ohi on 9v .n uo

tsemppiä

Yhdeksän vuoden uo takana. Kauan on odotettu tätä päivää. Kävin läpi perintä yhtiöt ja vielä oli häntiä jäänyt vaikka ulosoton kautta kaikki pitäisi olla maksettu. Toisin summat pieniä, jännää on se ettei niitä tule erikseen ilmoituksia. Perintäkuluja jotka olisivat sitten aikanaan tulleet maksuun.


Ulosotosta positiivisena se että olen saanut maksusuunitelman vaikka velkaa on ollut 30000€ . Yhden virkailijan kohdalla vännettiin viime talvena vaikka velkaa oli 4000 jäljellä. Oli laittanut suoraan palkkoihin maksukiellon vaikka työsuhde päättyi edelliskuussa. Sain asian kuitenkin peruttua kun kerroin että velkaa on ollut huomattavasti enemmän ja aina olen sopimusta nodattanut. Edullisempaahan oslisi ollut jos olisin antanut periä suoraan palkasta ja olisin voinut hakea toimeentulotukea. Minulle jäi elämiseen vuokran ym kulujen jälkeen 300€.

Maksuvapaita kuukausia ei ehdoteltu mutta erään uo:n kanssa sain aina kun tarvitsin ilman isompaa taistelua. Viimeinen ei muistanut mitä olimme sopineet joten laitoin aina sähköpostilla varmistuksen asiointitilin kautta jotta jotain jää mustaa valkoiselle.
Eli virkailijoissa on eroja mutta jos asiansa hoitaa oikein tai ainakin yrittää niin uo:n kanssa pärjää.

Olen oppinut pärjäämään todella vähällä rahalla. Ymmärtänyt elämisen onnen tulevan muusta kuin rahasta, toisin ei lohduta jos jääkaapissa on valot jotka katkeaa kohta maksamattoman laskun takia. Valo ei taas auta kurnivaa mahaa.

Yllättävää kuinka paljon ymmärtää elämästä kun pitkään roikkuu selviämisen rajoilla. Olen nähnyt kuinka osa ystävistäni elää yli varojen tai ostetaan talot, autot, vaatteet ja ruuassakin täytyy olla luomua sekä harrastuksissa on oltava personaal treinerit joka lähtöön. Kuitenkin ollaan kauhean stressissä kuinka saa maksut maksettua. Vanhana peliongelmaisena ja nykyisenäkin (pelit kiellossa) kuulen selityksiä kuinka on voitettu, häviöistähän ei puhuta tai kokonais summasta mitä on pelattu, tuttua.

Velkaa itse otin myös näihin edellä maitittuihin asioihin koska koin silloin että olen hyväksytympi ystävilleni ja se on sitä elämää. Häpeä on ollut suuri näinä yhdeksänä vuotena kun jouduin selostamaan niukkaa elämääni. Nyt en häpeä vaan olen ylpeä kokemastani. Yritän auttaa muita selviytymään jos en veloista mutta edes henkisesti eteenpäin, sillä sehän on vain rahaa. Eli tsemppiä kaikille jotka asian kanssa kamppailevat.

18

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loppusevihdoinkin

      Kiitos samoin. Ja ONNEA!!
      Minulla myös loppui juuri sama rulianssi.
      Vähän on orpo olo. Mitenkäs täs näin kävi? UO hoidettu.

      Velan ottamisen kammo tuli. Ei koskaan enää mitään velaksi. Jos en saa rahaa säästettyä en osta.

      Ja saahan sitä säästettyä. Juuri tänään kävin avaamassa kortittoman tilin johon siirrän joka kuukausi rahaa. Sitten kun johonkin asiaan tulee tarvetta nostan sieltä.

      Teen myös Asiakastietoon kiellon, jolloin en saa esim. kännipäissäni otettua velkaa.
      Ainakin yhdet kännit otan kun se homma on hoidettu.
      Samppanjaa pullo.

      • tsemppiä

        Onnea sinullekkin ja kiitos kommentistasi!
        Kummallista kun miettii koko ajan seuraava maksuerää eikä sitä ole. Juurikin näin että periaatteessa nyt on ylimääräistä tuloa jonka voi säästää eikä kaikkea mitä ylimääräisenä tulee vaikkapa veronpalautuksia viedä.

        velkaa en minäkään ota. Ostin vanhan auton rottelon jonka maksoin käteisellä, työkaverit ihmetteli miksen osta osamaksulla pikkusen parempaa, en osta en, säästän tulevaisuudessa jos tarvin paremman.

        Kännit otan minäkin kesällä ja johonkin kivaan kaupunkiin matkustan, säästämilläni rahoilla.

        Tsemppiä ja iloa elämään, Tuure Kilpeläisen biisin sanoin Eloon eloon elämään, iloon elämään <3


    • Onnittelut kaikille "tämän tien" kulkijoille. Tiedän tunteen... nyt pää kylmänä mutta entistä viisaampana. Nyt jatkatte samaan malliin kuin uo:n aikana, toki rahaa on nyt enemmän käytössä mutta tiedätte kuitenkin vaarat :)

      • loppusevihdoinkin

        Toki tiedetään.
        Huomasin onneksi maksuhäiriömerkinnöistäni, että osa niistä säilyy vielä lähes 2 vuotta. Ei se mitään. Sopii mulle.

        Kun tuo kaksi vuotta lähestyy, niin laitan ehdottomasti vapaaehtoisen luottokiellon. Näin ei tule töpeksittyä ja siihen mennessä on jo ehtinyt säästää "pesämunaa" tarvittaville hankinnoille, jos sellaisia sitten on.
        Olen siis ikuisesti poissa yhteiskunnan kuluttamisesta. Vain käteiskauppa kelpaa ja silloinkaan "en osta sikaa säkissä". Ei postimyyntejä y.m. humpuukia.

        Netin sivuilta poistin kaverin avustamana kaikki nämä mainokset jotka viittaa sanaan: Laina.
        "Helposti verkosta", "Hae lainaa." Ja v. .ut.


    • VELAT_MAKSA

      Noin sitä pitää oikein miehen työ onneksi olkoon.

      Viheraholle ja muille lusmuille sanon, että MAKSAKAA VELKANNE!!!

      • Oohiljaa

        Joo, hieno homma , kuka siihen kykenee ! Sinulle huutelija : pidetään huoli omista veloista ; sinun elämäntehtäsi ei ole huudella muille , vaikka se sun pientä elämääsi helpottaisikin.


      • nauraa

        Viheraholaisen tapauksessa ei ole kyse siitä, ettei hän kykenisi maksamaan velkojansa. Turhaan sinä ketkuja puolustelet. Taidat itsekin olla samanlainen, vaikka olet aina kehumassa suurisieluisuudellasi.


      • Ootpapelle
        nauraa kirjoitti:

        Viheraholaisen tapauksessa ei ole kyse siitä, ettei hän kykenisi maksamaan velkojansa. Turhaan sinä ketkuja puolustelet. Taidat itsekin olla samanlainen, vaikka olet aina kehumassa suurisieluisuudellasi.

        Nyt meni arviosi metsään ja pahasti , Edelleenkään sinunkaan tehtäväsi ei ole huudella muiden veloista : kummasti näyttää sua hiertävän. Mutta kiitos päivän piristyksestä !


      • ootkoketku

        En ole huudellut. Tartuin vain lauseeseesi "Joo, hieno homma , kuka siihen kykenee ! ". Puolustelit jälleen kerran Viheraholaista, vaikka hänen tapauksessaan - kuten useimmilla teistä - on kyse vain maksu- ja työhaluttomuudesta, ei kykenemisestä.


      • Ketkusielläki
        ootkoketku kirjoitti:

        En ole huudellut. Tartuin vain lauseeseesi "Joo, hieno homma , kuka siihen kykenee ! ". Puolustelit jälleen kerran Viheraholaista, vaikka hänen tapauksessaan - kuten useimmilla teistä - on kyse vain maksu- ja työhaluttomuudesta, ei kykenemisestä.

        Voi että ; sinäkö tiedät noin tarkkaan toisten , huomaa : toisten ihmisten maksu - ja työhaluttomuuden ja kykenemisen...hienoa. Sinua taitaa tosissaan nyppiä , kun et pääse vaikuttamaan täällä huutelun lisäksi ihmisten velkojen maksuihin.
        No voivoi....:)


      • oootitsekinlusmu

        No voi voi. Te olette itse kirjoittaneet tälle palstalle ja kertoneet työ- ja maksuhaluttomuudestanne, minun ei ole tarvinnut päätellä mitään. Toki myönteisiä poikkeuksiakin on, kuten ketjun aloittaja. Ja luultavasti muutama muukin paitsi juuri sinä (päätellen siitä että olet aina raivostuneen emon lailla puolustelemassa lusmulaumaasi).


      • Eiosuny
        oootitsekinlusmu kirjoitti:

        No voi voi. Te olette itse kirjoittaneet tälle palstalle ja kertoneet työ- ja maksuhaluttomuudestanne, minun ei ole tarvinnut päätellä mitään. Toki myönteisiä poikkeuksiakin on, kuten ketjun aloittaja. Ja luultavasti muutama muukin paitsi juuri sinä (päätellen siitä että olet aina raivostuneen emon lailla puolustelemassa lusmulaumaasi).

        Hehee....vai että emon lailla. Ja sinä poloinen huudat jatkuvasti ; mutta et vaan saa asioita menemään tahtosi lailla. Senhän sinä tahtoisit tietää, että kuka on lusmuiluja, valitettavasti joudut vain arvailemaan. Hmmm.....pieni ja tylsä elämä. Voivoi.


      • lusmuemo

        Kuulehan emo, en ole huudellut sen enempää kuin sinäkään. Jättäkää minun puolestanne velkanne vaikka maksamatta, mutta älkää valehdelko, että ette kykene maksamaan velkoja. Sehän on vain käänteinen toimenpide velanotolle.


      • Hyhhyh
        lusmuemo kirjoitti:

        Kuulehan emo, en ole huudellut sen enempää kuin sinäkään. Jättäkää minun puolestanne velkanne vaikka maksamatta, mutta älkää valehdelko, että ette kykene maksamaan velkoja. Sehän on vain käänteinen toimenpide velanotolle.

        Hehee...meneekö hermo ? Mistäs sinä toisten velanmaksukyvyn tiedät ?


      • Viheraholainen

        Jaahas, meidän palstan touhutippa mainitsi minut niin pitääpä tulla moikkaamaan pikimmiten! Ihan heti alkuunsa joudun tuottamaan pettymyksen sinulle sillä en edelleenkään aio maksaa velkojani. Ei, se ei vieläkään johdu siitä että olisin lusmu tai työhaluton vaan siitä että se työskentely olisi minulle kovasti tappiollista toimintaa. Jokainen joka aikoo aukaista suunsa paasatakseen velkojen maksamisesta voisi ekaksi laskea hitaasti kymmeneen ja samalla vastata itselleen kysymykseen: "tekisinkö juuri minä itse työtä josta en saisi itselleni mitään hyötyä, vaan jopa tappioita"? Jos vastauksesi on en, niin onnittelut, ymmärsit juuri mikä on ongelman ydin. Jos vastasit kyllä, sinun on oltava joko tyhmä tai sitten sellainen joka pitää velkojia tärkeimpinä koko elämässäsi.
        Olen jo ennenkin rautalangasta vääntänyt että ellei perintäkuluja ja korkoja saada järjellisiksi eikä ulosoton suojaosuutta nostettua kunnolla (minimissään takuueläkkeen 775e/kk tasolle), niin ainakaan minun ei tarvitse sekuntia kauemmin miettiä töissä käymistä realistisena vaihtoehtona. Jos 50e pääomaiset ikivanhat, yli 10 vuotta vanhat velat on saatu turvotettua 500 euron suuruisiksi ilman oikeudessa käyttämistä, niin tässä systeemissä on jotain paljon isompaa vikaa kuin minun ja kaltaisteni kavereiden työhaluttomuus. Päättäjiä se haluttomuus ja ahneus riivaa kuten myös heidän suojelukohteina toimivia perintätoimistoja myös. Jos suojaosuus nousee ja järjettömät koron ja kulunkiskonnat loppuu niin sitten minustakin saa taas tuottavan kansalaisen. Mutta tämän maan tavat ja huijaripäättäjät tuntien, on enemmänkin kuin todennäköistä että saa rauhassa odotella kun veloista viimeinenkin täyttää 15 vuotta. Minulle on ihan sama jos joku täällä mesoava tampio pahoittaa tästä mielensä, väitän että minä olen aktiivisen työntekourani aikana ehtinyt maksaa veroja enemmän kuin valtaosa näistä urputtajista joiden äly ei riitä hahmottamaan kokonaiskuvaa tästäkään tilanteesta. Ihan kivaa se on aamuisin hörppiä rauhassa sumppia katsellen ikkunasta kuinka työmuuraiset kaivavat autojaan kinoksista tuskaillen miten ehtii työpaikalle puurtamaan. Ei kiinnosta vaan peräsuoli pitkänä uurastaminen jotta perintätoimistot saisivat kynittyä tuulesta temmattuja kulujaan minulta. Ahneella on paskainen loppu enkä minä suinkaan ole se tarinan ahne.


      • faktatfaktoiksikumminkin
        Viheraholainen kirjoitti:

        Jaahas, meidän palstan touhutippa mainitsi minut niin pitääpä tulla moikkaamaan pikimmiten! Ihan heti alkuunsa joudun tuottamaan pettymyksen sinulle sillä en edelleenkään aio maksaa velkojani. Ei, se ei vieläkään johdu siitä että olisin lusmu tai työhaluton vaan siitä että se työskentely olisi minulle kovasti tappiollista toimintaa. Jokainen joka aikoo aukaista suunsa paasatakseen velkojen maksamisesta voisi ekaksi laskea hitaasti kymmeneen ja samalla vastata itselleen kysymykseen: "tekisinkö juuri minä itse työtä josta en saisi itselleni mitään hyötyä, vaan jopa tappioita"? Jos vastauksesi on en, niin onnittelut, ymmärsit juuri mikä on ongelman ydin. Jos vastasit kyllä, sinun on oltava joko tyhmä tai sitten sellainen joka pitää velkojia tärkeimpinä koko elämässäsi.
        Olen jo ennenkin rautalangasta vääntänyt että ellei perintäkuluja ja korkoja saada järjellisiksi eikä ulosoton suojaosuutta nostettua kunnolla (minimissään takuueläkkeen 775e/kk tasolle), niin ainakaan minun ei tarvitse sekuntia kauemmin miettiä töissä käymistä realistisena vaihtoehtona. Jos 50e pääomaiset ikivanhat, yli 10 vuotta vanhat velat on saatu turvotettua 500 euron suuruisiksi ilman oikeudessa käyttämistä, niin tässä systeemissä on jotain paljon isompaa vikaa kuin minun ja kaltaisteni kavereiden työhaluttomuus. Päättäjiä se haluttomuus ja ahneus riivaa kuten myös heidän suojelukohteina toimivia perintätoimistoja myös. Jos suojaosuus nousee ja järjettömät koron ja kulunkiskonnat loppuu niin sitten minustakin saa taas tuottavan kansalaisen. Mutta tämän maan tavat ja huijaripäättäjät tuntien, on enemmänkin kuin todennäköistä että saa rauhassa odotella kun veloista viimeinenkin täyttää 15 vuotta. Minulle on ihan sama jos joku täällä mesoava tampio pahoittaa tästä mielensä, väitän että minä olen aktiivisen työntekourani aikana ehtinyt maksaa veroja enemmän kuin valtaosa näistä urputtajista joiden äly ei riitä hahmottamaan kokonaiskuvaa tästäkään tilanteesta. Ihan kivaa se on aamuisin hörppiä rauhassa sumppia katsellen ikkunasta kuinka työmuuraiset kaivavat autojaan kinoksista tuskaillen miten ehtii työpaikalle puurtamaan. Ei kiinnosta vaan peräsuoli pitkänä uurastaminen jotta perintätoimistot saisivat kynittyä tuulesta temmattuja kulujaan minulta. Ahneella on paskainen loppu enkä minä suinkaan ole se tarinan ahne.

        "Jos 50e pääomaiset ikivanhat, yli 10 vuotta vanhat velat on saatu turvotettua 500 euron suuruisiksi ilman oikeudessa käyttämistä, niin tässä systeemissä on jotain paljon isompaa vikaa kuin minun ja kaltaisteni kavereiden työhaluttomuus. "

        Se on todella hienoa, että vetoat edelleen 10v vanhoihin velkoihin (mikä muuten esti maksamasta sitä viittäkymppiä silloin, vitosen muikkarikululla?). Sinulta on ehkä mennyt tässä vaahdotessa ohi tuo kohta viisi vuotta täyttävä viimeisin perintälakiuudistus, jossa määritellään enimmäiskulut kuluttajaperinnässä.
        Esim. kalleimmat kulut ovat 1000€ tai yli pääomalle, jolloin saa lähettää 2 maksullista kirjettä, kuten yleensäkin ja näistä maksimikulut ovat 75€ (50€ 25€). Jos ei mene itse sopimaan maksusuunnitelmaa tms. niin vapaaehtoisen perinnän kulut päättyvät tuohon. Mitä kohtuutonta siinä on pääomaan nähden? Korkohan on se mitä velan ottaja on itse luottosopparissaan luotonmyöntäjän kanssa sopinut ja kelpuuttanut itselleen ja sekin pysyy siinä enintään 6kk luoton erääntymisestä, jolloin putoaa 7% korkoon. Monissa luotoissa korko putoaa heti kun päästää sen perintään. Jos itse taas väkisin haluaa velan sinne ulosottoon, niin siitähän joutuu maksamaan oikeudenkäyntikulut, eli 100-200€ per velka. Mutta nämä eivät ole enää mitään vapaaehtoisen perinnän kuluja.

        Minulle on ihan sama maksatko mitään, mutta on turha levitellä noita "aikaa ennen perintälain olemassaoloa" kuluja ja käytäntöjä ikäänkuin tämän päivän asiana. Tiesitkö että ennen 1999 ei ollut mitään perintälakia? Meno oli aika villiä silloin ja monilla on nämä muistot edelleen vahvana ja sen ajan tapauksia esitetään "faktana", että edelleen olisi samanlaista. Laki säädettiin ja sitä on muutettu kolmesti, viimeksi 2013. Kannattaa tutustua, etenkin jos ne omat velat on sieltä 2000-luvun alkupuolelta, jolloin laissa ei ollut edes määritelty enimmäiskuluja.


      • Ilu-posteRestante
        faktatfaktoiksikumminkin kirjoitti:

        "Jos 50e pääomaiset ikivanhat, yli 10 vuotta vanhat velat on saatu turvotettua 500 euron suuruisiksi ilman oikeudessa käyttämistä, niin tässä systeemissä on jotain paljon isompaa vikaa kuin minun ja kaltaisteni kavereiden työhaluttomuus. "

        Se on todella hienoa, että vetoat edelleen 10v vanhoihin velkoihin (mikä muuten esti maksamasta sitä viittäkymppiä silloin, vitosen muikkarikululla?). Sinulta on ehkä mennyt tässä vaahdotessa ohi tuo kohta viisi vuotta täyttävä viimeisin perintälakiuudistus, jossa määritellään enimmäiskulut kuluttajaperinnässä.
        Esim. kalleimmat kulut ovat 1000€ tai yli pääomalle, jolloin saa lähettää 2 maksullista kirjettä, kuten yleensäkin ja näistä maksimikulut ovat 75€ (50€ 25€). Jos ei mene itse sopimaan maksusuunnitelmaa tms. niin vapaaehtoisen perinnän kulut päättyvät tuohon. Mitä kohtuutonta siinä on pääomaan nähden? Korkohan on se mitä velan ottaja on itse luottosopparissaan luotonmyöntäjän kanssa sopinut ja kelpuuttanut itselleen ja sekin pysyy siinä enintään 6kk luoton erääntymisestä, jolloin putoaa 7% korkoon. Monissa luotoissa korko putoaa heti kun päästää sen perintään. Jos itse taas väkisin haluaa velan sinne ulosottoon, niin siitähän joutuu maksamaan oikeudenkäyntikulut, eli 100-200€ per velka. Mutta nämä eivät ole enää mitään vapaaehtoisen perinnän kuluja.

        Minulle on ihan sama maksatko mitään, mutta on turha levitellä noita "aikaa ennen perintälain olemassaoloa" kuluja ja käytäntöjä ikäänkuin tämän päivän asiana. Tiesitkö että ennen 1999 ei ollut mitään perintälakia? Meno oli aika villiä silloin ja monilla on nämä muistot edelleen vahvana ja sen ajan tapauksia esitetään "faktana", että edelleen olisi samanlaista. Laki säädettiin ja sitä on muutettu kolmesti, viimeksi 2013. Kannattaa tutustua, etenkin jos ne omat velat on sieltä 2000-luvun alkupuolelta, jolloin laissa ei ollut edes määritelty enimmäiskuluja.

        Sulle kans tiedoksi kun niin kovin haluat perintäpuolen huijarifirmoja puolustaa että ihan mun omissakin vuoden parin vanhoissa maksukehotus/vaatimuslapuissa esim. Lindorff mitätöi nuo max. perintäkulut kirjoittamalla erittelyn perään että tavallista suurempaan työmäärään vedoten he voivat periä kuluja enemmänkin kuin laissa on säädetty niiden enimmäismääräksi. Ihan sama kuin minä itse kirjoittelisin normaaleja laskujani maksaessa niiden loppusummat pienemmiksi oman harkintani mukaan vaikka puh. lasku olisi 35e niin vaihtaisin tilalle 20 euroa ja perusteluksi että koen saaneeni huonoa asiakaspalvelua jonka johdosta kohtuullistin loppusumman. Ihan perseestä on että Suomessa jotkut tahot kuten perintätoimistot voi toimia mielivaltaisesti ja samalla lainvastaisesti. Kukaan ei puutu jos Sipilän sukulainen sattuu kuulumaan perintätoimiston johtoportaaseen tjsp....
        Ihan sama mulle, persettä pyyhin noitten lapuilla.


    • Kannustaja

      Onnittelut todellakin avaajalle 'ohi on 9v:n uo'! Olet ollut vahva ja sinnikäs ja varmasti nyt oppinut pelisäännöt rahankäytöllesi. Olet hankkinut kokemuksen kautta sellaisen pääoma koko tulevalle elämällesi, että osaat vastaisuudessa mitottaa menot tulojen mukaan. Innostut ehkä säästämäänkin. Kokemuksesta sanon, että säästäminen on erityisen palkitsevaa ja se antaa vahvaa turvallisuuden tunnetta koko elämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe