Kevät näyttää, kuinka käy

työthtön

Analyysi: Hallituksen aktiivimallissa muhii mojova tilastotemppu – tunti viikossa ponnauttaa työttömän työlliseksi
Hallitus saattaa hyvinkin saavuttaa työllisyystavoitteensa – osin työttömyysturvan aktiivimallin ansiosta. Syynä on työllisyyden tilastointitapa, jossa yksi tunti työtä viikossa riittää henkilön tilastoimiseen työlliseksi.
https://yle.fi/uutiset/3-10020082

8

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkki.nro.1

Kannattaa nyt jo alkaa kuntoilemaan ja jättää kaljat ja tupakit, ettei tarvitse heti hakea lomaa hengästymisestä.
      [tarkoitettu laiskoille]

• silläsipilä

Minä tajusin ton heti kun tiedotettiin aktimallista. Kepulit tekee mitä vaan konsteja päästäkseen päämääräänsä jonka ovat luvanneet hallitusohjelmassa työttömyyden osalta. Eivät ymmärrä, että työttömömiä ovat myös nämä kuntouttavassa työtoiminnassa yms. olevat. Yritetään vaan kaunistella tilastoja.

• Käsittelyä

Siis kuka ei ymmärrä? Hallitusko? Kyllä taatusti ymmärtää.. Siksi tämän mallin tekivätkin..

• silläsipilä

Tekivät tämän aktivointimallin kaunistellakseen työttömymyystilastoja. Siis Sipilän hallitus. Sipilä ajelelkoon lentokoneella, mutta ei minun verorahoillani.

• not-a-robot-man

Ei tuollaisia hölmöjä ole olemassakaan jotka ryhtyvät tekemään työtä 1 tai muutamaksi tunniksi vuorokaudessa. Eikä ole sellaisia hölmöjä jotka tarjoaisivat työtä em tavalla. Vain kunnat ovat tuollaisia hölmöjä, että saattavat ryhtyä kierrättämään työttömiä näissä mini-jobeissa.

• seryshrt

Tunti töitä....ei kukaan ota mihinkään jos on ollut jo vuosikausia työtön. Oma kokemus asiasta on tälläinen. Pari vuotta menee työttömänä loppuu vastausten saaminenkin niihin hakemuksiin. Sitten käy ikävämpi puoli että tipahdat vielä sossuun...homma olikin siinä.

• alaokaka

Yhdellä tunnilla ei leipäkannikkaa hanki minä rupean nälkälakkoon kun leikataa työttömyysturvaa 4.65% pitää osallistua kuntouttavaa työtoimintaa 9 eurolla. ruuasta säästäminen olen 100 kiloinen on varaa olla nälkälakossa jospa laihtuisi vielä työmarkkinakelpoiseksi

• Kyllä ihan lyhyitäkin työkeikkoja tarjotaan - tietysti toimialakohtaisesti. Mutta miten saada niistä todistus riittävän nopeasti - siinäpä ehkä yhä on pulma. Kirjallinen työsopimus palkkamainintoineen on tietysti oiva asia, ja sen pitäisi olla selviö nykyaikana, mutta yhä lienee etenkin pienijä toimijoita, joille asiankirjain laadinta on hankalaa. Olisiko siinä ideaa, että lyhytkestoisiin työtehtäviin lähtijä kuljettaisi mukanaan valmista kaavaketta, johon työnantaja tai hänen edustajansa voi nopeasti merkitä tiedot työajasta ja palkasta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      754
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      698
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      697
    Aihe