ruokasieniä koiralle???

koirienystävä

tietäisikö kukaan saako koiralle antaa ruokasieniä?
sain pussillisen sieniä, mitähän ne nyt oli... kanttarelleja kait, ne on kuivattuja. voisikohan niitä laittaa myös koiran ruuan joukkoon? terveellisiä? luulisi että voipi antaa, vai??

45

8660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • issu56

      että jopa ihmisen ruokasieni saattaa olla koiralle myrkkyä. Olenkin noiden sienien suhteen aika pössö, sillä kerään tontiltammekin jokaisen penenkin sienen pois. Samoin kierrän pellot ennenkuin päästän sinne koiria juoksentelemaan. Itse en uskaltaisi antaa.

      • koirienystävä

        neuvosta! aika jännä juttu, että voi olla myrkkyä, kun ihminenkin niitä syö (paitsi minä). parempi olla antamatta. ukkoni saa syödä kaikki.


      • issu56
        koirienystävä kirjoitti:

        neuvosta! aika jännä juttu, että voi olla myrkkyä, kun ihminenkin niitä syö (paitsi minä). parempi olla antamatta. ukkoni saa syödä kaikki.

        parempi vara kuin vahinko ;=). En itsekään voi sietää sieniä, kuin ei onneksi miehenikään. Se onkin aika mielenkiintoista, että miksi myöskin ne syötävät sienet voisivat olla myrkyllisiä koiralle...vaan niissä on ehkä kuitenkin sitä jotain, mene tiedä.


    • yön_tytär

      Ensi kerran kuulen että saattaisivat olla myrkyllisiä. Kyllä meillä on koirat kautta aikojen olleet sienimetsällä, ja tatteja syöneet "raakanakin" vaikka on yritetty estellä. Paljon tiedän koiria, jotka metsältä tullessaan saavat sieniä makupaloina, joten liekö tuokin sitten koirakohtaista..? Eli minä en tiedä mitään ainetta tms taas että voisi olla myrkyllinen..

      • issu56

        ovat kuitenkin useammatkin eri eläinlääkärit kertoneet, että kaikki sienet saattavat olla koirille myrkyllisiä ja ainakin minä luotan ammatti-ihmisten sanaan!


      • yön_tytär
        issu56 kirjoitti:

        ovat kuitenkin useammatkin eri eläinlääkärit kertoneet, että kaikki sienet saattavat olla koirille myrkyllisiä ja ainakin minä luotan ammatti-ihmisten sanaan!

        Sinun pointtisi kävi ilmi edellisistä viesteistä. Mutta annahan minun nyt pitää oma mielipiteeni jne. Jookos?

        Ei sinun tarvitse jokaiseen sanomaani asiaan ihan oikeasti kärjistää ja ilmoitella omaa mielipidettäsi, se kun käy ilmi kuitenkin monesta viestistä aiemmin.

        Voisitko mitenkään tästä eteenpäin kunnioittaa toivettani ja antaa minun pitää mielipiteeni, koska en halua niistä sinun kanssasi keskustella, sillä me emme siihen "asialliseen" keskusteluun pysty.


      • issu56
        yön_tytär kirjoitti:

        Sinun pointtisi kävi ilmi edellisistä viesteistä. Mutta annahan minun nyt pitää oma mielipiteeni jne. Jookos?

        Ei sinun tarvitse jokaiseen sanomaani asiaan ihan oikeasti kärjistää ja ilmoitella omaa mielipidettäsi, se kun käy ilmi kuitenkin monesta viestistä aiemmin.

        Voisitko mitenkään tästä eteenpäin kunnioittaa toivettani ja antaa minun pitää mielipiteeni, koska en halua niistä sinun kanssasi keskustella, sillä me emme siihen "asialliseen" keskusteluun pysty.

        Kyllä pystytään asiallliseen keskusteluun, jos vain halutaan. Joka tapauksessa se ei ollut oma mielipiteeni, vaan eläinlääkäreiden suositus mahdollisen vahingon välttämiseksi!


      • koirienystävä

        se minuakin, mutta en kyllä sitten uskalla syöttää koiralle niitä. katso sinäkin alempaa snadin perustelut. =)


      • yön_tytär
        issu56 kirjoitti:

        Kyllä pystytään asiallliseen keskusteluun, jos vain halutaan. Joka tapauksessa se ei ollut oma mielipiteeni, vaan eläinlääkäreiden suositus mahdollisen vahingon välttämiseksi!

        Lääkäreitä on monta eri koulukuntaa.

        Et voi sanoa että joku on eläinlääkäreiden suositus, jos se on Muutamien, tai Tiettyjen eläinlääkäreiden suositus. Oma eläinlääkärini, jolla usein käymme, ei usko sienistä mitään haittaa olevan.

        Ja kuten sanottu, myös lihan kypsentäminen jakaa lääkärit kahtia.

        Ja ehkä minä sitten en halua pystyä siihen asialliseen keskusteluun, koska minä en tykkää kertakaikkiaan siitä että sinä aina tulet "mollaamaan" mielipiteitäni. Sinulla on sinun elämäsi, sinun koirasi, ja omat asiantuntijasi joihin luotat, mutta se ei tee minun mielipiteistäni tai minun "ihmisistäni" yhtään sen vähäisempiä minun silmissäni. Eli ihan nyt toden teolla, ollaan järkeviä ja lopetetaan.


      • yön_tytär
        koirienystävä kirjoitti:

        se minuakin, mutta en kyllä sitten uskalla syöttää koiralle niitä. katso sinäkin alempaa snadin perustelut. =)

        Tiesitkö, että kaikki kasvit, esim puut, ovat keränneet niitä myrkkyjä..? Silti annat koirasi varmaan haistella sammalta, järsiä keppejä. jne.. ?

        Myös tämä hengitysilma sisältää myrkkyjä, huoneilma, ulkoilma jne.

        Marjat, kasvit jne, ovat vissiin kaikki myrkkyä.

        Sienissä olevat pitoisuudet ovat kovin pieniä määriä suhteessa siihen, mitä koira pelkästään päivän aikana hengittää ulkona ollessaan taajama-alueella... :)


      • snadi
        yön_tytär kirjoitti:

        Tiesitkö, että kaikki kasvit, esim puut, ovat keränneet niitä myrkkyjä..? Silti annat koirasi varmaan haistella sammalta, järsiä keppejä. jne.. ?

        Myös tämä hengitysilma sisältää myrkkyjä, huoneilma, ulkoilma jne.

        Marjat, kasvit jne, ovat vissiin kaikki myrkkyä.

        Sienissä olevat pitoisuudet ovat kovin pieniä määriä suhteessa siihen, mitä koira pelkästään päivän aikana hengittää ulkona ollessaan taajama-alueella... :)

        Ja edelleen kotiin on moni kuollut.


      • koirienystävä
        yön_tytär kirjoitti:

        Tiesitkö, että kaikki kasvit, esim puut, ovat keränneet niitä myrkkyjä..? Silti annat koirasi varmaan haistella sammalta, järsiä keppejä. jne.. ?

        Myös tämä hengitysilma sisältää myrkkyjä, huoneilma, ulkoilma jne.

        Marjat, kasvit jne, ovat vissiin kaikki myrkkyä.

        Sienissä olevat pitoisuudet ovat kovin pieniä määriä suhteessa siihen, mitä koira pelkästään päivän aikana hengittää ulkona ollessaan taajama-alueella... :)

        voipi olla niinkin. olen lähiaikoina menossa eläinlääkärille ja taidampa kysäistä häneltä.


      • yön_tytär
        koirienystävä kirjoitti:

        voipi olla niinkin. olen lähiaikoina menossa eläinlääkärille ja taidampa kysäistä häneltä.

        ... se on ratkaiseva tekijä ;)

        Jos kysyt että onko koiralle terveellistä syöttää radioaktiivisia sieniä, en usko että saat myönteistä vastausta :D

        Kyse on kuitenkin pitoisuuksista, mikäli todellakin ajatellaan että k.o aineet ovat myrkyllisiä. Suosittelen ottamaan yhteyttä paikkakunnan ympäristövirastoon eläinlääkärin sijasta :P

        Mutta kerro ihmeessä, mitä sait lääkäriltä vastaukseksi? :)


      • koirienystävä
        yön_tytär kirjoitti:

        ... se on ratkaiseva tekijä ;)

        Jos kysyt että onko koiralle terveellistä syöttää radioaktiivisia sieniä, en usko että saat myönteistä vastausta :D

        Kyse on kuitenkin pitoisuuksista, mikäli todellakin ajatellaan että k.o aineet ovat myrkyllisiä. Suosittelen ottamaan yhteyttä paikkakunnan ympäristövirastoon eläinlääkärin sijasta :P

        Mutta kerro ihmeessä, mitä sait lääkäriltä vastaukseksi? :)

        mutta en ole vielä varannut aikaa, joten jos jaksat odottaa. sitten kun pentu menee rokotuksiin, kysyn samalla. =)


    • olen kuullut ja lukenut että ruokasieni voisi olla koiralle myrkkyä. Meillä kyllä käydään sienimetsässä, mutta koirille en ole antanut. Tosin kun esim. jauheliha taikinaan joskus laitan sieniä ja lihamureketta tai lihapullia niistä sitten tulee niin aina ei muista sitä, kun jämät koirille menee. Mitään ei ole tapahtunut, mutta määräkin on ollut kovin pieni.

      • koirienystävä

        en minäkään sitten anna. parempi olla varovainen. mitäköhän oireita niistä sitten tulee? tiedätkö? kiinnostaisi ihan muuten vaan.


      • sattuu

        sattumalta olemaan kax monikäyttöistä noutajaa;kun naapurin rouva muutama kesä sitten opetti ukkelit etsimään kattarelleja.Ei ne niitä paljoa syö ;paikan merkattuaan jäävät odottamaan,saavat sitten namipalkan,mutta korista oon huomannu että välillä "pöllitään"pikkupala ja kun siivoon sienet niin silloin kärkytään ja saavat pikku palat.En ole huomannut metsässä muiden sienten kiinnostavan.


    • snadi

      Eipä ne itse sienet ole vaarallisia koiralle, vaan sienien sisältämät saasteet ovat. Kuin myös ihmisellekkin. Koira sattuu olemaan hieman pienempi kokoinen ja omistaa nopeamman aineenvaihdunnan kuin ihminen, joten sieninen sisältämät ympäristöstä tulleet saasteet (tsenrobylin onnetomuuden isotoopit eivät ole vieläkään poissa kokonaan sienikannast, rikki, lyijy jne) keräytyvät koiran elimistöön ja myöhemmin aiheuttavat ongelmia.

      Siinä se perustelu miksei koirille sieniä.

      • koirienystävä

        valaisevasta vastauksesta. kyllä ihan järkeenkäypä selitys. eli oireitakaan ei tule sieniä syöneelle koiralle välttämättä vasta kuin joskus myöhemmin ilmeisesti.
        (ajatella miten me ihmiset luontoa pilaamme)


    • Riva
      • snadi

        Niitä sieniä _voi_ antaa koiralle, mutta ei usein ja toistuvasti juuri sienten sisältämien myrkkyjen takia...


      • issu56

        sillä mistäköhän onkaan sitten mahtanut olla kyse, kun muutama oma kasvattini on nipinnapin selvinnyt hengissä sieniä syötyään ja tuttavani koira sieniä syötyään menehtynyt siihen. Kyseessä ei ole kärpässieni.


      • yön_tytär
        issu56 kirjoitti:

        sillä mistäköhän onkaan sitten mahtanut olla kyse, kun muutama oma kasvattini on nipinnapin selvinnyt hengissä sieniä syötyään ja tuttavani koira sieniä syötyään menehtynyt siihen. Kyseessä ei ole kärpässieni.

        En tartu henkilökohtaisesti sinuun, älä ota tätä itseesi sinäänsä.. mutta silmääni pisti viestisi;

        "ovat kuitenkin useammatkin eri eläinlääkärit kertoneet, että kaikki sienet saattavat olla koirille myrkyllisiä ja ainakin minä luotan ammatti-ihmisten sanaan! "

        ja nyt kun eivät ihmiset usko että ne ammatti-ihmiset ovat neuvoneet oikein, niin sanot että omia kasvattejasi on "nipinnapin selvinnyt hengissä sieniä syötyään ja tuttavani koira sieniä syötyään menehtynyt siihen." ? Ei millään pahalla, mutta tuo kuulostaa ihan oikeasti siltä, että nyt vain keksit tämän jutun, kun alkuperäinen väite ei ottanut "tuulta purjeisiinsa".....


      • issu56
        yön_tytär kirjoitti:

        En tartu henkilökohtaisesti sinuun, älä ota tätä itseesi sinäänsä.. mutta silmääni pisti viestisi;

        "ovat kuitenkin useammatkin eri eläinlääkärit kertoneet, että kaikki sienet saattavat olla koirille myrkyllisiä ja ainakin minä luotan ammatti-ihmisten sanaan! "

        ja nyt kun eivät ihmiset usko että ne ammatti-ihmiset ovat neuvoneet oikein, niin sanot että omia kasvattejasi on "nipinnapin selvinnyt hengissä sieniä syötyään ja tuttavani koira sieniä syötyään menehtynyt siihen." ? Ei millään pahalla, mutta tuo kuulostaa ihan oikeasti siltä, että nyt vain keksit tämän jutun, kun alkuperäinen väite ei ottanut "tuulta purjeisiinsa".....

        yhtään mitään juttuja! Täysin totta on, että joitakin vuosia sitten vastakkaisilla suunnilla maatamme asustavat kasvattini olivat tosiaankin kuolla syötyään sieniä. Yhtäaikaa tuo ei tokikaan tapahtunut, vaan eri vuosina. Samoin se tuttavani koira menehtyi.


      • make
        issu56 kirjoitti:

        sillä mistäköhän onkaan sitten mahtanut olla kyse, kun muutama oma kasvattini on nipinnapin selvinnyt hengissä sieniä syötyään ja tuttavani koira sieniä syötyään menehtynyt siihen. Kyseessä ei ole kärpässieni.

        on valtava määrä kaikkien tunteman punaisen kärpässienen lisäksi ... tämä ja muut samankaltaiset antavat hyvää osviittaa:
        http://www.intopalleron.net/barf.htm


    • toiseen

      joku tässä mainitsi myös marjat,niissähän lienee
      myös"tsernopyylivä"Koirani syövät marjoja aivan hulluna,kun ollaan mustikassa tai puolukassa niin
      kuonot on varvikossa kiinni ja marjaa menee.Samoin kotipihassa ,oli muuten hauskaa seurata kun vanhempi opetti pennun riipimään mustaherukat pensaasta.Mansikoista jäi itselle pari kopallista tosin mansikkamaa on aika pieni"kokeiluasteella".Taitaa tulevaisuudessa koira tuhot olla suuremmat kuin räksien tekemät.
      Enpä oo hennonnu kieltää onhan mulle riittävästi jäänyt.

      • snadi

        Minä ihan oikeasti kuvittelin että ihmiset tietävät sienien olevan herkimpiä ilmastonmuutoksille, saasteille ynnä muille mukaville asioille. Sienet ovat siis herkempiä kuin marjat.

        Ja kysymys: Syötkö itse siitä tienvierestä poimittuja marjoja?

        Järkeä saa käyttää, se on suorastaan sallittua.


      • sulla snadi
        snadi kirjoitti:

        Minä ihan oikeasti kuvittelin että ihmiset tietävät sienien olevan herkimpiä ilmastonmuutoksille, saasteille ynnä muille mukaville asioille. Sienet ovat siis herkempiä kuin marjat.

        Ja kysymys: Syötkö itse siitä tienvierestä poimittuja marjoja?

        Järkeä saa käyttää, se on suorastaan sallittua.

        on snadi ja keräät marjasi tienvierestä niin se on sitten ihan oma vammasi.Mitä järjen käyttöön tulee niin mitä jos pitäsit mölyt mahassas.


      • snadi
        sulla snadi kirjoitti:

        on snadi ja keräät marjasi tienvierestä niin se on sitten ihan oma vammasi.Mitä järjen käyttöön tulee niin mitä jos pitäsit mölyt mahassas.

        Miksi ihmeessä?

        Onko lukemisenymmärtämisessäsi jotakin vikaa?


      • taitaa
        snadi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä?

        Onko lukemisenymmärtämisessäsi jotakin vikaa?

        olla vikaa. ei kai kukaan tienvierestä marjoja anna syödä. kyseessä olikin oma kotipiha ja metsä. lue kunnolla ennen kuin alat "mollaamaan" muita (omasta luetunymmärtämisen virheestäsi)! =)


      • snadi
        taitaa kirjoitti:

        olla vikaa. ei kai kukaan tienvierestä marjoja anna syödä. kyseessä olikin oma kotipiha ja metsä. lue kunnolla ennen kuin alat "mollaamaan" muita (omasta luetunymmärtämisen virheestäsi)! =)

        Herne veke nenästä ja lue:
        "Ja kysymys: Syötkö itse siitä tienvierestä poimittuja marjoja? "

        Suomen kielessä, kun sinutellaan, käytetään muotoa sinä, kun kysyn yleisesti määrittelen sinä.
        eli kysymykseni oli tarkoitettu kaikille, ei henk. kohtaisesti sinulle.
        Olen hyvin pahoillani siitä ettet osaa suodattaa tekstiä, ja oikeastaan kukapa tässä aloitti ensimmäisenä sen mollaamisen?

        Pliis, lue vaikka kaksi kertaa peräkkäin ne tekstit, jos sappi kiehuu näinkin pienestä, älä vaivaudu ollenkaan kirjoittelemaan.


      • yön_tytär
        snadi kirjoitti:

        Minä ihan oikeasti kuvittelin että ihmiset tietävät sienien olevan herkimpiä ilmastonmuutoksille, saasteille ynnä muille mukaville asioille. Sienet ovat siis herkempiä kuin marjat.

        Ja kysymys: Syötkö itse siitä tienvierestä poimittuja marjoja?

        Järkeä saa käyttää, se on suorastaan sallittua.

        Juu, sienet ovat herkempiä. Samoin ovat jäkälät jne..

        Mutta kerroppa sitten, kun pelottelet ihmisiä, niin ne pitoisuudet? paljonko on kaupunki-ilmassa ilmansaasteita? Paljonko huoneilmassa suurin sallituin määrä esim, radonia?

        Ja paljonko on paikkakuntasi sienistä löydetty niitä radioaktiivisia aineita?

        Aina tällaisissa väitteissä pitäisi minusta mainita ne pitoisuudet, koska jos oikeasti uskoo että näin on, on kannattavaa uskomuksiensa tueksi hankkia niitä lukuja.....


      • ymmärsit
        snadi kirjoitti:

        Herne veke nenästä ja lue:
        "Ja kysymys: Syötkö itse siitä tienvierestä poimittuja marjoja? "

        Suomen kielessä, kun sinutellaan, käytetään muotoa sinä, kun kysyn yleisesti määrittelen sinä.
        eli kysymykseni oli tarkoitettu kaikille, ei henk. kohtaisesti sinulle.
        Olen hyvin pahoillani siitä ettet osaa suodattaa tekstiä, ja oikeastaan kukapa tässä aloitti ensimmäisenä sen mollaamisen?

        Pliis, lue vaikka kaksi kertaa peräkkäin ne tekstit, jos sappi kiehuu näinkin pienestä, älä vaivaudu ollenkaan kirjoittelemaan.

        nyt väärin..montakin asiaa..

        en ole tuo sama kirjoittaja, kuin aikaisemmin marjoista puhui..puolustin vain häntä aiheettomalta hyökkäykseltäsi. olen pahoillani, olisi pitänyt keksiä jokin kiva nicki.
        ei minulla mitään hernettä nenässä ole. luin viestit moneen kertaan läpi, ja kyllä tulin siihen lopputulokseen, että sinä olet nyt jotain ymmärtänyt väärin..

        sinä saat kysyä mitä tahansa keneltä tahansa, mutta kun viesti on toisen viestin alla, ja kysymys osoitettu noin, niin kyllä siitä saa sen käsityksen, että viesti on (kaiken lisäksi ivallisesti) osoitettu aikaisemman viestin kirjoittajalle. sanokaa vain tyhmäksi, mutta jos kysymys kuuluu näin: "Syötkö itse siitä tienvierestä poimittuja marjoja?", niin minä tajuan sen niin, että se on osoitettu vain yhdelle. anteeksi tyhmyyteni. itse vain muotoilisin yleisesti esitettävän kysymyksen Syöttekö itse jne.. mutta se olenkin vain minä. kukin omalla tavallaan..


        tajusin viestisi väärin, kun luulin, että mollasit aikaisemman viestin kirjoittajaa siitä, että antaa koiriensa syödä marjoja (metsässä ja kotipihassa). ilmeisesti viittasit vain sienten epäterveellisyyteen (koiralle) vertaamalla niitä tien varressa oleviin marjoihin. anteeksi kömmähdykseni. vinkkinä tulevaan, jos haluat välttää sanasodat, niin muotoilepa tekstisi paremmin, etteivät tuntuisi niin ivallisilta ja hyökkääviltä. =)

        ehkäpä se olisi minulla jo nukkumaanmenon aika, kun tajuan kaiken jo miten sattuu, vaikka sinähän se tässä oikeassa olit.

        kaikkea hyvää sinulle ja mukavaa kevään odotusta!

        ystävällisin terveisin
        ihminen jonka sappi ei kiehu näin vähästä =D


      • snadi
        ymmärsit kirjoitti:

        nyt väärin..montakin asiaa..

        en ole tuo sama kirjoittaja, kuin aikaisemmin marjoista puhui..puolustin vain häntä aiheettomalta hyökkäykseltäsi. olen pahoillani, olisi pitänyt keksiä jokin kiva nicki.
        ei minulla mitään hernettä nenässä ole. luin viestit moneen kertaan läpi, ja kyllä tulin siihen lopputulokseen, että sinä olet nyt jotain ymmärtänyt väärin..

        sinä saat kysyä mitä tahansa keneltä tahansa, mutta kun viesti on toisen viestin alla, ja kysymys osoitettu noin, niin kyllä siitä saa sen käsityksen, että viesti on (kaiken lisäksi ivallisesti) osoitettu aikaisemman viestin kirjoittajalle. sanokaa vain tyhmäksi, mutta jos kysymys kuuluu näin: "Syötkö itse siitä tienvierestä poimittuja marjoja?", niin minä tajuan sen niin, että se on osoitettu vain yhdelle. anteeksi tyhmyyteni. itse vain muotoilisin yleisesti esitettävän kysymyksen Syöttekö itse jne.. mutta se olenkin vain minä. kukin omalla tavallaan..


        tajusin viestisi väärin, kun luulin, että mollasit aikaisemman viestin kirjoittajaa siitä, että antaa koiriensa syödä marjoja (metsässä ja kotipihassa). ilmeisesti viittasit vain sienten epäterveellisyyteen (koiralle) vertaamalla niitä tien varressa oleviin marjoihin. anteeksi kömmähdykseni. vinkkinä tulevaan, jos haluat välttää sanasodat, niin muotoilepa tekstisi paremmin, etteivät tuntuisi niin ivallisilta ja hyökkääviltä. =)

        ehkäpä se olisi minulla jo nukkumaanmenon aika, kun tajuan kaiken jo miten sattuu, vaikka sinähän se tässä oikeassa olit.

        kaikkea hyvää sinulle ja mukavaa kevään odotusta!

        ystävällisin terveisin
        ihminen jonka sappi ei kiehu näin vähästä =D

        No koita ensin kehitellä itsellesi nikki että edes ymmärrän kenelle avaudun.

        Jospa onkin syytä kirjoittaa ivalliseen sävyyn ja jos ihminen ei sarkasmia teksteissäni ymmärrä, se ei todellakaan ole minun ongelma.


      • snadi
        yön_tytär kirjoitti:

        Juu, sienet ovat herkempiä. Samoin ovat jäkälät jne..

        Mutta kerroppa sitten, kun pelottelet ihmisiä, niin ne pitoisuudet? paljonko on kaupunki-ilmassa ilmansaasteita? Paljonko huoneilmassa suurin sallituin määrä esim, radonia?

        Ja paljonko on paikkakuntasi sienistä löydetty niitä radioaktiivisia aineita?

        Aina tällaisissa väitteissä pitäisi minusta mainita ne pitoisuudet, koska jos oikeasti uskoo että näin on, on kannattavaa uskomuksiensa tueksi hankkia niitä lukuja.....

        Hei, mikä ilmastotieteiliä musta tuli?

        Sanonpahan vaan, jos et ymmärtänyt (itseasiassa en tiedä mitä tiedät kemiasta), sienten sisältämät saasteet _kerääntyvät_ elimistöön ja aiheuttavat myöhemmin mahdollisia ongelmia, ellei kyseessä ole myrkkysieni joka johtaa myrkytykseen. Joten on ihan sama kuinka paljon pitoisuudet ilmassa on, tai edes sienissät, kun ne pikuhiljaa kerääntyvät koiran elimistöön. Ja jos olet huomannut, koiralla on nopeampi aineenvaihdunta kuin ihmisellä ja koira on pienempi eläin. Mitä pienempi sitä vähäisempi pitoisuus riitää...

        Joten mistä rautalangasta se pitää vääntää?


      • snadi
        ymmärsit kirjoitti:

        nyt väärin..montakin asiaa..

        en ole tuo sama kirjoittaja, kuin aikaisemmin marjoista puhui..puolustin vain häntä aiheettomalta hyökkäykseltäsi. olen pahoillani, olisi pitänyt keksiä jokin kiva nicki.
        ei minulla mitään hernettä nenässä ole. luin viestit moneen kertaan läpi, ja kyllä tulin siihen lopputulokseen, että sinä olet nyt jotain ymmärtänyt väärin..

        sinä saat kysyä mitä tahansa keneltä tahansa, mutta kun viesti on toisen viestin alla, ja kysymys osoitettu noin, niin kyllä siitä saa sen käsityksen, että viesti on (kaiken lisäksi ivallisesti) osoitettu aikaisemman viestin kirjoittajalle. sanokaa vain tyhmäksi, mutta jos kysymys kuuluu näin: "Syötkö itse siitä tienvierestä poimittuja marjoja?", niin minä tajuan sen niin, että se on osoitettu vain yhdelle. anteeksi tyhmyyteni. itse vain muotoilisin yleisesti esitettävän kysymyksen Syöttekö itse jne.. mutta se olenkin vain minä. kukin omalla tavallaan..


        tajusin viestisi väärin, kun luulin, että mollasit aikaisemman viestin kirjoittajaa siitä, että antaa koiriensa syödä marjoja (metsässä ja kotipihassa). ilmeisesti viittasit vain sienten epäterveellisyyteen (koiralle) vertaamalla niitä tien varressa oleviin marjoihin. anteeksi kömmähdykseni. vinkkinä tulevaan, jos haluat välttää sanasodat, niin muotoilepa tekstisi paremmin, etteivät tuntuisi niin ivallisilta ja hyökkääviltä. =)

        ehkäpä se olisi minulla jo nukkumaanmenon aika, kun tajuan kaiken jo miten sattuu, vaikka sinähän se tässä oikeassa olit.

        kaikkea hyvää sinulle ja mukavaa kevään odotusta!

        ystävällisin terveisin
        ihminen jonka sappi ei kiehu näin vähästä =D

        Miten mitään voi kommentoida tälläisen hierarkiasysteemina kanssa jossa aina kun viestiin vastaa se osoittuu jollekkin, esim. ensimmäiselle?

        Pitäisikö aloittaa ihan uusi aihe, jos haluaa kommentoida muiden tekstejä, tai kysyä yleisesti kerääkö marjansa tienvierestä jne?


      • yön_tytär
        snadi kirjoitti:

        Hei, mikä ilmastotieteiliä musta tuli?

