Alkoholi ja nuoret

Suffeli

Näillä palstoilla on usein puhe nuorten alkoholin käytöstä ja vanhemmat usein kirjoittelevatkin, ettei heidän nuorensa vielä ole ottanut ensimmäisiä kännejään, jne... Mietin vain, kuinka sinisilmäisiä vanhemmat oikein ovatkaan. Olen itse 25 vuotta, jotan minun nuoruudestani on kymmenisen vuotta.

Ensimmäisen kerran maistoin alkoholia ollessani kuudennella luokalla, join pullon lonkeroa ja johan kävi tyttöä hihityttämään. Nämä ensimmäiset juomiskerrat siis todella sisälsivät vain pullon ja joskus hurjasti jopa kolma pulloa lonkeroa. Juomat sain vanhempien kavereideni kautta, jotka saivat juomansa joko vanhemmiltaan tai vielä vanhemmilta kavereiltaan.

Yläasteella täytyi jo ottaa alkoholia hieman enemmän, aika yleinen oli viinipullo. Vieläkin yököttää ajatus siitä omenaviinistä... Yläasteella oli kotihippoja joissa käytiin tai hengailtiin kaupungilla. Yläasteikä varmaan onkin se yleisin aika aloittaa alkoholin maistelut ja ottaa ensimmäiset kännit. Että TODELLA harvassa ovat ne nuoret, jotka eivät ole yläasteen aikana ottaneet kännejä. Meidänkin luokalla oli 24 oppilasta, joista kolmen en muista juoneen... Eli lähes kaikki juovat. Moni vanhempi tosin vannoo, ettei heidän omat lapset vielä sen ikäisenä juo. Minullakin oli kavereita, jotka olivat kuin pieniä enkeleitä vanhempiensa silmissä, mutta totuus oli toinen. Tietysti nuorista, jotka eivät ikinä käy missään, voivat vanhemmat sanoa, etteivät he juo. Mutta jos nuoresi käy jossakin iltaisin, on melko todennäköistä, että hän on jo tutustunut, ainakin jollakin tasolla, alkoholiin. Meidänkin luokalla ne kolme ihmistä, joiden en tiennyt juoneen olivat ns. kotihiiriä, eivät ikinä käyneet missään.

Minun aikaan alkoholin saaminen ei ollut mikään ongelma ja tuskin se sitä on nytkään. Jollekin osti vanhemmt, jollekin isosiko tai -veli, toiselle serkku, osa varasti vanhemmiltaan ja jos ei muuten niin kaupan tai alkon nurkalla oli aina hyvä kysyä sopivannäköiseltä tyypiltä, jos tämä toisi alkoholia kaupasta pientä korvausta vastaan.

Moni vanhempi tuntuu yhä elävän jossakin ihmeen harhaluulossa, että urheilu ehkäisee alkoholin käyttöä. Näin ei kuitenkaan ole, vaikka voi sillä olla sellainen vaikutus, ettei alkoholin käytöstä tule ongelmaa. Pelireissut kun tuntuvat monesti olevan sellaisia, että ensin pelataan ja sitten juhlitaan. Sen takia ne pelireissut ovat niin uuvuttavia...

En toki sano, että alkoholi kuuluisi joka viikonloppu nuorten elämään, vaikka osalla näin onkin. Mutta ainakin suuret juhlat ovat nuorten suosiossa, kuten juhannus, vappu, uusi vuosi, koulun loppuminen. Silloin on päästävä ryyppäämään. Mutta se kuitenkin kuuluu ihan normaalina asiana nuorten elämään. Ei se ole tavatonta, että loppuviikosta koulussa kysellään, että kuka on menossa juomaan ja suunnitellaan missä juodaan, kuka hakee viinat, jne...

Tässä oli minun havaintojani nuorten alkoholin käytöstä kymmenen vuoden takaa ja uskon, etteivät ne ole siitä miksikään muuttuneet. Ainakin niin olen ollut huomaavinani, kun olen kuunnellut mieheni 16-vuotiaan pikkusiskon juttuja. Heidän äitinsä luulee, että tyttö on ehkä alkoholi maistellut lasillisen, vaikka todellisuudessa tyttö on jo vanha tekijä ja käy joskus baarissakin. Minua naurattaa tällainen sinisilmäisyys ja hyväuskoisuus omaa jälkikasvua kohtaan, kun muitten kurittomia teinejä ihmetellään, kun ne kännissä roikkuu kaupungilla.

Tämä oli vain ajatusten herättäjäksi teille vanhemmille.

23

4159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keijukainenpunainen

Niimpä,kaikki äidit väittävät,etteivät heidän lapsensa juo tai polta!!
      Ja tuo on ihan totta,että vanhempia huijataan minkä keretään!
      Itsekkin kännejä monet tullut otettua,ja kiinni jääty kerran,kun pari huikkaa leijonaa otin ja haisin ilmeisesti.Tupakkaakin tulee useesti poltettua,mutta siitä äiti ei tiedä mitään.
      Ja noista pelimatkoista.Se on niin,että vanhemmille sanotaan,että ollaan hotellissa ym.mutta pelin jälkeen juhlitaan.Sellaista se vain on,ja minusta vanhempien pitäisi se hyväksyä,tai ainakin ymmärtää,että olivathan hekin joskus nuoria.

• Meillä

Missä mennään, ruorison kanssa. Taidan kin olla ainut tällä palstaala oleva äiti joka myöntää lastensa juovan ja vieläpä kotona ja poltetukkin on ja asiasta lapselle maininnut olen (kärähti) mutta mitäpä turhaan huutamaan ja räyhäämään asiasta ku ei se asiaa paranna eikä miksikään muuta ainahan nuoret on viinansa ja tupakkansa jostain hommannu myös me. Miettikää vanhemmat onko parempi et lapset joutuu valheittensa avulla hommaamaa kokemukset alkosta ym vai se et annatte hiukan narua nuorelle määrätyissä rajoissa ja nuori pystyy olemaan rehellinen teille.

• en anna lupaa
        Meillä kirjoitti:

Missä mennään, ruorison kanssa. Taidan kin olla ainut tällä palstaala oleva äiti joka myöntää lastensa juovan ja vieläpä kotona ja poltetukkin on ja asiasta lapselle maininnut olen (kärähti) mutta mitäpä turhaan huutamaan ja räyhäämään asiasta ku ei se asiaa paranna eikä miksikään muuta ainahan nuoret on viinansa ja tupakkansa jostain hommannu myös me. Miettikää vanhemmat onko parempi et lapset joutuu valheittensa avulla hommaamaa kokemukset alkosta ym vai se et annatte hiukan narua nuorelle määrätyissä rajoissa ja nuori pystyy olemaan rehellinen teille.

kotona voi aina puhua mitä tekee. ja tulla kotiin vaikka kännissä. mutta minähän en viinoja lapselle hanki enkä tarjoa.

jos alaikäisenä kännää niin kännää tietoisena siitä että rikkoo suomen alkoholilakia ja äitinsä toiveita.

näennäis suvaysevaisuukaan ei ole välttämäti aidointa rakkautta

• meillä
        en anna lupaa kirjoitti:

kotona voi aina puhua mitä tekee. ja tulla kotiin vaikka kännissä. mutta minähän en viinoja lapselle hanki enkä tarjoa.

jos alaikäisenä kännää niin kännää tietoisena siitä että rikkoo suomen alkoholilakia ja äitinsä toiveita.

näennäis suvaysevaisuukaan ei ole välttämäti aidointa rakkautta

Näyttää porukka olevan mieltä et vanhempien alkoholin käyttö vaikuttaa nuoriin, meillä ei kuitenkaan käytetä alkoholia juuri lainkaan .Itse olen viimeeksi maistellu n 6kk sitten eli en varmastikkaan alkoholisti ole, vaikkakin annan nuoren aina silloin tällöin juoda sen siiderin kax ja vieläpä itse ostan ne.

• kaarle
        Meillä kirjoitti:

Otatko sinä vastuun myös nuoresi toilailuista kännissä.En ymmärrä asennetta:"tee mitä vaan, tärkeintä että minä tiedän", tai "omapahan on asiansa"
        Lapsilla on vanhemmat siksi, että he hoivaisivat ja rajoittaisivat ts. pitäisivät huolta.

• vastuu asenteesta
        kaarle kirjoitti:

Otatko sinä vastuun myös nuoresi toilailuista kännissä.En ymmärrä asennetta:"tee mitä vaan, tärkeintä että minä tiedän", tai "omapahan on asiansa"
        Lapsilla on vanhemmat siksi, että he hoivaisivat ja rajoittaisivat ts. pitäisivät huolta.

Samaa mieltä.Ja kummallinen sekin aikuisen asenne,että polttakoon vaan,ainahan ne nuoret kokeilee.Tunnen monia aikuisia jotka koko ikänsä tuskittelevat kun rupesivat nuorena polttamaan,lakkoa tehdään lakon perään ja keuhkoahtauma jo kolkuttelee nurkan takana,mutta lopettamaan ei pysty.Onko se siis ihan sama,annatko nuorellesi asenteen,että siinähän polttelet,omat on keuhkosi.

• Tiina

Minun ajatus on, että nuoret ovat yksilöitä nykyisin kuten ennenkin. Vanhempien esimerkki ja kotikasvatus vaikuttavat eniten nuoren alkoholinkäyttöön.

• Suffeli

Minä en kyllä ole samaa mieltä, että vanhempien alkoholin esimerkki ja kasvatus vaikuttaisivat eniten nuorten alkoholin käyttöön. Kyllä se on kaveripiiri ja kaverit, jotka siihen eniten vaikuttaa. Kuten jo aikaisemmin kerroin, luokallani oli VAIN kolme oppilasta jotka eivät vielä yläasteaikanaan alkoholiin koskeneet. Ja näihin loppuihin kyllä mahtui nuoria mitä erilaisemmista perheistä. Oli vanhempia, jotka olivat absolutisteja, eivätkä sietäneen tippaakaan alkoholia, vanhempia jotka suhtautuivat alkoholiin vapaammin, oli alkoholistivanhempia ja mahtui mukaan myös pappisvanhemmat... Että ei se koti niin suurta osaa näyttele nuorten juomisessa. Tosin voihan se olla, etä se vaikuttaa myöhempään alkoholikäytökseen. Että alkoholimyönteisestä kodista tulee herkemmin alkoholiongelmaisia aikuisia. Tosin tämä on vain arvailua.

• Rebbe
        Suffeli kirjoitti:

Minä en kyllä ole samaa mieltä, että vanhempien alkoholin esimerkki ja kasvatus vaikuttaisivat eniten nuorten alkoholin käyttöön. Kyllä se on kaveripiiri ja kaverit, jotka siihen eniten vaikuttaa. Kuten jo aikaisemmin kerroin, luokallani oli VAIN kolme oppilasta jotka eivät vielä yläasteaikanaan alkoholiin koskeneet. Ja näihin loppuihin kyllä mahtui nuoria mitä erilaisemmista perheistä. Oli vanhempia, jotka olivat absolutisteja, eivätkä sietäneen tippaakaan alkoholia, vanhempia jotka suhtautuivat alkoholiin vapaammin, oli alkoholistivanhempia ja mahtui mukaan myös pappisvanhemmat... Että ei se koti niin suurta osaa näyttele nuorten juomisessa. Tosin voihan se olla, etä se vaikuttaa myöhempään alkoholikäytökseen. Että alkoholimyönteisestä kodista tulee herkemmin alkoholiongelmaisia aikuisia. Tosin tämä on vain arvailua.

Olen kyllä täysin samaa mieltä siitä, ettei vanhempien oma esimerkki vaikuta paljoakaan siihen, miten nuoret suhtautuvat alkoholiin ja miten ja milloin sitä nauttivat.

Itse otin teininä joskus kännit vaikka olin "kiltti partiolainen" jonka vanhemmat eivät juoneet koskaan. En yrittänyt kapinoida juomalla, sillä vanhempieni juomattomuuteen ei liittynyt minkäänlaista ideologiaa tai muuta. Heidän ajatuksensa alkoholista olivat täysin neutraalit. Murrosiässä sitä vaan helposti menee massan mukana ja haluaa "pitää hauskaa", ja tällä yleensä tarkoitetaan alkoholin juontia ja humalassa olemista. Kyllä luulisi tämän ymmärtävän aikuisetkin, samat syythän meilläkin viinan ottoon on. En mitenkään puollusta teinien ryyppäämistä, mutta se vaan on silkka tosiasia että viinaa juodaan, ja tullaan varmasti juomaan tulevaisuudessakin.

• poika17
        Rebbe kirjoitti:

Olen kyllä täysin samaa mieltä siitä, ettei vanhempien oma esimerkki vaikuta paljoakaan siihen, miten nuoret suhtautuvat alkoholiin ja miten ja milloin sitä nauttivat.

Itse otin teininä joskus kännit vaikka olin "kiltti partiolainen" jonka vanhemmat eivät juoneet koskaan. En yrittänyt kapinoida juomalla, sillä vanhempieni juomattomuuteen ei liittynyt minkäänlaista ideologiaa tai muuta. Heidän ajatuksensa alkoholista olivat täysin neutraalit. Murrosiässä sitä vaan helposti menee massan mukana ja haluaa "pitää hauskaa", ja tällä yleensä tarkoitetaan alkoholin juontia ja humalassa olemista. Kyllä luulisi tämän ymmärtävän aikuisetkin, samat syythän meilläkin viinan ottoon on. En mitenkään puollusta teinien ryyppäämistä, mutta se vaan on silkka tosiasia että viinaa juodaan, ja tullaan varmasti juomaan tulevaisuudessakin.

Itse en ole koskaan juonut, ja olen nyt 17v, en myöskään polttanut, harrastan kyllä paljon liikuntaa ja olen kavereiden kanssa usein ulkona. Se siitä "kaikki juo" jutusta.

• Tiina
        Suffeli kirjoitti:

Kyllä kasvatus vaikuttaa enemmän kuin luuletkaan... Se vaikuttaa eniten lapsen perusominaisuuksiin, jotka puolestaan vaikuttavat kaveripiiriin. Tietynlaisen kasvatuksen saaneet (jotka eivät tietenkään ole samasta yhteiskuntaluokasta) valitsevat harvat ystävänsä tietyin periaattein. Lisäksi he ovat kotona viihtyvää sorttia. Eli hyvin kotipainotteisia. Miten siis kodilla voisi olla vähemmän vaikutusta?

Olen myös vauvasta pitäen :) painottanut, että lapsen tehtävä on tulla omaksi itsekseen, ei sellaiseksi kuin "kaikki muut". Jos tietää, että alkoholi ja huumeet on pahasta niin pitää uskaltaa kertoa se muillekin!

Lapselle pitää jo pienestä kertoa konkreettisia esimerkkejä siitä millaisia seurauksia alkoholista ja huumeista koituu niin tieto menee varmimmin perille. Idioottivarmaahan mikään ei ole tässä maailmassa, mutta itseäni ainakin rauhoittaa ajatus, että olen tehnyt parhaani.

Tunnen muuten ehkä epätavallisenkin paljon nuoria. Heistä eniten esillä ovat ne, jotka todella käyttävät alkoholia ja paljon. Sitten on kokeilijat, mutta huomattavan paljon on niitäkin, jotka eivät ole koskaan kokeilleet. Ihme kyllä: Heistä suuri osa on alkoholistien lapsia. Kodilla voi olla siis merkitystä käänteisestikin.

• Tiina
        Rebbe kirjoitti:

Minä taas olen yrittänyt tähdentää sitä niin nuorena kuin vanhempanakin, ettei hauskanpito ole sama asia kuin viinan juominen! Kuten myös sitä, ettei teinien ryyppääminen ole mitenkään perusteltua, koska se on ensinnäkin laitonta.

• kusipiä
        poika17 kirjoitti:

Itse en ole koskaan juonut, ja olen nyt 17v, en myöskään polttanut, harrastan kyllä paljon liikuntaa ja olen kavereiden kanssa usein ulkona. Se siitä "kaikki juo" jutusta.

sää oot sit yks niistä kolmesta

• tiina-täti

Mitä kuvittelit voittavasi viestilläsi ja ketä auttaa?
      Taisit purkaa omaa vitutustas tai yrittää pönkittää "aikuisuuttasi".(Olit varmaan koulun kantelupukki,eikö)
      Tottahan toki vanhemmat uskovat lapsistaan hyvää mikä on erittäin positiivinen asia.Miksi haluat kääntää senkin ominaisuuden hävettäväksi pahaksi,outo olet.
      Ilmeisesti myöskin niin saita pikkusielu että mottosi on "koska en enää itse ole 15v ja juo niin ei kukaan muukaan saa niin tehdä".
      Hienoa

• MÄ VAA

vittu ette te tajuu paskaakaa.me nuoret juodaan kuule just nii paljo kun halutaa,ja se ei sulle eikä teille vanhuksille kuulu!on kato meil nuorilki kumminki järki pääs.ei me murhata itteemme viinal,pietää vaa hauskaa,niinku aikuisetki,itte oon 17 ja juon joskus,sillonku haluttaa

• mulkeero

turpa kiinni vitun pelle

• Vilma

Asia on todellakin näin -onhan tässä itsekin ollut nuori. Kyllä sitä tietää millon lapsi valehtelee silmät päästä ulos ja millon ei. Minullakin pari työkaveria ovat todella sinisilmäisiä tämän juomis-asian suhteen mikä ei ole hyvä juttu.
      Omat lapset heiluvat ostarilla yleensä aika myöhään joten on 99% varmaa että he ovat jossain määrin olleet tekemisissä alkoholin ja tupakan kanssa eikä minun estelyt todellakaan auttaisi siihen asiaan tippaakaan. Yleensä yhden aikoihin kun olen nukkumassa ovelta kuuluu pieniä tirskahduksia ja askelia jotka kuulostavat ihan siltä että nyt kaadutaan...Ja se on merkki siitä että on tullut otettua vhän tai ehkä enemmänkin alkoholia... Yksi asia mitä en hyväksy on huumeet. Siitä jos osaisivat pysyä erossa niin kaikki on hyvin :/

Nykyään alkoholia saa todella helposti. Perjantaisin kun tulen töistä lauma nuoria kokoontuu aina kauppojen ja alkojen eteen spurguja pyytämään mennä ostamaan juotavia. Jotkut vanhemmat eivät ymmärrä kuinka helposti alkoholia saa.

Itse minulla on tapana antaa tyttärelle vähän shamppanjaa uutena vuotena ja joskus joissain juhlissa... Mutta juuri nuo juhlat ovat sellaisia että suurin osa lähtee ryyppäämään ja luulen että tyttäreni aika varmasti on silloin niiden joukossa...ja poikani myös.

Poikani harrastaa jalkapalloa ja pelimatkoilla heillä ei ole mahdollisuuksia juoda koska heillä on erittäin ankara valmentaja (hyvä vaan =D ).

Noh mutta ei siitä sitten enempää...

• ...

Olen kai sitten epänormaali kun en juo, vaikken mikään "kotihiiri" olekaan. En vain ole vielä keksinyt mitään järkevää syytä juomiselle vaikka olenkin jo 9. luokalla,

• likka 87

että olet nörtti...tai sitten pelkäät että suvussas on alkoholiongelma....

• 2q11231de

En sanoisi, että yläaste-aikana raittiina pysyneet olisivat niin HIRVEÄN HARVASSA. Itse kuulun niihin, ainoat alkoholikokemukset yläasteelta liittyvät niihin satunnaisiin kotona juotuihin bisseihin. Ja näitäkin tuli otettua ehkä yhteensä 1 tölkki vuodessa. Ja ei kaduta, etten lähtenyt joidenkin raggareiden kanssa ryyppäämään.

Vasta lukioaikana aloin tutustumaan päihteisiin tarkemmin. Ensimmäiset persekännit vedin viime vappuna 17- vuotiaana. Tupakkaa aloin polttamaan viime talvena 16- vuotiaana.

• ä_ippä

Minä kyllä tiedän, että nuoreni juo ja tupakoi. Yritän parhaani mukaan estää häntä tekemästä niitä, koska nuorena aloitettu alkoholin käyttö näkyy kyllä erittäin suurella osalla sitten vanhempana jonkinasteisena riippuvuutena alkoholista, jopa alkoholismina. Niin ja tupakointi nyt on muuten vain typerää.

Mutta en tietenkään voi sulkea lastani kotiin, joten täysin en voi näitä juomisia ja tupakoimisia estää. Pyrin kuitenkin pitämänä kotiintuloajat sellaisina, ettei tyttö pääse yömyöhään ulkona juoksemaan, ja odotan aina valveilla kunnes hän tulee kotiin, jotta voin tarkastaa kunnon. Kaatokännissä ei ole ikinä tullut, pari kertaa pienessä humalassa.

Kaikki tupakat ja alkoholit, mitä löytyy, takavarikoin, enkä anna rahaa jos on pienikin epäilys, että se menee päihteisiin (mutta toki rahaa on joskus annettava ja varmasti osa niistä menee noihin, vaikka en tahtoisi, sen verran ovelia nuoret on).

Joka tapauksessa tytölleni on selvää, että en hyväksy päihteitä, ja vaikka se on hänestä ikävääja olen ihan natsi-äiti, uskon tai oikeastaan olen ihan varma, että muutaman vuoden päästä tyttö kyllä ymmärtää olla kiitollinen, etten liian nuorena päästänyt sitä ihan vapaasti rellästämään - sen ehtii kyllä tehdä myöhemminkin, jos sellaista vailla ylipäätään sitten enää on.

• pedopanu

Joo mun mielestä vitusti kaljaa nuorille! Nuorillakin pitää olla hauskaa kun nuoret hiippailevat pimeillä kaduilla ja ei siellä ole mitään pelättävää ;)

• Anonyymi

Ainakin itse join 17 vuotiaana alkuvuodesta kavereiden synttäreillä ja väitin kiven kovaan että en juo, mutta kesällä join jo kossua. Yhdestäkään kerrasta en jäänyt kiinni, koska vaihdoin kossut energia juoma pulloon joita vanhemmat eivät koskaan katsoneet läpi ja myös mehu pulloon laitettua siideriä yms...
      Kyllä nuoret keinot keksii kun tarpeeksi haluaa jotainXD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2420
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2112
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2099
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1655
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      384
      1560
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      272
      1371
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      12
      1356
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe