Hyvät kanssa kuvaajat, terottaakaa nyt näille nykynuorille markkinatalouden peruselementit.
Kasvavassa määrin nuorilta "malleilta" tulee viestejä, jossa tarjoutuvat malliksi välillä vaatteilla ja tai ilman. Usein miten seuraavassa viestissä ilmoitetaan tarjolla olevan mallin tuntihinta.
Miksi valokuvaajan pitäisi maksaa työstään?
Jostain on siis syntynyt käsitys, että valokuvaaja maksaisi mallille korvauksen. No näin se ei mene. Mallit ovat valokuvaajien asiakkaita. Jos kuvaaja etsii tai valitsee mallin kuvaukseen, maksaa hänen palkkion tilaaja, EI VALOKUVAAJA.
Malliksi tarjoutuvat
19
1935
Vastaukset
Eihän se hullu ole joka pyytää vaan se joka maksaa!
Kyse lienee monen osalta siinä, että kuvitellaan kuvaajan tarvitsevan malleja kuvauksiin. Yleensä kuitenkin mallia tarvittaneen johonkin projektiin kuvaajan asiakkaalle jolloin asiakas maksaa. Toisaalta jos malli haluaa itsestään esittelykuvia vaatteilla tai ilman niin silloin hän maksaa rahalla tai luonnossa (esim. säkki perunoita)!- Talintirkistäjä
Valokuvaus ilman korvausta on tirkistelyä,
Valokuvaus on hetken dokumentointia. Kuvauksen hetki ei enää koskaan toistu aivan samanlaisena vaan se on sen hetken ilmentymä.
Tuo tirkistely taas lienee vain sinun käsityksesi asiasta, minä en käykään laillasi kuvaamassa oven raosta tyttöjen pukuhuoneita, se olisi tirkistelyä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Haluaisin nähdä sinut vaikka Turun, Tampereen tai Helsingin torilla ottamassa kuvaa ja tyrkyttämässä korvauksia jokaiselle kuvassa olijalle jotta saisi seuraavanakin yönä nukkua omatuntosi puhtaana, miettien minä en tirkistele edes torilla!
- epäileväinen
Bloggarithan saa korvausta (useimmiten kylläkin tavarana) siitä, että kirjoittelevat tai ainakin julkaisevat firmojen tuotteista positiivisia esittelyjä. Ehkä tämä aiheuttaa väärinymmärryksen rahavirroista. Harvemmin kuvaaja niitä malleja tarvitsee tai hakee, vaan se kuvaajan asiakas.
Siis mallin urasta haaveilevan kannattaisi tietysti ottaa yhteyttä esimerkiksi johonkin mallitoimistoon, eikä valokuvaamoon. - Ajatonmuuttuneet
Mihin tarvitaan enää mallitoimistoja tai mallikursseja!?!?!? Henkilöt bookataan kuvaukseen Facen eri ryhmistä.
- rupeaisinko.kuvaajaksi
Se on nykyään varmasti rahan tienaamismahdollisuudet kovin vähissä nuorilla joten siinä mielessä asia on varmasti ymmärrettävä.
On niitä varmasti huonompiakin tapoja tienata kuin mallina esiintyminen joten vähintäänkin rehellisestä yritteliäisyydestä voi antaa plussaa nuorille.
Jos olisin valokuvaaja niin saattaisin jopa hieman maksaakin nuorille mallina esiintymisestä jos saisin vapaat käyttöoikeudet kuville, voisi käyttää niitä vaikka mainoskuvina, työnäytteinä tms. ja valokuvaajalle lienee eduksi olla tiedossa hyviä malleja mahdollisia tulevia projekteja varten.
Kuvat tietenkin vaatteet päällä, kauniita, arvokkuudella ja hyvällä maulla otettuja eikä mitään alatyylisiä nakukuvia. - mallit.tunkiolle
Oikeat valokuvat otetaan luonnossa ja luonnosta. Ihmisten kuvaajat eivät ole mitään oikeita valokuvaajia.
- sdkldsfkjkldjs
Minua ei ainakaan kiinnosta mitkään metsäryteikkökuvat. Itse kuvaan mielelläni autoja, ne ovat mielestäni upeita design tuotteita joissa tyylikkäisiin kuoriin on pakattu korkeaa teknologiaa joka kestää vieläpä käyttöäkin todella karuissa olosuhteissa.
sdkldsfkjkldjs kirjoitti:
Minua ei ainakaan kiinnosta mitkään metsäryteikkökuvat. Itse kuvaan mielelläni autoja, ne ovat mielestäni upeita design tuotteita joissa tyylikkäisiin kuoriin on pakattu korkeaa teknologiaa joka kestää vieläpä käyttöäkin todella karuissa olosuhteissa.
Kuvauskohteena luonto voittaa auton mennen tullen, luonto oli täällä jo isoisien aikaan ja on vielä olemassa lapsenlapsillekin jos hieman pidämme siitä huolta mutta jo omankin elämäni aikana olen hallinnut/omistanut lukuisia autoja joten ne ovat vain käyttökapineita. Niillä olen tosin tehnyt työhön liittyvää kulkemista ja loma-aikojen matkustelua mutta käyttövehkeitä silti.
Taidat olla kaupunkilainen joka ei metsään uskalla kun koskaan ei tiedä tuleeko karhu, susi vai peikko vastaan ja minne menet jos tie häviää näkyvistä?
Mene metsään ja ota mukaan makro sekä maisemalinssit. Aika iso korttikin on hyvä olla mukana sillä kun alat nähdä metsää ja sen monia ilmeitä niin kuvaaminen ei lopu ennen kuin kortti on täynnä tai patteri tyhjä. Suosittelen lämpimästi!
- Markkinatalous_ABC
Markkinataloutta siis kaipaat? Mikä kohta sinulta on jäänyt niistä peruselementeistä lukematta? Markkinataloudessa jokainen arvottaa oman panoksensa/työnsä/osuutensa sellaiseksi kuin haluaa ja kysynnän ja tarjonnan laki hoitaa loput. Ilmainen työ ei kuulu markkinatalouteen sinänsä. Mallina toimiminenkin on työsuoritus. Vapaaehtoistyö on sitä ilmaista eikä sillä ole markkinatalouden mekanismeihin oikeastaan mitään sidosta.
Toivottavasti tämä selvensi sinulle asianlaidan. - MaksajaSelviää
Se maksaa joka tarvitsee.
Jos malli pyytää kuvaajaa ottamaan kuvia, hän maksaa kuvaajalle.
Jos taas kuvaaja pyytää jotain mallikseen, kuvaaja maksaa.- Setämieskuvaajat
Ei näin!
Tirkistelijät joutuvat maksamaan mallille.
- Huonotkuvaajatjoutuumaks
Selftest: Onko kuvasi huonoja jos joudut maksamaan mallille?
- volvot
TFCD on varoitus huonosta valokuvaajasta.
- Mallikiini
Kyllä minulle on ainakin maksettu, ja hyvin.
- sopimuksenvaraista
Tuohan on pelkästään sopimuksenvarainen juttu.
Että maksaako malli kuvaajalle, kuvaaja mallille, vai ei kumpikaan kummallekaan.
Muistakin kuvausta ja tuloksena syntyvistä kuvista koskevista asioista on ilmeisesti syytä sopia, ja ihan kirjallisesti, ettei myöhemmin jouduttaisi käräjöimään. - valokuvanrappio
Olen mielenkiinnosta seurannut muutamaa Facebook ryhmää jossa "kuvaajat" ja "mallit" etsivät toisiaan.
Enemmänkin ne alkaa muistuttaa ryhmää, jossa kuka tahansa etsii itselleen "valottajan" joka suostuu tekemään kuvia ilmaiseksi. Suuri osa otoksista muistuttaa enemmänkin tirkistelyä jossa naikkoset poseeraa mitä oudoimmissa asuissa. Onko kamerasta tullut tirkistelyväline?- Hävettää
Onhan toi jotenkin noloa koko alalle.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2143244
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il213192Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess351728- 961392
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie541332- 991308
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik2021278Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1971236Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe1491123Kunnan piikkiin meni nuorten surma
Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu421005