle 200€ ja korjaamot on velvoitettuja antamaan takuun työstään. Itselläni oli aikaisemmin samanlainen 1.8 Golf ja jälkeenpäin ajatellen se on paras auto mitä minulla on koskaan ollut. Joten pidä hyvää huolta autostasi.

    • sämpy

      Kerrotteko mulle mikä olikaan kolmos-golffilla jakohihnan vaihtoväli. Moottorina 1.8 bensa.

      -Sämpy

      • olisi

        90 000 km tai 5 vuotta.


      • Toope
        olisi kirjoitti:

        90 000 km tai 5 vuotta.

        Mistä tulee moinen viisi vuotta??


      • Aikaan
        Toope kirjoitti:

        Mistä tulee moinen viisi vuotta??

        Viidessä vuodessa hihnalle tulee täyteen ns. "fyysinen" ikä. hihna menettää aikaa myöten kimmoisuutensa ja se alkaa kovettua (myös kudokset). Nyrkkisääntöhän on jos autolla ajetaan vähän niin öljyt vaihdetaan kerran vuodessa (paitsi longlife järjestelmässä joka toinen vuosi), jarrunesteet joka toinen vuosi ja hihnat (myös laturin hihna joka viides vuosi). Jos ostaisin auton mikä olisi seisonut kaksi vuotta ja jakopään hihna olisi vaihdettu hieman ennen seisomaan laittoa, niin vaihtaisin ehdottomasti uuden hihnan.


      • Golffi
        Toope kirjoitti:

        Mistä tulee moinen viisi vuotta??

        90000km on vaihtoväli.
        Tuo viisi vuotta kummittelee täällä japsi-orientoituneiden, lähinnä tojotistien takia. Vaikuttaa viime aikoina suurimman osan tänne kommentteja heittäneistä olevan juuri heitä.


      • Toinen Golffi
        Golffi kirjoitti:

        90000km on vaihtoväli.
        Tuo viisi vuotta kummittelee täällä japsi-orientoituneiden, lähinnä tojotistien takia. Vaikuttaa viime aikoina suurimman osan tänne kommentteja heittäneistä olevan juuri heitä.

        Kyllä se viisi vuotta on ainakin ennen pätenyt ihan hyvin AUTOMERKISTÄ RIIPPUMATTA. Eikä tämä ole mitään tojomienen höpinää. Käy keskustelemassa asiasta VW-huoltomiesten kanssa. Minä en viitsi ruveta täällä kiistelemään, yritän vain antaa neuvoja. Luulen yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella autoista jotakin ymmärtäväni, muttä taidan olla väärässä.


      • aas
        Toinen Golffi kirjoitti:

        Kyllä se viisi vuotta on ainakin ennen pätenyt ihan hyvin AUTOMERKISTÄ RIIPPUMATTA. Eikä tämä ole mitään tojomienen höpinää. Käy keskustelemassa asiasta VW-huoltomiesten kanssa. Minä en viitsi ruveta täällä kiistelemään, yritän vain antaa neuvoja. Luulen yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella autoista jotakin ymmärtäväni, muttä taidan olla väärässä.

        harvinaisempiin malleihin tukkureiden hyllyllä monta vuotta.


      • vw pappa
        Toinen Golffi kirjoitti:

        Kyllä se viisi vuotta on ainakin ennen pätenyt ihan hyvin AUTOMERKISTÄ RIIPPUMATTA. Eikä tämä ole mitään tojomienen höpinää. Käy keskustelemassa asiasta VW-huoltomiesten kanssa. Minä en viitsi ruveta täällä kiistelemään, yritän vain antaa neuvoja. Luulen yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella autoista jotakin ymmärtäväni, muttä taidan olla väärässä.

        silloin kun vw alkoi valmistamaan jakohihnallisia moottoreita vuonna noin 1974 esim. golf ei niissä ollut mitään hihnanvaihtovälisuositusta.nyt vaihtoväli on alkaen 60tkm-180tkm riippuen moottorista, mutta vuosista ei mainita mitään.vv-auton intranetistä voi tulostaa listan jos sinne pääsee,lienee tietoa muuallakin.siis moottorin tunnuskirjaimet ratkaisee vaihtovälin.itse hihna kyllä kestää vaikka kuinka pitkälle,vesipumppu ym.jakopään osat ennemmin hajoaa.


      • Anonyymi
        Aikaan kirjoitti:

        Viidessä vuodessa hihnalle tulee täyteen ns. "fyysinen" ikä. hihna menettää aikaa myöten kimmoisuutensa ja se alkaa kovettua (myös kudokset). Nyrkkisääntöhän on jos autolla ajetaan vähän niin öljyt vaihdetaan kerran vuodessa (paitsi longlife järjestelmässä joka toinen vuosi), jarrunesteet joka toinen vuosi ja hihnat (myös laturin hihna joka viides vuosi). Jos ostaisin auton mikä olisi seisonut kaksi vuotta ja jakopään hihna olisi vaihdettu hieman ennen seisomaan laittoa, niin vaihtaisin ehdottomasti uuden hihnan.

        Jos olisi paljon irtonaista rahaa, niin ostaisin sähköauton. Niissä ei tarvi jakohihnoista huolehtia, senkun ajelee ja lataa akkuja. Eilen tein vanhaan autooni täydelliset huollot hihnakalustoon. Pitää varoa, ettei hihna katkea. Kerran on jo katkennut.


    • golf-94

      kuka osaa neuvoa kun pitäs vaihtaa vw golffiin 1.8 variani -94 jako pään hihna?

    • Autoilija_Antti

      Helppo homma.
      1. Ota vanha pois
      2. Laita uusi tilalle
      valmista tuli

    • näpäkkätoyo

      Terä ketju öljyä on laitettu kaans jakopää täyteen ei kuulu ääniä ei.

      • zahnrimm

        Kun kusta tulee pää täyteen, hiljaisuus lakkaa ja alkaa kuulua kummaa huminaa. Seköhän se on, joka innoittaa tällaisten kirjoitusten laatimiseen?


    • golf-94

      Kyselin kyllä ohjeita enkä mitään kusipääjuttuja.... pitääköhän 1.8 golf variantissa-94 päästää kiilahihnat irti että saa sen muovikopan irti eli se alimmaine kampiakselin yritin mutta helvetin tiukka olis kiire.

    • AALTOMUSAApårneån

      Vanhemmisa pitää kampiakseli raapasta syliin sielä on ukkotappi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe