Miten päästä vaikeasta testamentilla peritystä

Ahdistaa

Vanha ja sairas isäni on laatinut testamentin josta sain tietää vasta tänään. Isäni ei elä enää pitkään.
Sisareni siis saa pelkkää käteistä ja minulle jää omakotitalo jossa on kalliit ylläpitokustannukset.
Perintöni on siis rasite minulle koska olen työtön.
Tykkäisin talosta muuten mutta se pilaa elämäni koska minulla ei ole varaa hoitaa sitä.
Mitä voin tehdä ?

8

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • papupata

      Myydä talon.

    • Ahdistaa

      Vaikeaa koska talo sijaitsee "korvessa". Olin kyllä ajatellut juurikin tuota samaa.

      • Tyhjillään

        No ei talo tyhjillään mitään kuluta niitä autioita mökkejä on vaikka kuinka paljon.


    • eisaadaaa

      Miten vuokraaminen lähinnä kuluja vastaan? Voit kieltäytyä ottamasta perintöä vastaan.

    • Olisko

      Älä hätäile!Pidä hiljaiseloa,punnitse vaihtoehtoja,Kuinka paljon sisaresi perii,
      paljonko on oman perinnön arvo. Onko tasapainossa keskenään.Testamentista on teille molemmille hyötyä.lukekaa ensin,mitä tarkalleen siinä mainitaan,perinnönjättäjällä oli
      tarkoitus miksi juuri näin.

    • Vimeinen.tahto

      Voiko testamentin jättää huomiotta ja jakaa perintö tavalliseen tapaan perillisten kesken?
      Kuinka ehdoton testamentti on lain mukaan?
      Entä jos se löytyy vasta perinnönjaon jälkeen?

      Tuttavani vuosia vanhassa testamentissa jaettiin perillisille omaisuutta, jonka testamentin laatija oli myöhemmin itse jo myynyt tai lahjoittanut suvun jäsenille.
      En tiedä, miten asia hoidettiin, ihmettelen vain, miten lopullinen dokumentti testamentti on.

    • Oikeustieteen-korpraali

      Voit luopua testamentista ehdoitta, jolloin sijaantulijoita ovat testamentista luopuvan jälkeläiset, jos he ovat samalla myös testamentin tekijän perillisiä. Nyt siis ensisijaisesti rintaperillisesi, jos sinulla sellaisia on, ja ellei testamentista itsestään toissijaismääräyksineen muuta johdu.

      Luopumista tarkastellaan yhtäältä testaattorin ja toisaalta verottajan näkökannalta. Myös testamentista osittainen luopuminen on sallittu: luopuja vapautuu suorittamasta perintöveroa siitä osasta saantoa, josta hän on luopunut. Perintöverotuksessa perillisen jäämistösaanto katsotaan perinnöksi perillisen hyväksi tehdystä yleistestamentista huolimatta, jos testamentilla ei ole vaikutusta perillisen perintöoikeudelliseen varallisuusasemaan.

      Sekä sinä että rintaperillisesi voitte luopua testamentista ehdoitta. Tällöin varallisuusosuus palautuu pesään kuin testamenttia ei sukuhaarasi osalta olisikaan. Siskosi kuitenkin saa mainitut käteiset varat että osansa omakotitalosta. Onko yhteisomistuksesta hyötyä ja kenelle, se sinun ja teidän on arvioitava täysin itsenäisesti.

      Saman kaavan mukaisesti sekä sinä että rintaperillisesi voitte luopua myös perinnöstä ehdoitta sekä ennakkoon että jälkikäteen. Jos vain sinä luovut ehdoitta, sijaasi tulevat rintaperilllisesi. Voit olla vaatimatta myös lakiosaa, jolloin siskosi perii kaiken - sekä rahat että talon. Jos luovut sekä testamentista että perinnöstä , mutta vaadit lakiosaasi, sinulla on oikeus vaatia puolta perintöosastasi. Jos siskosi on varakas, hän saattaa pitää talon, ja maksaa sinut ulos rahalla.

      Kaikki luopumiset tulee tehdä kirjallisesti. Myynti huonoonkin hintaan voi olla hyvä ratkaisu.

    • perijä

      Onko sinulla varaa maksaa perintövero, mieti sitä ihan ensin. Perintövero määräytyy perinnön käyvän arvon mukaan, toisin sanoen verottaja määrittää talolle arvon x, josta maksat perintöveron. Käytännössä, jos talo sijaitsee ei-niin-kiinnostavalla alueella, mahdollinen myyntihinta luultavasti on paljonkin tätä verottajan arviota pienempi. Eli kaikkein pahimmassa tapauksessa et saa edes perintöveroa katettua talon myyntitulolla, jos se ylipäätään menee kaupaksi.

      Itse olen tulevaisuudessa samankaltaisessa tilanteessa, ja olen vakavasti harkinnut koko perinnöstä luopumista. Onneksi tulossa ei ole mitään, millä olisi tunnearvoa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe