Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

laborantti, bioanalyytikko vai laboratorioanalyytikko?

mirelliina

Labra-ala kiinnostaa, mutta voisiko joku kertoa, missä on hyvät työllisyysnäkymät? Pääseekö laboratorioanalyytikon papereilla töihin sairaalan labroihin? jostain sain päähän, että laboratorioanalyytikko olis monipuolisempi, vai olenko väärässä? Mulla on takana ammattikoulu ( tosin jo 10-vuotta sitten) ja Yo-paprut, joilla ei tee mitään, ainakaan ammattikorkeaan hakiessa, sillä lukion päättötod.puuttuu...Haluan alan, joka kiinnostaa, mutta EN HALUAISI VALMISTUA TYÖTTÖMÄKSI! Joten, suositelkaa mihin kannattaa hakea?

18

11579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai näytteidenottaja/tutkija

      Nuo nyt on yks ja sama eri nimellä vaan. Ihan sama kuin sairaanhoitaja vai hoitsu vai lääkäri(n)hoitaja.

      • alk.per.

        no eipä muuten oo sama asia...laborantiksi opiskellaan ammattikoulussa, laboratorioanalyytikoksi ammattikorkean tekniikan puolella ja bioanalyytikoksi ammattik.terveydenhoito puolella...niin että, ennenku heität hyviä kommenttejas, niin ota asiasta selvää!!!!!


      • pikke
        alk.per. kirjoitti:

        no eipä muuten oo sama asia...laborantiksi opiskellaan ammattikoulussa, laboratorioanalyytikoksi ammattikorkean tekniikan puolella ja bioanalyytikoksi ammattik.terveydenhoito puolella...niin että, ennenku heität hyviä kommenttejas, niin ota asiasta selvää!!!!!

        sama paska eri paketissa - samoja duuneja ne tekee, mitä sillon väliä kuka mistäkin valmistuu.
        Paitsi jos tahtoo brassailla että" mä oonkin käyny amk.n" ;)


    • mirelliina

      Jos joku ystävällinen voisi laittaa ihan asiallisen vastauksen kysymykseeni. Eli millä noista ammateista on paras työllisyys?

      • Kohta valmis bioanalyytikko

        Tampereen alueella on todella huono työtilanne bioanalyytikoilla mutta muualla Suomessa taidetaan koulun penkiltä repiä töihin. Itse olen opiskellut kolme vuotta ja olen tykännyt todella paljon. Näytteenotto on todella pieni osa meidän ammattia, se vaan sattuu olemaan se mitä ihmiset näkee tästä meidän työstä. Bioanalyytikon tutkinto on todella monipuolinen ja töissä voi olla esim. patologian labrassa, genetiikan labrassa, perus terveyskeskuksessa ja monessa muussa. Kannattaa käydä tutustumassa koulujen kotisivuille ja sieltä hakea täyttä faktaa näistä aloista. Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa voit lukea itsesi bioanalyytikoksi ja laboratorioanalyytikoksi, käy meidän kotisivuilla (www.piramk.fi) tutustumassa aloihin.

        Bioanalyytikoksi opiskelu on todella hauskaa mutta osaa olla myös todella vaikeaa =)


    • EWW

      Laborantti tekee samoja hommia kun laboratorioanalyytikko,tosin amk:n papereilla saa varmaan varmemmin paikan(jos vaikka samaan duuniin hakee laborantti ja laboratorioanalyytikko,niin luulempa että analytiikon ottavat).Duunia luultavasti löytyy,lääkelabrat,ympäristölabrat,paperilabrat..onhan niitä.

      Bioanalyytikot työskentelee terveydenhuollon labroissa ja näytteenottajina(pääasiassa).Heilläkin mielestäni hyvä työllistyminen,tosin vakituisia virkoja ei paljon saatavilla??

      Itse valmistun laborantiksi,ja luultavasti haen amk:hon laboratorioanalyytikkolinjalle.

    • analyytikko

      Laboratorioanalyytikoita ei mielellään palkata sairaaloihin, koska bioanalyytikot valmistuvat varsinaisesti alalle. Analyytikoille on kuitenkin paljon erilaisia töitä esim. jo mainituissa teollisuuden ja ympäristölabrojen aloilla. Koulutukseen kuuluu niin kemian kuin biopuolen opintoja, joten valinnan varaa on. AMK:sta valmistutaan myös työnjohdon tehtäviin, jopa kemistien paikoille, laborantit hoitavat enemmän käytännön töitä. Ainakin tällä hetkellä vaikuttaa työtilanne melko hyvältä, useimmat vastavalmistuneetkin ovat saaneet heti hyviä paikkoja.

    • ...

      opiskelin vuoden bioanalytiikkaa ja lopetin, koska ala ei minua erityisemmin kiinnostanut. Työnäkymät alalla ovat erinomaiset..opiskelijat suorastaan revitään koulun penkiltä töihin! Jos pidät kemiasta ja biologiasta, tämä ala on juuri sopiva..ja näytteenottoa ei tietenkään saa pelätä..tsemppiä ammatinvalitaan..

      • "Reaali laborantti"

        Jos jotakuta nykyään kiinnostaa opiskella laboratoriopuolta, suosittelen ainoastaan bioanalyysiopintoja. Teknillisen laborantintutkinto, joka itselläni on, ei ole töitä ja niitä ei saa. Nytkin on yli 500 henkilöä, jolla on laborantin tutkinto, mutta työttöminä tai muun alan töitä tekemässä. Itsekin olen vakavasti harkinnut bioanalyytikon opintojen aloitusta ja olen toivonut sitä, että laborantin ja laboratorioanalyytikon tutkinnon koulutus aloitettaisiin vain joka toinen vuosi ja hakupaikkoja pudotetaan rajusti ja nostetaan bioanalyytikon paikkoja, sillä tämän alan tekijöistä on monissa osissa Suomessa kova pula.

        Ja muutenkin opintopaikkojen suhdetta kannattaa harkita muillakin aloilla. Sillä työttömäksi opettaminen on todella kallista, sillä yhden esim. laborantin koulutus on arvioitu koulusta ja varustuksesta riippuen väillä 20 000€ - 100 000€ tai jopa 250 000€ maksavaksi.


      • tietooo?
        "Reaali laborantti" kirjoitti:

        Jos jotakuta nykyään kiinnostaa opiskella laboratoriopuolta, suosittelen ainoastaan bioanalyysiopintoja. Teknillisen laborantintutkinto, joka itselläni on, ei ole töitä ja niitä ei saa. Nytkin on yli 500 henkilöä, jolla on laborantin tutkinto, mutta työttöminä tai muun alan töitä tekemässä. Itsekin olen vakavasti harkinnut bioanalyytikon opintojen aloitusta ja olen toivonut sitä, että laborantin ja laboratorioanalyytikon tutkinnon koulutus aloitettaisiin vain joka toinen vuosi ja hakupaikkoja pudotetaan rajusti ja nostetaan bioanalyytikon paikkoja, sillä tämän alan tekijöistä on monissa osissa Suomessa kova pula.

        Ja muutenkin opintopaikkojen suhdetta kannattaa harkita muillakin aloilla. Sillä työttömäksi opettaminen on todella kallista, sillä yhden esim. laborantin koulutus on arvioitu koulusta ja varustuksesta riippuen väillä 20 000€ - 100 000€ tai jopa 250 000€ maksavaksi.

        Mietin vain, että onkohan bioanalyytikon ja laboratorioanalyytikon opinnoissa yleisesti ottaen paljonkin matematiikkaa? Itselle biologia, kemia- ja terveystieteet eivät ole niinkään vaikeita, mutta matemaattisesti olen suorastaan surkea.... Pelkään kyseisen seikan estävän esim. tampereella laboratorioanalyytikoksi opiskelemisen :S


    • fagag

      Olen bioanalyytikko ja hienosti selvisin amk:ssa läpi vaikka lukion lyhyt matikka oli kutonen :D
      Itse suosittelen mikrobiologiaa, saa tutkia pöpöjä ja tehdä töitä käsin eikä tarvitse koko aikaa olla ottamassa verikokeita.

    • Paras Ystävällinen

      Hei, oon opiskelija, joka on hakemassa laborantti. Onko joku, joka osaa vastata mulle ja kertoa ystävällisesti mitä laborantti tekee sairaalassa? tutkiiko se ihmisilta tauteja vai opiskee vaa injektiota. Kiitos

    • BioLady89
    • Biolady1989
    • MelissaMel
    • SykeröintiLaiteOlet
    • Anonyymi

      1. Vahvuuksistasi huolimatta et valitettavasti tällä kertaa ollut näiden henkilöiden joukossa.
      2. Olet hakenut avoinna ollutta tehtäväämme Laboratoriotutkija. Valitettavasti tällä kertaa valintamme ei kohdistunut Sinuun.
      3. Rekrytointiprosessi on nyt saatu päätökseen. Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun.
      4. Vahvuuksistasi huolimatta valintamme ei valitettavasti tällä kertaa osunut sinuun.
      5. Vahvuuksistasi huolimatta et valitettavasti tällä kertaa ollut näiden henkilöiden joukossa. Mikäli sinulla on kysyttävää hakuprosessista, olethan yhteydessä sähköpostitse.
      Vaikka valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun, toivomme, että muistat meidät myös tulevissa rekrytoinneissamme.

      Laboratorioanalyytikkona kun hakee töitä niin on tollaista tekstiä koko sähköposti täynnä sadoittain. Eli kertoo suoraan että sun ei kannata tälle alalle opiskella. Muista laboratorioanalyytikkona et ole valittujen henkilöiden joukossa työtä hakiessa eli eivät kutsu edes haastatteluun.
      Itse valmistuin vuonna 2013 Metropolia Kääppänä eli Käpylä opisto AMK.

    • Anonyymi

      Älkää siis muistelko heitä tulevissa rekrytoinneissanne. Yhtiöllähän ei ole selvästi mitään annettavaa työntekijöilleen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe