Opintolainaa 24 kk jälkeen keski-ikäisenä?

Oppijaväli-iässä

Hei!

Opiskelen työttömyysetuudella uutta alaa ja kyselenkin kokemuksia keski-ikäisiltä aikuisilta, että moniko on ottanut lainaa kun etuus loppuu, mikäli ei ole vielä onnistunut työllistymään? Toki se on päätavoite, että saisi rahoitettua lopun ajan opinnoista työtuloilla ja ennättäisi tehdä mahdollsimman paljon opintoja 2 vuodessa.

Kysymys on melko laaja kun riippuu niin aloista, perhetilanteista, alueista jne., mutta erilaiset kokemukset kiinnostaisi, ja se, että uskaltaako lainaa hakea?

5

1266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • faadfaad

      Toista tutkintoa teen toisella paikkakunnalla. Olen lainankin ottanut, koska tällä alalla on täystyöllisyys.

    • Milläsitämuuteneläisi

      Opiskelen ensimmäistä korkeakoulututkintoani nyt vasta keski-ikäisenä. Otan lainaa kaiken minkä saan. Työuran tärkeinpänä tavoitteena onkin opintolainan takaisinmaksu siinä ammatissa toimien, johon valmistun.

    • janniinan

      Minä otin keski-ikäisenä kaiken opintolainan mitä sain. Muuten opiskelu olisi ollut mahdotonta. Uskoin työllistymiseeni ja tein sen eteen kaiken jo opiskeluaikana. Työllistynyt olen ja lainakin on melkein maksettu.

      Minusta lainan otto kannatti. Tulevaisuus näyttää hyvältä.

    • ikivanhaopisk

      Minä en ole nostanut lainaa vaan yritän pärjäillä ennen tienatuilla. Tänä talvena en ole sisällä yliopistolla, osa-aikatyötä teen toisella alalla. Omalla alalla en tule enää töitä saamaan, mutta saa nähdä saanko maisterin paffit!

      • käytännönrahoitus

        Eikös opintolainassa ole valtio takaajana ja lainaehdot ja korot suhteellisen maltilliset? jos vaihtoehtona on opintolaina eli sen saisi tai kulutusluotto (7-12% korko) tai pikavippi niin tuo opintolaina lienee edullinen ja lainaehdot kohtuulliset. Ongelmana tietysti se, että lainapäätös pitää ehkä ehdä ennenkuin tarve muuttuu pakottavaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe