Matikka ja kemia vaikeaa

Hei! Olen 8.lk tyttö. Koulun käynti on minulle vaikeaa, en ole syystä varma. Vaikeita aineita ovat erityisesti matikka ja kemia. Opettajani noissa aineissa ei ole omasta mielestäni sopiva itselleni. Kyseessä on keski-ikäinen miesopettaja; joka tunti heittää vitsiä koittaa naurattaa ja opetus jää vähän sikseen. Itselläni on haaveena lääkis ja kirurgin ammatti. Matikassa minulla olisi lahjoja sen huomasin viime vuonna vanhan opettajani opetuksessa. Kotiläksyt ovat vaikeita ja muutenkin tehtävät vaikeita kun en koulussa saa tarvitsemaani opetusta. Olisiko teillä vinkkejä asiaan tai pystyisikö joku paremmin osaava esimerkiksi auttaa tarvittaessa? Perheestäni ei juuri ole apua.

13

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukioapuri

      ite oon ekaa vuotta lukiossa,huono kaikenlaisissa kaavojen ja numeroiden pyörittelyaineissa muut aineet sujuu ihan menevästi. Annan vaa sen verran vinkkiä, että jos tuntuu siltä, että oppitunneilla ei opi mitään niin kannattaa varmaan omatoimisesti tehdä kaikenlaisia tehtäviä ja valmistautua kokeisiin, näin takaat parhaimman tuloksen

    • Itse olen lukion toisella ja nuo aineet ovat itselleni ylivoimaisesti vahvimmat. Idea kaikissa matemaattisissa aineissa lähtee siitä, että tajuaa mitä jossain tilanteessa tapahtuu. Erityisesti lukion fysiikan ja kemian laskutehtävät helpottuvat nopeasti, kun ymmärtää mitä tapahtuu ja tämän jälkeen annetut luvut on helppo sijoittaa kaavoihin, jotka aina löytyvät kyllä taulukkokirjasta. Voin ehdottomasti myös tarpeen vaatiessa auttaa, jos tarvitset apua.

      • Ite oisin varmaa tosi ylivoimanen kaikissa kouluaineissa, mutta itselleni on vaikeaa ymmärtää ja keskittyä esim. Lukemiseen. Pitäisi olla todella hiljaista ja rauhallista että pystyisin esim lukemaan kemian kappaleen ajatuksella läpi. Teoriassa oon hyvä; muistan perusasioita, mutta ymmärtäminen on tosiaan aika vaikeaa


      • Koulussahuono kirjoitti:

        Ite oisin varmaa tosi ylivoimanen kaikissa kouluaineissa, mutta itselleni on vaikeaa ymmärtää ja keskittyä esim. Lukemiseen. Pitäisi olla todella hiljaista ja rauhallista että pystyisin esim lukemaan kemian kappaleen ajatuksella läpi. Teoriassa oon hyvä; muistan perusasioita, mutta ymmärtäminen on tosiaan aika vaikeaa

        Onko tuota keskittymisvaikeutta tutkittu koskaan?

        Harva pystyy keskittymään täydellisessä älämölössä, mutta jos keskittyminen on aina ylivoimaisen vaikeaa, niin kyseessä saattaisi olla jonkinlainen keskittymishäiriö.

        Puhu näistä ongelmista jollekin järkeväntuntuiselle aikuiselle, joko lähipiirissäsi tai koulussa. Yhdessä voitte miettiä ratkaisuja. Lieneekö oppimateriaalia nykyisin esim. äänikirjoina.

        Sellainen voisi helpottaa, jos lukeminen on haastavaa.

        Lisäksi voisit koettaa löytää vaikka YouTubesta niihin vaikeisiin juttuihin liittyviä videoita.


      • Koulussahuono kirjoitti:

        Ite oisin varmaa tosi ylivoimanen kaikissa kouluaineissa, mutta itselleni on vaikeaa ymmärtää ja keskittyä esim. Lukemiseen. Pitäisi olla todella hiljaista ja rauhallista että pystyisin esim lukemaan kemian kappaleen ajatuksella läpi. Teoriassa oon hyvä; muistan perusasioita, mutta ymmärtäminen on tosiaan aika vaikeaa

        Uskon, että jonkinlainen henkilökohtainen opetus olisi sun tapauksessa paras vaihtoehto. Jos asioita ei tunnilla pienessä hälinässä oikein ymmärrä, niin voi niiden ymmärtäminen olla kotonakin suhteellisen vaikeaa.


      • Oldie kirjoitti:

        Onko tuota keskittymisvaikeutta tutkittu koskaan?

        Harva pystyy keskittymään täydellisessä älämölössä, mutta jos keskittyminen on aina ylivoimaisen vaikeaa, niin kyseessä saattaisi olla jonkinlainen keskittymishäiriö.

        Puhu näistä ongelmista jollekin järkeväntuntuiselle aikuiselle, joko lähipiirissäsi tai koulussa. Yhdessä voitte miettiä ratkaisuja. Lieneekö oppimateriaalia nykyisin esim. äänikirjoina.

        Sellainen voisi helpottaa, jos lukeminen on haastavaa.

        Lisäksi voisit koettaa löytää vaikka YouTubesta niihin vaikeisiin juttuihin liittyviä videoita.

        On kehotettu koulupsykologille tai jonnekki menee tekee jotai testejä mut ei vanhemmat oo saanu aikaseks järhestää sitä


      • Koulussahuono kirjoitti:

        On kehotettu koulupsykologille tai jonnekki menee tekee jotai testejä mut ei vanhemmat oo saanu aikaseks järhestää sitä

        No pystyisikö esim. kouluterveydenhuolto tai kuraattori tai joku muu koululta järjestämään asian kuntoon?

        Jos vanhempasi laiminlyönti huolenpitoa sitä, eivätkä muuten sitä tajua, niin voit tehdä itsestäsi lastensuojeluilmoituksen.

        Voisiko joku muu aikuinen auttaa sinua? Kummi? Muut sukulaiset?


    • Oletko pyytänyt tukiopetusta tai ylensä kertonut ongelmasta kenellekään koulussa?

      Olisiko kaveripiirissä ketään tukiopettajaksesi kykenevää?

      • Tukitunteja meille järjestetään joskus koulupäivän jälkeen, mutta en voi itse aina jäädä vaikean koulumatkan ja harrastusten takia.


    • Kannattaa varmaan etsiä netistä neuvoa. Olisiko joku joka voisi antaa apuopetusta tai ohjata ratkaisujen hakuun. Netin kautta ei tarvitsisi asua lähellä.

      • HailSatan666

        Ooksö tosissas tää on netti


    • HailSatan666

      Moi, oletko testannut saatanan kutsumisesta apuun? Hän pelasti minunkin sieluni jonkin aikaa sitten

    • Bibop

      Lääkistä nyt ei kannata ainoana miettiä, jos juuri oleellisimmat aineet takkuaa. Opiskelu yliopistossa vaatii juurikin itsenäistä työtä.

      Kesäisin järjestetään kansalaisopistoissa matikkakursseja, mene niille. Netistäkin saa yksityisopetusta ja kursseja. Oletko opettajaltasi saanut tukaria ja kertonut ongelmistasi? Saat myös erityisopetusta joskus, jos arvosanat heikkoja.
      Kannattaisi niissä oppimistesteissä käydä...
      Myös kavereiden kanssa voisit laskea yhdessä.
      Ja kannattaa laskea kaikki lisätehtävätkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1713
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      191
      766
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe