B12-vitamiinitaso alhainen

Minulla on muutamia B12-vitamiinin puutoksen oireita. Mitattu vitamiinitaso oli 140 ,eli ihan alarajalla.
Olen syönyt 2-3 vuotta B12 1 mg/vrk. Onko näin alhainen mitattu B12-vitamiinitaso nyt oire siitä,että purkkivitamiini ei imeydy? Pitääkö B12-vitamiinin imeytymiseen ola jokin muu vitamiini rinnalla.
Itselläni on autoimmuunisairaus,enkä ole kasvissyöjä. Punaista lihaa syön melko harvoin,muuten ruokavalioni on monipuolinen.
Ilmoita

Pilleristä B12 vitamiini imeytyy huonommin ja sen vuoksi yleensä niissä on vahvuus rajusti yli vuorokaustarpeen. Itse käytän tuollaista 3 mg halpaa pilleriä ja monivitamiinipilleristä täydennystä n. 1 mg. Tällä olen saanut tason pysymään niukin-naukin ohjearvoissa (käytän metformiinia joka kuluttaa B12 vitamiinia).

Ellei pillereillä saada pidettyä B12 vitamiinitasoa riittävänä, se voidaan antaa ruiskeena muutaman kuukauden välein.
Ilmoita
B12-vitamiinin saa imeytettyä paremmin myös suihkeena. Ei tarvitse piikkejäkään silloin enää eikä miettiä jos on suolistossa ongelmia. Imeytyy suun limakalvoilta suoraan verenkiertoon.

https://www.ruohonjuuri.fi/b12-vitamiinisuihke-better-96032893 tossa olisi vielä sopivasti alessakin
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

B12-vitamiinitaso alhainen

Minulla on muutamia B12-vitamiinin puutoksen oireita. Mitattu vitamiinitaso oli 140 ,eli ihan alarajalla.
Olen syönyt 2-3 vuotta B12 1 mg/vrk. Onko näin alhainen mitattu B12-vitamiinitaso nyt oire siitä,että purkkivitamiini ei imeydy? Pitääkö B12-vitamiinin imeytymiseen ola jokin muu vitamiini rinnalla.
Itselläni on autoimmuunisairaus,enkä ole kasvissyöjä. Punaista lihaa syön melko harvoin,muuten ruokavalioni on monipuolinen.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta