Vietnamista Thaimaaseen

Anna

Ajattelin lähteä reppumatkalle Kaakkois-Aasiaan ja nyt kaipaisin hyviä neuvoja. Eli ensiksikin, onko mahdollista päästä Vietnamista Thaimaaseen esim. bussilla? Onko matka edes järkevä? Siis tarkoitan, että onko Vietnamin Thaimaan rajan lähellä mitään hyviä paikkoja? Muutenkin kaikki vinkit paikoista ja kulkuneuvoista otetaan ilolla vastaan! Samoin siis Thaimaassa, Malesiassa, Singaporessa tai muualla samalla suunnalla. Millainen sää on kesä-heinäkuussa?HIrveän sateinen? Lämmintä nyt lienee aina...

20

4278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmmmmmm

sen verta että oon ollut vietnamissa juuri kesä-heinäkuun aikaan ja voin sanoa että on kuuma ja kostea ilma! lähempänä 40 astetta ja vettä tulee kerran päivässä todellakin kuin ämpäristä kaataisi päälle... mutta se ei haittaa koska se menee nopeasti ohi. muuten suosittelen käymään ainakin saigonissa (ho chi minh). se on iso kaupunki(nykyään n.8 miljoonaa asukasta) ja siellä viihdyt varmasti!! tekemistä riittää, olethan maassa missä rahalla saa mitä vain, vaikka poliisin!! se hyvä puoli on että turisteja ei ole silloin paljoa. ihmiset ovat todella ystävällisiä mutta samalla ovelasti yrittävät saada rahasi, joten tinkaus on ehdoton jokaisessa asiassa missä ei ole hintalappua! kerjäläisiä on todella paljon, kokoajan taukoamatta käsi ojossa!! sinä ajankohtana ei nimittäin ole katuja siivottu kerjäläisistä ja muusta roskasta. iltaisin ei kannata liikkua yksin syrjäkujilla maassa missä ihmiset tinaavat maaseudulla n.2000e 5 vuodessa!! käy syömässä eksoottisesti, shoppaile, ajele mopokuskin kyydissä minne haluat, käy puistoissa, nauti, ja kaikki tämä tapahtuu todella halvalla! esim, lämpimän keittoruun missä lihaa saa n. 0.5e:llä!! kallistakin toki löytyy ja saat syödä mitä keksit, esim, käärmettä koiraa, kissaa, krokotiiliä ym ym, mitä vaan haluut!! no muista maista en oikein osaa kertoa mutta jos on jotain kysyttävää vietnamista niin voin kertoa, olin siellä reilun kuukauden ja en ollut yötäkään hotellissa!!

• kadullako

Et ollut yhtään yötä hotellissa??
        Miten siis majailit?

• mmmmmmm
        kadullako kirjoitti:

Et ollut yhtään yötä hotellissa??
        Miten siis majailit?

olin matkassa vietnamilaisen ystäväni kanssa (asuu suomessa), ja hänellä on sukulaisia siellä, joiden luona asustelimme.... hyviä oppaita!!

• kivirta

olkoon ja tervemenoa Paratiisiin!
      Itse olen reppuillut Kaakkois-Aasiassa Malesiassa(1kk), Vietnamissa(2kk), Thaimaa(1kk) ja Kambodzha(1vko) vuosien 1999 ja 2004 välillä.
      AIhe on niin laaja että vastaaminen kysymyksiisi on lähes mahdotonta näin eemelillä.
      Mutta joitain paikkoja voin tässä suositella nopeasti;

Malesia:

-Pulau Kapas ja Pulau Perhentian, paratiisi saaret itä-rannikolla
      -Kuala Lumpur, hyvä biletys kaupunki ja paljon nähtävää erittäin siisti miljoona-kaupungiksi Kaakois-Aasiassa.
      -Penang, Georgetown, oikein mukava pikku kaupunki pohjoisessa joka sijaoitsee Penangin saarella.
      -Borneossa Sarawakin maakunta, Kuchingin kaupunki ja ehdottomasti Bakon kansallispuisto. Aivan mieletön mesta jossa todellakin näkee helposti nenä-apinoita, monitor-liskoja, makaki-apinoita, parta-sikoja,...

Vietnam:

-Ha Noi, vanha kaupunki on kokemus jota ei kannata jättää väliin. Käy esim. Ha Noi Jazz Clubilla(kaupungin ainoa). Suosittelen.
      -Ha Long Bay, 3 vrk laivalla Ha Long Baylla on must juttu siellä pohjoisessa.
      -Hoi An, world heritage site-kaupunki. Oikein pittoreski paikka, paljon ravintoloita, komea ranta hieman keskustan ulkopuolella, lähellä kivoja pikku kyliä.
      -Doc Let Beach, ja siellä Paradise Resort jonka omistaa eräs expatti ja hinnat halpoja(yö 2 hengen ranta bungalowissa 16 USD/bungalow sisältäen KAIKKI ruoat ja juomat(paitsi limut ja alkoholit).
      -Mui Ne Beach, erittäin rauhallinen resortti alue jossa voi viettää pari päivää.
      -HCMC, kaupunki josta pidän ehkä eniten Kaakkois-Aasiassa. Valtavasti nähtävää, hyvää ruokaa, halpaa ja mukavia ihmisiä.
      -Cu Chi-tunnelit HCMC:n lähellä. AIvan pakko käydä! Sodan aikaisia tunneleita ja pääsee jopa ampumaan vanhoilla aseilla.
      -Mekong Delta, vähintään pari kolme päivää siellä risteillen veneellä.

Kambodzha;

ehdottomasti Siem Reap ja Angkor Thomin raunio alue jossa on myös kuuluisa Angkor Watin temppeli. Aivan uskomaton paikka ja helvetin ISO!

Thaimaa:

-Chiang Mai pohjoisessa, oikein kiva kaupunki ja paljon nähtävää. Night Bazaar, paljon Watteja,...

-Koh Phan Nganin saari, sieltä löytyy vielä hiljaisia paikkoja...

Itse olemme menneet paljon busseilla pitkiäkin matkoja, eikä ole valittamista(vaikka kertaakaan emme ole millään reissulla säästyneet rengasrikolta...). Bussit ovat hyviä ja taukoja on usein(ei siis paikallis bussit vaan turisti bussit: hinnat ovat kuitenkin pirun halpoja).
      Menimme HCMC:stä Phnom Penhiin bussilla ja se maksoi 6 USD ja kesti kymmenisen tuntia tullimuodollisuuksineen.

Kysele ihmeessä lisää!

Kimmo

• kivirta

, itse olen reissanut siellä aina heinä-elokuussa ja ilmoissa ei mitään valittamista. Kuuma ja kostea tuntuu vain oikein mukavalle, kunhan muistaa juoda tarpeeksi vodaa.

• Anna

Kiitoksia kovasti jo noista! Oletko matkannut pääasiassa bussilla vai junalla? Onko hinnoissa eroa? Mitä mieltä ylipäänsä olet siitä, että nainen reissaisi yksin noilla seuduilla. Lähinnä ehkä Vietnam ja Kambodzha epäilyttää... Olisisko mielipidettä, minne lennot kannatta ottaa? Kuala Lumpur, Bangok...? Olen reissanut paljon omatoimisesti Euroopassa ja niillä reissuilla en pahemmin ole etukäteissuunnitelmia tehnyt, niin nytkin on hiukka vaikeaa alkaa miettimään oikeastaan yhtään mitään. Kunhan lentoliput ajattelin ostaa:) Joka tapauksessa isoja kaupunkeja haluan ehdottomasti nähdä, Kuala Lumpur, Bangok, ehkä HCMK myöskin. Välillä sitten rentoa rannalla oleskelua ja ihan turistimeinikiä ehkä jopa muiden suomalaisten seassa. Toisaalta tuntuu hiukka siltä, että jos otan lennot Bangokkiin, niin ei kannattaisi sieltä suunnata sekä itään, että länteen ja jos taas lennot on Kuala Lumpuriin, niin Vietnam tuntuu jo aika kaukaiselta. Näin eka reissulla voisin vielä keskittyä aika semmoisiin tunnettuihin ja "turvallisiin" paikkoihin.

• Anna
        Anna kirjoitti:

Kiitoksia kovasti jo noista! Oletko matkannut pääasiassa bussilla vai junalla? Onko hinnoissa eroa? Mitä mieltä ylipäänsä olet siitä, että nainen reissaisi yksin noilla seuduilla. Lähinnä ehkä Vietnam ja Kambodzha epäilyttää... Olisisko mielipidettä, minne lennot kannatta ottaa? Kuala Lumpur, Bangok...? Olen reissanut paljon omatoimisesti Euroopassa ja niillä reissuilla en pahemmin ole etukäteissuunnitelmia tehnyt, niin nytkin on hiukka vaikeaa alkaa miettimään oikeastaan yhtään mitään. Kunhan lentoliput ajattelin ostaa:) Joka tapauksessa isoja kaupunkeja haluan ehdottomasti nähdä, Kuala Lumpur, Bangok, ehkä HCMK myöskin. Välillä sitten rentoa rannalla oleskelua ja ihan turistimeinikiä ehkä jopa muiden suomalaisten seassa. Toisaalta tuntuu hiukka siltä, että jos otan lennot Bangokkiin, niin ei kannattaisi sieltä suunnata sekä itään, että länteen ja jos taas lennot on Kuala Lumpuriin, niin Vietnam tuntuu jo aika kaukaiselta. Näin eka reissulla voisin vielä keskittyä aika semmoisiin tunnettuihin ja "turvallisiin" paikkoihin.

Ja mun tekstissä puuttuu jokaisesta Bangkok sanasta k keskeltä:)

• kivirta
        Anna kirjoitti:

Bussia ja junaa on tullut kumpaakin käytettyä aika paljon. Thaimaassa mentiin junalla Surat Thanista aina Chiang Maihin asti, eli lähes koko Thaimaa pituussuunnassa. Aikaa meni sellainen vuorokausi. Junat on ihan siistejä, jopa 2.lk:n sleeperit on ihan ok. 1.lk:n sleeper-lippuja on hankala saada viime tipassa.
        Junat ovat kalliimpia kuin bussit, mutta paljon mukavempia. Esim. SUrat Thani-BKK yöjuna 1.lk(ilmastointi, 2:n hengen hytti) maksoi 1000bahtia eli noin 18-20Egeä/naama, ja bussi olisi ollut allle 10 USD. Mutta bussissa ei ole niin kiva matkustaa noita pitkiä matkoja.

Bangkokiin saa halvimmat lennot, joten sinne kannattaa lentää ja sukkuloida sieltä käsin.

Lentolippu esim.BKK-HCMC maksaa noin 200USD. Bussista en tiedä, mutta matka on aika pitkä ja välissä pitää mennä Kambodzhan kautta joten pitää hankkia viisumit myös sinne.

• ei olemassa!

Vietnamilla ja Thaimaalla ei ole keskinäistä rajaa että ei ole kovin järkevä matkasuunnitelma.

Kannattaa etsiä ensin kartta ja vasta sitten alkaa suunnitella matkaa. Voit mennä Laosin tai Kamputsean läpi tai tehdä ringin molempien kautta ja palata Thaimaalle.

• Anna

Enpä viitsinyt karttaa kaivaa esiin, kun joskus aiemmin olin jo vilaissut... Syy kai lähinnä se, että en yleensä matkojani etukäteen pahemmin suunnittele. Nyt kuitenkin kiinnostaa hiukka enempi, kun ajattelin lähteä reissuun yksinäni. Tällä haavaa ajattelisin, että en aio Laosissa tai Kambodzassa aikaa viettää, niin se kiinnostaa siis edelleen (vaikka pilkkua halusitkin viilata), että mitä kautta parhaiten Thaimaasta Vietnamiin pääsee ja onko etäisyydet esim. Saigoniin kovinkin pitkät (siis ajallisesti, kartta kyllä löytyy!)? Tuskin hirveän pohjoiseen Vietnamissa lähden kuitenkaan...

• joka tapauksessa
        Anna kirjoitti:

Enpä viitsinyt karttaa kaivaa esiin, kun joskus aiemmin olin jo vilaissut... Syy kai lähinnä se, että en yleensä matkojani etukäteen pahemmin suunnittele. Nyt kuitenkin kiinnostaa hiukka enempi, kun ajattelin lähteä reissuun yksinäni. Tällä haavaa ajattelisin, että en aio Laosissa tai Kambodzassa aikaa viettää, niin se kiinnostaa siis edelleen (vaikka pilkkua halusitkin viilata), että mitä kautta parhaiten Thaimaasta Vietnamiin pääsee ja onko etäisyydet esim. Saigoniin kovinkin pitkät (siis ajallisesti, kartta kyllä löytyy!)? Tuskin hirveän pohjoiseen Vietnamissa lähden kuitenkaan...

Saanko tarjota KARTAN

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/reference_maps/pdf/southeast_asia.pdf

jos olet Saigoniin eli Ho Chi Minh Cityyn menossa niin eipä tuossa nyt pitäisi hirveästi ihmettelemistä olla että miten, "suora viiva on lyhyin etäisyys kahden pisteen välillä".

Lento 1 tunti, maareitti 2-3 päivää plus rasitus. Jos et halua viettää aikaa Kamputseassa niin miksi ihmeessä siis valitsisit maareitin ...

• kivirta
        joka tapauksessa kirjoitti:

Saanko tarjota KARTAN

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/reference_maps/pdf/southeast_asia.pdf

jos olet Saigoniin eli Ho Chi Minh Cityyn menossa niin eipä tuossa nyt pitäisi hirveästi ihmettelemistä olla että miten, "suora viiva on lyhyin etäisyys kahden pisteen välillä".

Lento 1 tunti, maareitti 2-3 päivää plus rasitus. Jos et halua viettää aikaa Kamputseassa niin miksi ihmeessä siis valitsisit maareitin ...

myös Kambodzha? Itse ainakin suosittelen Siem Reapin kaupunkia ja siellä sijaitsevia Angkor Thomin raunioita lämpimästi. Angkor Wat on pakko nähdä edes kerran elämässään...
        Kambodzhassa hintataso on todella edullinen; guesthousista saa ilmastoidun huoneen parilla eurolla, lounas bissen kanssa alle euron, bussi esim. Phnom Penh-Siem Reap(5-6 tuntia) n.4-5 USD.

• Nimetön
        joka tapauksessa kirjoitti:

Saanko tarjota KARTAN

lennot ovat kalliimpia kuin bussit/junat!!! Olen minimi-minimi-budjetti-matkaaja!

• huh huh
        Nimetön kirjoitti:

lennot ovat kalliimpia kuin bussit/junat!!! Olen minimi-minimi-budjetti-matkaaja!

Jos sulla ei oo varaa maksaa 200 euroo (jopa vaan 100 tarjouksesta) bangkok saigon return lentolipusta niin kannattaisko miettii kotona pysymistä.

Ei se ilmasta ole maata pitkinkään, ja sillon täytyy yöpyäkin jossain.

• annaks74
        huh huh kirjoitti:

Jos sulla ei oo varaa maksaa 200 euroo (jopa vaan 100 tarjouksesta) bangkok saigon return lentolipusta niin kannattaisko miettii kotona pysymistä.

Ei se ilmasta ole maata pitkinkään, ja sillon täytyy yöpyäkin jossain.

sitten tosiaan en varmaankaan mene tuota väliä! Enhän mä aiokaan täällä netissä tai yleensäkään mitään tarkkoja matkasuunitelmia tehdä. Menen paikan päällä sinne, mikä hyvältä tuntuu ja minne rahat riittävät. Kunhan kyselen vinkkejä niiltä ihmisiltä, jotka paikan päällä paljon ovat reissanneet hyvistä kohteista ja kokoan sen mukaan sitten oman matkani. Tottakai mulla on vino pino esitteitä sun muita myöskin kotona, mutta kesään on vielä niin pitkä matka, että enpä ole tarkemmin jaksanut tutustua. Ja jos säästän vaikka 100€ menemällä maita pitkin, niin myöskin menen (se 100€:n lentolippu voisi jo muuttaa asiaa). Samalla ikkunasta näkee kivasti maisemia (ellei sitten satu olemaan yö) ja kun nukkuminenkaan missä tahansa liikkuvassa välineessä ei ole ongelma, niin maksi maksaisin enemmän. Sitä vaan en jaksa ikinä ymmärtää, että miksi te negatiiviset ihmiset jaksatte vastailla toisten ilmoituksiin ja kysymyksiin?!? Kun kerran tällaisia keskustelupalstoja on olemassa, niin antakaan meidän laiskojen/tyhmien ihmisten kysellä mitä ikinä haluamme ja myös monien ihanien ja kultaisten ihmisten vatata meille! Kiitos:) Ja ai niin, ei mulla ole tällä hetkellä yhtään rahaa, mutta luotan siihen, että kesällä on. Näin on joka kesä ollut jo usemman vuoden, mutta ei mielestäni siinä ole mitään pahaa, että haluan matkustaa todellakin mahdollisimman halvalla tinkimättä kuitenkaan siitä, mitä todella haluan.

• kivirta
        annaks74 kirjoitti:

sitten tosiaan en varmaankaan mene tuota väliä! Enhän mä aiokaan täällä netissä tai yleensäkään mitään tarkkoja matkasuunitelmia tehdä. Menen paikan päällä sinne, mikä hyvältä tuntuu ja minne rahat riittävät. Kunhan kyselen vinkkejä niiltä ihmisiltä, jotka paikan päällä paljon ovat reissanneet hyvistä kohteista ja kokoan sen mukaan sitten oman matkani. Tottakai mulla on vino pino esitteitä sun muita myöskin kotona, mutta kesään on vielä niin pitkä matka, että enpä ole tarkemmin jaksanut tutustua. Ja jos säästän vaikka 100€ menemällä maita pitkin, niin myöskin menen (se 100€:n lentolippu voisi jo muuttaa asiaa). Samalla ikkunasta näkee kivasti maisemia (ellei sitten satu olemaan yö) ja kun nukkuminenkaan missä tahansa liikkuvassa välineessä ei ole ongelma, niin maksi maksaisin enemmän. Sitä vaan en jaksa ikinä ymmärtää, että miksi te negatiiviset ihmiset jaksatte vastailla toisten ilmoituksiin ja kysymyksiin?!? Kun kerran tällaisia keskustelupalstoja on olemassa, niin antakaan meidän laiskojen/tyhmien ihmisten kysellä mitä ikinä haluamme ja myös monien ihanien ja kultaisten ihmisten vatata meille! Kiitos:) Ja ai niin, ei mulla ole tällä hetkellä yhtään rahaa, mutta luotan siihen, että kesällä on. Näin on joka kesä ollut jo usemman vuoden, mutta ei mielestäni siinä ole mitään pahaa, että haluan matkustaa todellakin mahdollisimman halvalla tinkimättä kuitenkaan siitä, mitä todella haluan.

oikein, Anna!!! Pidä pintasi ja elä unelmaasi;-)

Tosi asia on se, että lentolipun hinnassa säästää n.200 Euroa jos sen ostaa esim. ½ vuotta aikaisemmin(siis HKI-BKK-HKI, esim.).
        Kevättalvella Bangkokiin pääsee n.800:lla ja kesällä sama flabari maksaa n. 1000 egee. Ikävää mutta totta.

Bussit tuolla Thaimaassa, siis nämä pitkän matkan bussit, on yleensä aina ilmastoituja ja taukoja on usein. Eli jos niissä pystyy nukkumaan, niin se on hyvä vaihtoehto.
        Jos asut Helsingissä, niin voidaan vaikka tavata niin annan sulle enemmän brosyyrejä ynnä muuta infoa mitä nyt satun tietämään esim. KAmbodzhasta, Thaimaasta, Malesiasta ja Vietnamista. Vietnam on mulle näistä tutuin, koska siellä olen ollut kahteen otteeseen yhteensä pari kuukautta.

• Matkalle myös
        kivirta kirjoitti:

oikein, Anna!!! Pidä pintasi ja elä unelmaasi;-)

Tosi asia on se, että lentolipun hinnassa säästää n.200 Euroa jos sen ostaa esim. ½ vuotta aikaisemmin(siis HKI-BKK-HKI, esim.).
        Kevättalvella Bangkokiin pääsee n.800:lla ja kesällä sama flabari maksaa n. 1000 egee. Ikävää mutta totta.

Bussit tuolla Thaimaassa, siis nämä pitkän matkan bussit, on yleensä aina ilmastoituja ja taukoja on usein. Eli jos niissä pystyy nukkumaan, niin se on hyvä vaihtoehto.
        Jos asut Helsingissä, niin voidaan vaikka tavata niin annan sulle enemmän brosyyrejä ynnä muuta infoa mitä nyt satun tietämään esim. KAmbodzhasta, Thaimaasta, Malesiasta ja Vietnamista. Vietnam on mulle näistä tutuin, koska siellä olen ollut kahteen otteeseen yhteensä pari kuukautta.

Paljon on tullut hyviä vihjeitä jo muiltakin, mutta koska maa viehättää minua aivan mahdottomasti ja koska aion tehdä reppumatkan -06 keväällä, niin vastaan minäkin. Taustalla siis, että olen oleskellut Vietnamissa 3 kk aiemmin.

Hue -cityä ei ole kait täällä vielä mainostettu, mutta sitä suosittelen ehdottomasti yhdeksi pysäkiksi. Kaunis kaupunki monipuolisine kulttuuritarjontoineen. Ja jos sotahistoria kiinnostaa, niin Hue sijaitsee juuri DMZ-alueen tuntumassa, joten aiheeseen on erittäin helppo perehtyä. Turistibaareista on pakko mainita Apocalypsen Now.

Pohjois-Vietnamista suosittelen aivan ehdottomasti Sapa:n kylää Kiinan rajalla. Jo pelkkä linja-automatka sinne on elämys. Olen käynyt myös Halong Baylla, ja onhan se hieno paikka, mutta ainakin itselleni lievä pettymys. Monta tuntia ajamista siksi että pääsee istumaan veneeseen pariksi päiväksi. Mutta makuasioistahan ei voi kiistellä. Maan pääkaupunki täytyy tietysti nähdä ihan periaatteesta. Täältä löytyy kulttuurista tietoiselle ties mitä aarteita.

Saigon on tietysti iso kaupunki, jossa on paljon nähtävää ja koettavaa, mutta jos haluaa aivan todella nähdä alkuperäistä Vietnamia, niin se ei kyllä ole oikea paikka. Etelässä voi muuten puhua Saigonista, mutta mitä Pohjoisemmaksi menet, sitä herkemmin kannattaa vaihtaa Ho Chi Minhiksi, jos kaupungista tulee puhetta.

Muuten täällä on hyvin tullut esiteltyä tärkeimmät paikat. Muutama vihje / henk.koht. mielipide kuitenkin.

Bussilla pääsee tietysti edullisemmin kuin lentämällä ja näkee samalla maata paremmin, mutta täytynee myöntää että kyllä se istuminen alkaa puuduttaa. Lisäksi siirtymisiin menee bussilla tuhottoman paljon aikaa. Tiet kun ovat huonoja. Joskus vielä turistibissitkin ovat täyteen buukattuja, joten siellähän ollaan sumpussa. Pidemmät siirtymiset menisin lentämällä (esim. Hue - Hanoi) ja lyhyemmät tietysti bussilla. Junat ovat muuten vielä hitaampia kuin bussit, vaikkei uskoisi.

Tingata kannattaa tietysti aina ja joka paikassa.

Pelkällä lyhyellä turistimatkalla tämä voi olla vaikeaa, mutta yritä saada itsellesi paikallisia ystäviä. Tällöin saisit aivan toisen näkökannan maahan kuin vain turistina. Liian sinisilmäinen ei kuitenkaan kannata olla, vaikka Vietnam onkin suht. turvallinen maa...

Ole kohtalias paikallisille, mutta älä nuoleskele. Älä koskaan anna Vietnamilaisen menettää kasvojaan. Jos niin käy, voit samantien lyödä turpiin, koska se ei enää asiaa pahentaisi.

TET-aika. Jos matkustat maahan TET-aikana, siinä on kaksi puolta. Toisaalta näet aidon Aasialaisen uudenvuodenjuhlinnan, mikä on tietysti loistava asia. Huono puoli on se, että kaikki ihmiset ovat lomilla, ja juuri mikään ei toimi.

Perässä tullaan

• Anna
        Matkalle myös kirjoitti:

Paljon on tullut hyviä vihjeitä jo muiltakin, mutta koska maa viehättää minua aivan mahdottomasti ja koska aion tehdä reppumatkan -06 keväällä, niin vastaan minäkin. Taustalla siis, että olen oleskellut Vietnamissa 3 kk aiemmin.

Hue -cityä ei ole kait täällä vielä mainostettu, mutta sitä suosittelen ehdottomasti yhdeksi pysäkiksi. Kaunis kaupunki monipuolisine kulttuuritarjontoineen. Ja jos sotahistoria kiinnostaa, niin Hue sijaitsee juuri DMZ-alueen tuntumassa, joten aiheeseen on erittäin helppo perehtyä. Turistibaareista on pakko mainita Apocalypsen Now.

Pohjois-Vietnamista suosittelen aivan ehdottomasti Sapa:n kylää Kiinan rajalla. Jo pelkkä linja-automatka sinne on elämys. Olen käynyt myös Halong Baylla, ja onhan se hieno paikka, mutta ainakin itselleni lievä pettymys. Monta tuntia ajamista siksi että pääsee istumaan veneeseen pariksi päiväksi. Mutta makuasioistahan ei voi kiistellä. Maan pääkaupunki täytyy tietysti nähdä ihan periaatteesta. Täältä löytyy kulttuurista tietoiselle ties mitä aarteita.

Saigon on tietysti iso kaupunki, jossa on paljon nähtävää ja koettavaa, mutta jos haluaa aivan todella nähdä alkuperäistä Vietnamia, niin se ei kyllä ole oikea paikka. Etelässä voi muuten puhua Saigonista, mutta mitä Pohjoisemmaksi menet, sitä herkemmin kannattaa vaihtaa Ho Chi Minhiksi, jos kaupungista tulee puhetta.

Muuten täällä on hyvin tullut esiteltyä tärkeimmät paikat. Muutama vihje / henk.koht. mielipide kuitenkin.

Bussilla pääsee tietysti edullisemmin kuin lentämällä ja näkee samalla maata paremmin, mutta täytynee myöntää että kyllä se istuminen alkaa puuduttaa. Lisäksi siirtymisiin menee bussilla tuhottoman paljon aikaa. Tiet kun ovat huonoja. Joskus vielä turistibissitkin ovat täyteen buukattuja, joten siellähän ollaan sumpussa. Pidemmät siirtymiset menisin lentämällä (esim. Hue - Hanoi) ja lyhyemmät tietysti bussilla. Junat ovat muuten vielä hitaampia kuin bussit, vaikkei uskoisi.

Tingata kannattaa tietysti aina ja joka paikassa.

Pelkällä lyhyellä turistimatkalla tämä voi olla vaikeaa, mutta yritä saada itsellesi paikallisia ystäviä. Tällöin saisit aivan toisen näkökannan maahan kuin vain turistina. Liian sinisilmäinen ei kuitenkaan kannata olla, vaikka Vietnam onkin suht. turvallinen maa...

Ole kohtalias paikallisille, mutta älä nuoleskele. Älä koskaan anna Vietnamilaisen menettää kasvojaan. Jos niin käy, voit samantien lyödä turpiin, koska se ei enää asiaa pahentaisi.

TET-aika. Jos matkustat maahan TET-aikana, siinä on kaksi puolta. Toisaalta näet aidon Aasialaisen uudenvuodenjuhlinnan, mikä on tietysti loistava asia. Huono puoli on se, että kaikki ihmiset ovat lomilla, ja juuri mikään ei toimi.

Perässä tullaan

Kiitoksia kaikille teille vinkeistänne. Kunhan päästään hiukka keväämmäksi ja alan tekemään tarkempia suunnitelmia, niin näistä kaikista jutuista on varmasi apua. Ja Kivirta asun kyllä pääkapunkiseudulla ja jos sopii, niin otan myöhemmin yhteyttä, kun tosiaan tarkemmin alan reissua suunnittelemaan. Kun ne rahat on koossa ja sitä rataa:)

• Thaimaahan

Uskokaa nyt jo jumalauta tollot että se on THAIMAAHAN, ei Thaimaaseen!
      Suomeeseen, Ruotseeseen, Ahvenanmaaseen...

• Sanni¤

Itse matkustin Vietnamista Thaimaahan bussilla ja veneellä. Vietnamista Mekongia pitkin Kampotzhaan ja sieltä bussilla Thaimaahan. Mekongia pitkin matkustaminen oli kivaa vaihtelua bussissa istumiselle ja näki todella paljon uutta ja erilaista. Suosittelen sitä vaihtoehtoa. Aikaa meni pari päivää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      175
      4961
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4336
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      248
      2910
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2852
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27