        Sanonpahan vaan, jos et ymmärtänyt (itseasiassa en tiedä mitä tiedät kemiasta), sienten sisältämät saasteet _kerääntyvät_ elimistöön ja aiheuttavat myöhemmin mahdollisia ongelmia, ellei kyseessä ole myrkkysieni joka johtaa myrkytykseen. Joten on ihan sama kuinka paljon pitoisuudet ilmassa on, tai edes sienissät, kun ne pikuhiljaa kerääntyvät koiran elimistöön. Ja jos olet huomannut, koiralla on nopeampi aineenvaihdunta kuin ihmisellä ja koira on pienempi eläin. Mitä pienempi sitä vähäisempi pitoisuus riitää...

        Joten mistä rautalangasta se pitää vääntää?

        Se ei ole kemiaakaan vaan ilmastotiedettä enemmänkin :P

        Niin; kyllä ne kerääntyvät sienistä elimistöön, mutta ihan samat aineet kerääntyvät hengitysilmasta, viljasta, marjoista jne sinne elimistöön.

        "Joten on ihan sama kuinka paljon pitoisuudet ilmassa on, tai edes sienissät, kun ne pikuhiljaa kerääntyvät koiran elimistöön."

        Niin, tätä minä tarkoitan; ei se koira niihin sieniin kuole, eikä yksin siihen sienen sisältämään "saasteeseen". Vaan niihin, mitkä sinne eläimen elimistöön kertyvät.. Ja ne kertyvät paljon muualtakin kuin sienistä. Ja sienissä olevat pitoisuudet ovat pieniä, eli kaupunki-ilmassa on enemmän pitoisuuksia.

        Näin ollen; on terveellisempää syöttää koiralle sieniä, kuin antaa sen hengitellä päivä keskustassa.....


      • snadi
        yön_tytär kirjoitti:

        Se ei ole kemiaakaan vaan ilmastotiedettä enemmänkin :P

        Niin; kyllä ne kerääntyvät sienistä elimistöön, mutta ihan samat aineet kerääntyvät hengitysilmasta, viljasta, marjoista jne sinne elimistöön.

        "Joten on ihan sama kuinka paljon pitoisuudet ilmassa on, tai edes sienissät, kun ne pikuhiljaa kerääntyvät koiran elimistöön."

        Niin, tätä minä tarkoitan; ei se koira niihin sieniin kuole, eikä yksin siihen sienen sisältämään "saasteeseen". Vaan niihin, mitkä sinne eläimen elimistöön kertyvät.. Ja ne kertyvät paljon muualtakin kuin sienistä. Ja sienissä olevat pitoisuudet ovat pieniä, eli kaupunki-ilmassa on enemmän pitoisuuksia.

        Näin ollen; on terveellisempää syöttää koiralle sieniä, kuin antaa sen hengitellä päivä keskustassa.....

        Itseasiassa, voisit tiedustella myrkytyskeskuksesta niitä sieniä jotka ovat myrkyllisiä koiralle, mutei ihmiselle- sillä niitäkin on.

        Siispä, kyllä, ne sienet saattavat tappaa koiran ihan oikeasti.

        Kuinkahan moni ihmisten sienikin joudutaan ensiksi ryöppäämään, valmistamaan, ennen nauttimista...

        Jos haluat pilkkua nusaista, ole hyvä vain, mutta ota huomioon silloin kaikki mahdollisuudet...


      • yön_tytär
        snadi kirjoitti:

        Itseasiassa, voisit tiedustella myrkytyskeskuksesta niitä sieniä jotka ovat myrkyllisiä koiralle, mutei ihmiselle- sillä niitäkin on.

        Siispä, kyllä, ne sienet saattavat tappaa koiran ihan oikeasti.

        Kuinkahan moni ihmisten sienikin joudutaan ensiksi ryöppäämään, valmistamaan, ennen nauttimista...

        Jos haluat pilkkua nusaista, ole hyvä vain, mutta ota huomioon silloin kaikki mahdollisuudet...

        Sinä se siinä nusaset.

        Soita sinä miun puolesta sinne myrkytystietokeskukseen, ja kerro mitkä ne sienet ovat?

        Ja niin, joudutaan niitä ryöppäämään jne, mutta yleensä pääpiirteittäin näiden esivalmistelujen jne jälkeen ovat syötäviä koirille ja ihmisille.

        Ja jos nyt sitten nusastaan kunnolla; kaikkia sieniä voi syödä. Toisista voi nauttia tosin vain kerran.


      • jästi
        snadi kirjoitti:

        Itseasiassa, voisit tiedustella myrkytyskeskuksesta niitä sieniä jotka ovat myrkyllisiä koiralle, mutei ihmiselle- sillä niitäkin on.

        Siispä, kyllä, ne sienet saattavat tappaa koiran ihan oikeasti.

        Kuinkahan moni ihmisten sienikin joudutaan ensiksi ryöppäämään, valmistamaan, ennen nauttimista...

        Jos haluat pilkkua nusaista, ole hyvä vain, mutta ota huomioon silloin kaikki mahdollisuudet...

        Snadin teksteihin voin vain todeta "hohhoijaa.". Omia sovelluksia omasta päästä, eikä mitään todellista tietoa asiasta, arvailua, arvailua... Aivan kuten yön tytär jo on todennut, pitoisuuksia ja saasteita saa ihan joka paikasta maan päällä elimistöönsä niin koira kuin ihminenkin ja jos ei vain itse yksinkertaisesti ole oppinut sieniä syömään, niin ei sen nirsoilun takeeksi tarvitse mitään omia johtopäätöksiä sepittää! Sienet ovat kautta aikojen kuuluneet ihmisen ruokavalioon ja ovat erittäin terveellisiä! Snadi luontotieteilijä, kertoisitko minulle, miksi vain sienissä on niitä mainitsemiasi "pitoisuuksia" (kuulostaa todella hienolta ja tietävältä, siksi varmaan suositkin tätä sanaa..) ja vastaavasti marjoissa tai omenissa ei, joilla kuitenkin niilläkin on aivan samalla tavalla juuret tässä maassa?


      • antisnadi
        snadi kirjoitti:

        Miten mitään voi kommentoida tälläisen hierarkiasysteemina kanssa jossa aina kun viestiin vastaa se osoittuu jollekkin, esim. ensimmäiselle?

        Pitäisikö aloittaa ihan uusi aihe, jos haluaa kommentoida muiden tekstejä, tai kysyä yleisesti kerääkö marjansa tienvierestä jne?

        älä selittele omaa tyhmyyttäsi muiden tyhmyydellä. kaikki muut täällä tajuaa, mutta sinä vaan et.


    • tuoteet

      vaarallisia koiralle????? Eiköhän noi Karhutkin olis jo kuolleet sukupuuttoon kun marjoja syövät.eikä ihan pikkasen.

    • ajatelkaa!

      Tässä ketjussa ei päästä puusta pitkälle siitä, saako niitä sieniä syödä vaiko ei ja tappaako se koiran, jos palanen herkkusienta kulkeutuu vatsaan. Enempää asiaa puimatta mikrobien ja pöpöjen suhteen kehottaisin teitä käyttämään maalaisjärkeä: mikään sienessä oleva mikrobi ei kestä jopa 100 asteen lämpötilaa, jossa sieni usein kypsennetään ennen syömistä. Sieniä on niin myrkyllisiä kuin herkullisiakin ja niiden väliltä, kuten vaikkapa korvasieni, joka vaatii ryöppäyksen pariin kertaan ennen ruuaksi päätymistä. Sienilajeja on niin monta, että ei voida sanoa, onko "sienet" myrkyllisiä koiralle, sen sijaan voidaan sanoa, että koirat - aivan kuten eivät ihmisetkään - saa syödä joitain tiettyjä sieniä. Mutta jos koiralle keitettyä kanttarellia/herkkusientä syötät, aivan varmuudella voisi melkeinpä sanoa, että ei se hauva yhtään erilaiselta näytä sen jälkeen.

    • Koiraneutraali

      järkeä!
      keskustelu ketju on aika vanha, mutta sattui silmääni ja päätin kuitenkin kommentoida. meillä AB mussuttelee onnellisena sieni pitoiset ruuan jämät. Yleensa ne sisältävat Suppiloita, kanttiksia, orakkaita, tatteja, mustia torvisienia ja joskus rouskuja. Hyvin on maittanut, eikä ongelmiakaan ole ollut. Mikrobeista en olisi huolissani, koska kaikkialla on mikrobeja. Niitä jopa pitää olla.Koira sitäpaitsi pystyy hyvin syömään jopa vanhentunutta ruokaa, kunhan nyt ei ole ihan pelkkaa limaa. Meidän sessu löytää joskus mökkimaastosata ihania puolimätiä eläimen raatoja ja tietty popsii parhaat palat päältä enne kuin huomaammekaan. Luita se on kantanut sisälle asti, mutta haisevat niin pahalle, että hettelen ne aina pihalle. seillä se rakki sitten kaluaa ne onnellisena. Erillaisista saasteista muistuttaisin, että jos koira syö silloin tällöin ihmisten ruuan jämät, ei Tsernobylin säteily tai raskasmetallit ehdi koiraan niin paljon kertyä, että se aiheuttaisi enempää haitta kuin ihmisellekkään. Koraha elää vai n. 10-20 vuotta ja saa näitä aineita melko rajoitetusti ihmiseen verrattuna. Koira luultavasti kupsahtaa ennen kuin mistään normi ruuasta ehtii kertyä sen elimistöön haittaa aiheuttavaa määrää myrkkyä. Sillä elimistössä olevalla myrkyllä, joka ei aiheuta haitta, ei myöskään ole mitään merkitystä!

    • Anonyymi

      Kyllä ainakin paistettuja lampaankääpistä voi syödä koiratkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe